Fokken met deze Krack C merrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sphinxie

Fokken met deze Krack C merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-05 22:11

Jaja, het zoveelste topic...
Toen mijn merrie (Krack C x TCN Partout x Kaisterstern xx) net zadelmak was, ben ik begeleid door een fokker hier uit de buurt. Hij was zeer gecharmeerd van mijn merrie, en geïnteresseerd als ik haar van de hand zou doen, of een veulen zou fokken. Omdat ze geen predikaten heeft, leek me dat niet echt een toevoeging, dus eigenlijk had ik het begin dit jaar uit mijn hoofd gezet. Maar ja, ze loopt inmiddels M1, heeft een erg fijn karakter, goede stap en een hele fijne galop. Het veulen wil ik in principe dan zelf houden, tenzij dat ergens anders een goed tehuis zou krijgen. Mijn vraag is dus, wat vinden jullie? Fokken met deze merrie (zonder predikaat dus) of als ik dan zo nodig een veulen wil, er een kopen? Zoja, wat vinden jullie haar verbeterpunten, en wat voor hengst dan?

Haar moeder is inmiddels overigens Z1 dressuur en heeft ook geen predikaten.
Haar afstamming: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=29890

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zidalgo

Re: Fokken met deze Krack C merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 22:39

Jouw merrie komt uit een zeer goede moederlijn!! Haar grootmoeder Grace heb ik gekend, stond jaren geleden bij ons in het dorp. Ik geloof dat die merrie ook eens kampioen van Gelderland is geweest, ze is op keuringen iig hoog geeindigd. Ik zou zeker wel een veulen bij deze merrie fokken, maar een advies geven voor de hengstenkeuze kan ik niet. Misschien is het een idee om eens advies te vragen aan die fokker die geinteresseerd is in de merrie. Ik vind sportprestaties zeker zo belangrijk als predikaten. En uit deze merrielijn komen veel goede sportpaarden. Netjes dat ze op 5-jarige leeftijd al M1 loopt, ze heeft dus zeker aanleg voor de sport. Misschien een idee om haar eerst door te rijden naar Z2 voor het sportpredikaat.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 07:47

er is helemaal niks mis met deze merrie. Ben je al eens voor een stamboekkeuring geweest?

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 08:32

Ja, alleen had ik weinig benul wat dat inhield. Gevolg: Paard met een rotgang door de baan (geen stap en draf getoond). Ze had wel redelijke punten (rond de 67 meen ik), ondanks de niet getoonde stap en draf. Haar hals (toen nog minder dan nu) waren ze alleen niet enthousiast over. Ik heb er zelf ook aan gedacht om haar eerst Z2 met wp uit te brengen en dan het sportpredikaat, en evt. dan naar de keuring voor ster, dan heeft ze vlg. mij namelijk vrijstelling voor vrij bewegen. Maar, dan moet ze geen blessures krijgen en dan nog heb ik nog wel 2 jaar nodig voor ze Z klaar is denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 09:51

Als je straks z bent zou ik het in ieder geval proberen. Mocht ze geen ster worden dan is ze in ieder geval sport, en dat is ook een predikaat. En vergeet het goede karakter niet, daar is geen predikaat voor maar brave paarden worden steeds schaarser.
Ik vind je foto's niet heel duidelijk maar ik zou voor een hengst gaan met front(mooie hals) en correct beenwerk en een correcte rug. Dit kun je trouwens invullen bij paardenfokken.nl Is wel grappig.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 12:58

Hee wat leuk, een dochter van Orchidee! Grace's moeder Karin is ook de overgrootmoeder van mijn paard! Het is een ijzersterke familie, als je er meer over wilt weten stuur me maar een pb.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 13:37

Sport en Prok zal steeds meer belangrijker worden dan ster. Ik zou de merrie zowiezo laten Prokken.
Als dat goed is is het mooi bloed voor een wat masale dressuurhengst of een goed bewegende springhenst.

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 14:13

Je kunt wel met haar fokken, gaat ook om de moeder lijn.
Mischien is Prestige VDL een leuke hengst
Florencio, geeft zijn zeer goede beweging ook door.

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 17:25

ik zou geen reden zien om niet met haar te fokken. Lijkt me een goede merrie. Goed papier. Predikaten zeggen lang niet alles.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 22:42

Beste merrie, mooi bloed, goede sterke stam... gewoon mee fokken hoor!

Dailonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 15:31

Je krack lijkt erg op die van mij!
Mijne heeft vorig jaar een veulen gekregen, van Inspekteur.
Heeft mooie beweging, maar verder kun je over een jaarling nog weinig zeggen. Mijn Krack heeft ook geen predikaten.....

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 11:01

Mooie merrie (wel slechte foto's). Zoals gezegd predikaten zeggen niet alles, zeker niet als je het veulen zelf wilt houden. Maar als ik je paard zo zie, dan denk zonde dat je zo'n correct gebouwde merrie niet weer voor de keuring aanbiedt. De merrie is veel meer gewend, en zal tijdens de opname minder onder de indruk zijn.
Wij hebben uit een Krack merrie een Ronaldo gefokt. Een super veulen (exterieur en beweging) en een heel fijn karakter. Onze merrie is een beetje een hittepetit, maar wel eerlijk en heel werkwillig (soms een beetje te). Voor ons was het heel belangrijk om een hengst met een goed karakter te kiezen (Geen Ferro/Jazz achtige karakters).
Florencio da's inderdaad wel een mooie hengst voor deze bloedlijn, maar da's ook weer afhankelijk van welke punten jij wilt verbeteren of juist wilt behouden.

RedStallion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 15:54

Als ze idd PROK gekeurd is, zou ik zeker een leuk veulen fokken, ster halen kan altijd nog!

Gezondheid staat gewoon bovenaan!

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 19:14

.
Laatst bijgewerkt door janna op 01-09-24 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

bouwens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 20:08

sphinxie schreef:
Jaja, het zoveelste topic...
Toen mijn merrie (Krack C x TCN Partout x Kaisterstern xx) net zadelmak was, ben ik begeleid door een fokker hier uit de buurt. Hij was zeer gecharmeerd van mijn merrie, en geïnteresseerd als ik haar van de hand zou doen, of een veulen zou fokken. Omdat ze geen predikaten heeft, leek me dat niet echt een toevoeging, dus eigenlijk had ik het begin dit jaar uit mijn hoofd gezet. Maar ja, ze loopt inmiddels M1, heeft een erg fijn karakter, goede stap en een hele fijne galop. Het veulen wil ik in principe dan zelf houden, tenzij dat ergens anders een goed tehuis zou krijgen. Mijn vraag is dus, wat vinden jullie? Fokken met deze merrie (zonder predikaat dus) of als ik dan zo nodig een veulen wil, er een kopen? Zoja, wat vinden jullie haar verbeterpunten, en wat voor hengst dan?

Haar moeder is inmiddels overigens Z1 dressuur en heeft ook geen predikaten.
Haar afstamming: http://
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.ph ... url]

Zoals ik lees doet deze Krack het zeer goed in de dressuur zoals zovele krack's.
De moederlijn is volgens mij ook goed. Als je plezier heb ik het fokken van een veulen, zou ik dit zeker doen. (het gaat wel een aantal maanden ten koste van de sport, maar dit is je wel bekend)
Advies voor een hengstenkeuze kan ik zo niet geven (iedereen heeft ook weer een ander kijk erop). Verbeterpunt van de merrie is waarschijnlijk de bovenlijn. (dit is namelijk van flemmmingh zijn zwakke punt, en krack mocht hier opk iets beter zijn. Verder is Krack C voor mij een superhengst.
Neem dus een hengst die een goede (voldoende strakke bovenlijn) vereft.

Veel success in de sport en d fokkerij.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

gait

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 17:49

ik zou cker met jouw merrie gaan fokken!
is discovery geen optie??
Hele mooie aparte hengst met goed bloedvoering