conditie opbouwen bij een fries

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_evelien_

conditie opbouwen bij een fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 11:55

wie van jullie rijd ook een fries?
graag zou ik van jullie willen weten hoe jullie de conditie opbouwen
bij een fries.
mijn fries is ziek geweest en ik heb het daarom heel rustig aan gedaan.
Nu moet ik zijn conditie weer opbouwen.
IK merk dat mijn fries in de galop altijd wel snel moe wordt.
Iemand mischien een tip om ook hier meer uithoudingsvermogen in te krijgen?

dorientjuh

Re: conditie opbouwen bij een fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 12:23

Hmja, conditie opbouwen bij een fries gaat hetzelfde als conditie opbouwen bij andere paarden maargoed..

Het beste om conditie op te bouwen is heel veel stappen. En dan niet zo'n sloom stapje, maar wel flink doorstappen. Misschien kun je verschillende topics bekijken over endurance, dat zijn tenslotte de experts in conditie opbouwen.

Kijk bijvoorbeeld eens in dit topic: viewtopic.php?f=34&t=464192

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 12:26

dorientjuh schreef:
Hmja, conditie opbouwen bij een fries gaat hetzelfde als conditie opbouwen bij andere paarden maargoed..

Kun je niet in overleg met je DA een schema opstellen? Het is vanaf hier moeilijk te beoordelen wat het beste is. Het is ook afhankelijk van de ernst van de ziekte en de mate van conditie voor de ziekte.

Succes

Moonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 14:23

Hoi,

Mijn paard (toevallig ook fries) is vorig jaar ook erg ziek geweest. Ik heb toen in overleg met mijn veearts een schema gemaakt om conditie weer rustig aan op te bouwen. Ben heel veel met haar naar buiten geweest (dus als je de mogelijkheid hebt om naar buiten te gaan "doen"ik heb er veel aan gehad). Dus ik zou zeker je veearts vragen hoe of wat.

Groetjes en Suc6

_evelien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 15:58

bedankt voor jullie reacties,
morgen gaan we toch naar de DA dus dan zal ik het wel even vragen.
Ik ben altijd zo bang dat ik te snel alles weer oppak
ik mocht wel door rijden trouwens , alleen stappen en met een week kon ik gewoon weer gaan rijden. alleen ik heb het na die week nog 3 weken rustig aan gedaan tot nu zeg maar. omdat ik gewoon heel voorzichtig met de paarden ben zeg maar

Famke_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 16:41

Ik heb met mijn Friese merrie een half jaar moeten wandelen. Ik ben nu weer begonnen met rijden en haar conditie is nog net zo als een half jaar geleden, alleen haar spieren zijn zwak en slap geworden.
Dus als ik je een tip mag geven (en ze moet wel makkelijk te hanteren zijn over de weg als je er naast loopt of er op zit!), lekker 1 tot 2 uur gaan wandelen!
Het hoeft niet elke dag, maar het helpt de conditie van je paard weer op peil te komen!
Ik hoop dat je hier wat aan heb!

Liefs Marieke

_evelien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 16:55

@kippie83 , heb jij dat ook dat je fries in de galop snel moe is?

Mariek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 13:53

Ik denk dat dit misschien ook wel komt omdat de galop over het algemeen een moeilijke gang is voor een fries, of had je paard dit nog niet voordat ie ziek werd?

_evelien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 15:51

opzich heeft hij geen moeite met de galop , hij heeft zelfs een hele fijne galop, maar ik merk dat friesen wel vrij snel moe er van worden, en ben benieuwd hoe anderen het uithoudingsvermogen bij een fries verhogen.

_evelien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 15:53

ik bedoel dan dus vooral , hoe vergroot je het uithoudingsvermogen in de galop. Is dit door veel en lang te galoperen, of juist telkens kleine stukjes

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 12:38

Schakelen

Maar ik heb het eerste jaar dat hij onder het zadel was veel rechte stukken in galop gereden, buiten dus. Het blijft wel zijn "moeilijke" gang, maar je maakt het alleen makkelijker door de spieren te trainen. Let wel op dat je hem niet overvraagd en doe het onder begeleiding.

Nogmaals succes

Famke_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 10:40

Ze is wel moe, maar die van mij loopt zich letterlijk en figuurlijk dood als ik haar laat gaan.
Maar sinds dat ik nu met haar aan het wandelen ben 2 a 3 keer per week (en de rest van de week, zware training), is ze veel minder snel moe en is ze sneller op adem

aiselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 14:04

*herkenbaar probleem, die gallop
Veel rondes achter elkaar aan gallopperen is er niet bij.
Wat bij ons wel veel geholpen heeft: gedurende een maand bijna elke dag buiten gereden (daar was de gallop géén probleem) en dat merkten we wel terug in de bak. Alleen is hij nu weer terug bij af (we hebben thuis geen mogelijkheid tot buitenrijden). Bij ons heeft het er mee te maken dat hij de bak niet interessant vind, dus ook niet met veel enthousiasme zich inzet.
Ik denk dat veel afwisseling vooral voor conditie opbouwen wel goed is.
(ben je trouwens al lid van http://friezen.messageboard.nl ? daar hebben ze ons in ieder geval verder kunnen helpen, veel herkenbare problemen )