[TI] tinkerhengst tussen de merrie's?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tengeltje11

tinkerhengst tussen de merrie's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-05 21:01

hey,
ik vroeg me af of er van jullie waren die ook een tinkerhengst gewoon het hele jaar door tussen de merrie's laat lopen?zoja,heeft dat ooit problemen gegeven?
ik heb net een hengst gekocht en hem van de eerste minuut bij de merrie's gezet....der eerste dagen was het wat meppen,maar nu valt het al goed mee....maar omdat sommige mensen me knettergek verklaren vraag ik het hier ook nog ff....

Chubby

Re: tinkerhengst tussen de merrie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 21:04

Mits de merries gedekt mogen worden

Jeannette (Jean hier op bokt) van Gipsy Spirit bijvoorbeeld heeft ook kuddes gevormd om elke hengst. Gaat prima geloof ik!

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-05 21:08

ja hoor,tuurlijk mogen ze gedekt worden....(anders zou ik nu niet dirrect een hengst ertussen gaan zetten :-p)

meisjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 21:12

dan kan het geen kwaad toch? ik doe het ook met de shetjes van een handelaar, en die hengst wordt zelfs door de merrie's EN veulens weggejaagt als die te ''intiem'' wordt of over hun denkbeeldige grens gaat, of als ze gewoon een paard willen wegjagen

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 21:35

mijn hengst loopt tussen merrie's ruinen en veulens,alles bij elkaar.
Ik vind het alleen voordelig dat hij er aan gewend is.
Ik heb het idee dat je anders een vervelend dier krijgt,
die totaal niet gewend is om bij een merrie in te lopen.
Doordat merrie's niet voortdurent hengstig zijn,leert hij ook respect voor ze op te brengen,en dat hij er niet alleen bovenop mag springen...
(ik weet wel dat paarden niet zo denken,maar dat is mijn eigen idee )

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-05 21:38

ja,dat is,de eerste dagen deed hij idd niet echt veel anders dan poging om te dekken....nuja,hij heeft ondertussen genoeg meppen gekregen om te snappen dat het nie zo is....

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 06:00

Ik heb ook een hengst, helaas is dat mijn enige paard dus geen kudde voor hem, hij heeft voorheen wel bij mijn gewezen merrie in het land gestaan, als er merries voor de dek zijn staan ze apart van elkaar omdat ik niet het risico wil lopen dat ze elkaar beschadigen, het is een paardje van iemand anders en daar moet je extra zuinig op zijn, pas wel op met een hengst bij veulens (jaarlingen) in het land zetten, voordat je het weet zijn ze drachtig op 1 jarige leeftijd en dat is toch erg jong.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 08:15

een kennis van mij heeft 2 hengsten bij 1 merrie in lopen is tot nu toe ook nog goed ge gaan het zijn shires die trek je ook niet even snel uit elkaar.
dus als het bij shires goed gaat waarom bij tinkers niet

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 09:09

VOlgens mij kan het heel goed hoor.
Het enigste nadeel dat eraan hangt is denk ik dat je niet precies weet wanneer de veulens geboren gaan worden.
Dat kan lastig zijn hebben wij in onze nabijheid meegemaakt.

hetlarixbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 09:41

Ik heb mijn hengst ook in een groep lopen. Vaak loopt daar ook een merrie bij zoals nu die gedekt moet worden. En drachtige merrie's laat ik er ook gewoon bij lopen.

Met wanneer ze moeten bevallen heb ik geen probleem want ik zie wel wanneer een merrie hengstig is en laat haar dan gewoon scannen als ze daarna de hengstigheid overslaat. Dit doe ik om tweelingen dracht te verkomen.

Het bevalt me heel goed. Ook omdat de hengst nu onderaan in rang staat. Want de ruinen zijn hem de baas en hierdoor blijft hij makelijker in de omgang.

Maar let inderdaad wel op veulens en jaarling en tweejarigen want die dekt hij natuurlijk ook. Ik heb dus een merrie te vroeg drachtig omdat zij gewoon door het draad naar hem liep en daar was hij dus niet vies van.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 12:02

Chubby schreef:
Mits de merries gedekt mogen worden

Jeannette (Jean hier op bokt) van Gipsy Spirit bijvoorbeeld heeft ook kuddes gevormd om elke hengst. Gaat prima geloof ik!

Behalve wanneer de draadjes breken

Maar nee dat is idd prima te doen!

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 13:21

bij mijn verzorgpony's staat de hengst er ook gewoon bij..
en dat gaat goed hoor!
en idd als de andere hem zat zijn of als hij te dichtbij komt slaan ze hem vanzelf wel weg.. maar ze kunnen heel goed met elkaar samen staan.
en als ze eenmaal dragend zijn laten ze zich niet meer dekken..

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 21:48

Hoihoi

Bonita's vriendinnetje Thora staat op dit moment bij Raven van Gypsy Spirit. De eerste dag heeft ze inderdaad een paar keer een flinke knal uitgedeeld, maar daarna ging het super. Ze staat nu nog steeds bij hem op het land. Aankomend weekend is het 21 dagen na de dekking, dus is het nu wel even spannend of ze weer hengstig gaat worden. We hopen van niet natuurlijk!! Dan kan ze weer lekker naar huis

Groetjes Dianne