.... Kizimov kijkt bij een dressuurpaard helemaal niet naar de gangen, die vindt hij door training te ontwikkelen.
1- Het allerbelangrijkste vond hij de plaats en de stand van het achterbeen. Dat moest in het centrum van het zwaartepunt van het paard geplaatst zijn en niet te ver achter het paard. Dan is het voor het paard simpel om in de toekomst achter meer gewicht te dragen als hij zich moet leren verzamelen.
2- Het tweede zeer belangrijke punt vond hij hoe het hoofd aan de nek en hals geplaatst is en de bouw van het kaakbeen en de atlas. Bij een groot kaakbeen en een hele grote atlas, is de afstand tussen het hoofd en de nek al snel te klein en kan zo'n paard niet gemakkelijk afbuigen.
Hieronder een foto van Matador, het voorbeeld voor Kyra van een paard met een ideale grote nek. ... Zij zijn geboren om aan het bit te gaan.

Een ander voorbeeld volgens Kyra is Gigolo

Nee; die serie vorig jaar over "Het Dressuurpaard" was "het" wat mij betreft ook niet. Het ideaalbeeld voor een springpaard komt ook niet overeen met wat ik in mijn hoofd heb. Gelukkig bepaal ik nog altijd zelf welke hengst ik gebruik.