Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Vonnie84 schreef:Zijn die manen dan afgebroken door de vlecht of doordat ze afgebroken worden? Bijvoorbeeld door in de draad te blijven hangen of een lief paardenvriendje dat in z'n manen knabbelt?
En waarom vind je de manen los laten niet prettig?
snowdon schreef:Los is toch beter hoor... en die klitten kunnen geen kwaad!
Chubby schreef:Is zijn voeding goed uitgebalanceerd?
Gezonde voeding zorgt voor een gezond lichaam he.. En vaak uit zich dat als eerste in huid en haar en hoeven (of nagels bij mensen)...
veel te trots op die maantjes net zo als vele andere denk k ) 
frenia schreef:en te eiwitrijke voeding kan ook een negatief effect hebben!
snowdon schreef:kuil of hoot, wat is het nou? Grote kans dat zn lichaam zo reageert op kuilvoer...
Dat zal dan wel gewoon zo genoemd worden, maar het is dan dus kuilvoer... snowdon schreef:huh.. nog nooit van gehoord dat kuil en hooi samen verpakt zitDat zal dan wel gewoon zo genoemd worden, maar het is dan dus kuilvoer...
irish_lady schreef:Hier een ervaringsdeskundige op het gebied van vlechten, mijn merrie staat al 2 jaar dag en nacht in de vlechten omdat haar manen gewoon te lang zijn om los te laten. Ik vlecht haar in 3 dikke vlechten die ik dan weer samen vlecht. Dat laat ik gemiddeld 3 weken inzitten voordat ik het weer opnieuw doe.
Doe er NOOIT antiklit in, dit maakt het haar stroef en heel makkelijk breekbaar. Er zijn goede alternatieven te koop! groome's choice, riders magic of de goede oude cocoswax. Zorg dat je een goede borstel hebt om de manen uit te kammen, ik zweer nog steeds bij een oster borstel. Die zijn echt ideaal!
Als je de manen in de vlechten hebt zullen er altijd meer haren uitkomen dan wanneer je de manen los hebt. Een paard ( en mens) verliest elke dag heel veel haren, als je de haren altijd los hebt gebeurt dat ongemerkt, maar als je ze in vlechten hebt zie je precies wat er allemaal uitkomt en dat lijkt dan erg veel.
Uiteindelijk groeien de haren beter als ze in vlechten zitten, omdat ze beter beschermt zijn tegen de invloeden van buiten af.