Probleempje.. Hengst bij mijn merrie in de wei geweest...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bitterbal

Probleempje.. Hengst bij mijn merrie in de wei geweest...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 10:24

Hallo,

Ik had al eens eerder een topic geopend over dat mijn merrie misschien drachtig zou zijn aangezien er melk uit de uiers kwam en dr buik dikker werd.. dit was toen niet zo.. had dat achteraf kunnen weten want dr is geen hengst bij haar in de buurt geweest!

Nu kreeg ik vanochtend telefoon van de staleigenaresse.. zij heeft sinds gister 2 onwijs lieve shetlanderhengstjes.. maar vanacht zijn ze letterlijk door het lint gegaan en zijn ze bij mn merrie geweest... ze liet zich ook "dekken" door de hengst.... was er zelf niet bij, maar zo heb ik t gehoord...
Hoeveel kans heb ik dat t heeft gepakt? en heeft iemand enig idee wat eruit zou komen dan? en denken jullie dat t kwaad kan voor mijn merrie om nog evt. een veulen ter wereld te zetten?
T is een shetlanderhengstje van 3 jaar, bruin bont, van net onder de meter denk ik....
En mijn haflinger merrie is 19 (heeft al 9 veulens op de wereld gezet) en 1,47 hoog...

Bitterbal

Re: Probleempje.. Hengst bij mijn merrie in de wei geweest..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 15:34

BLijven ze ook hengstig nadat ze "gedekt" zijn?
Ze is namelijk nog wel hengstig...

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 15:38

Ik weet niet hoe lang het geleden is dat ze gedekt zou zijn... Als dat gisteren was, kan ze vandaag nog hengstig zijn...dat is dezelfde hengstigheid namelijk...dat houdt niet ineens op na het dekken.
Je kunt over drie weken kijken of ze dan weer hengstig is. Is ze dat...dan is ze niet drachtig.
Is ze niet hengstig...dan zou ze drachtig kunnen zijn....maar het zou ook kunnen dat ze gewoon niet meer hengstig wordt, omdat de zomer ten einde loopt.
Dus dan weet je nog niks. Scannen kan dan uitkomst bieden.
Als jouw paard al negen keer een veulen heeft gehad, dan kan het nu ook gewoon goed gaan.
Bij mij op het werk hebben we een merrie van 23 en die heeft dit jaar haar dertiende gezonde veulen gebracht!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 15:55

Als de hengstigheid nog 24u doorloopt na vandaag denk ik niet dat ze hengstig is, maarals je het zeker wilt weten kun je laten opvoelen op kosten van de eigenaar van de shethengsten en/of staleigenaresse vanwege nalatigheid.
De eisprong is meestal in de laatste 24 a 36 u einde v/d hengstigheid.
Als ze drachtig is, is de vraag of je wel een kruising wilt van een shet en een haf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 18:31

knap dat het shetje er bij kwam

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 20:44

nielsd schreef:
knap dat het shetje er bij kwam

Die was vast blij met zo een grote merrie, nou pastte het tenminste eens.

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 22:08

Whaha nou.. sunny schijnt door dr achterbenen gegaan te zijn... en vanmiddag zaten ze er ALWEER BIJ! en tsja.. ook ging ze weer door dr achterbenen zodat ie erbij kon :S heb hem geprobeerd weg te houden en dat is redelijk gelukt.. iig vandaag is ie er niet in geweest zeg maar....

Heeft iemand enig idee hoe een shet gekruisd met een haf eruit komt te zien? :S

*gaat nog 3 weken heel rustig wachten... pff dat gaan een lange 3 weken worden*

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 22:10

ze springen egt LETTERLIJK door het draad heen.. ze hebben nu extra draad gespannen en morgen gaan ze nog eens rustig proberen.. met een beetje extra stroom en extra draad of t beter gaat want ze staat nu op stal.. vind dat ook niks...

ikisik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 10:05

Tja het is de natuur.... hoeveel procent is niet te zeggen.. Kan je de morning afterpil niet halen??

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 20:19

Whaha denk je dat die bestaan? mja vandaag is me zusje geweest en van haar word ik niet veel wijzer.. ik ga morgen zelf en zal dan eens kijken... of ze nog hengstig is enz.... maar ze maken het nu steeds bonter en bonter... *zucht* mannen euhmm nja hengsten dan

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 20:23

ken voorbeelden van merries die zelfs gingen liggen zodat het baasje erbij kon....
Succes ermee...

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 21:11

Ik heb zelf leren rijden op een product van zo'n ongelukje.

Merrie was een Welshje...vader een Belgisch trekpaard.
De merrie was 's nachts aan de wandel gegaan en in een groep jonge Belghengsten terecht gekomen (jaarlingen).
Omdat de eigenaar dacht dat er van jaarlingen wel niks zou komen, was ons dit voorval niet vertelt toen we de pony kochten. Op een gegeven moment leek de pony drachtig. Toen we informeerden bij de vorige eigenaar schoot hem na lang nadenken het nachtelijke uitstapje te binnen.
Bij deze de foto's van "het gedrocht" dat er uit is gekomen.
de geboorte ging zonder complicaties...op de een of andere manier regelt de natuur dat toch wel weer goed. Hoewel het bij jou merrie niet aan de orde zou zijn...de hengst is veel kleiner!
Deze pony was uiteindelijk 1.45 en leek op een Welsh Cob met veel te zware hoofd-hals verbinding.
Deze foto's zijn ongeveer 25 jaar geleden gemaakt....tjonge....en het lijkt soms nog net alsof het gisteren was....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 02:04

Bitterbal schreef:
Whaha nou.. sunny schijnt door dr achterbenen gegaan te zijn... en vanmiddag zaten ze er ALWEER BIJ! en tsja.. ook ging ze weer door dr achterbenen zodat ie erbij kon :S heb hem geprobeerd weg te houden en dat is redelijk gelukt.. iig vandaag is ie er niet in geweest zeg maar....

Heeft iemand enig idee hoe een shet gekruisd met een haf eruit komt te zien? :S

*gaat nog 3 weken heel rustig wachten... pff dat gaan een lange 3 weken worden*

of het is gelukt om hem weg te houden, of het is niet gelukt, redelijk gelukt is in dit geval net zoiets als een beetje zwanger zijn...

waarom konden ze er vandaag al weer bij komen? geen goede weide afzetting ?

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-05 20:53

Opzich wel goede weideafzetting, flink stroom, extra draad er weer bij (wat altijd goed ging met de andere pony's maar die zijn echte shetlandertjes ... klimmen overal op, onder en doorheen) Nou ja.. hij heeft er dus wel opgezeten... maar is er bij mijn weten niet ingeweest... Overgens lijkt ze nog steeds hengstig!

Vandaag is met die hengsten alles goed gegaan, kon netjes met mn merrie door de wei, ze waren wel iets onrustig.. maar kon wel naar buiten... toen ik trugkwam waren ze heel rustig.. maar toen ze Sunny weer in beeld kregen begon het gesodemieter weer.. maar ze bleven dit keer gelukkig netjes achter t draad....

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-05 18:24

Het gaat de laatste dagen gelukkig goed met die hengsten... ga voor de zekerheid nog wel met zn tweeen heen zodat ALS er iets gebeurd... Ze zijn wel onrustig als ik Sunny weghaal uit de wei, of voor te poetsen of naar buitenrit, maar op het moment dat ik trugkom (kan vanaf een flinke afstand de wei al zien) zijn ze nog rustig.. maar als Sunny weer in beeld komt beginne ze gelijk weer te hinneken en te rennen maar blijven gelukkig nu achter het draad... ze zullen de stroom wel gevoeld hebben!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 10:10

als je zeker wilt weten dat je merrie niet drachtig wordt/is moet je dr voor de 30e dag laten spuiten door de dierenarts want later kan het niet meer.
Mijn merrie is nu waarschijnlijk ook drachtig van een shet, lees hier maar :
viewforum.php?f=4

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 22:59

Citaat:
ken voorbeelden van merries die zelfs gingen liggen zodat het baasje erbij kon....

Gatver gatver gatver... Neem aan dat dit een tekstueel foutje is?

Overigens:
Ten eerste: het zou kunnen dat dit de laatste hengstigheid is van het seizoen, dus als ze niet meer hengstig wordt kun je er niet van uit gaan dat ze wél drachtig is.
Ten tweede: ook drachtige merries kunnen hengstigheidsverschijnselen vertonen, dus als ze wel nog hengstig wordt kun je er níet van uitgaan dat ze niet drachtig is...

Je kunt de vrucht af laten knijpen/ weg laten spuiten. Informeer eens bij je dierenarts wanneer (hoe lang na de dekking) dit kan. Het lijkt mij overigens voor je merrie geen probleem als ze nu 19 is, in goede conditie (!) en al 9 veulens heeft gehad... Of het een gewenst paardje is qua marktwaarde is natuurlijk de vraag...