blensink schreef:Zo zie je maar en kijk wat voor paard je hebt, wat een prachtig dier!
In mijn optelsom staat 500 Euro vor vervoer. Vanaf dat bedrag kun je één paard laten vervoeren vanuit Andalucía.
Citaat:
Ik zie veel verschil met de PRE hier in spanje en in Nederland.
Ik niet.
Wat je in NL ziet zie je hier óók. Je ziet er hier alleen tíg maal zoveel dus veel anderen.
Citaat:
Dat is denk ik net zo als de Friezen, wat ze hier verkopen aan Friezen is niet te vergelijken als wat we kopen in Nederland.
Dát klopt en dat ligt aan de NL-markt. In Duitsland is het verschil mbt het modale type niet zo groot. Enkele tóppaarden worden zelfs in Duitsland gefokt. De Duitse markt was echter bereid topprijzen te betalen en heeft in de jaren negentig tópmateriaal hier gekocht zodra het verbod opgeheven was.
Nl is daar vét achteraan gehobbeld met een platte beurs. De situatie was dat de markt toen al behoorlijk opgeblazen was en er in de regel dus slechts zeer middelmatige paarden in aanmerking kwamen.
Ook nu koopt de modale NL klant niet eens een PRE..... Die welke wel een PRE wil kopen koopt ook in de onderste regionen van de markt.
Idra heeft gezien waarvoor sommige paarden hier bínnen Andalucía verhandeld worden.
Een stoeterij als bv de YM heeft een vrijwel ongelimiteerd budget met een fokplanning over duízenden paarden en tientallen jaren. Die betalen grif een ton voor een jonge hengst welke ze dan vervolgens nauwelijks gebruiken omdat hij toch niet vererfde wat ze verwachtten.
Verreweg het grootste deel van dergelijke paarden komt niet op shows laat staan op de markt.
Wat echt tóp is, is dat diezelfde YM de meeste hengsten voor zeer schappelijke bedragen voor Jan en Alleman ter dekking heeft staan.
Ik zou, als ik dat zou willen, van het voorjaar al onze merries door hengsten van reputatie kunnen laten dekken en dan in totaal zo'n 200 Euro kwijt zijn.
Ik wil dat niet omdat onze eigen hengst echt ge-wél-dig is, maar onze buren maken er wel gebruik van. Die vragen ook of ze onze mogen, maar daar hebben we geen belang bij en doen we niet.