halster lukt niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amandake

halster lukt niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 22:54

Hoi iedereen !

Amanda haar veulen is alweer 4 maandjes oud,en ik wil haar een halster omdoen,daar ze achtereen in de stal moet en toch ook makkelijk is voor DA.
Ze staat in de wei met haar èèn jaar oudere zus en haar moeder.
Ik heb maanden geduld gehad om het zo om te doen,door haar vertrouwen te winnen,maar zodra ze het halster ziet,is ze weg (slimme meid) }>
Nu had mijn hoefsmid me een "tip" gegeven,om rond haar voederbak een touw (lasso) te spannen en zodra ze haar hoofd erin stak ,het touw over haar heen te gooien rond haar hals !!
Naief dat ik ben,heb dit vandaag geprobeerd,had de "lasso" om haar nek,maar kon dat sterke beest niet houden,ze werd dan ook WILD !
Uiteindelijk heeft men man het touw beetgenomen en geprobeerd zachtjes naar haar toe te komen (het touw oprollend)....ze trok zo hard terug dat het arme beest geen lucht meer kreeg,,en zijn erin geslaagt het touw van haar nek te krijgen omdat ik het niet kon aanzien
Dus ze heeft nog steeds geen halster om
Heeft er nu iemand tips om toch eindelijk dat halster om te krijgen aub...........uiteraard komt ze nu niet meer spontaan naar ons toe.

Thanxxxx Amandake

marquez

Re: halster lukt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 23:10

Probeer eerst vertrouwen te winnen. Dus geen halster gedoe of wat dan ook, maar gewoon bij haar in de wei/stal zitten, beetje aaien, (als ze wegschrikt niet meer aaien) beetje brokjes geven, etc. Tot ze het op een gegeven moment weer weet dat het leuk is om naar je toe te komen. Ik denk dat vertrouwen terug winnen is de eerste stap is, je moet haar niks dwingen.

Verder wat ik altijd doe als een paard wegschrikt/ ofzo van iets, is proberen het voorwerp (of hoe je het ook noemt) leuk te maken. Ik heb een paard gehad wat ook een beetje bang was voor een halster, in een kleine ruimte ging het wel, omdat ze dan simpelweg niet weg kon, maar in de wei kon ik haar nooit krijgen als ik met het halster aan kwam lopen. Ik ben in de kleine ruimte (waar ik wel het halster om kreeg) begonnen met iedere keer als ze het halster om had haar wat lekkers te geven. Op een gegeven moment zag het paard de link halster - lekkers. Ook in de wei vond ze het zelfs leuk om een halster om te krijgen, door die link. Na een tijdje bouw je de brokjes weer af.

Die linken leggen werkt bij mij bijna altijd. Je moet veel geduld hebben. Dit is echter bij paarden vanaf een jaartje of 3, met veulens heb ik geen ervaring, maar ik zou het wel het proberen waard vinden. Succes iig

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 23:30

Bedankt Maeques,
Ik wil het zo proberen,maar er gaat weer een hele tijd overgaan en ze moet stilaan terug ontwormd worden e.d.,en daarvoor moet ik haar eerst te pakken krijgen snap je?
Groetjes Amandake

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 23:45

loop met de merrie naar de stal.
Daar heeft het veulen minder ruimte.
Zet de merrie in de hoek druk het veulen er tegen aan en voila doe het halstertje op.
Op die manier kan ze bijna geen kant op.

Het is het fijnst als je het op een zachtaardige manier kan doen door middel van vertrouwen, maar ja stel je hebt er bij nood een DA bij nodig dan kun je het zo doen.
Zorg ervoor dat je als het kan met zijn 3en bent.
1 om de merrie vast te houden 1 die het halster er aan de voorkant opdoet en 1 die het veulen aan de achterkant tegenhoud.
Maar pas wel op, veulentjes kunnen ook lelijk hard meppen uit angst!
Laatst bijgewerkt door daantjuhhh op 04-10-05 00:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 00:10

Heel erg bedankt Daantjuhh

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 08:10

Ja, op stal zal dat toch het makkelijkst gaan. Als je het opdoen van het halster vervolgens wil gaan oefenen... laat dan de eerste paar keren het halster op en doe een ander halster daaroverheen. dan leren ze keurig hoe het werkt.
Veel succes.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 11:17

ik heb ''mijn'' veulentje als heel jong eraan laten wennen, de truc is de angst er voor weg te nemen (natuurlijk moet hij hiervoor jou eerst vertrouwen of in ieder geval niet wantrouwen) het halster hang je op of leg je neer in de stal voor bange veulens(wel zo dat ze zichzelf geen pijn kunnen doen) bij nieuwsgierige veulens kan je in de stal gaan staan en met het halster gaan trutten zodat je zijn aandacht krijgt, de komende dagen (of weken niets overhaasten) zijn ean gericht op het veulen laten wennen aan de aanwezigheid van het halster, langzaam aan ga je je veulen overal aanraken, eerst met je hand en dan met het halster, voor de volgende stap raad ik een halster aan dat op de neus en bij de nek verstelbaar zijn, je maakt het halster vast om z'n nek( nog niet om z'n neus enblijf erbij zodat hij zich niet kan verwonden) als hij daar mee vertrouwis doe je het rustig maar bewust en zelfverzekerd (geef hem niet een aanleiding te denken dat het eng is ook niet bij de voorgaande stappen) de neusriem vast laat hem dan gewoon een zitten , blijf erbij totdat je zeker weet dat hij goed zit en hij zich ernieet mee kan verwonden en ga dan een tijdje weg, kom dan terug en haal het eraf, da volgn de dag doe je het weer om en herhaal je het voorgaande

zom heb ik het ook gedaan met het wennen aan het halster en hij laat het zich nu rustig omdoen ( jemoet trouwens altijd doozetten met het omdoen in het begin liep abeltje met z'n neus te schudden ik heb hem daarvoor niet gestraft maar het gewoon genegeerd en nu doet hj het niet meer)

veel suuces

oh en pas als het het bovenstaande kan leer je hem pas volgen aan een touw

Sapphire

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 20:11

daarom heb ik ook gelijk de 2e dag het halster omgedaan, dat word ook (bijna) altijd aangerade!

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 20:27

Ben er ook pas laat mee begonnen en doordat ze op de wei staan weinig kunnen oefenen . Dat vertrouwen winnen op de wei is allemaal heel leuk maar ze zijn idd niet gek als ze het halster zien zijn ze weg kon die van mij ook overal aaien behalve een halster omkrijgen
Heb het dus uiteindelijk gewoon op stal gedaan is best een gedoe maar is niet anders . Aangezien bij ons op stal zetten ook best een gedoe is dus alleen gedaan als het nodig was (smid wormenkuur ed) Als je ze eenmaal op stal is (was hier al een hele onderneming op zich ) is het gewoon een kwestie van vangen en halster omdoen .
Mijn ervaring is dat ze ook al oefen je het alleen bij noodzaak er toch aan wennen 1e keer stond ze echt helemaal onder de indruk en de 2e keer (een maand later) ging het al veel beter. Wel heb ik als ik haar eenmaal had heel rustig het halster omgedaan opletten dat je dat niet gehaast gaat doen zo van nu heb ik haar hup snel hetzelfde met het afdoen gewoon heel rustig en niks snel en natuurlijk goed beloond!!
Nus is ze afgespeend en staat in een in/uitloopschuur met 2 anderen en moet ik omdat haar voetje verzorging nodig heeft dagelijks haar pakken de 1e paar keer was het weer een kwestie van vangen maar nu kan ik zo het halster omdoen. de zachte leuke lieve aanpak had ik ook al geprobeerd maar als ze kon lachen had ze het gedaan succes

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 06:38

ik denk dat wat sapphire zegt ook het slimste was, je veulen denkt dat 'dat hoort erbij' (wat weten zij ervan... juist geboren)

anders zou ik vaak bij haar/hem in de wei gaan zitten en met het halfster zitten prullen, en zoek iets waar ze geintereseerd voor is, je prult dan eerst met het geintereseerde, ze opserveerd je (doen ze altijd, ook al is het stiekem) en dan ga je met je halster prullen enzov tot ze bij je is, of je neem het halster gaat naar moeder lief (die uiteraard geen schrik heeft) en begint bij haar over haal lichaam te gaan rond het hoofd ( met haar halster dan, want anders zal het best wel niet passen )
je veulen zal 9/10 komen kijken wat je met moeder uitvangt en laat je het veulen het halster voorzichtig ruiken, springt ze weg, dan ga je weer verder met moeder, je veulen WORDT TE nieuwsgierig en uiteindelijk ...... HALSTERTJE OM (die kan natuurlijk best wel een weekje duren! MOET ook, anders verliest het veulen zijn interesse en sta je weer bij 0 )
veel sucses

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 13:18

daantjuhhh schreef:
loop met de merrie naar de stal.
Daar heeft het veulen minder ruimte.
Zet de merrie in de hoek druk het veulen er tegen aan en voila doe het halstertje op.
Op die manier kan ze bijna geen kant op.

Het is het fijnst als je het op een zachtaardige manier kan doen door middel van vertrouwen, maar ja stel je hebt er bij nood een DA bij nodig dan kun je het zo doen.
Zorg ervoor dat je als het kan met zijn 3en bent.
1 om de merrie vast te houden 1 die het halster er aan de voorkant opdoet en 1 die het veulen aan de achterkant tegenhoud.
Maar pas wel op, veulentjes kunnen ook lelijk hard meppen uit angst!

Hier ga ik helemaal in mee.
Zo heeft ze maar heel even stress en het is gelijk gebeurd.
Op deze manier heb ik het ook met mijn veulen gedaan en die was met 3 dagen helemaal aan zijn halstertje gewend.
Anders ben je zo weer 2 maanden verder en elke week is ze weer een stuk sterker.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 13:21

Ja dat vind ik ook.
De vorige 2 veulens werkten ook slecht mee met de halsters dus daar ben ik ook gelijk dag 2 mee begonnen.
Gewoon elke x als ik op stal kwam (z'n 5x per dag) eventjes halstertje om doen, 5 minutjes om laten en weer af.

dit veulen wat ik nu heb maakt het geen donder uit.
Die is zo mak.
Die kan je als je wil aan de oren trekken.
in z'n mondje kijken.
echt alles..

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 13:32

Mijn veulen is inmiddels 2,5 en is bomproof. Je kan er echt alles mee. Ook al staat hij in de opfok en ik ong. 1x in de maand langs ga.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 13:40

Hahaha, ja die van mij is ook echt bomproof terwijl zijn moeder een angsthaas is en voor alles vlucht.
Toen ze nog samen stonden en er kwam een tractor langs de wei stond mams achterin en hij vooraan om te kijken hoe alles in elkaar zat.
Hij staat inmiddels ook in de opfok.

Vosse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 15:53

wij doen het net zo als daantjuh en dan zetten we ze naast de moeder een paar minuten vast, doe dit een paar keer en ze worden er steeds makkelijker in

Oja als je veulen toch ontsnapt gewoon door doen en met het veulen mee lopen ook als het stijgerd proberen ernaast te blijven en gewoon door gaan met het halster achter de oren te krijgen, ook zo snel mogelijk het halster dicht doen, want als ze eenmaal los zijn duurt het een poos voordat je ze weer krijgt in de stal

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 17:32

wat voor soort halster wil je omdoen?
Ik denk dat je dan het beste een halster om kunt doen die je over zn oren moet trekken, ik zou er wel eerst voor zorgen dat ze niet wegloopt als je met het halster aan komt. Als dat is gelukt maak je het halster leuk, en zorg dat je het halster zo voor haar houd dat je hem om kunt doen, en dan snel over haar hoofd heen trekken. waarschijnlijk rent ze dan wel weg voordat je hem verder vast kan maken, maar laat haar dan maar gaan zodat ze kan zien dat het niet eng is, daarna loop je er weer naartoe en probeer je het halster voorzigtig verder vast te maken. Dit is bij mijn veulen gelukt, en toen ze het halster om had en toen het keelstuk nog niet vast zat kreeg ik die heel makkelijk dicht.

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-05 09:23

Hèhè !

Bedankt allemaal voor de goede raad.
Volgende week zijn de stallen af en ga ik het zeker op deze manier proberen.
Trouwens ,ze heeft iets nieuws nu,ze knabbelt aan staart en manen van zuslief en mama,echt niet te doen,hun manen zien er niet uit !!
Met dit veulen heb ik het laatste nog niet meegemaakt vrees ik

Groetjes Amandake

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 12:06

Dan moet je er vloeibaar kribbijt spul in spuiten.
Dat kun je wel in de paardenwinkel kopen vaak.
Dat is een heel vies stink smaakje.
Als je dat om de paar dagen in de staart spuit blijven ze er vaak wel vanaf!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 12:13

Antibijtmiddel Equistop 450ml (bst.nr.: 80300)
Kleurloze antibijtvloeistof. Geschikt op bandages, hout, dekens en in staart en manen. Fles met sproeier.
€ 9.95
Afbeelding