Wat te doen bij lastig veulen tijdens wandelen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kita21

Wat te doen bij lastig veulen tijdens wandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 08:55

Hoi iedereen

Ik ben de trotste verzorger van een fries merrieveulen van 4 maanden. Echt een schat van een beest en je kan er alles mee. Nu heeft ze toch een vervelende gewoonte, namelijk het geleiden.

Omdat ik ze in mn eentje verzorg zet ik wanneer ze naar binnen gaan eerst moeder en dan dochter op stal. Tegelijk werkt niet. Dan lopen ze beiden moeilijk te doen en kan ik niet corrigeren.
Zodra het veulen aan de beurt is gaat het lopen een klein stukje goed waarna ze steeds langzamer gaat lopen tot ze schuin achter me komt en probeerd me omver te duwen. En ik weet het: dominantie. Maar hoe voorkom je dit nu. Want zodra ik weer naast haar ben en ik probeer haar te corrigeren neemt ze een luchtsprong en probeert er vandoor te gaan. Hierin heb ik haar altijd kunnen tegenhouden, maarja, ze blijft natuurlijk niet zo klein dus zou het graag willen doorbreken.

Ze deed het eerst alleen met wegrennen maar dat heb ik er nu aardig uitgekregen. Dit is wat nieuws. Op voorhand voorkomen dat ze achter me loopt werkt ook niet helemaal want zodra ik wil dat ze doorloopt komt de luchtsprong ook. Nu is het me ook wel is gelukt om de luchtsprong op tijd tegen te houden, maar ze blijft het proberen. Heel irritant.
Ze heeft het alleen op de terugweg. Op de heenweg vind ze alles prachtig.

Alvast bedankt voor de reacties.

loveSaros

Re: Wat te doen bij lastig veulen tijdens wandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 08:56

IK weet niet of het helpt,, maar misschien kun je een lange zweep meenemen, als ze dan naar achteren gaat, dat je haar een tikje met de zweep kunt geven en dat ze ervan schrikt...

Kita21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-05 13:47

Weet verder niemand meer iets??

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 08:05

Ik zou haar duidelijk proberen te maken dat ze door moet lopen doormiddel van een lijntje aan de buitenkant van haar en dan achter haar billen langs te laten lopen. Dan kun je de druk vanaf de achterkant geven en niet door aan haar hoofd te zitten. Gaat ze te snel kun je haar aan de voorkant tegenhouden loopt ze te langzaam dan krijgt ze wat druk vanaf de achterkant. Zo hebben wij het veulen van mijn merrie ook mee leren lopen.

Nou succes!!!!

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 12:42

kijk op vraag maar raak bij help mijn veulen loopt over me heen ik had een zelfde soort probleem en ik heb er een goede oplossing voor gevonden die staat op de 2e pagina

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 22:50

Gewoon geleiden met een butt-rope (touw om de kont), en met stem meenemen. Als ze tegen je duwt een klets geven. Paarden zijn in kuddegedrag ook niet vriendelijk tegen elkaar.

Terugweg is idd lastiger, zelf deed ik dan gewoon veel meer stoppen, rondje om me heen laten lopen, zodat ze gewoon rustig meeliep. Wil ze drammen, dan gaan we weer de andere kant op.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 09:12

Ik zou ook inderdaad eventueel een butt-rope proberen als het veulen niet meer voorwaarts wil.

Als jij ervoor zorgt dat je naast haar blijft, dus als zij langzamer gaat, ga jij ook langzamer, zodat je hoe dan ook niet voor haar komt. Dan probeer je haar terwijl ze naast je staat voorwaarts te krijgen. Dit zal heus wel even duren, want ze vindt het wel even gezellg zo daar met jou te klooien. Probeer gewoon rechtvooruit te blijven kijken, blijf om voorwaarts vragen, mara blijf naast haar.

Jij moet meer geduld hebben dan zij, want wedden dat zij na 10 minuten stil staan en mama is al op stal, toch wel weer voorwaarts wil? En als het 20 minuten duurt, ook goed, zolang jij maar rustig blijft, en op dezelfde concequente maar niet boze manier blijft vragen om voorwaarts.

Zodra ze ook maar een stapje gaat, meteen druk van het touw en belonen!! Ook al heb je dit in het verleden al een keer moeten doen, gewoon terug naar de basis en rustig opnieuw beginnen.

Je veulen moet namelijk leren dat jij net zo rustig blijft, en eigenlijk het ongewents gedrag negeert. Dan is snel de lol eraf en loopt ze braaf mee.

Indien ze wel uiteindelijk meekomt maar een sprong naar voren maakt zou ik toch "braaf paard" zeggen. Ze is tenslotte naar voren gekomen, en dat is wat je wilde. Ze blijft heus iet elke stap springen, elke dag weer, dat gedrag verdwijnt net zo snel als het gekomen is. Zolang ze maar echt voorwaarts gaat en niet probeerd op jou te richten zou ik het volkomen negeren.

Ik hoop dat je een beetje begrijpt wat ik bedoel en dat je er wat aan hebt. Vooral van belang is dus dat je naast haar blijft en zelf naar voren blijft kijken, zoadt zij geen (negatieve) aandacht krijgt, dan wordt het al gauw heel saai voor haar en ooit komt ze wel naar voren, al is het pas wanneer ze dorst heeft... als je dat maar in gedachten houdt en daar geduld voor hebt komt het wel goed en loopt ze na een paar dagen gewoon naast je mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 09:46

Inderdaad, dat van die druk loslaten als ze een stap naar voren doet is heel belangrijk. Was ik vergeten. Dus als ze 1 stap doet, en weer stil staat, gewoon zeggen, komop dooorrrr, luistert ze daar niet naar, dan de druk wat ophogen, en zodra ze naar voren gaat druk wat verlminderen maar niet geheel loslaten, pas als ze doorloopt helemaal geen druk meer. Maar als ze langzaam loopt dus lichte druk, stilstand iets meer druk.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 10:56

Ik doe druk helemaal los, zolang ze voorwaarts gaan, ik hou geen lichte druk. Het duurt dan allemaal wel misschien ietsjes langer, maar je houdt je paard veel "zachter" aan de neus zeg maar.

Chonelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 11:06

En als je haar nu eerst meeneemt naar stal ipv de moeder? Ik deed ook net als jeddah, geen druk zodra ze meeloopt.

supergirll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 21:18

ik bond het veulen aan het halster van de merrie vast(buiten kant anders heb je m nog in je nek liggen) en als ik een ritje naar buiten ging maken bond ik t halster touw van t veulen aan de singel vast. Moeders loopt wel door .

Chonelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 11:25

Ik weet niet hoe groot de afstand is van stal naar wei. Maar ik zou zeker meer oefenen met aan de hand lopen. Ook al zijn het maar hele kleine stukjes. Wat voor jou misschien makkelijk zou zijn is als je iemand had om je te helpen. Bij voorbeeld dat jij voorop loopt met het veulen en dat iemand anders daar direct achterloopt met de merrie. Wanneer het veulen stopt leidt die ander de merrie achter het veulen zodat de merrie als het ware het veulen een duwtje geeft.
Een ander probleem en dat is idd wat je aangeeft uit gebrek aan respect is dat jouw veulen nog niet weet dat ie niet over jou heen mag lopen. Dit had mijn veulen in het begin ook, let maar eens op als je bijvoorbeeld aan het borstelen bent hoe dicht ze bij jou staat, als jij daardoor naar achter moet stappen is dat voor haar een teken dat zij de sterkste is. bewaak dus je eigen persoonlijke ruimte! Als jij op een gegeven moment denkt ja nu staat ze al zowat bovenop mij dan kijk je haar boos aan, tweede stap is zachtjes met je armen (ellebogen) heen en weer bewegen (weet nit zo goed hoe ik het moet omschrijven maar maak je rond en dan heen en weer - lijkt een beetje op chicken tonight ). Blijft je veulen staan, dan verhoog je de druk door de beweging krachtiger te maken, de volgende stap is ook je voeten meebewegen door op de plaats te stappen. Zodra je veulen jou meer ruimte geeft doe je weer normaal en aai je haar.
Zo kun je dat ook doen met wandelen, je vraagt haar mee, zodra ze loopt druk weg van het halstertouw, dan mag ze best achter je lopen, maar zodra jij stil staat, en zij doorloopt begin je dus.
Hopelijk heb je hier wat aan, laat je weten hoe het gaat?

gerben90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 17:36

heej

gewoon heel streng zijn met je stem, niet slaan want dan krijgt je veulen er een slechte ervaring mee

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 18:52

Ik doe een touw om z'n hals en een touwtje aan het halster.
Met het touw om z'n hals luistert hij en die aan het halter is meer om daaraan te wennen....
Ik hoop dat het touw om de hals strax niet meer hoeft.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 17:04

Maya schreef:
Gewoon geleiden met een butt-rope (touw om de kont), en met stem meenemen. Als ze tegen je duwt een klets geven. Paarden zijn in kuddegedrag ook niet vriendelijk tegen elkaar.

Terugweg is idd lastiger, zelf deed ik dan gewoon veel meer stoppen, rondje om me heen laten lopen, zodat ze gewoon rustig meeliep. Wil ze drammen, dan gaan we weer de andere kant op.

Zo heb ik 't ook gedaan, het duurde effe maar werkte prima

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 20:31

je kan de moeder ook een longeer singel omdoen en daar het veulen aan vast zetten, en zorgen dat er wat te eten is in de stal want dan is het leuker om er naartoe te gaan. En als dat goed gaat weer proberen te lopen, zo'n butt-rope lijkt me ook wel handig maar dan moet je niet zo'n zijkerd hebben die dan wegrent

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 16:52

Eet je kauwgom als je bij haar bent?
Zodra je naar haar toeloopt raak je haar dan aan voordat ze jou aanraakt?

Kita21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 22:40

Bedankt voor de reacties iedereen. Ben een tijd niet op het forum geweest, maarja, beter laat dan nooit . Heb er heel nuttige dingen uitgehaald en het gaat al stukken beter. Ze heeft nog steeds dr buien, maar loopt ook al vaak braaf mee.
Thnx