Voor welke doelgroep fokken jullie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Voor welke doelgroep fokken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-05 18:51

...en dan heb ik het even over de warmbloeden (KWPN e.d.).
Ik denk dan even aan het fokken, opfokken tm zadelmak maken en dan de verkoop in. Waar zien jullie je paarden het liefste terecht komen en wat doen en/of laten jullie daarvoor? Hebben jullie naar verloop van tijd nog contact gehad en voldeed het thuis ook na die tijd nog volledig aan de verwachtingen?
Ben heel benieuwd naar jullie ervaringen.
En natuurlijk zien we onze paard het liefst in de GP terecht komen, maar laten we wel reeel blijven he?

karinna

Re: Voor welke doelgroep fokken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 19:23

Ik probeer mijn uiterste best te doen om een goed, gezond sportpaard te fokken... die als het even kan ook qua exterieur goed voor de dag komt.

Ik zou het het geweldig vinden dat mijn merrie de predikaten "preferent" en "prestatie" uiteindelijk erbij krijgt.
Dat houdt namelijk gelijk in dat mijn fokprodukten het goed gedaan hebben.
Dat ik uiteindelijk genoeg aan de veulens heb overgehouden om zelf een merrieveulen aan te houden om de merrie-lijn voort te zetten (ook als sportpaard ivm de sportstam waar mijn merrie uitvoort komt).

Ik verkoop het liefst mijn producten als veulen, zijn dan veel in de hand geweest en heel wat gewend/opgevoed.
Met de eigenaar van mijn eerste veulen heb ik een heel goed contact en dat veulen is op een heel goed adres terechtgekomen.
Liefst dus een nwe eigenaar zoeken en géén handelaar!.

Het hoeven geen goedgekeurde dekhengsten of internationale GP paarden te worden, maar ik hoop wel minimaal "ster" en "nationaal" in de sport...

Wat doe je/ laat je ervoor: zorgen dat je een goede baan hebt, want veel geld gaat naar de paarden en niet of weinig op vakantie..

Ik hoop dat ik op deze manier je vraag hebt beantwoord?!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-05 19:33

Ja, zo'n antwoord bedoel ik inderdaad.
Kan me er aardig in vinden, hoewel ik op dat gebied in een ernstige crisis zit en me afvraag wáár ik het voor doe en óf ik het nog wel wil doen.
Hoop op positieve verhalen die me de moed geven om door te gaan, maar ben ook wel benieuwd naar eventuele negatieve ervaringen. Hoop maar dat de positieve de overhand krijgen??

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 19:47

Ook ik ben niet altijd positief hoor!
Je moet er heel wat voor doen en laten.
Een heleboel dingen zijn nieuw voor mij en het kost me soms "bloed, zweet en tranen".

Ik heb regelmatig hulp nodig van derde, anders zou het allemaal niet eens kunnen: denk dan aan met een trailer rijden, scheiden veulen, insemineren (controle cyclus), ed.

En toch, ik vind het één van de leukste dingen die ik tot nu toe gedaan heb en op het persoonlijke vlak leer ik ook heel veel (leer mijn grenzen te verleggen) en wordt steeds meer mans.

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 19:57

Mijn fokproducten blijven in mijn bezit tot ze minimaal 2 jaar zijn, vanaf dan ga ik bekijken of ze , voorlopig, mogen blijven, ofdat ze voor de verkoop geschikt zijn.

Ik fok toch wel op prestatie en karakter, dressuur en springen (goede bewegingen), dus hoop ook dat mijn paarden bij sportruiters terecht komen (daar is de vraagprijs dan ook wel naar, dus probeer ik de recreatieruiters uit te sluiten).

Ik ,persoonlijk, vind het leuk als amateur sportruiters jarenlang plezier hebben van mijn fokproducten, maar natuurlijk droom ik stiekem van die ene topper, die wel in de internationale sport uitblinkt.

Tot nu toe mag ik niet klagen.
De meeste nieuwe eigenaren laten regelmatig iets van zich horen en de paarden doen het ook leuk in de basissport t/m Z dressuur en Z springen toe en zelfs in Duitsland en Belgie.

Natuurlijk vind ik het ook belangrijk dat mijn paarden een goed tehuis krijgen, als ik een koper niet vertrouw, gaat het paard daar ook niet heen, in ieder geval in principe geen handelaren.

Wie weet wordt die ene ooit nog bij mij geboren en dromen we weer over een tweede, want tevreden zijn we nooit.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 20:20

Voor de allerbelangrijkste, ... me zelf!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 20:34

De doelgroep is mensen zoals ikzelf. Ik probeer allround paarden te fokken met een braaf karakter. Paarden waar je een dressuurproef mee kan rijden, een parcours mee kan springen, een buitenrit mee kan maken en die koel genoeg zijn om voor de wagen te kunnen. En ik vind het keuringsgebeuren erg leuk, dus ze moeten een beetje mee kunnen draaien. Verkoop interesseert me niet heel veel want geld kost het me toch. Ik heb niet de illusie er geld mee te verdienen. Ik wil wel dat de veulens die bij mij geboren worden goed terecht komen dus ik vind predikaten in de moederlijn erg belangrijk. En dus ook het karakter want een braaf paard komt eerder goed terecht. 'Mijn' paarden zullen dus niet snel in de topsport terecht komen maar gezien de moederlijnen denk ik dat ze de potentie wel hebben. En ik heb er zelf heel veel aardigheid in. Of mijn doel gehaald wordt weet ik waarschijnlijk pas over een jaar of 10.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 09:08

Tja, het klinkt arrogant maar wij fokken wel voor de topsport.
Daarbij is selectie op karakter wel belangrijk, maar het hoeven geen makke schapen te zijn. Maar een paard met een goed karakter en niet het laatste aan kwaliteit kun je ook nog aan een talentvolle amateur kwijt.
Bloedlijn is essentieel, dan is een merrie altijd nog interessant voor de fok en heb je toch wat meer zekerheid. De merrielijn drukt altijd een zware stempel op je product.

Hengsten verkopen we als veulen.

Merries verkopen we meestal later, als ze onder het zadel zijn en een parcoursje kunnen springen. Als we teveel paarden dreigen te hebben doen we eens een merrie naar een veulenveiling.

Door dit fokdoel zul je ook wel eens een paard veel te goedkoop weg moeten doen, maar dat weegt wel op tegen het plezier van meerdere paarden internationaal hebben lopen.

Deze gaan meestal naar het buitenland, via handelaren in Nederland belanden onze producten regelmatig in Italie (Horn heeft daar veel contacten), of gaan via contacten hier van de hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 09:10

Dat is toch niet arrogant? Alleen een ander doel, ik wil behalve fokken de paarden ook zelf kunnen gebruiken en ik moet niet een hittepetit hebben, dus dit doel past beter bij mij.

Hoor je nog wel eens wat van de paarden die naar het buitenland gaan?

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 09:19

Ja, we horen er gelukkig nog best veel van!
We hebben er zo'n vijf in het buitenland.
Onze oude fokmerrie, waarvan het karakter wat te moeilijk was voor ons, staat nu op een grote stoeterij in Duitsland.
Eén merrie die we eigenlijk te laat en daardoor te goedkoop hebben moeten verkopen staat vermoedelijk in FInland, maar daar horen we niets meer van.
Eén andere merrie waarvan we op driejarige leeftijd eigenlijk dachten dat ze niet zo'n hele goede ging worden, staat nu in Duitsland, om opgeleid te worden voor de hogere dressuur (ze liep in NL Z2).
Eén loopt al een aantal jaar op het hoogste niveau in Italie met springen. Er zit een super ruiter op die mega voorzichtig met hem is, waardoor het beest het voor hem wil doen. Hij start hem in wereldbekers en grote prijzen, en oefent tussendoor op 1,45m rubrieken. We hebben hem al op tv langs zien komen, foto's staan in mijn profiel.

Een andere ruin, volgens Hans Horn (aan wie we hem toen via borculo verkocht hadden) de beste Libero van zijn jaargang, is het wat minder fijn vergaan qua ruiter. Op achtjarige leeftijd zette Gianni Govoni hem in alle grote prijzen in, omdat het zijn eerste paard was. Havinia was geblesseerd. Dat kon natuurlijk nooit lang goed gaan. Het dier heeft op verschillende grote prijzen in de top 5 gestaan, maar loopt nu wat minder. Hij heeft gelukkig een nieuwe ruiter, en daarmee loopt hij nu goed mee in de 1.45.
Maar er had beslist meer ingezeten als er wat voorzichtiger mee omgesprongen was.

Op de meeste fokproducten kunnen we trouwens ondanks ons fokdoel een klein kind opzetten. De fokmerrie die we nog over hebben fokt een erg braaf (maar kijkerig helaas) karakter, dus dat is mooi meegenomen. Het zijn alleen geen keuringstoppers om te zien, dat is wel jammer.

sharonaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 09:34

Ik ga aankomend jaar voor het eerst fokken,
mijn merrie wordt aankomend jaar gedekt, dit puur voor een veulen voor mijn dochter. Klinkt misschien wat vreemd, maar dit is ons doel. een leuk veulen voor ons zelf.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 15:20

LDRD schreef:
Ja, zo'n antwoord bedoel ik inderdaad.
Kan me er aardig in vinden, hoewel ik op dat gebied in een ernstige crisis zit en me afvraag wáár ik het voor doe en óf ik het nog wel wil doen.
Hoop op positieve verhalen die me de moed geven om door te gaan, maar ben ook wel benieuwd naar eventuele negatieve ervaringen. Hoop maar dat de positieve de overhand krijgen??

Ik begrijp de vraag niet helemaal
Je fokt toch in de eerste plaats voor jezelf om datgene dat je hebt te verbeteren en het goede vast te houden.

Als je fokt voor de afzet kan je beter stoppen

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 15:30

Ben het roerend met je eens sarabande, als je fokt om er rijk van te worden kun je beter iets anders gaan doen!
Als je geluk hebt loop je quitte en heb je soms een goede uitschieter naar boven. Degenen die er wel veel aan verdienen, dat zijn de grote handelaren. Daar hoeven wij ons niet onder te scharen hehe.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 16:41

Ja hoor Sarabande ben het best met je eens hoor, maar ik spaar geen paarden dus er moet van tijd tot tijd ook wat weg. Dat aspect hou ik met fokken toch ook in de gaten, anders zou het wel erg naief zijn. Dus ik fok om verder te komen met mijn 'merriestapel', maar daarnaast hoop ik toch ook op een goed sportpaard in geval het hengstveulens worden.
Dat is tot op heden aardig gelukt, ik ben daarover wel tevreden.

@Venezia, fokken om rijk van te worden? Is wel een hele merkwaardige opvatting.

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 16:46

Natuurlijk blijft het hobby, maar als ik quitte speel en soms iets meer verdien, maar vooral mensen BLIJ maak met mijn fokproducten, dan is dat toch geweldig???

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 16:57

Beber schreef:
Natuurlijk blijft het hobby, maar als ik quitte speel en soms iets meer verdien, maar vooral mensen BLIJ maak met mijn fokproducten, dan is dat toch geweldig???

Helemaal eens!!!

Alleen dan moeten je fokprodukten ook in goede handen komen en dat is helaas niet áltijd het geval.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 17:04

LDRD schreef:
Alleen dan moeten je fokprodukten ook in goede handen komen en dat is helaas niet áltijd het geval.

Nee dat heb je nooit in de hand, zelfs als je ze verkoopt naar een geweldig adres kunnen ze een half jaar later weer doorverkocht worden.
Of degene die het veulen vooraf besproken heeft laat het afweten.
Zaken die je hier op Bokt bij herhaling tegenkomt.

Daarom ben je zelf de enige voor wie je fokt, jij bepaalt je kwaliteit en jij hebt daar plezier van.

Als de rest goed gaat is dat meegenomen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 17:10

Mijn doelgroep: me, myself and I! En alles wat het paard MEER kan dan ik er uit kan halen is meegenomen.
VOornaamste: karakter. Want dat bepaalt een hoop of ik er mee kan werken of niet. Ben zelf geen anky van Grunsven, dus die hele moeilijke gecompliceerde karakters zijn voor mij niet weggelegd.

Natuurlijk droom ik er stiekum van mijn veulen t.z.t. terug te zien onder een beroemde ruiter en dan zelf te verschijnen in IDS als zijnde de fokker van dat wonderpaard. Maar het voornaamst is wel dat het dier terecht komt op een plek waar hij hoog gewaardeerd wordt. Of dat bij een topruiter of amazone is of bij een of ander ozewiezewoosje dat er buitenritten mee rijdt en dolveel van dat paard houdt.

[***] schreef:
De doelgroep is mensen zoals ikzelf. Ik probeer allround paarden te fokken met een braaf karakter. Paarden waar je een dressuurproef mee kan rijden, een parcours mee kan springen, een buitenrit mee kan maken en die koel genoeg zijn om voor de wagen te kunnen. En ik vind het keuringsgebeuren erg leuk, dus ze moeten een beetje mee kunnen draaien. Verkoop interesseert me niet heel veel want geld kost het me toch. Ik heb niet de illusie er geld mee te verdienen. Ik wil wel dat de veulens die bij mij geboren worden goed terecht komen dus ik vind predikaten in de moederlijn erg belangrijk. En dus ook het karakter want een braaf paard komt eerder goed terecht. 'Mijn' paarden zullen dus niet snel in de topsport terecht komen maar gezien de moederlijnen denk ik dat ze de potentie wel hebben. En ik heb er zelf heel veel aardigheid in. Of mijn doel gehaald wordt weet ik waarschijnlijk pas over een jaar of 10.

Sja, dat is zo'n beetje ook mijn verhaal!