[TI] wie rijdt er bitloos?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes_R

wie rijdt er bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 08:51

Ik heb gister oor het eerts met een sidepull gereden en dat ging best goed. Wie rijdt er nog meer bitloos en waarmee? En ga je er ook mee naar het bos? Mijn tink is nogal drammerig dus ik hoop dat we bitloos beter kunnen rijden.

rommulus

Re: wie rijdt er bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 09:22

ik heb een hacmore op mijn tink hangen maar hij heeft hem gesloopt dus moet eerst een nieuwe komen

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 09:35

rommulus... hoe heeft hij dat voor mekaar gekregen om een hackamore te slopen?

tinkermeisje, ik rij Snowdon vaak met touwhalster buiten en in de bak. Dit gaat ook steeds beter en we kunnen nu zelfs een beetje zijwaarts en achterwaarts Met een buitenrit is hij ook goed in de hand te houden, ook al dribbelt ie wel wat met iets spannends en wilt ie wel eens wegschieten, maar dit heb je met een bit ook en over het algemeen heb je ze bijna even snel weer terug. Soms 'voel' je je alleen wat machteloos, maar dat is nergens voor nodig. Om een paard tegen te houden, heb je geen bit nodig.

Een sitepull en hackamore werken meer in op de neus, net als ongeveer een bosal overigens en zo heb je nog wel meer van dat soort bitloze optomingen. Dat werkt allemaal net wat scherper weer dan een simpel touwhalster (wat fysiek gezien tussen de oren, onder de kaak en op de neus 'zachtjes' inwerkt), maar men voelt zich vaak wat meer 'beschermd' tegen de kracht van het paard.

p.s. overigens gebruik ik voor het echte dressuurwerk en als ik het buiten vantevoren al niet vertrouw, wel een hoofdstel met enkelgebroken trensje en voor het mennen een liverpoolstang... maar dat is het gemak van de mens

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 10:01

Snowdon, dak je voor je uitleg. Gister na het rijden had tosca wel een zwarte streep op aar neus en de haartjes stonden een beetje overeind. Het heeft dus best flink ingewerkt. Ik weet niet of dit wel zo goed is. Voor ik ook een sidepull aanschaf, wil ik wel zeker zijn dat het niet net zo scherp is als een bit.
Een touwhalster durf ik niet zo, tosca kan zich echt heel sterk maken als ze er zin in heeft.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 10:04

Vergeet ook niet dat iedereen een andere invulling geeft aan de woorden 'flink inwerken' en 'scherp'. Zoiets is moeilijk duidelijk te maken op een schriftelijke manier, zoiets moet je zien en voelen.

Die zwarte streep en dat de haartjes overeind stonden is niet zo ernstig... Was ze ietwat klammig/bezweet door het werken ook?

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 10:48

Ik had maar even gereden, gewoon om te testen. Ds ze was wel wat klam maar dat is normaal bij haar. Ik had even gegalopeerd en normaal met een bit wil ze dan echt gaan crssen in de draf en steeds weer aanspringen. Nu bleef ze veel rustiger, ik kon haar op mijn stem terugpakken en in draf houden zonder dat crossen. Ik wil nu naar het bos om het buiten te testen, want ik rij altijd bten dus dan moet ik haar wel kunnen houden.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 12:50

Met Tinkerbell zou ik over het algemeen zonder iets kunnen rijden, enkel op m'n stem, dus in principe niet eens een touw of halster ofzo nodig...toch rijd ik altijd met een vrij zwaar bit en de laatste tijd zet ik zelf dat behoorlijk streng (kinketting strak toe en teugels in het onderste ringetje). Tinkerbell kan soms gewoon niet normaal doen en dan heb ik zelfs op het sterkste bit maar weinig te zeggen ik moet dan echt zorgen dat ik haar meteen terug in de hand heb, want anders gaat ze echt levensgevaarlijk met me vechten (springt van links naar rechts over straat, galloppeert door beken enz). Als ze nu zo dwaas reageert, geef ik een a twee korte rukken aan de teugels, plant ik mn sporen in haar zij en krijgt ze een tik van de zweep en zo heb ik haar dan snel onder controle.

Voor de goede duidelijkheid: ik rijd geen dressuur met haar op die manier, enkel buiten en zolang ze luistert naar wat ik zeg raken mijn voeten haar flanken niet en hangen mijn teugels compleet los.
Ik word er soms echt verdrietig van als ze weer eens halsbrekerige toeren wil uithalen. Ik zou haar echt zonder enige andere hulp dan mijn stem kunnen rijden (ook inhouden in volle galop gat schitterend op stemhulp) als ze maar altijd gelijkmatig van reactie en karakter was, maar dat is ze dus niet...

om weer even ontopic te gaan: ik denk dat er wel meer tinkermensen eens bitloos rijden (die met tinker Femke dacht ik, maar ben de naam kwijt...) en ik vind het ook echt knap. Zonder iets zou ik echter nooit buiten of op straat gaan rijden. Het is en blijft een paard onder je, en met bit of dergelijke heb je net iets meer te zeggen wanneer het erop aankomt. Het gaat ook niet alleen om jouw eigen veiligheid, maar zeker en vast ook om die van de andere weggebruikers!!! Dus eerst SAFE doen!!!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 15:47

Frenia, ik heb er dus ook zo eentje....
In de bak is het echt het meest betrouwbare paard wat je maar kunt wensen, al heeft dat ook heel wat voeten in de aarde gehad. Toen ik Jordy kocht was hij practisch onhandelbaar onder het zadel, ik ben er dwars mee door hekken gegaan, onderuitgeschoven in volle galop, blijven hangen in de beugel en meegesleurd, etc. Hij ging aan de kletter en was niet te stoppen. Dat rennen deed hij overigens uit angst.
Inmiddels kan ik er echt iedereen opzetten, hij is heel erg braaf en voorzichtig.
Maar op buitenrit of vreemd terrein.... Dan kan hij af en toe levensgevaarlijk zijn. Dan gaat hij weer rennen, en dan heb ik echt alles nodig om hem weer terug te krijgen, er gaat een knop om en ik dring niet meer tot hem door. Hij slaat echt letterlijk op hol.
Ik moet er niet aan denken om er dan met alleen een touwhalster o.i.d. op te zitten, dat is zelfmoord (we moeten hier veel over de weg). Een trensje werkt dan ook echt niet.
Dus er gaat of een pelham in of een hackamore met lange scharen, waarmee ik flink kan ingrijpen als het nodig is. Hij doet het bijna nooit meer, maar als hij gaat dan slaan alle stoppen door.

In de bak kan ik hem zonder iets rijden, geen enkel probleem, zelfs met alleen een touw om zijn hals, touwhalster rijd ik ook soms mee.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 16:01

Ik rijd meestal met een gewoon hoofdstel van Kieffer, en tegenwoordig een dubben gebroken watertrensje van aurigan, had er eerst een van rvs. Af en toe rijd ik bitloos met een Libra Cross Rope, dat gaat heel goed, al wil ze af en toe met haar hoofd naar beneden duikelen om gras te pikken. Met buitenritten rijdt ik NIET bitloos, omdat ze een keer levensgevaarlijk aan de kletter is gegaan. Ik rijd met losse teugels, maar als ze gek gaat doen, wil ik haar wel terug kunnen nemen. Het is na die ene keer nooit meer voorgekomen, dus wil ik binnenkort gaan beginnen met de libra onder een gewoon hoofdstel op straat te gaan lopen, zodat de overgang niet zo abrupt is.

Groetjes Dianne

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 16:07

En toch blijf ik erbij dat het tussen de oren van de mens zit voor een groot deel... tuurlijk gaat de veiligheid voorop, maar in veel gevallen merk ik dat je je paard wel iets meer vertrouwen mag geven en zelf ook iets constanter je paard begeleiden...

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 16:21

Ik rijd ook bitloos met mijn tinker Jeppe.
Vandaag hebben we ons eerste bitloze buitenritje gemaakt dus ik ben even helemaal happy!!

Een foto'tje van vandaag ('k heb ook een boomloos zadel zoals je ziet )
Afbeelding

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 16:26

snowdon schreef:
En toch blijf ik erbij dat het tussen de oren van de mens zit voor een groot deel... tuurlijk gaat de veiligheid voorop, maar in veel gevallen merk ik dat je je paard wel iets meer vertrouwen mag geven en zelf ook iets constanter je paard begeleiden...

Het zit bij mij ook tussen de oren dat weet ik wel zeker, maar als mijn paardje levensgevaarlijk aan de kletter is geweest, dan wil ik meer in kunnen brengen als alleen een touwhalster.

ik kan mijn paard met een buitenrit veel sneller wenden met een bit als met het touwhoofddstel, doordat ze aan de laatste nog niet volledig gewend is. Ik heb zo een keer kunnen voorkomen dat ze er weer vandoor ging, door haar op een hele kleine volte te zetten. Ik moet voor een groot deel langs de snelweg (ZONDER vangrail) en over een druk fietspad met veel schoolgaande kleine kinderen. Ik wil het daarom niet op mijn geweten hebben dat er nare dingen gebeuren doordat ik op een onverantwoorde manier zonder bit ga rijden.

Ook is mijn paardje behoorlijk moeilijk met nieuwe dingen, ze heeft lange tijd nodig om te leren wat het is en wat het doet, dit is niet alleen met bitloos rijden, maar met werkelijk alles. Het ene paard pakt iets veel sneller op als het andere paard, net als bij mensen. Helaas heb ik 4 weken geleden een ongeluk gehad, waardoor ik nu nog steeds moeilijk loop en niet kan rijden, maar als ik weer de oude ben, pakken we het zeker weer op, het bitloos rijden. Het is werkelijk fantastisch. Als ik 2 weken continu samen met haar kan oefenen, heeft ze het volledig door, het heeft gewoon even zijn tijd nodig.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 20:50

Ik heb vandaag in het bos gereden met de sidepull en het gig goed! Ze was soms wel wat dammerig, maar dat is ze met bit ook. Dan wil ze heel snel draven of aangalopperen. Maar idd, zoals Snowdon zegt, het zit voor een groot deel tussen de oren. Ik vond het langs de weg wat eng, gewoon omdat je voor je gevoel minder te zeggen hebt.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 20:55

ik rij met gam ook wel eens bitloos, of met halster of touwhalster. maar hij kan nogal slecht naar hulpen luisteren zonder bit dus we doen rustig aan

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 21:24

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 21:47

snowdon schreef:
rommulus... hoe heeft hij dat voor mekaar gekregen om een hackamore te slopen?

om een lang verhaal kort te maken er was een asvalt weg, een hele lange grint oprijlaan, een bak zonder omheining, een vlag die ineens wapperde, en de eerste keer op de hobbel (en een baasje die er aan hing )bij betrokken.

hoe hij precies geknapt is ik weet het niet maar het leer is kapot (en nu net de bovenkant).

ik weet het mijn eigen fout maarja je kent het het gaat 100 keer goed en 1 keer fout.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 21:49

Volgens mij ging dat erg lachwekkend

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 21:55

op het moment wel maar ja de schaaf plekken waren wat minder

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 22:13

Ik rij ook bitloos met Quint.
Ik heb een emiel voest hoofdstel.
Quint is zeker niet de makkelijkste met rijden maar hij reageert heel erg goed op bitloos.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 23:06

Ik rij mijn tinkers ook bitloos , met het Voest Hoofdstel.
Ze zijn echt niet de makkelijkste , maar er komt bij mij geen bitje meer in.
Ook heb ik een jaarlingtinker staan en die wil ik ook bitloos gaan rijden als ze over een paar jaartjes een grote meid is.

Het zit echt tussen de oren dat je een paard alleen de baas zou kunnen zijn met een bit, of in ieder geval bij de meeste mensen.

Lijkt me ook niet echt fijn zo`n ijzers koud hard ding in je mond waar ze dan ook nog aan gaan zitten trekken en ook nog eens een sperriem zodat je nog geeneens je mond open kan doen om al dat speeksel weg te slikken.
Lijkt wel middeleeuws en dat is het volgens mij ook , dus wees modern en koop een bitloosje en gebruik hem op de juiste manier.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 23:14

Dat op de juiste manier gebruiken gaat ook op voor met bit rijden.
Als je dat goed doet is het net zo "prettig" voor het paard als zonder.
Bij bitloos denken veel mensen dat het paardvriendelijker is, helaas gaat dat niet altijd op.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 00:11

Believe me dat het echt niet alleen tussen de oren zit bij mij Wie me niet gelooft mag eens een buitenritje met Jordy gaan maken met touwhalster
Ik heb het echt weleens met een gewoon trensje geprobeerd hoor, en dat is ongeveer de helft van de keren dat we zo naar buiten gingen goed gegaan, de andere helft ging niet zo best.... een km of 3 in volle galop over het asfalt is NIET leuk. En al helemaal niet als je daarin ook nog een ander paard + ruiter meeneemt zodat je 2 onstopbare paarden hebt.
Dat is dus ook een probleem met Jordy, andere paarden interesseren hem niks, als hij aan de kletter gaat en de rest gaat niet mee dan stopt hij echt niet. Andersom kan een ander paard ook gaan rennen en dan blijft hij rustig stappen zonder op of om te kijken.
Vertrouwen geef ik hem genoeg, mijn teugels hangen 99% van de tijd in een boog. Ik heb zo'n bit ook niet nodig om hem bij 'enge dingen' in bedwang te houden, dan zal hij er namelijk nooit vandoor gaan. Als ik zeg dat hij ergens langs moet dan doet hij dat.
Dat hij gaat rennen is op de meest onverwachte momenten, en dat kan ook gewoon vanuit stap zijn, ineens vol gas weg. Of er in een rustig drafje ineens achter komen dat je totaal geen controle meer hebt waarna hij blijft versnellen.
Waar het vandaan komt weet ik niet, daar ben ik nooit achter gekomen. Ik weet alleen dat hij het altijd heeft gedaan, ineens in paniek gaan rennen. Ook bij alle vorige eigenaars die hij heeft gehad voor mij (wat ik weet 5 stuks in ieder geval), en bij allemaal is hij om dezelfde reden verkocht....

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 10:05

Supertje, heb je, voordat je zonder bit probeerde te rijden wel grondwerk gedaan met halster? Dus het wijken voor druk van het halster enz.?
(niet aanvallend bedoeld hoor, vroeg het me gewoon af

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 10:25

Shetfan, ik heb ook zeer beperkt grondwerk gedaan met touwhalster, zeg maar gewoon helemaal niet. Dat is geen must hoor.

Supertje, in jouw geval is het dan ook iets anders denk ik, maar snap je wel dat velen het lichtelijk overdrijven en dat je dat er niet uit kan halen zo op bokt? Vandaar dat ik het even wilde noemen. Het is per combinatie anders en je kan moeilijk van een combinatie zeggen of het tussen de oren zit of niet, maar bij een groot deel is het denk ik wel zo.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 17:30

Shetfan schreef:
Supertje, heb je, voordat je zonder bit probeerde te rijden wel grondwerk gedaan met halster? Dus het wijken voor druk van het halster enz.?
(niet aanvallend bedoeld hoor, vroeg het me gewoon af

Grondwerk is genoeg gedaan met hem, maar in de bak kon ik er zo mee opstappen en wegrijden en ook alle normale oefeningen rijden, geen probleem. Hij geeft er ook gewoon op na.
Het is dus niet zo dat hij er niet naar luistert, maar het maakt wel minder indruk, dat weet ik zeker. Als ik met een Pelham of Hackamore al flink moeite moet doen om de rem terug te vinden, dan ga ik het echt niet met touwhalster o.i.d. proberen.
snowdon schreef:
Supertje, in jouw geval is het dan ook iets anders denk ik, maar snap je wel dat velen het lichtelijk overdrijven en dat je dat er niet uit kan halen zo op bokt? Vandaar dat ik het even wilde noemen. Het is per combinatie anders en je kan moeilijk van een combinatie zeggen of het tussen de oren zit of niet, maar bij een groot deel is het denk ik wel zo.

Dat snap ik al te best. Heel veel mensen schijten al bagger als ze alleen maar denken aan buitenrijden En hangen hem dan bij voorbaat al vol met allerlei attributen. Waarna ze compleet verkrampt op het paard zitten en harder schrikken van zogenaamd enge dingen dan het paard zelf, met als gevolgd paard wat over de rooie gaat.
Nu moet ik ook zeggen dat als ik met een onervaren jong paard voor het eerst naar buiten ga ik er echt een slof omhang, maar die gaat er ook al snel af als het paard geen pogingen doet om mij te laten verongelukken.