Karakter Sultan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zesiram

Karakter Sultan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 09:25

Ik heb sinds deze zomer een hele leuke jaarling, Gribaldi X Sultan. Heel leuk paard, nog een beetje schuw, maar wat opvalt is dat hij zo extreem rustig is voor een jaarlinghengst. Eerst dacht ik aan wormen, te weinig vitamines e.d. maar dat is allemaal nagegaan en hij ziet er ook niet slecht uit.
Nu denken de eigenaren van de wei dat het misschien ligt aan het karakter van de vm: Sultan. Het schijnt dat die ook zo rustig is. Heeft iemand hier evaring mee?
Hij heeft geen enkele neiging tot bijten, in tegenstelling tot de andere jonge hengsten daar die niets anders doen, als er iets engs in de buurt komt (bijvoorbeeld een trekker ofzo) zijn alle paarden als een gek door de wei aan het rennen, hij staat er rustig naar te kijken, etc. Het is niet dat hij al goed opgevoed/veel gewend is, want hiervoor heeft hij een jaar op een natuurgebied gestaan en er is toen nooit iets mee gebeurt. Toen ik hem net had kon ik hem dan ook niet aanraken, aaien etc. Maar ja lang genoeg geouwehoerd, weet iemand of dit typisch is voor een Sultan-afstammeling?

lachmar

Re: Karakter Sultan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 10:40

Ik heb een junior x darwin x sultan en die darwin merrie hadden wij eerst ook gehad en die was echt super braaf.
Mijn vader galoppeerde er zo mee over een zwart zeil en daar gaf ie helemaal niks om.
Dit was dus ook echt een super braaf paard.

_RobinA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 12:29

Heey,
Ik heb een Sultano (v.Sultan) x Havidoff ruin. Hij is ook heel rustig en relaxt. Echt heel cool in zijn koppie. Ik denk (nou ja, dat weet ik bijna zeker) ook dat van Sultano/Sultan afkomt.

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 13:41

ik heb een Lux X dageraad X sultan keur. wakker paard, maar niet snel gek te krijgen, weet niet of het van sultan afkomt, maar misshcien dat t er wel mee te maken heeft.

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 14:10

Hey wat grappig, zat net weer even de afstamming van m'n paard te bekijken en kwam er net achter dat er ook Sultan in zit. Die van mij is een Dreamstreet x Faust Z x Sultan en ik wilde net een topic openen om te vragen of er iemand ervaring met Dreamstreet en Faust Z heeft.

Komt dus goed uit, het Sultan topic loopt hier Ik heb geen idee in hoeverre overgrootvaders nog invloed hebben op een generatie, maar die van mij, een ruin, is ontzettend koel in z'n kop en de vriendelijkheid zelve. Een rustig en beheerst paard, werkt fijn met je mee en is gewoon superlief

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 17:05

Ik heb ook een Sultano. En heb Sultano diverse keren gezien en dat is een heel rustig paard. Mijn Sultano is over het algemeen gezien heel rustig integenstelling tot haar moeder die een kleindochter is van Uniform. Was ook de bedoeling van ons om een rustiger paard te hebben. Dus ik denk inderdaad dat het van Sultan komt die koelbloedigheid van jouw paard. Die van mij kan wel eens heel fris staan maar is tot nu toe steeds onder controle te houden.

Jamayka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 18:44

Ik heb een merrie van Sultan. Aan de moeders zijde zit Naturel. Het is een heel rustig en vriendelijk paard dat ook erg van kroelen houdt. Voor foto's zie hier. Heb je misschien een foto van jouw paard, aangezien ik op zoek ben naar een hengst voor mijn merrie?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-05 19:43

Even kijken wat ik nog heb aan foto's. Ze zijn wel een paar maanden oud. Ondertussen is hij wat afgevallen en wat meer paard geworden (hoewel hij er af en toe nog steeds uitziet als een muilezel)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hij is vooral erg groot, hij meet nu al boven de 1.60 en is pas 16 maanden. De tweejarige San Remo die op dit moment bij hem staat is even groot.
Ik denk dat hij nog aardig gaat doorgroeien, op dit moment heeft hij weer een groeischeut, zijn kont staat echt enorm hoog.
We zijn stiekem bang dat hij wel eens de 1.80 zou kunnen gaan halen. Moeders was trouwens ook ruim boven de 1.70, Gribaldi is geloof ik 1.72m. Hij is een beetje grof, maar ik houd daar wel van.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 20:57

Hij heeft een echt Gribaldi hoofd,ik ben wel benieuwd hoe ie uitgroeid..Ik kende een Sultan merrie,die was alles behalve rustig..dat paard was echt giga druk en altijd nerveus..je werd er zelf gewoon moe van.

jongleurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 19:23

Sultan is niet nerveus heeft een superkarakter ! natuurlijk is het een bloedpaard en daar moet je voorzichtig mee omgaan.

Wij hebben een Stravinsky x Sultan met een super instelling ook echt een kroelpaardje, ze is nu drie jaar en vier maanden en is (bijna) zadelmak geboren.
Ze is nu ongeveer een maand onder het zadel en super nuchter en werkt fijn mee .....

Een vriendin van mij had ook een sultan en deze loopt ZII dressuur echt een heel fijn beestje.

Hoop dt je veel plezier beleeft aan je paardje denk dat het best heel goed zal komen, je hebt hem al vrij jong aangeschaft en dat is wel in je voordeel, ze kennen je dna ook door en door als je gaat aanrijden, die van ons was 8 maanden toen we haar kochten.

laat iedereen maar kletsen en veel plezier van je sultan !!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 20:05

Een kennis van mij heeft een Sultan maar dat is dan weer een draak van een paard (kan ook aan haar liggen moet ik erbij zeggen)

Jamayka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 20:58

Is Sultan een bloedpaard? Ik denk dat ik nu wellicht een domme vraag stel. Mijn merrie moet dus eigenlijk wat meer bloed hebben. Ze is nogal fors gebouwd, net zoals andere Sultans die ik ken.

Jamayka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 21:20

Ow, bedankt voor de foto's. Het is een leuk paard! Die eerste foto is echt mooi. Echt een sprekend hoofd. Wat zit er verder nog achter? Wie is de vader van de moeder van de moeder?

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 23:45

Hier meldt nog iemand zich met een Sultan (x Ormand):

Afbeelding

Afbeelding

Elan is lief, cool, echt een geweldig paard. Laat zich door niets of niemand van de wijs brengen. Overigens is hij ook 1.80 dus...
@Jamayka: Sultan zelf leeft niet meer heb ik begrepen.
@Urielle: Elan schijnt vroeger ook niet zo gemakkelijk te zijn geweest, maar voor mij is het een wereldpaard.
@erleyne: Ik vind je paardje echt prachtig.

Jamayka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 07:39

Ik weet dat Sultan niet meer leeft. Ik zou dus moeten zeggen, was Sultan een bloedpaard.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 08:21

@ Jamayka: De vmm is B. Raimond.
Zegt mij helemaal niets, ik ga een kijken wat dat voor paard was.
Alle merries in de moederlijn hebben een naam die eindigt op "siree"; Besiree, Mesiree. Weet iemand iets over deze lijn? (was me nog niet eerder opgevallen).

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 09:22

Ik heb ook een Grib x Sultan (zie profiel).
De mijne kocht ik toen hij anderhalf was en die was toen al 1.69, nu met 5,5 is hij 1.76. Dat valt dus uiteindelijk nog reuze mee

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 10:17

Wat een leuk paard, ik hoop dat die van mij ook zo uitgroeit!!
Ik had je paard al wel eens gezien in topics vorig jaar ofzo, vond het toen al een kanjer.
Toevallig dat ik er een met ongeveer dezelfde afstamming heb gekocht!!
Heb nu nog meer zin om er straks mee te gaan werken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 12:13

grappig, die van die kennis van me bleef vrij klein (ongeveer 1.65) en ik vond het best een chique beest. Misschien meer van moederskant meegekregen dan en ik weet niet wat voor moeder hij had.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 14:09

erleyne schreef:
@ Jamayka: De vmm is B. Raimond.
Zegt mij helemaal niets, ik ga een kijken wat dat voor paard was.
Alle merries in de moederlijn hebben een naam die eindigt op "siree"; Besiree, Mesiree. Weet iemand iets over deze lijn? (was me nog niet eerder opgevallen).

Raimond heet inieder geval de vader van G Ramiro Z,ik weet niet of het dezelfde is,welk bouwjaar heeft ie en staat het erbij wat voor een kleur? Raimond was namelijk een schimmel.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 17:18

Ik heb hem even opgezocht op paardenfokken.nl en het is inderdaad de vader van Ramiro Z. Ik had er nog nooit van gehoord.
Wel grappig die site, je kan de afstamming echt ver terugzoeken, heb tot 1850 gekeken (niet dat die namen me wat zeggen, maar je studeert natuurlijk niet voor niets geschiedenis )

Jamayka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 19:09

@ Sjuimpje: Wat een mooierd is die van jou zeg! Ik neig nu toch wel een eind richting Gribaldi. Helaas heeft hij geen geweldige rug, volgens de fokwaarden.

Basvdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 17:33

Jamayka schreef:
Ik weet dat Sultan niet meer leeft. Ik zou dus moeten zeggen, was Sultan een bloedpaard.

Sultan een bloedpaard?!?! dan heb jij sultan niet gekend.....

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 22:52

Ik sta te kijken van de meeste verhalen hier... Ik heb maar één directe afstammeling gekend van Sultan en deze heb ik gereden aangezien de eigenaresse er niet meer op durfde...

Het was een wat grove ruin die wel heel fijn kon lopen. Je moest hem echter constant in de gaten houden, want hij pakte je echt overal op...
Waneer ik hem maar goed op bleef sluiten en flink bij de les hield ging alles goed, maar hij kon zomaar ontploffen

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 06:41

Dan heeft die toch niet het karakter van Sultan meegekregen.