drachtige merrie die knipoogt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

drachtige merrie die knipoogt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 16:36

Gisteravond was het even feest in de wei, staarten op de rug en crossen. Mijn 3 jarige merrie is drachtig gescand 2 x, na 18 dagen en na ruim 40 dagen( ze is eind mei 2006 uitgerekend) Ik zag haar gisteravond steeds knipogen en de staart afsteken. Echt hengstig leek ze me niet, voor het schouwen zou je zeggen ze zit er tegenaan.

Zal ik nu gelijk de veearts vragen om te scannen, waar ook risico's aanzitten of is dit een normaal verschijnsel?
Mijn vorige merrie toonde ook wel eens hengstig, zelfs vlak voor de bevalling. Maar ik heb hier ook wel eens gelezen dat een drachtige merrie die hengstig wordt ook gevaarlijk is voor de vrucht..?

Pff, totdat het veulen er is blijf ik waarschijnlijk stressen, iemand goede raad?

Sammie

Re: drachtige merrie die knipoogt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 16:38

Op hoeveel dagen zit ze nu?
Merries hebben tijdens de eerste maanden van de dracht nog gewoon een (hetzij sterk verminderde) cyclus (ivm met gele lichaampje) tot rond de 150 dag dan gaat het lichaam, of de baarmoeder dit zelf aan maken. De cyclussen zijn dus puur om een vers en nieuw geel lichaampje aan te maken om de foetus te laten groeien. Het kan dus zo zijn dat merries wel hengstigheidstekenen tonen. Maar als je het niet vertrouwt, dan kun je gewoon laten opvoelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 17:10

Dat zal het wss wel zijn dan, ze zit nu op ongeveer 100 dagen. Opvoelen heb ik het niet zo op, gaat vaak goed maar liever niet.

Kita21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 23:58

Heej Sammie, ksnap je verhaal niet helemaal. Ik dacht namelijk dat zodra er een geel lichaam is gevormd er geen ovulatie meer plaatsvind en alle hengstigheidshormonen dus geen kans meer krijgen. Het heeft volgens mij niets met het opnieuw vormen van een geel lichaam te maken want ze moeten het met steeds dezelfde doen waaruit het bevruchte eitje is gekomen.

Laat me ff weten hoe jij de functie van het geel lichaam op hormonen precies ziet. Vind dat namelijk razend interessant (ben meer thuis op gebied van koeien in dit onderwerp )
Ik ga trouwens wel met je mee over de overname van progesteronaanmaak van geel lichaam naar baarmoeder.

En laat ik nou vooral de eigelijke vraag van Janne niet vergeten
Wij hebben er een paar thuis staan (paarden in dit geval...) die als ik op hun 'knipogen' moet afgaan bijna elke dag hengstig zijn. Dat geloof ik nou dus ook weer niet. Volgens mij heeft het daar nix mee te maken. Misschien iets in de rangorde ofzo? Of staat je paard niet bij anderen?
Dat hengstigheid gevaarlijk is voor de vrucht heb ik nog nooit van gehoord. Ze kan niet echt hengstig worden (dus met nieuw eitje en dergelijk). Dus geen gevaar daar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 07:56

Ik dacht dat ik eens iets had gelezen van overproduktieve eierstokken ofzo, en dat de hormonen de vrucht in gevaar brengen. [naam] leek gister in ieder geval niet meer 'hengstig' dan de dag ervoor, ik tob nog even of ik haar zal laten opvoelen, omdat het waarschijnlijk wel goed zal zitten.

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 11:25

pis merries tonen ook hengstig heid, omdat ze over hengstig zijn. Dan kan de merri ebest wel drachtig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 13:56

mijn merrie had een hele mooie cyclus van 5 dagen, dus normaal gesproken valt de hengstigheid ook al mee.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 16:30

Ehm, cyclus van 5 dagen? Da's wel erg kort. Misschien bedoel je een hengstigheid van 5 dagen? Da's mooi en dan heb je zeker geen pismerrie. Echte pismerries zijn trouwens vrijwel niet drachtig te krijgen, bovendien zou ik er niet mee willen fokken maar dat ff terzijde

Als je twijfelt zou ik hem snel laten scannen (voor eind september) want als ze dan toch leeg blijkt ben je nog op tijd voor de gust restitutie.

Wij hebben al eens op 3 maanden nog eens laten scannen omdat we het niet vertrouwden en vorig jaar hebben we nog eind september laten opvoelen want het gaat me toch om net iets teveel geld.

Wanneer een ervaren dierenarts op voelt of scant, dan is het risico nihil.

Knipogen doen de meeste merries trouwens na het plassen of als ze opgewonden zijn bijvoorbeeld door dat rondrennen in de wei. Of ze nou hengstig zijn of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 19:12

Aline4 schreef:
Ehm, cyclus van 5 dagen? Da's wel erg kort. Misschien bedoel je een hengstigheid van 5 dagen? Da's mooi en dan heb je zeker geen pismerrie. Echte pismerries zijn trouwens vrijwel niet drachtig te krijgen, bovendien zou ik er niet mee willen fokken maar dat ff terzijde

Dat is zeker terzijde want mijn merrie is geen pismerrie, en aan een ieder zelf om te beslissen waar mee te fokken.

Ik denk idd dat ik haar maar op laat voelen. Flemmingh kost een slordige 1250 euro. Volgens mij wil scannen toch al niet meer als de merrie al langer drachtig is?

Ik hoop dat ik me voor niks druk maak.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 19:28

Met 100 dagen kunnen ze volgens mij wel opvoelen.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 09:08

Je kunt rustig laten scannen, als je niet helemaal gerust bent. Ben met mijn merrie nog wezen scannen toen ze een dikke 5 maanden drachtig was. Het veulen past alleen niet meer op de scan, omdat hij al te groot is, maar je kunt wel een deel zien, ik heb de ribbetjes gezien, en de dierenarts kan ook zien of ie gezond is. Dus als je niet helemaal gerust bent, gewoon nog een keer gaan scannen, hoor!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 15:36

Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken. Onze merrie deed dat vorig jaar ook best regelmatig en vooral na een gekke bui in het weiland. Ook rook ze altijd aan de poep in het weiland als ze hengstig was. Tijdens haar dracht deed ze dit ook wel eens en dan was 2lingzus direct bang dat ze weer hengstig werd/was. Deze merrie heeft nl 2 jaar lang problemen gegeven met drachtig krijgen. Vaak kun je het aan een merrie wel zien dat ze de vrucht hebben verworpen. De glans van hun vacht verdwijnt en ze worden ietsjes magerder. Kun je ook zien of je merrie groeit (verandering van vorm van haar buik)?
Maar als je laat scannen; ja, dan weet je het absoluut zeker

PS op 17 april dit jaar is Aramis geboren (6.5 week over tijd). Maar hij was het wachten meer dan waard, het is een kanjer qua karakter en exterieur. Voor de fokkers onder ons Aramis is Ronaldo x Krack xJetSet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 16:52

6,5 week over tijd dan kan je mij ook opvegen. Evottie draagt ieder jaar 14 dagen over, dat vind ik al stressig genoeg...

[naam] is 3 en op het moment loopt ze na het keuringsseizoen weer in de wei, dus ze is sowiezo weer aan het groeien. Ze wordt wat volwassener en ze gaat ook nog wat de hoogte in volgens mij.

Ik ben erg benieuwd naar haar veulen, en van de gedachte dat er iets mis zou gaan krijg ik al buikpijn.