Dave is afgespeend

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Boldly

Dave is afgespeend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 20:46

Vandaag was de grote dag.. Dave ging weg bij moeders.. Vanmorgen haalde ik hem uit het land, hij was heel braaf. De trailer liep hij zo in en ik ben er bij gebleven. Vera had ons weggebracht, nog bedankt
In de groep aangekomen, was wel zielig.. Ze rende allemaal op hem af en toen kwamen ze ook weer heel hard terug.. Whaa.... hij heeft vlekken.. Zoiets leek het.. Ik was net nog bij hem geweest, hij staat erg alleen en nog best wat te hinniken. Toch vertrouw ik er op dat het goed gaat komen!!

Bold was er best rustig onder, wel af en toe hinniken, maar voor de rest erg braaf. Haar uier staat wel op knappen, die heb ik vanmiddag maar even afgespoten. Ik hoop dat het snel afzakt, dan mag het over een paar maanden weer groeien Hoe lang duurt dat eigenlijk?

Van het weekend zal ik even wat foto's maken, ik hoop van een spelende Dave!

Cynderella81

Re: Dave is afgespeend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 07:06

Hey,

ik vroeg me gister al af hoe het was gegaan.
Gelukkig dus geen rare capriolen. Hoe was hij eigenlijk op de trailer?
Ik hoop dat hij het leuk naar zijn zin krijgt daar en laten we hopen dat de rest snel aan zn vlekken is gewend!
Brak je hart niet toen hij daar zo zielig in zn eentje stond?

groetjes, Cyn.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 10:41

ahhh zielig he?!
Die van mij is ook twee dagen geleden afgespeend.
Maar haar !@# veulen vriendinnetje (vanaf de geboorte bij elkaar geweest) heeft haar gister op zitten jagen en nu staat mijn lieve veulentje alleen.

Boldly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-05 12:07

In de trailer ging goed, af en toe dacht hij dat hij door de voorstang heen kon, maar toen kon ik hem gelukkig corrigeren. Net ben ik nog bij hem geweest, hij wordt nog steeds niet helemaal geaccepteerd, maar mag wel steeds iets meer naderen. Arme ziel! Je hart breekt echt inderdaad als je dat zo ziet..

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 17:12

Agosh.. was het zover voor Dave ! Pff.. gaat snel die eerste maanden!
Hoop dat hij snel zijn plek in de groep gaat vinden, maar dat gaat vast goedkomen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 19:37

Fijn dat het goed lijkt te gaan! Fijn hoor! Is toch altijd een pak van je hart met zo'n ukkepuk!

Ik moet zeggen dat ik wel heel erg blij ben dat ik het spenen anders heb kunnen doen. Ik heb gewoon zo'n mazzel dat bij ons op stal alles te bespreken valt! We hebben [naam] uit het groepje merries met veulen (in totaal 3 merries, 3 veulens) gehaald en met 2 andere merries in het aangrenzende stuk weiland gezet, dit eerst voor halve dagen. Na een dag of 5 permanent. Door het mooie weer toen nog, konden ze dag en nacht buiten blijven. Zo konden ze over het hek heen contact hebben, zonder dat [naam] bij mams kon drinken. NA ongeveer 1,5 week gingen de merries naar een andere wei en [naam] bleef met zijn groepje in dezelfde wei, ging zonder problemen! Zo is het spenen bij ons dus volledig stressloos verlopen! Wat vond ik dat fijn!

Boldly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-05 09:20

Ja, zo zou ik het ook het liefst gedaan hebben, maar de situatie kon zich niet zo voor doen. Ik denk dat ik het volgend jaar ook wel anders doe... Het is wel het minst leuke van een veulen fokken.. Gelukkig is het nu niet zo heel slecht weer en is het niet zo heel erg dat hij buiten staat. Ik hoop gewoon dat hij snel wordt geaccepteerd. Ik had niet verwacht dat veulen ook zo close kunnen zijn..!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 11:11

Helemaal mee eens, het spenen is gewoon echt het minst leuke van een veulentje fokken. (ook het verkopen, vandaar dat er hier even niks meet gefokt wordt )
Ik probeer ook altijd het veulen op zijn eigen vertrouwde plek te laten staan en de merrie weg te halen. Dat begint op stal al, daar gaan ze snachts uitelkaar, maar veulen blijft in zijn eigen stal, merrie gaat naar de andere stal.

Maar goed, het is nu eenmaal niet altijd op die manier te doen. Jammer voor arme Dave... hopen dat ie vandaag wel aansluiting vindt. Eventueel hem samen met een ander veulen ook even samen apart zetten zodat ie een maatje krijgt.

Amser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 16:56

heb je hem verkocht? en is ze nu alweer drachtig ? :|
Zielig..

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 16:57

Zielig?? Waar slaat dat nou weer op? Ik ben Boldy wel niet, maar ik kan je wel vertellen dat ze Dave niet verkocht heeft!

Boldly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-05 19:49

Oh, daar hebben we Renske...
Ik weet dat mijn paarden niet zielig zijn!! En Dave is niet verkocht.

Het gaat trouwens heel goed. Ik ben net geweest en hij stond lekker te eten tussen de andere veulentjes!! Ik ben er erg blij om!! Is het toch snel goed gekomen!!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 08:33

Agossie, die arme Dave ... Wel super dat hij zich zo netjes gedragen heeft in de trailer. Waar is hij nu naar toe? Naar de opfok? Hoe is het met Bold? Wat vindt zij er van? Of staat die alleen maar te dromen van het toch wel heel bijzondere veulentje van volgend jaar ?

Het is idd NIET leuk, het afspenen. Vorige keer waren we wegens omstandigheden zelf niet bij, maar ik kan je vertellen: dat is ook niks! Shane zag er prima uit, maar Lee ... ...

Ik ben er eindelijk uit: ik ga Gracie afspenen als ons paardenspul naar huis komt. Ze staan nog lekker op het land, het is nog zulk mooi weer! Pepsi is Hollands Welvaren, dus voor haar hoef ik ook nog niet te spenen. Als het weer omslaat, haal ik ze naar huis. Dan zal Grace in eerste instantie 's nachts in haar eigen box gaan en overdag bij de rest en dan een poosje later overdag bij Shane zodat Pepsi's uier tot rust kan komen. Ik denk dat dat voor alle partijen (incl. mezelf) de beste manier gaat zijn.

Boldly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 09:05

Het gaat nu gelukkig dus goed. Hij staat nu voorlopig op de Kalverhoek en dan gaat hij waarschijnlijk naar Assendelft met twee of drie andere veulens, maar die zijn nu nog niet afgespeend, dus dat kan nog niet.
Met Bold gaat het erg goed. Ze is erg rustig, alleen de eerste dag stond ze een beetje te hinnikken. Voor de rest niet. Ze staat nu nog gewoon in het land met die andere merrie met veulen, dat gaat er goed. Ze hangt heel erg aan ze. Want als die even weg zijn, dan is er meer paniek dan ze met Dave had.. Voor de rest ziet ze er super uit, ze is helemaal niet ingevallen ofzo.

Ja, Pepsi zal er niet onder lijden als ik die foto's zo zie.. Die red het makkelijk zichzelf en Grace te onderhouden!! Hopen dat het spenen goed verloopt, maar dat zal haast wel! Die bronzen meneer zal zich nu toch wel een beetje gedragen tegen haar!!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 09:08

Gelukkig dat het goedgaat Boldy! Weer een opluchting!

Denk dat het bij Grace en Peps ook wel goed gaat, zo te horen ga je het op een ideale manier doen!

Amser

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 15:44

Ga je al die veulens zelf houden? Er zijn er al genoeg

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 16:15

Ehhh ... Amser ... wie heeft er vanochtend over jouw cornflakes geplast (even vrij vertaald uit het Amerikaans)???

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 17:09

Ach die Dave . Wat een knul he, ineens helemaal op weg een grote jongen te worden die zijn dagen zonder zijn mams gaat slijten!!
Wat fijn om te horen dat hij inmiddels door de groep geaccpeteerd wordt. Kan me best voorstellen dat je hart breekt als je je kind zo eenzaam ziet zijn .

Nee afspenen is 300 keer niks !!! Ik vond het toendertijd ook verschrikkelijk!! Nu zou ik het btw heel anders doen en m'n veulen ook niet meer inscharen in een veulenopfok.
Maar inmiddels zijn de omstandigheden bij ons op stal gelukkig ook veranderd en zou ik m'n veulen thuis kunnen houden en in een gemengde groep op kunnen laten groeien.

Desiree en Jeddah hebben het gewoon fijn voor elkaar met hun eigen 'tokootje'. Dan kun je het allemaal doen zoals je het zelf het beste lijkt en hoeft met geen ander rekening te houden. Als ik de staatsloterij toch eens win, dan trakteer ik mezelf daar ook op .

Boldly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 21:26

Ja, als ik mijn eigen stekkie zou hebben, zou ik het ook anders doen. Maar ja, het is voorlopig niet anders.. Misschien dat ik volgend jaar met Bold samen er heen ga en dan op een andere manier spenen.

Wat betekent Amser? Ondergeplaste cornflakes??
Amser was voorheen Sjensie, Mithrandir, TINKYgipsy enz enz oftewel Renske, iedere keer verbannen, dat gaat vast weer snel gebeuren hoop ik! Zij houdt erg van ruzie.. Tja, tis maar wat je leuk vindt he...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 08:30

Haha, ik moet even erg lachen om de reactie van Mac! Wat een vreemde reactie ook van Amser, maar ja net wat je zegt, hopelijk weer snel verbannen...

Fijn dat het goed gaat met Boldy! En met Pepsi en Grace gaat het vast ook helemaal goed komen!

De manier van spenen is inderdaad helemaal afhankelijk van de middelen die je hebt (en natuurlijk van hoe je het wil doen). Ik ben me ook zeker bewust dat ik geluk heb op mijn pensionstal dat het zo kon! En het leuke is...de staleigenaar heeft gezien hoe goed het ging met [naam] en [naam] en gaat zijn veulen op dezelfde manier spenen...

Boldly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 13:25

In principe kan ik ook wel van alles regelen bij ons, maar veel zeiden dat het beter was het in ene te doen en ze ook buiten gehoor te zetten. Dat bleek dus niet echt. Ik had ook niet verwacht dat veulens ook zo l*llig kunnen doen tegen een ander veulen en het dan buiten plaatsen.. Maar wel dus.. De paardenwereld is hard.. Maar in ieder geval weer wat geleerd..

Amser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 20:52

Amser staat voor mijn 2 paarden Amber en Serena..
Ff nadenken

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 22:33

Gezien de reakties die hier op jou persoon neer gezet worden, doet iedereen dat behoorlijk.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 09:25

Misschien is het ook slim om zelf eens FF na te denken voor je wat plaatst...

@Boldy: Dat werd tegen mij ook gezegd, in 1 keer doen. Mooi niet dus! Zeker aangezien mijn merrie luchtzuiger is. Hoe meer stress (maagproblemen), hoe groter de kans dat een veulen stereotypieën ontwikkeld, zeker als ze een luchtzuiger kunnen zien, dat kan in gevallen van veel stress dan net de druppel zijn om ook zelf te starten. Ben erg blij dat ik naar mezelf heb geluisterd en het toch zo, stressloos, heb kunnen doen.
Maar ik kan me goed voorstellen dat als iedereen tegen je zegt dat iets beter is, dat je het dan ook zo doet!