Hoe veel geld zou een andalusier zijn???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sunshine1

Hoe veel geld zou een andalusier zijn???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-05 12:48

hallo!
later (eigenlijk mn droom) zou ik heel graag een andalusier willen, als ik die beesten zie voel ik het kippenvel al over mn rug heen gaan...
ik heb zo het vermoeden dat die paarden verreweg van goedkoop zijn. Heeft een van jullie enig idee in welke prijsklasse zo´n paard zit?? Stamboompapieren geef ik niet veel om. het liefst goed beleerd, en rond de 5/6. Weet iemand het?
(dit is eigenlijk een gewoon een interesse vraag, zolang ik mn eigen paarden nog heb, komt er toch geen een meer bij)

Niessie

Re: Hoe veel geld zou een andalusier zijn???

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 18:05

Het is maar net hoeveel geld je te besteden hebt, je hebt Anda's zonder papieren , rond de 4/ 5 jaar al voor 2000-2500 euro op internet staan... Met papier is natuurlijk heel ander verhaal Er zijn genoeg Andalusier- kenners hier op bokt, die je er vast meer over kunnen vertellen

Sunshine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-05 18:29

dat bedrag valt me zeer mee papieren boeien me niks

Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 16:20

Voor die prijzen Niessie koop je 'troep' om het maar zo te zeggen. Daarbij plakken ze vaak een label van Andalusier op een paard die dat niet echt is. Maar voor een goed beleerde gewone Andalusier van die leeftijd kan je beter aan 5000 Euro gaan denken. En voor een goede/goed beleerde PRE met papier komt het al snel in de buurt van 10000 Euro merrie/hengst dan.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 17:24

Ik ben even voor je gaan kijken hier op een spaans forum zoals bokt. Hier liggen de prijzen van een PRE tussen de 3000 en 54000 euro. Net wat je er voor over hebt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 18:38

Je betaalt niet alleen voor papier. Uiteraard ook voor de uren die erin zijn gaan zitten.
Een 'picadero' rekent hier zo'n 350-500 Euro/mnd.
Zo is een 'goed beleerd' goed gebouwd paard van 5-6 zomaar 6 - 10.000 Euro of die nu papieren heeft of niet.
Ga er maar vanuit dat een goed gebouwde PRE met een meer dan minimum-basis snel 10.000 kost.
Ik heb zelf een niet PRE-hengst van 4 en daar zitten nú al zoveel uren (uiteraard nauwelijks onder het zadel) dat die economisch doorgerekend ook al >10.000 zou moeten kosten.

Verder is dat 'goed beleerd' subjectief en hebben de meeste nl-ers niets aan een prima spaans beleerd paard en leidt dat alleen maar tot verwarring en 'traumas'.

Een goed gebouwde goed beleerde pre bij een gerenommeerd NL bedrijf vandaan is gevraagd en dus niet goedkoop.
Natuurlijk kun je overal-en-nergens goedkoper terecht, véél goedkoper, maar of dat verstandig is???
Het is heel eenvoudig:
- goed beleerd is geld waard
- een goed paard is geld waar
- een mode-ras is extra geld waard

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 18:46

Huertecilla schreef:

Verder is dat 'goed beleerd' subjectief en hebben de meeste nl-ers niets aan een prima spaans beleerd paard en leidt dat alleen maar tot verwarring en 'traumas'.

Inderdaad hier heb je helemaal gelijk in de manier van rijden verschild enorm met Nederland.
Verder zou je natuurlijk wel een veulen hiervandaan kunnen halen. De prijzen van veulens liggen hier rondom de 2000.

Rosalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 18:49

Interessant onderwerp, ik ben namelijk ook he le maal weg van Andalusiers, wil er later ook zeeeker eentje bij mijn eigen huisje, en ik loop ook al een tijdje rond met deze (interesse)vraag.
Leuk!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 20:24

blensink schreef:
Verder zou je natuurlijk wel een veulen hiervandaan kunnen halen. De prijzen van veulens liggen hier rondom de 2000.

...en meer ot véél meer. Hangt sterk van de afstamming op het papier af en kleur af.
Ook is het maar de vraag of je er dan werkelijk goedkoper mee uit bent.
Een veulen van 6-9 maanden kost 5 jaar onderhoud voor het een paard van 5-6 is en vervoer van een veulen is geen drol goedkoper dan van een volwassen paard. Laatste punt is dat ík zo'n te jong veulen zo'n reis never-ever zou laten maken.

Reken eens mee:
veulenaankoop + vervoer + opfok + onderhoud/beleren
>2000 + 500 + ca.3000 + >4000 = >9500 en draag je ook nog eens alle onvoorziene kosten en -risicos voor je een beleerd paard van 5-6 hebt.
Nee, echt onecomomisch is het niet om zo'n paard gewoon te kópen. Je weet dan wat het ís en je kan ook nog 'garantie' verwachten.

Ok, als alles goed gaat heb je er wél een echt eígen paard aan ja, aan zo'n veulen, maar dat veronderstelt ook dat je tijd hebt en je zelf voldoende kaas gegeten hebt van het opvoeden en beleren....
Nee, ook wat dát betreft is het overgrote merendeel van de normale stervelingen beter af met een paard dat door profies is opgevoed en beleerd.
Kijk, als je zelf écht goed weet wat je doet en/of je wil een paard niet-hoofdstroom opgevoed/beleerd dan is er geen andere keuze nee. Zo rij ik mijn merrie op een halsring en is mijn hengst nu al super op een bitlessbridle, maar dat sluit beiden wel gelijk uit voor de normale ruiter en alle soorten van dressuurmatige wedstrijdmogelijkheden.
Voor 9 van de 10 andalusische paarden echter is het beoogde gebruiksdoel wél een vorm van dressuur-wedstrijdsport en doen de profies gewoon wat de klant uiteindelijk verwacht.

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 11:17

Ik ga helemaal mee met HC! (hmmm dat rijmt) Het beleren wordt imo vaak onderschat, waardoor paard en ruiter het onnodig moeilijk krijgen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 13:00

Hm, er wordt gezegd dat ze niet om papieren geeft. Dat betekent dat ze ook zou settelen voor wat jullie "troep" noemen, een cruzado. Als zij daar nou blij mee is, wat moet ze dan met een duur paard? Ze gaat duidelijk voor het type en niet het ras.
Verder vraagt ze om goed beleerd en zegt ze niet over goed belerd in Spanje!
Er zijn toch wel gewoon Andalusiërs en kruisingen in Nederland, zonder papieren (omdat eigenaar bv gewoon niet heeft ingeschreven)die gewoon daar zijn ingereden en voor normale prijzen weggaan?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 14:54

Droom verder Lusitana.
Natuurlijk kun je voor weinig geld een 'andalusiër'-hengst van een jaar of 3-4 kopen. Beleerd is die dan niet en wellícht een typische iberiër. Dát bedoeld men hier met 'troep'.

'Cruzado' is zoals jij ook weet een scheet in een netje. Ik heb een heel setje cruzados; ééntje met een ezel als pa Een 'cruzado'-papier heeft minder echte waarde dan toiletpaier; dát is tenminste nog functioneel te gebruiken.
Ook een niet-apto p.r.e. is een NoNo; de stamboekregistratie is waardeloos want er is geen fokwaarde en je weet bovendien dat het paard de maatstaf niet haalt....
Nee, een goed gebouwd, gezond en functioneel prima paard zonder 'papier' is véle malen meer waard.

Om op de crux van jouw antwoord te reageren: nee. Niet hier, niet in NL. Een goed paard van 5-6 waarin kwaliteitstijd om het dier goed te beleren is gestoken is niet goedkoop. Kán niet goedkoop zijn. Punt.
Sterker nog: ik heb hier een HispanoArabe-veulen van 2½ lopen dat voor 3000 Euro onderbetaald zou zijn. Je betaald nl. wat het paard is en kan.

Een eventuele stamboekregistratie maakt het paard duurder en helemaal als het een gewilde afstamming van een mode-ras betreft.
Je betaald dan nl. de investeringswaarde van dat paard.

Zo is een KWPN doorgaans een kruising, een týpe. Niks ras en fokwaarde krijgt het paard pas door bewijsbaar prestaties te vererven. Zo'n paard is dan tónnen waard omdat het wat is en kan. De veulens van een combinatie van twee van zulke paarden is dan weer absurd veel waard vanwege de bijna gegarandeerde prestatiepotentie.
Je betaald dan de combinatie van wat het paard is/kan en aan investeringswaarde heeft.

Koop je een jong paard van matige kwaliteit dat niet of nauwelijks beleerd is, ja, dan betaal je eigenlijk alleen de vleeswaarde. Meer is en kan het paard dan nl. niet.
Komt het dier uit Spanje, dan betaal je ook het vervoer. Een dertien-in-een-dozijn iberisch type paard uit Spanje zonder papieren is slachtprijs+transport waard. Betaal je meer, dan is dat de overwaarde voor de modische populariteit.
Érg eenvoudig allemaal en maak zelf je keuze.

Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 20:22

Ik ben het helemaal met je eens HC!

vrijdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 16:26

het legt eraan waar je gaat kijken ik zou persoonlijk gewoon bij mensen vragen als ze hun paard verkopen zo ben ik ook aan mijn paard gekomen want spanjaarden over het algemeen zijn niet zo gehecht aan hun paarden ze hebben ze alleen voor de heb en te showen op romerias en feria's of op intoko.es spaanse marktplaats.
Het ligt er ook heel erg aan wat het paard kan en in welke conditie hij/zij verkeerd veel zigeuners hebben paarden die uitgemergeld zijn maar als ze opknappen zijn ze vaak heel mooi.
Maar je moet ook rekening houden met het transport dat kost ook veel geld zeker 2000 euro.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 21:44

Lisette schreef:
Ik ben het helemaal met je eens HC!

Uiteindelijk zegt hij op het laatste toch precies wat ik zeg? Dat er wel goedkope paarden zijn?

Een stamboek paard is duur, maar TS wil geen stamboekpaard.
Goed beleerd is rekbaar. Na een paar maanden zitten bij alles wat ik rijdt de knopjes er wel op hoor. (Hoeft toch geen GP te lopen, dat is goed doorgereden). Maar wellicht is de Andalusiër dommer dan ik ze inschat?
Ik denk dat TS al een goed antwoord heeft gehad, ergens in het begin. Prijsklasse Andalusiër: alles tussen de 3000 en een 100000.....
En al dat gekissebis heeft ze verder niks aan.

Gewoon lekker paardjes die te koop staan gaan kijken en proberen en van elk paard wat je aanstaat de prijs vragen. Dat is de beste manier om je te oriënteren.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 22:01

Trouwens, ik hoor hier helemaal niet, dus ik ga lekker verderop kijken....

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 20:17

vrijdag schreef:
Maar je moet ook rekening houden met het transport dat kost ook veel geld zeker 2000 euro.

Ik heb mijn PRE toch mooi laten overkomen voor 700 EUR, helemaal uit Zuid-Spanje

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 23:16

Idra schreef:
vrijdag schreef:

Ik heb mijn PRE toch mooi laten overkomen voor 700 EUR, helemaal uit Zuid-Spanje

Zo zie je maar en kijk wat voor paard je hebt, wat een prachtig dier!
Maar voor jouw paard heb je denk ik wel wat eurootjes neer moeten tellen.
Zo zien we ze hier ja!
Ik zie veel verschil met de PRE hier in spanje en in Nederland.
Dat is denk ik net zo als de Friezen, wat ze hier verkopen aan Friezen is niet te vergelijken als wat we kopen in Nederland.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 09:06

blensink schreef:
Zo zie je maar en kijk wat voor paard je hebt, wat een prachtig dier!

In mijn optelsom staat 500 Euro vor vervoer. Vanaf dat bedrag kun je één paard laten vervoeren vanuit Andalucía.

Citaat:
Ik zie veel verschil met de PRE hier in spanje en in Nederland.

Ik niet.
Wat je in NL ziet zie je hier óók. Je ziet er hier alleen tíg maal zoveel dus veel anderen.

Citaat:
Dat is denk ik net zo als de Friezen, wat ze hier verkopen aan Friezen is niet te vergelijken als wat we kopen in Nederland.

Dát klopt en dat ligt aan de NL-markt. In Duitsland is het verschil mbt het modale type niet zo groot. Enkele tóppaarden worden zelfs in Duitsland gefokt. De Duitse markt was echter bereid topprijzen te betalen en heeft in de jaren negentig tópmateriaal hier gekocht zodra het verbod opgeheven was.
Nl is daar vét achteraan gehobbeld met een platte beurs. De situatie was dat de markt toen al behoorlijk opgeblazen was en er in de regel dus slechts zeer middelmatige paarden in aanmerking kwamen.
Ook nu koopt de modale NL klant niet eens een PRE..... Die welke wel een PRE wil kopen koopt ook in de onderste regionen van de markt.
Idra heeft gezien waarvoor sommige paarden hier bínnen Andalucía verhandeld worden.
Een stoeterij als bv de YM heeft een vrijwel ongelimiteerd budget met een fokplanning over duízenden paarden en tientallen jaren. Die betalen grif een ton voor een jonge hengst welke ze dan vervolgens nauwelijks gebruiken omdat hij toch niet vererfde wat ze verwachtten.
Verreweg het grootste deel van dergelijke paarden komt niet op shows laat staan op de markt.

Wat echt tóp is, is dat diezelfde YM de meeste hengsten voor zeer schappelijke bedragen voor Jan en Alleman ter dekking heeft staan.
Ik zou, als ik dat zou willen, van het voorjaar al onze merries door hengsten van reputatie kunnen laten dekken en dan in totaal zo'n 200 Euro kwijt zijn.
Ik wil dat niet omdat onze eigen hengst echt ge-wél-dig is, maar onze buren maken er wel gebruik van. Die vragen ook of ze onze mogen, maar daar hebben we geen belang bij en doen we niet.

PatriesjeMR2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 17:37

Enso (100% schimmel Andalusier..maar zonder PRE-papieren) 4 jaar oud en onbeleerd, heeft me nog geen 3500 euro gekost(in mei dit jaar). Het is dus zeker wel mogelijk om een leuke betaalbare Anda te vinden als je niet om papieren geeft.
Wel is het zo dat je veel geluk en veel geduld moet hebben om er zo eentje te vinden. Maar ze zijn er wel!

Enso is dus geen PRE(pa en ma beide wel) Wordt een mooi barok type, heeft een geweldig karakter en is nog aan de maat is ook (nu ca. 1.64). Is nog volop in ontwikkeling(nog geen half jaar onder het zadel), maar is al een echte kanjer.... en dat is niet alleen mijn mening. Meneer heeft al een hele fanclub verzameld op de stalling en manege

Nu ben ik ermiddels achter, dat ik heel veel mazzel heb gehad.
Als veulen hebben de vorige eigenaars er 4 jaar geleden wel al 7500 gulden voor betaald(wel afstammingspapieren).

Kortom...voor een Anda of Cruzado zonder papieren kun je vanaf zo'n 3000 euro wel wat vinden. Idd met papieren zal je al snel in de richting van de 10.000 euro's komen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 17:46

PatriesjeMR2 schreef:
Enso (100% schimmel Andalusier..maar zonder PRE-papieren)
...knip...
Enso is dus geen PRE(pa en ma beide wel)
....knip...
Als veulen hebben de vorige eigenaars er 4 jaar geleden wel al 7500 gulden voor betaald(wel afstammingspapieren).

Euhh....

Ik zeg maar zo: 'Ik zeg maar niks '

LiesBento

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 17:53

kijk ook eens bij www.andalusier.com en dan bij verkaufspferden. Daar heb je foto + uitleg over paard + prijs

Als de PRE's binnekort weer uit de mode zijn, zullen ze volgens mij ook wel effe dalen in prijs

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 19:24

LiesBento schreef:
Als de PRE's binnekort weer uit de mode zijn, zullen ze volgens mij ook wel effe dalen in prijs

Zou voor de ontwikkeling van het ras niet slecht zijn, maar ben bang dat dit nog wel éven gaat duren; de vraag binnen Spanje neemt voorlopig alleen nog maar toe.
Een Lusitano, met of zonder papier, is een iets gunstiger geprijsd alternatief. Is tenslotte hetzelfde paard.

PatriesjeMR2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 20:34

Huertecilla schreef:
PatriesjeMR2 schreef:
Enso (100% schimmel Andalusier..maar zonder PRE-papieren)
...knip...
Enso is dus geen PRE(pa en ma beide wel)
....knip...

Euhh....

Ik zeg maar zo: 'Ik zeg maar niks '

Ok...kleine uitleg....

Ensueno is een Andalusier, want zijn ouders zijn beide PRE(staan beide geregistreerd met nummer in het stamboek >>namen: vader =Grelo en moeder=Quincena).
Alleen is zijn moeder niet goedgekeurd voor de fok...daarom heeft Ensueno geen PRE-papieren.
Eigenlijk is hij dus een cruzado met 2 PRE-ouders .

Of dat jij het anders ziet?? Zou kunnen natuurlijk...

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 11:59

Ja, die indruk heb ik ook HC, dat de Lusi's goedkoper zijn