Aangezien ik nog geen ervanging heb met hengsten(veulens) (alleen merries) de volgende vraagjes:
Ik heb een hengsteveulen gekocht (new Forest D-pony), deze komt over 2 weken. Kan ik het veulen voor aankomende winter bij mijn 2 volwassen merries plaatsen, volgende zomer komt ie te staan bij 2 ruintjes bij mijn ouders thuis (jammer genoeg kan dit alleen in de zomermaanden). Zullen de merries het veulen acceptern, of moet ik een andere oplossing zoeken? Vanaf welke leeftijd kan een hengst merries dekken, ik wil geen verassingen..... Wanneer kan ik het veulen op zijn vroegst laten castreren? Waar moet ik verder nog aan denken mbt tot verschillen merrieveulen en hengsteveulen?
Hoi als hij dit jaar is geboren kan hij wel bij de merries staan, vanaf een jaar als hij een jaarling is, zijn sommige in staat om te dekken dit kan je ook in andere topics van het forum lezen. castreren kan in het najaar, let wel op infectie daar de meeste op stal blijven is het risico op infectie, groter zomers is er kans op infectie van vliegen. net als ze een jaar worden is het beste gaan ze nog niet pubberen ligt er ook aan wat je ermee wilt doen er zijn hengsten die lief blijven en geen hengsten keuren vertonen. in het voorjaar is het het beste daar de meeste weer de wei ingaan en ze veel kunnen lopen. en er nog heel weinig vliegen zijn ik weet niet hoe oud hij nu is castreren kan je het beste even bespreken met de dierenarts meningen verschillen nogal.
vorig jaar heeft er ook een hengstveulen bij mijn paard gestaan, het is goedgegaan. Alleen toen hij 2 mnd afgespeend was en weer terug in de groep werd gezet (hij was toen denk ik 8 of 9 mnd) had hij wel intresse in haar maar Bleikja was toen ook hengstig, hij had geen intresse in zn moeder of het andere paard (leider), Bleikja is toen ook apart gezet. Bleikja is geloof ik ook niet drachtig (ze heeft nog geen dikkere buik). Heb er eigenlijk ook niet egt opgelet. Ze zou dan in januari of februari gedekt moeten zijn geweest.
Ik zou je paard zo laat mogelijk castreren, ik vind dat hij dan mooier uitgroeid. maar als het al met 1 jaar moet zou het denk ik ook kunnen.
Nja , dat hangt ook van je merrie's af he Laten zij hun zomaar doen ? Ze zijn ook met 2 he .. En om echt goed te bevruchten moet je paardje minstens 1.5 zijn !
Heel vaak gaat het goed met eigen fok, de merries 'aanvaarden' hun zonen terug in de kudde en meestal (er zijn altijd uitzonderingen !) laten zich niet dekken door die snotneuzen. Het begint problematisch te worden wanner 'buiten' hengsten toegevoegd worden aan de kudde (al is de kudde hier 2 merries). Ten eerste moet deze aanvaard worden door de merries - de kans is heel groot dat hij verschillende klappen gaat innen !!!! Ten tweede is de vraag hoe 'rijp' is ie? Ten derde is de vraag hoe 'makelijke' zijn je merrie wat betreft hengstigheid en dekken? Zijn het sloeries of koude dames? Blijven ze staan of gaan ze lopen? Het is algemeen bekend dat pony hengstjes vroegrijp zijn en eerder tot de daad in staat zijn dat rijpaard hengstenveulens. Persoonlijk weet ik van een 5 maanden oud VB hengstenveulen die zijn eigen moeder heeft 'gedekt' met alle gevolgen de jaar erop van dien! En dat dan ook op een zeer oude fokmerrie!
ik heb hetzelfde gedaan verleden jaar. Hengstveulentje afgespeend en na 8 weken teruggeplaatst bij de moeder+ andere merrie,dit enkel voor de winter.
Het terug aanvaarden ging niet zo makkelijk,de twee nogal dominante merries hebben hem rake klappen uitgedeeld,en eigenlijk heeft hij maanden nodig gehad om min of meer aanvaard te worden. Hij heeft deze winter dan ook vaak koud en honger gehad vrees ik..
Nu is hij altijd heel onderdanig naar andere paarden,ik wou dat hij wat meer haar op zn tanden had naar andere paarden.
In het voorjaar hebben we hem gecastreerd,en daarna ging het veel beter bij die merries.
Bedankt allemaal voor de reacties. Het veulen zal volgend jaar maart naar een aandere plek gaan, hij is dan 9,5 maand dus nog vrij jong. Eigenlijk weet ik nu nog niet goed wat te doen...... Vandaag gaat ie voor het eerst kennis maken met de merries (1 voor 1 denk) eerst een kijken hoe dat loopt. Hij is nu net afgespeent en staat nog in een grote stal tot ie gewent is zonder zijn moeder te moeten.
Het veulen het trouwens Victor en is sinds gister in mijn bezit, het is een new forest, vader is Justice HR.
Bedankt allemaal voor de reacties. Het veulen zal volgend jaar maart naar een aandere plek gaan, hij is dan 9,5 maand dus nog vrij jong. Eigenlijk weet ik nu nog niet goed wat te doen...... Vandaag gaat ie voor het eerst kennis maken met de merries (1 voor 1 denk) eerst een kijken hoe dat loopt. Hij is nu net afgespeent en staat nog in een grote stal tot ie gewent is zonder zijn moeder te moeten.
Het veulen het trouwens Victor en is sinds gister in mijn bezit, het is een new forest, vader is Justice HR.
het is zeker het proberen waard hoor,zeker als je hem in maart weer zou weghalen.
Mijn twee merries zijn nogal "bitches",maar aan de andere kant heeft mijn hengstje zo goed geleerd wat het is om onderdanig te moeten zijn. Iets teveel van het goede,maar vanaf deze winter gaat hij een kudde shetlanders gezelschap gaan houden,en misschien kan hij die kleine beestjes wél de baas
Even jullie op de hoogte houden. De merries houden het veulen nog op afstand maar er heerst een soort vrede in de wei zolang het veulen buiten een circel van 3 meter blijft van de merries.... gelukkig zijn er weinig rake klappen gevallen alleen een knauw in zijn neusje... Dus met een beetje geluk wordt ie binnen enkele dagen/ weken geheel opgenomen door de merries. Het (hengste)veulen leert in ieder wel zijn plaats.
Super dat het goed gaat ! Ik heb nu een jaarling staan bij mijn merrie die in juni een veulen heeft.......deze "vreemde "jaarling drinkt nu bij mijn merrie.......fijnnnnn.......dus dat kan ook nog gebeuren..