hallo luitjes, ik heb een vraagje wat je nou wel en niet mag doen bij een hengst veulen van van ong. 6 maanden. nu loop ik 1 x in de week soms 1x in de 2 weken een stukje met hem en poetsen, hoefjes uitkrabbel btje tuttlen. soms issie nogal koppig mag je heb dan bestraffen daarop? heeft iemand advies? groeten annabella
Iets met hem doen is nooit verkeerd. Alleen wel zorgen dat je de sessies niet te lang maakt. Het is nog maar een baby en hij kan zijn aandacht nog niet zo lang ergens bijhouden.
Wat versta je onder "koppig"?
En wie is Pepsi? Gewoon niewsgierig hoor ... ik heb nl. ook een Pepsi!
1 keer in de week, of zeker 1 keer in de twee weken is niet veel, dan kun je niet verwachten dat hij keurig braaf is... opzich kan je een 6 maanden oud veulen wel goed opvoeden en ook corrigeren, maar dan moet je toch wat vaker dingen met hem doen.... wat hij nu doet, nu hij 6 maanden is, en wat je niet wilt hebben, moet je hem nu afleren , en wat je wel wilt nu aanleren , en dan heb ik het over de normale dingen he... netjes mee lopen, stilstaan, laten betasten, voetjes geven, een borstel erover heen kunnen halen enz.... en wanneer hij hier dus lastig in is, moet je hem echt wel begrenzen.. mits je dus wat regelmatiger wat met hem doet....
Je kan best wat stukjes met hem wandelen, hoefjes uitkrabben, en een borsteltje eroverheen halen. Doe het alleen niet te vaak, alles wat hij kent vergeet hij nooit meer.
Corrigeren moet je zeker doen. Alles wat nu mag dat mag altijd. Waar je vooral op moet letten is dat je consequent bent, nee is nee. Wat nu niet mag dat mag volgende week ook niet. Bedenk wel dat een veulen maar voor 5 minuten concentratie heeft.
Verder zou ik hem gewoon lekker zoveel mogelijk in de wei gooien, natuurlijk met andere paarden. Die voeden hem beter op dan een mens ooit kan doen.
Ik heb een hengstveulen van 5 maanden een groninger super lief en erg rustig blijft mooi staan en mag hem overal borstelen...
Ga er dan ook elke dag heen borstelen/eten geven en wandelen doe dit wel binnen een half uur 3 kwartier ongeveer zo blijft t leuk... Herhalen werkt bij de mijne erg goed....de dingen die hij goed doet belonen en de andere *vervelende* dingen afstraffen op wel een milde manier....en dat wel vol houden de *vervelende* dingen de volgende dag niet opeens goed vinden...
Oke dank je wel voor de tips, en consequent ben k wel heb n.l zelf een fjord ( lees: nogal sterk en eigenwijs ) maar als ze zo klein zijn en zo schattig vind ik het moeilijk om boos op te worden maja k ga me best doen !!
Hengstveulentjes hebben heel veel behoefte aan gezelschap van andere hengstveulens, zodat ze kunnen spelen. Jij kunt nog zoveel aandacht aan hem geven, een soortgenootje zul je nooit kunnen vervangen. Maar dat is wat hij nu een beetje aan het proberen is. Tenminste, dat maak ik uit je omschrijving op dat hij "koppig" is.
Als het veulen voetjes kan geven, een halster omkan en mee kan lopen, is er eigenlijk niet zoveel meer wat je met hem kunt doen. Helemaal als het een veulen is van een ander, is die er misschien niet zo heel blij mee als hij teveel aandacht van een ander krijgt?
Ik heb gehoord van de smid dat teveel uitkrabben van de hoeven bij veulens juist niet goed is. Dit ivm met het groeien van het hoorn en de straal. teveel met je krabber zou juist vervelende dingen kunnen bewerkstelligen zoals afwijkingen ed. Iemand ervaring?
Weet iemand hier toevallig ook of t mogelijk is als je van voer veranderd met meer of minder suiker erin bij een veulen of hij daar schilvers/schimmel van kan krijgen naast zijn manen niet erin.....
Of is dat een reactie op t voer en dat hij aan t voer moet wennen of kan t iets anders zijn?
Hij heeft namelijk naast zijn manen een stuk waar schilvers zitten soms korstjes en als ik die eraf borstel trek je t haar eraf.... Is dit zomer exceem/schimmel? en wat zou ik er aan kunnen doen....
Zomereczeem is een allergische reactie op onder meer de steken van een mugje, dat vanaf het vroege voorjaar tot en met eind oktober actief is. Een paard dat overgevoelig is voor het speeksel van deze mug krijgt jeuk, vooral bij de manen en aan de staartwortel. Je kunt misschien even kijken bij de paardendrogist of ze er wat voor hebben.
Om nog even trug te komen op dat mijn verzorg veulen, hij staat in een weitje met nog 4 andere pony`s die een jaar of 3 zijn. Maar af en toe zijn die het ook helemaal zat hij is dan ook zo mans hij loopt te stijgeren en te bokken terwijl die pony`s 2 keer zo groot zijn al hem. Maar, z`n sociale opvoeding krijgt hij wel van die ''oudere'' pony`s. En z`n mamma staat er ook bij.
Wij hebben dit jaar ook weer 2 hengstveulens. Bij beide zijn we consequent, rechtvaardig te werk gegaan. Ho is ho, niet bijten is niet bijten, niet schoppen is niet schoppen, etc... Misschien vinden mensen het heel hard, wanneer er gebeten werd werd er gelijk een tik (en in sommige gevallen pets) verkocht op de neus. Daarnaast was een van de veulens nogal los in de achterbenen, zijn volle zus vorig jaar was dit helaas ook en daar zijn we toen te lief geweest. Dit keer hebben we dus meteen hem afgestraft door met een zweepje tegen zn kont te tikken wanneer hij een lel gaf en daar heeft hij zeker van geleerd. Hij heeft nooit meer proberen te trappen.
Verder steigeren. Zetten kwade stem op en zetten m weer op de grond. Opzich is een veulen sterk, elk veulen is sterk, maar wanneer je je eigen kracht juist gebruikt kan je de kracht van het veulen overstemmen. Werk met rukken en blijf niet constant trekken!!!!! Dan leren ze veel sneller braaf mee te lopen, omdat ze een ruk niet verwachten bij het uithalen van een actie en die constante druk gaan ze tegenin!
En veulens worden echt niet schuw van een eerlijke tik. Ze moeten weten dat je streng bent wanneer ze de grens overschrijden. Maar die grens moeten ze ook kunnen onthouden. Niet iets wat eerst wel mag later ineens niet of steeds afwisselen! Hier in het land staan momenteel twee lekkere brave knuffeltjes die zo nu en dan nog eens proberen of je de grens al vergeten bent.
Ja het is echt een poepi hea, maar ook zo bijdehand pfffff! maar bedankt voor de tips k zal wat consequenter zijn en wat strenger, ok al ziet ie r zo onschuldig uit