Welke hengsten zijn heel goed in springen en dressuur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moonlight20

Welke hengsten zijn heel goed in springen en dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-05 19:27

hallo,

ik zou graag nog een paard bijkopen, maar zou graag wat info van jullie hebben van welke hengsten goed zijn in springen en welke hengsten goed zijn in dressuur.
zouden jullie mij kunnen helpen?

Ferro denk ik dat dit een hele goede hengst is of Gibraldi, maar dat is een zoon van Ferro zeker?

willen jullie ook vermelden waarom de hengst zo goed is?

Alvast bedankt!

Vriendelijke groeten,

vanwege Véronique

kelliej

Re: Welke hengsten zijn heel goed in springen en dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 19:31

Ik vind Obelisk een goede hengst, ik heb er zelf een met zeer sterke achterhand en een goed karakter.
Verder vind ik Ferro en Jazz ook goeie, alleen de afstamelingen van de Jazz zijn meestal niet de makkelijkste.
Dit zijn wel dressuurhengsten.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 20:00

VDL Prestige V:Silvano N. Springgericht gefokt (Holsteins) maar een goed dressuurpaard die ook kan springen

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 20:10

Sorry, maar lees ik het nu goed dat je denkt dat Gribaldi een zoon van Ferro is?

Als ik voor mezelf praat, ik val op de Ferro nakomelingen.
Goed als een dressuurpaard (sterke achterhand) en kan een sprongetje maken.

Ik vind ook het "bloed" van Voltaire, Nimmerdor in de pedigree mooi, ook ivm kracht.

Maar paarden als Obelisk, Flemmingh, Gribaldi, Havidoff, die hebben meer "swung".

Wat wil je met je "extra" paard gaan doen; dressuur, springen of een all-rounder?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 20:26

Ik zou vooral naar de moederlijn kijken en het paard zelf, ongeacht de hengst zal uit een goede allround merrie ook een goed bewegend paard van bijv. een springhengst komen. Maar ik vind je vraag ook nogal vaag. Wat wil je weten?

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 11:56

Goodtimes is een all rounder
Sydney v Goodtimes ook all round
Numero uno all round
Matterhorn v Ahorn geeft springpaardn die ook goed kunnen bewegen.

Moonlight20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 17:45

ik zou graag weten, welke hengsten jullie heel goed vinden in dressuur en welke hengst jullie goed vinden in springen

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 17:53

Okay eerst eens een allrounder: BMC Kigali

Verder ben ik weg van de volgende dressuurhengsten
Florencio
Donnerhall en zijn nakomelingen
Showdown

Springhengsten
Landgraf I (heerlijk karakter)

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 22:47

Ik heb zelf een Ahorn, Z springen geweest en kan ook goed bewegen dus met dressuur zijn we ook lekker op weg. Bovendien goed karakter met veel werklust.
Voltaire vind ik ook fijne allrounders geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 23:45

Ik denk dat je je niet blind moet staren op de afstamming.

Ik heb een behoorlijke tijd gezocht naar een leuk toekomstig dressuurpaard voor mezelf. Ik wilde er graag eentje met een leuke dressuurafstamming en het liefste een KWPN-er.

Een maand of twee geleden heb ik mijn droompaard gevonden:

Een 4-jarige register B-merrie (NRPS) van Nugget (Lux x Grannus) x Rivaal. Ik heb me een ongeluk gezocht, maar tot op heden ben ik er nog niet achter gekomen wie Nugget is en wat en of hij uberhaupt iets gepresteerd heeft in de sport.

Hij heeft het echter WEL gepresteerd om vader te worden van een bijzonder leuk paard met drie zeer correcte basisgangen en dat ook nog eens heel leuk kan bewegen. Ze is ook nog eens een plaatje om te zien en zit 'bouwtechnisch' erg goed in elkaar. Ze is een echte allrounder, want ze lijkt erg veel springtalent/vermogen te hebben. Ze is geschikt voor zowel de dressuursport als de springsport en ik denk dat ze het in de samengestelde wedstrijdsport ook uitstekend zou kunnen gaan doen.

Qua karakter is ze zeer lief, betrouwbaar en werklustig, maar ook wakker, attent en enigzins brutaal (niet zozeer naar de ruiter gericht, maar meer naar de omgeving toe). Ze ziet bijvoorbeeld wel alles, maar werpt 'enge objecten' eerder een arrogante blik toe, dan dat ze ervan zou schrikken. Ze schrikt uberhaupt niet snel, je zou er bij wijze van spreken een bom naast kunnen laten ontploffen. Ze is 200% verkeersmak en superbraaf en goed te rijden langs de (drukke) weg en in de bossen. Volgens mij zou je er zo het centrum van Amsterdam mee binnen kunnen rijden. Ze is gewoon echt een bijzonder leuk paard en ik heb nu al echt een goede band met haar (klinkt misschien gek, maar ik vind weinig paarden 'echt leuk' en heb ook echt niet snel een 'band' met een paard). We hebben echt grote mazzel gehad met dit paard, want bij de aankoopskeuring bleek ze zowel klinisch als rontgenologisch zeer goed te zijn. De (door onszelf gekozen) veearts was razendenthousiast en zij dat ie ze zo goed niet vaak binnenkreeg. Verder weet ik zeker dat ze het bij de fokker zeer goed heeft gehad en op een goede manier is opgegroeid.

In principe zal ik Sue ook nooit verkopen. Zo'n fijn allround paard vind ik echt geen tweede keer.

Sorry als het opschepperig overkomt, dat is helemaal niet de bedoeling, maar ik ben gewoon zo waanzinnig blij met haar .

De boodschap die ik mee wil geven is dat je je nooit moet blindstaren op afstammingen, maar vooral het paard in kwestie zelf moet bekijken.

renaissance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 13:43

Hengsten die gekend zijn om zowel spring- als dressuuraanleg door te geven zijn Cheenook, net zoals zijn vader Caretino in Holstein en Argentinus in Hannover. Hengsten die in beide disciplines toppers leveren lopen niet echt dik...

lovermier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 16:00

hoi hoi ..

persoonlijk vindt ik zelf dat je niet echt af kan op de hengst alleen.. maar bij jumpilots zitten ook veel allrounds tussen...
het ligt dan ook wel aan de moederlijn...
een hele fijne combinatie vind ik jumpilot x notaris...

Afbeelding
dit is jarona ( notaris x paradox) heeft m gesprongen en is daarna in de fokkerij gegaan

Afbeelding
dit is jumpilot (pilot x E.ramano ) heeft internationaal gesprongen

en dit zijn 2 nakomelingen van deze merrie in combinatie met jumpilot

Afbeelding
jarona Z merrie ( jumpilot x notaris) '00 is nu in frankrijk
heeft L gesrongen en is begin mei '05 naar frankrijk gegaan
het was een fijne merrie om zadelmak te maken..en t springen pakt ze ook meteen op.. al gauw konden we een fijn parcourjte rijden en toen wilde ik net een startkaart aan vragen en had me instucteur al weer intressen in...en die heeft der vanaf januari t/m eind april gereden en ook op wedstrijd uit gebracht..en is daarna naar frankrijk verkocht.

Afbeelding
jumbal Z ruin ( jumpilot x notaris) '99 is nu in belgie
heeft B gesprongen en dressuur en is begin juni '05 naar belgie gegaan
dit was me eerste paardje wat ik zadelmak maakt 2 jaar trug.. hier we hebben we dus ook lekker rustig mee gedaan.. en t ging allemaal zo makkelijk ook t eerste sprongetje enz..buitenrijden dat ging ook allemaal wel goed..heb er weleens een cross mee gereden en ineen grote waterbak liep ie zo in.
ik heb hem ook op wedstrijden gereden en dat ging ook super..maar ik ga niet zo vaak..ivm vervoer.. maar begin juni is ie naar belgie gegaan..en daar heeft ie het nu ook super..

eind dit jaar ga ik een 3-jarige merrie jumpilot x notaris zadelmak maken.. het is een vos met weinig aftekeningen en is ongeveer 1.63 m

nu ben ik dan een 4 -jarige `ruin jumpilot x haertbreaker aan t zadelmak maken. is een heel leer grierig paardje en super braaf naar de mensen toe. maar is wel nog een mannetje..hij toont nu nog vaak t macho gedrag en als hij andere paardjes hoort dan laat hij zich ook wel horen.. is wel braaf maar tog een beetje een wakkere..vaak met de staart omhoog rond lopen enz..en dat wel meer aan mama's kant liggen.

jumpilot is goedgekeurd bij zangersheide en westfalia.
heeft internationaal gesprongen.
geeft een cool karakter door en ook goed bewegende dieren.

als je meer intresse zou hebben kun je me altijd een pm sturen..
veel suc 6 nog

groetjes mireille

Moonlight20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 20:03

van harte bedankt voor jullie reactie.
inderdaad je moet ook kijken naar het paard zelf en je niet blindstaren op de papieren. toen ik mijn tweede paardje kocht kende ik niets van stambomen. blijkbaar toen ik haar kocht had ze toch goede papieren, voor foto's zie mijn profiel.
Dus, toen heb ik ook naar haar gekeken, naar de bouw, karakter.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 20:09

Solitair is een hele leuke allrounder. Vandaar dat ik voor hem gekozen heb als vaderdier voor mijn veulen. Goodtimes is ook een paard dat goede dressuurpaarden maar ook leuke springers vererft. Een nakomeling van Pilot, Peter Pan schijnt ook goede allrounders te geven.

Een oude hengst Recruut, niet alleen allrounders maar ook nog eens fijne karakters. Evenals Samber.

Ferro is van Ulft en dat is weer een Le Mexico. Le Mexico was een goede springer. Ferro zelf niet zo heel bijzonder, hoewel met name dressuurmensen geloven van wel. Ferro in combinatie met Ramiro geeft weer wel goede springers (Ferrolan is zo'n combinatie).

Kigali spreekt voor zich.

alexandra15

Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 20:17

ik heb een burggraaf x ditmar, kan 1.40M springen en heeft hee lveel springvermogen en is ook m2 dressuur en m1 dressuur geweest dus heel veelzijdig

Nathalie1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 07:18

lupicor is ook een mooie springer.wij hebben er nu een veulen van lopen is 4 mnd oud en springt op haar gemak over de bakrand van 1.20

ferro vind ik persoonlijk wel goed voor de dressuur maar helaas die is niet meer.

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 07:38

Wij hebben 2 allrounders staan, allebei van Corleone x Roemer. Verder nog een 2 jarige hengst van Lupicor x Goodwill en die springt ook alles met gemak.

Verder denk ik dat je niet echt op zoek moet gaan naar een goede afstamming, maar gewoon blijven kijken tot je je droompaard hebt gevonden, of die nou van Ferro is of niet

AnoukShel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 07:38

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Deze mooie grootramige zwarte Ferro-zoon heeft alles om een topper te worden: perfect model, 3 fantastische gangen, geweldig springen, souplesse en wereldafstamming. Dressuur, springen of cross: hij kan het allemaal.

Zijn vader, de zwarte Ferro, is zonder meer de beste dressuurhengst van de laatste jaren. Met Coby Van Baalen behaalde hij talloze internationale overwinningen en olympisch zilver. De oudste kinderen van Ferro presteren ondertussen reeds op Grand-Prix niveau, en dit zowel voor dressuur als springen.

Moeder Oreal komt uit de beroemde Blesse-stam en staat garant voor prestatie en schoonheid.
Moeder, grootmoeder en overgrootmoeder waren nationaal merrie kampioene. Uit deze stam komen vele goede sportpaarden, zowel in dressuur als in springen. Moeder Oreal gaf op jonge leeftijd reeds vele top dressuur- en springpaarden: Roxane (Ria Loots), Sandro (Rita Philippaerts), Turbo (Philippaerts), Vasco (Wilfried Mondelaers) en Warkant (Wilfried Mondelaers). Op basis van eigen prestaties en vererving kreeg moeder Oreal het elite-label.

Warkant is een half-broer van Turbo van ‘t Gestelhof, gekeurde hengst in België (BWP) en Zangersheide, en goed presterende sporthengst bij Ludo Phillipaerts en half-broer van Vasco van 't Gestelhof Nationaal kampioen LRV Z2 in 2004 en achtste op WK jonge paarden te Verden.

Op 3-jarige leeftijd behaalde hij in Adelheidsdorf een schitterende 3de plaats in de zwaarste hengstenproef van Duitsland.Warkant bewees hier een veelzijdig sportpaard te zijn: cross index 148 (1ste plaats), dressuur index 133 (2de plaats), spring index 118 (6de plaats). Stap: 8,7 - draf: 8 - galop: 8 - rittigkeit: 9 - springen: 9. Door zijn prachtig model en geweldige sportaanleg is Warkant in Duitsland voor het leven goedgekeurd.

Als 4-jarige presteert Warkant buitengewoon en veelzijdig. In dressuur was hij met 16 overwinningen de meest winnende dressuurhengst in 2003 van België onder amateur-ruiter Wilfried Mondelaers. Bovendien bewees hij nogmaals zijn springaanleg: 2de op internationale springwedstrijd voor 4-jarigen in Ochtrup (Duitsland) en beste 4- jarige gekeurde BWP hengst in hengstenproef op Jumping Mechelen.

Ook als 5-jarige presteerde Warkant zeer goed in zowel dressuur als springen. Warkant won 8 dressuurwedstrijden, was eindwinnaar in de cyclus voor 5-jarige dressuurpaarden, won 2 maal in de beker van België en was 2de in de finale van jonge dressuurpaarden in LRV - BWP. Wederom onderstreepte hij zijn springaanleg in de dekhengstenproef op Jumping Mechelen. Warkant behaalde de barrage en was opnieuw beste BWP gefokte hengst.

Gefokt uit beroemde BLESSE-stam (o.a. Obrahim, Ublesco, Roblesse, Kablesse, Foblesse, Utabor, Turbo, Vasco, Warkant, ...) (zie boek: "Beste Belgische Prestatiestammen")

Moeder Oreal van 't Gestelhof :

Elite-label: exterieur-, prestatie- en gezondheidslabel (index: 202)

Nationaal kampioene in 1992

5 eerste nakomelingen: allen topsportpaarden, waaronder 2 gekeurde hengsten: Roxanne - Sandro - Turbo - Vasco - Warkant (zie ook fokkerij pagina)

Grootmoeder: Foblesse

Elite merrie (E, P & G label) index: 191

Nationale kampioene in 1986

Eigen prestaties

Nationaal springen: 1.40m

LRV: springen + dressuur Zwaar

Military: 5 overwinningen op 5 deelnames

moeder van o.a.: Ramira, Mario, Oreal, Utabor (gekeurde hengst) (zie ook fokkerij pagina)

Prestaties Warkant

Warkant als 3-jarige :

70-dagen test in Adelheidsdorf (Duitsland): Leistingsklasse I - 131 punten (3de plaats)

cross index 148 (1ste plaats)

dressuur index 133 (2de plaats)

spring index 118 (6de plaats)

stap: 8.7 - draf: 8 - galop: 8 - rittigkeit: 9 - springen: 9

Warkant als 4-jarige

Springen
2de op internationale springwedstrijd voor 4-jarige paarden in Ochtrup (Duitsland) op 120 deelnemers uit Duitsland, Nederland en België (84% op stijl).
Jumping Mechelen: beste 4-jarige gekeurde BWP-hengst in hengstenproef 4j + 5j
Dressuur : 16 overwinningen, o.a.:
Vice-nationaal kampioen LRV-BWP
2de standing-list Beker van België
Eindwinnaar: dressuur jonge paarden op Jumping Luik
Warkant als 5-jarige

Springen
Jumping Mechelen: beste 5-jarige BWP hengst in dekhengstenproef
Finalist 5-jarigen Pulderbos BWP - LRV
Dressuur : 8 overwinningen, o.a.:
Eindwinnaar cyclus 5-jarige dressuurpaarden
Vice-nationaal kampioen BWP - LRV
2x overwinning in Beker van België

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 07:45

Calvados geeft goede springers en ik dacht ook redelijk goede bewegers.
Voltaire goed springen, goede bewegingen
Haarlem, idem.
Ferro is eigenlijk toch wel heel erg springen gefokt met Ulft en Farn.
Jimtown is ook een optie, loopt volgens mij een nakomeling van in de dressuur die het heel goed doet.
Voor Jimtown nakomelingen zou je eens met hengstenhouderij Reilink contact op moeten nemen. http://www.beaphinehoeve.nl/nl/index2.html
In jou geval zou ik dan kijken naar een springgefokt paard die ook goed kan lopen.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 08:03

AnoukShel schreef:
[ Bla, bla bla.............. bla, bla, bla
[/quote]

Fijn dat je op Bokt gratis adverteren kunt...........

boertjesfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 08:56

als we daar dan toch mee bezig zijn dan pleit ik voor Farmer!!
Bij zijn goedkeuring al geroemd om zijn spring- en looptalent. Heeft dat in het springen bewezen door in het 1.40 te lopen en nu in het zzlicht te lopen. Geeft zowel leuke (!) springpaarden bijv. Lowina en leuke dressuur paarden bijv. Kocu - Grand Prix.......
+ het allerbelangrijkste Farmer heeft een superkarakter; erg fijn in de omgang en geeft dat ook vaak door aan zijn nakomelingen.
Ik kan zo nog wel even doorgaan over Farmer, maar ja ik ben dan ook niet objectief....

AnoukShel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 13:27

Ik vind het gewoon een onwijs mooie Hengst, en wat er allemaal staat is gewoon gekopieerd van de site..
Heeft ze gelijk alle info..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 16:18

Noemt nou niemand Quattro B op?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 16:21

Afbeelding
Quattro B heeft zelf op Grand Prix niveau gepresteerd in de springsport onder het zadel van Gilbert Böckmann. Naast zijn loopbaan in het springen is de hengst op M-niveau uitgebracht in de dressuur. In Duitsland valt Quattro B in positieve zin op in de vererving van spring- en bewegingskwaliteit. Zijn vader Qredo de Paulstra, die onder meer de Grote Prijs van Bordeaux won, is een zoon van Galoubet A, net als diens vader Almé één van de topverervers in Frankrijk. In Nederland zijn reeds meerdere nakomelingen van Quattro B beoordeeld en in het stamboek opgenomen. Op grond van zijn fokprestaties in Duitsland zijn van Quattro B geen veulens beoordeeld in het kader van zijn goedkeuring.

En hij kan heel goed lopen,en ik dacht ook alle grand prix dressuur oefeningen.

http://cms.kwpn.nl/html/uitslagen/2003/ ... ttrob.html

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 16:22