ik overweeg de aanschaf van een ijslander, op zoek naar info

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kelz_Lagune

ik overweeg de aanschaf van een ijslander, op zoek naar info

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 19:28

Hey,

Omdat ik de aankoop van een ijslander in overweging neem, maar toch nog wel wat ervaringen wil horen en nog met heel wat vragen zit hoop ik dat er hier mensen zijn die me verder kunnen helpen.

Ik heb zelf enkele jaren geleden herhaaldelijk op verschillende ijslandertjes gezeten en ik vond ze stuk voor stuk geweldig. En eigenijk is die herinnering mij altijd bij gebleven. Helaas heb ik vandaag te horen gekregen dat mijn knieën niet meer zijn wat ze ooit geweest zijn, waardoor ik misschien binnenkort mijn zeer fors gebouwde kwpner zal moeten verkopen... Hiervoor in de plaats wil ik me misschien wel weer gaan wagen aan iets kleiners of iets dat in iedergeval een heel stuk smaller gebouwd is. Ik wil het zeker niet overhaasten en me dus eerst goed gaan verdiepen in verschillende opties, zodat ik geen verkeerde keuze maak...

• Zijn er hier misschien mensen die ervaringen hebben met een ijslandertje?
  • Hoe zijn ze in omgang verder?
  • Zouden jullie eerder gaan voor een 4 of 5 ganger? Welke leeftijd in dat geval?
  • Kan een ijslander eventueel op stal staan? (natuurlijk kan hij dan alsnog regelmatig buitenspelen samen met vriendjes en krijgt hij veel aandacht.. ) Of moet ik hem echt samen zetten met een ander paard(je) en dan nog het liefst op een grote weide?
  • Zijn er nog speciale dingen waar ik rekening mee zou moeten houden bij een eventuele aankoop (zoals zomerexceem bijv.) ?
  • Ik heb zelf altijd het idee dat ze vrij sober zijn in hun onderhoud en voedsel.. zijn er specifieke dingen die ze nodig hebben? (wat betreft bijvoeren, voedsel wat dan ook? )
Zoals jullie vast gemerkt hebben zit ik echt met heel veel vragen. Ik heb altijd wedstrijd paarden gehad, heb nu een kwpner op Z2 niveau.. Dus in recreatieve of wedstrijd ijslanders heb ik me eigelijk nog nooit echt verdiept... Hopelijk kom ik vanaf hier verder op weg...

Alvast bedankt voor het lezen van mijn berichtje.. Liefs,
Laatst bijgewerkt door Lielle op 15-10-05 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel verduidelijkt

Prudur2002

Re: ijslanders....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 21:16

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 00:05

Hoi, het karakter van ze zijn natuurlijk stuk van stuk anders. De meeste IJslanders zijn in de omgang erg makkelijk. En voor een 4 of 5 ganger moet je zelf kiezen. De 1 vind een 4-ganger veel fijner rijden en de ander een 5-ganger. IJslanders kunnen best een nacht op stal staan hoor. Die van ons staan zometeen ook elke keer binnen. Overdag natuurlijk niet maar 's avonds wel. En kwa onderhoud... Tja geen haver voeren! Haha dat heb ik 1x gedaan maar nooit meer. IJslanders worden er niet snel van maar gaan flippen (igg die van ons)

En wat je knieen betreft. Een natuurtölter zou voor jou het fijnste vinden. Dat is niet erg belastend voor je knieen. Wel vervelent dat je zometeen mischien je paard moet verkopen

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 12:44

ik vind ijslanders makkelijk in omgang, maar met rijden kunnen ze heel temperamentvol zijn. Als je je paard op stal wil hebben alleen savonds, en dan het liefst overdag zo lang mogelijk buiten (maakt niet uit of het regent ofzo).
Ik zou je paard dan wel samen met andere paarden zetten (ik vind dat dat bij alle paarden rassen moet) want ik wel eens gehoort dat ijslanders kunnen vereenzamen (weet niet hoe je dat noemt).
Mijn ijsje krijgt vergeleken met normale paarden weinig eten (heb op een manege stage gelopen) in iedergeval veel minder brokken.
Ik zou wel rekening houden met zomer eczeem, je moet zelf weten of je zo'n paard wil maar dan moet je er wel extra aandacht en geld aan besteden. ik heb zelf ook een eczemer en ik vind het (natuurlijk) een heel leuk paard, ze staat onder een eczeem deken en bij haar is het zo heel goed onder controle te houden.
Oja en als je geen ervaring hebt met de gangen zou ik een goed doorgereden paard kopen met een goede en makkelijke tölt anders kan het mis gaan (heb ik ervaring mee), dan bedoel ik dat je paard kan gaar draftölten enzo.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 16:27

Als ik jou was zou ik gewoon bij verschillende ijslander bedrijven gaan kijken, vragen en uitproberen.

Ik heb zelf ook een ijsco en vind hem erg makkelijk in de omgang. Ze hebben in verhouding minder krachtvoer nodig dan 'grote'/sport paarden, ze zijn heel sober. Wel is het zo dat je ze soms tegen zichzelf in bescherming moet nemen, als ze ergens last van hebben laten ze dit niet snel merken en kroppen het op. Ook is dat zo met rijden, ze willen graag door gaan ookal zijn ze moe aan het worden. Natuurlijk verschilt dit ook per paard. Verder zijn ze super met alles.

Kelz_Lagune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 17:48

Hay,

Dank jullie wel voor jullie reacties. Echt tof!

Ik heb mijn huidige paard op een manege staan, waar geen weidegang mogelijk is... Ze hebben wel een paddock.. Maargoed dat vind ik voor een dergelijk paardje niet voldoende. Hier in de omgeving is de te verkrijgen vrije boxen (mét wei) uiterst zeldzaam.. maar niet onmogelijk denk ik

Ik vind deze keuze enorm moeilijk. Ik probeer mijn huidige paard zolang mogelijk te houden, want eigelijk wil ik hem helemaal niet kwijt... Och echte paardenvrienden hoef ik vast niets te vertellen over de 'gek zijn op..' en 'houden van..' kwesties wat betreft hun trouwe viervoeters.

Weet iemand van jullie ook nog een écht goed bekend staande ijslander stal/stoeterij? Dan kan ik met hun misschien eens contact opnemen...

Nogmaals, bvd.. Liefs.

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 19:18

Glenurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 12:11

De meeste Ijslanders zijn heel makkelijk in de omgang, wij hebben er zelf 10 staan en ze hebben allemaal een super karakter!

Als je nog niet zo veel ervaring hebt met Ijslanders zou ik voor een 4-ganger gaan omdat de gangen dan meestal beter gescheiden zijn. Het rijden van een 5-ganger is nog niet zo makkelijk..

Ook is t natuurlijk belangrijk om op zomereczeem te letten, ook met deken kost het je een hoop geld en energie...

Op stal staan is niet zo'n groot probleem, mijn Ijslander moest dan wel even een uurtje naar buiten tussendoor om zijn energie kwijt te raken haha!

Verder zou ik iig eens naar een goede Ijslanderstal gaan en probeer daar eens zoveel mogelijk paardjes uit zodat je een beeld krijgt wat wel en niet bij jou past. En bedenk ook vooral wat je ermee van plan bent, wedstrijden/recreatie?

Veel suc6 en laat je ons even weten wat je gaat doen?

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 15:42

@ Glenurtje: was jou paard niet heel ongelukkig toen hij op stal stond?? die van mij zal dat wel worden maakt niet uit of ze een uurtje per dag eruit kan. En ze zou denk ik heel vervelend worden met rijden. (dit is niet vervelend bedoelt hor)

Glenurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 19:36

Nee, hij had er eigenlijk niet zo veel last van Vaak wilde hij juist graag naar binnen haha!

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 19:39

geen idee.. ik weet wel dat ze HEEEL lief zijn voor kinderen.. ik heb er op mn 3e op leren rijden.. !!

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 11:46

He wat lijkt me dat een nare beslissing zeg, je paard weg moeten doen om lichamelijke klachten... Ik denk dat een IJslander een hele goed keus is als je toch weer een paardje wilt.
Ik heb 2 jaar lang een IJslander gehad, daarvoor reed ik altijd Haflingers (ik heb nu nog steeds een hafmerrie) en wist ik 100% zeker dat ik dat zou blijven doen. Tot ik dus Sikiley kreeg, wat een paard, wat een ras, geweldig!
Het karakter spreekt mij enorm aan, het rustige vriendelijke in de omgang en het vurige als je erop stapt.
Ik zou een 4 ganger nemen, die zijn over het algemeen iets makkelijker te rijden. In het begin kan het nog heel erg wennen en leren aanvoelen zijn of ze wel zuiver lopen, met 5 gangen wordt dat nog lastiger.
IJslanders staan dicht bij de natuur, ik zou zelf nooit mijn paarden hele dagen op stal houden. Ik zou proberen of je iets kunt vinden waar je eventueel toekomstige ijslander lekker buiten om kan struinen, liefst met nog enkele paardjes.
Wat voor jou een goede stal om te gaan kijken is, ligt aan wat jij in een paard zoekt; wil je een wedstrijdpaard, of een ijsje waar je lekker recreatief mee kunt rijden.
Kijk inderdaad even op www.icelandic-horses.com bij de links, bel gewoon een paar stallen op.

Een hele moeilijke keus, kan ik me voorstellen... Ik vind het een geweldig ras, Sikiley is afgelopen zomer plotseling overleden, maar volgend jaar komt er toch weer een ijslander. Eens een ijslander, altijd een ijslander...

millie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 13:50

IJslanders staan ook wel in een paddock. In het westen is het toch moeilijk om in de winter een stuk land voor paarden te krijgen.
Staat NwK voor Noordwijk?

Voor algemene info en verkooppaarden kan je ook kijken bij
http://www.punktur.nl

Wij hebben onze merrie daar gekocht. In november komt ze naar Nederland

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 15:01

Mijn paarden staan overdag op de paddock en savonds op het gras en swinters staan ze alleen op de paddock.

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 16:53

Ik heb een slechte ervaring met ijslanders .. Ik zou het even uitleggen : Ik was denk ik 10 / 11 jaar zowiets .. en we waren in Denemarken op vakantie en ik had me al weet ik hoelang verheugd op een strandrit die ik met m'n moeder zou gaan maken wij overal informatie opgedaan enzo waar we konden rijden wij daar heen paardjes uit de wei gehaald (de eigenaaresse ging ook mee) Ik op een Ijslander mn moeder op een ijslander die vrouw op een Fjord nou opgezadeld en al willen we weg m'n moeder zit er nog geen minuut op of dat beest begint me toch een partij te bokken (en m'n moeder die nooit les heeft gehad maar wel redelijk kan rijden) donderd er af echt nog geen meter naast een onwijs dikke steen (mazzelgehad dus )Nou toen ging die vrouw wel even op die Ijslander en m'n moeder op die fjord nou allemaal leuk en aardig die vrouw zit er nog geen minuut op of hij gaat er met haar vandoor en zij valt er ook vanaf. Nou dat beestje maar weer in het weiland gezet en die eigenaresse liep wel een stukje mee en als het dan goed ging dan konden we gewoon samen. Wij zijn op het strand en we willen zo aandraven begint die ijslander van mij te bokken huppaa ik voorover eraf gedonderd nou toen hadden we het wel gehad en zijn we terug gegaan enne naja ik wil niet zeggen dat alle ijslanders zo zijn hoor Ze zien er altijd wel tof uit !! (maar nu wil m'n moeder dus nooit meer in het buitenland met mij rijden ) Maarre sorry ik heb een heel l*l verhaal opgehangen waar je helemaal niet om vroeg :S

Veel succes met het zoeken naar een leuk paardje !!

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 16:55

Wat raar? Het is eigenlijk juist helemaal niks voor een IJslander om te gaan bokken.

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 16:58

Hoo sorry sorry sorry :| k had niet door dat het zoo'n lang stuk was geworden :

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 18:36

Een natuurtölter (meestal vlakkere gangen met voorkeur voor tölt) zou in jouw geval denk ik het beste zijn (een natuurtölter kan evengoed nog een 4 of 5 ganger zijn).

Onze ijslanders staan 24 uur per dag buiten ('s winters als het niet anders kan in een paddock) met soortgenoten (hier op stal staan zo'n 55 IJslanders). In de wei is beschutting tegen wind en regen door een dijk en een schuur maar je treft ze daar eigenlijk nooit aan. Ofwel ze trotseren de elementen en hebben eigenlijk liever bescherming tegen de zon dan tegen wind en regen/kou. Dus een flinke boom in de wei is wel lekker.

De ene ijslander kun je makkelijk krachtvoer bijvoeren en de andere helemaal niet (worden ze te heet van en dat is, als je recreatief rijdt, niet iets waar je echt op zit te wachten.... of soms juist wel ...). Dus dat is echt per paard een kwestie van proberen. Onze paarden krijgen zodra het gras "op" is onbeperkt ruwvoer (kuil of hooi).

De meeste IJslanders zijn zeer makkelijk in de omgang (aan de hand), zachtaardig en vriendelijk (vandaar dat veel mensen ze schattig vinden). Onder het zadel zijn veel/de meeste ijslanders puur pittig. Stappen flink hard, draven zo snel dat je eigenlijk niet meer hoeft licht te rijden... een supersnelle galop en als je mazzel hebt een strakke tölt en eventueel gecombineerd met telgang.

Knijpen is verboden want ze zullen (vooral als het ijslands gereden paarden zijn), steeds harder/sneller gaan lopen. Dit geldt overigens ook voor het steeds harder trekken aan de teugels. De remedie.... ho en alles loslaten (je moet maar durven). Een vijfganger kent helaas een addertje onder het gras. Vaak gaat het goed maar soms, als een vijfganger niet goed soepel gehouden wordt, kunnen ze gaan schweinen. Ofwel heel oncharmant langzaam telgangen (net als een kameel). Dus enige ervaring met het rijden van 5-gangers is wel aan te raden. (Tip: neem les!)

Ik ken nu 3 IJslanders die niet volledig bom-proof zijn... en ik ken er heel veel. Ze zijn niet snel ergens van onder de indruk en leren snel. Een waarschuwing is wel op zijn plaats..... er zijn niet zo heel veel mensen met maar 1 IJslander!

Dat was het wel....

Noord-Holland:

http://home.tiscali.nl/ijslanders
http://www.xs4all.nl/~simaro/Fra%20Skjalaritara

Ik ken zelf overigens ook geen IJslanders die bokken......

Groetjes [***]

millie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 19:02

Ik heb ergens gelezen:

Het toppunt van zelfbeheersing is het bij één IJslander houden!

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 19:56

Jaduuh schreef:
Ik heb een slechte ervaring met ijslanders .. Ik zou het even uitleggen : Ik was denk ik 10 / 11 jaar zowiets .. en we waren in Denemarken op vakantie en ik had me al weet ik hoelang verheugd op een strandrit die ik met m'n moeder zou gaan maken wij overal informatie opgedaan enzo waar we konden rijden wij daar heen paardjes uit de wei gehaald (de eigenaaresse ging ook mee) Ik op een Ijslander mn moeder op een ijslander die vrouw op een Fjord nou opgezadeld en al willen we weg m'n moeder zit er nog geen minuut op of dat beest begint me toch een partij te bokken (en m'n moeder die nooit les heeft gehad maar wel redelijk kan rijden) donderd er af echt nog geen meter naast een onwijs dikke steen (mazzelgehad dus )Nou toen ging die vrouw wel even op die Ijslander en m'n moeder op die fjord nou allemaal leuk en aardig die vrouw zit er nog geen minuut op of hij gaat er met haar vandoor en zij valt er ook vanaf. Nou dat beestje maar weer in het weiland gezet en die eigenaresse liep wel een stukje mee en als het dan goed ging dan konden we gewoon samen. Wij zijn op het strand en we willen zo aandraven begint die ijslander van mij te bokken huppaa ik voorover eraf gedonderd nou toen hadden we het wel gehad en zijn we terug gegaan enne naja ik wil niet zeggen dat alle ijslanders zo zijn hoor Ze zien er altijd wel tof uit !! (maar nu wil m'n moeder dus nooit meer in het buitenland met mij rijden ) Maarre sorry ik heb een heel l*l verhaal opgehangen waar je helemaal niet om vroeg :S

Veel succes met het zoeken naar een leuk paardje !!

Ik heb Mn IJsje nu al ong. 5 jaar en ze heeft nog nooit geprobeert te bokken of te stijgeren. ik heb wel een keer op een ijslander gereden die dat wel deed maar als ze door had dat ik de "baas" was, was het ook gelijk over. Ik heb wel eens gehoord dat de mensen op Ijsland vroeger alleen de paarden gebruikten met veel temperament en die niet bokten of stijgerden en dat je daardoor nu niet zo veel ijslanders ziet die bokken of stijgeren, maar ze zijn er wel. Dus je kan er gewoon een uitzoeken die dat niet doet

millie schreef:
Ik heb ergens gelezen:

Het toppunt van zelfbeheersing is het bij één IJslander houden!

daar ben ik het helemaal mee eens Ik heb er zelf ook al 2

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 21:52

Inderdaad, 1 IJslander is het begin van een hele dure hobby
Over een week of 2 een logeer-IJslander... volgend jaar een veulentje...
Maar ik zal ophouden met mijn off-topic post

hrappur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 07:53

hey hey , nou ik hou het wel bij 1 ijslander hoor

ik heb zelf nu een jaar een ijslander en het is me eerst egte paard..
hij was 3 toen ik hem kocht en ben nu bezig ( ja op 4 jaarige leeftijd ) met inrijden ( ik moets op advies van een arts mneteen gaan rijden omdat hij anders waarscheinlijk nooid van zijn 'probleem' af zou komen. )

ik verbaas me egt hoe braaf hij alles doet ! ik ben zelf 15 en hij is egt een schat in omgang schrikt egelijk vrij weinig.. is bom vast kwa verkeer.
ik zou als ik jou was zowizo weide gang gaan zoeken .. ik vind eigelijk dat een ijslander buiten hoort, snachts in stalling oke.
die van onz staat dag en nacht buiten.

http://www.xs4all.nl/~simaro/Fra%20Skjalaritara
heb ik hrappur gekocht.
en zelfs in de kude zijn alle paarden egt geweldig !

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 19:11

ik heb ook ong. 4 jaar maar 1 ijsje gehad, maar toen bleek bleikja hengstig te zijn en er stond en hele leuk hengst op stal, dus toen is ze tog maar gedekt . moet Æsa, bleikja haar veulen, trouwens wel zelf betalen.

Kelz_Lagune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 23:46

Hoi,

Mijn internet heeft er wat dagen uitgelegen, vandaar dat ik niet heb gereageert. Leuk dat ik wederom zoveel reacties heb gekregen!

Waren mijn ervaringen met ijslanders klaarblijkelijk toch geen uitzondering, zoals ik wel herhaaldelijk gedacht heb. Erg leuk om te lezen/horen dat ervaringen met ijsjes over het algemeen gewoon heel positief zijn.

Ik moet morgen naar fysiotherapie voor mijn benen, en ergens volgende maand heb ik een afspraak staan bij de ortopeet. Na hun oordeel gehoord te hebben zal ik een keuze moeten gaan maken: Géén paard, mijn eigen paard of een ijsje... ?! Het is voor mij totaal afhankelijk van de gevolgen. Stel dat ze zeggen: "als jij doorgaat met paardrijden en je knieën zo belasten zit je voor je 21e in een rolstoel" dan is de keuze voor mij natuurlijk snel gemaakt, en zal ik er hoogstwaarschijnlijk helemaal mee stoppen. Zeggen ze: "Liever niet, maar het mag eventueel nog wel" dan wordt het een ijsje..

Ik heb voor mijn huidige paard nu tijdelijk een nieuw zadel te leen. Een KN symphonie, niets bijzonders zou je zeggen... Maar doordat dit zadel vrijwel geen kniewrongen heeft (deels aangepast) en mijn knieen nu dus ook geen continuee druk meer voelen.. is de pijn ineens vele malen minder. Heel frapant. De laatste maanden liep ik stokkreupel na een ritje op mijn KWPNER'tje en nu heb ik 4 dagen achter elkaar zo'n 1,5 uur per dag gereden (normaal is dit maar een klein halfuur omdat de pijn bij langer rijden gewoon té erg werd)... En ik heb dus gewoon helemaal nergens geen last van.. Met gewoon (hard)lopen en trappenlopen blijft het een ramp (Dat laatste mag ik al een tijd niet meer eigelijk) maar met paardrijden is het nu dus ineens weg.. Al blijf ik voorzichtig met die uitspraak.. Maar zolang als dat het kan/mag én goedgaat ben ik dus van plan mijn eigen trouwe Lagune gewoon te houden.

Eén ding weet ik inmiddels wel heel zeker: Mocht het zover komen dat wedstrijden/sportpaarden/brede kwpn'ers niet langer voor mijn knieën en mij zijn weggelegd, ga ik heel zeker weten kijken naar een ijsje..

Hartelijk dank voor al jullie (lieve) reacties!!

Liefs,
Kelly

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 08:24

Als je helemaal moet stoppen met rijden voor je knieëen kun je misschien wel gaan mennen?

Nouja succes in elk geval, hopelijk mag je nog blijven rijden.