help help help wat moet ik doen met me veulentje??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nikitaatje

help help help wat moet ik doen met me veulentje??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 09:22

hallo allenmaal

Ik heb een veulentje van 5maanden oud.

Hij staat nu drie dagen op stal dus gister gingen we even kijken hoe het ging als we hem los lieten in het land.

Nou ik liet hem los en op dat moment rende alle andere er achter aan het was zo'n zielig geicht dus hij was aan het einde van het land en toen rende die keihard terug op ons af dwars door het lint heen.

Ik weet nu dus niet wat ik moet doen en ik durf hem nou gewoon niet meer loste laten op het land.

Of licht het er soms aan dat de andere paarden die er in het weiland staan ouder zijn. dat zijn namelijk allenmaal jaarlingen.

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen????

groetjes Nikita

missnynke

Re: help help help wat moet ik doen met me veulentje??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 09:23

even een stroomdraadje door het land zodat ze rustig aan elkaar kunnen wennen, zonder dat ze elkaar op gaan jagen.
en je jaarling niet meer 3 dagen binnen zetten!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 09:24

Het zal er eerder aan liggen dat hij drie dagen op stal heeft gestaan. Werd hij achterna gezeten door de rest? Anders gewoon weer buiten zetten een veulen hoort niet op stal te staan.

silverado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 09:26

de paarden moeten eerst aan elkaar wennen... je veulentje is nieuw en er komt nu weer een strijd over wie het sterkste is en dus de leider van de '''kudde'' wordt. Je moet ze gewoon eerst aan elkaar laten wennen door er een een stroomdraadje tussen te spannen... als ze een paar dagen aan elkaar gewend zijn kun je het veulentje gewoon bij de anderen gooien

Nikitaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 09:31

okey harstikke bedankt. Vandaag is de derde dag dat hij in ze stal staat hij is er alledrie die dagen wel uit geweest hoor.. maar gewoon niet bij de andere paarden. Maar is het dus niet zo dat die paarden te oud voor hem zijn ofsow?? want dat zei een vriendin van mij namelijk..

Nou ik ga het vammidag dan wel proberen met eem stroomdraad door het land heen. ieder geval bedankt voor jullie reacties..

groetjes Nikita..

silverado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 09:32

neej volgens mij maakt het niet uit hoe oud hij is... bij ons op de manege lopen ook jaarlingen en veulentjes door elkaar heen--> niets aan de hand

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 17:37

Gewoon langzaam opbouwen! Veulen in de wei naast de koppel waar hij uiteindelijk bij moet komen (dus lijntje ertussen). En dan steeds 1 uit de koppel bij het veulen in zetten. Wachten tot de rust weer bij het groepje van het veulen is en dan de volgende erbij. Zo kun je dat mooi rustig opbouwen.

Hihi en zelfs 2,5 jarige hengsten rennen soms door de draad heen omdat een hele koppel jaarlingen (8 stuks) meer is dan hij en zijn jaarling vriendje aankunnen