Kyra K: Bouw bepaald en beperkt (IDS)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ART_UMA

Kyra K: Bouw bepaald en beperkt (IDS)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 10:27

In de IDS van 15 sept 2005 staat een stukje over de bouw van het paard in relatie tot de mogelijkheden van het paard:

.... Kizimov kijkt bij een dressuurpaard helemaal niet naar de gangen, die vindt hij door training te ontwikkelen.

1- Het allerbelangrijkste vond hij de plaats en de stand van het achterbeen. Dat moest in het centrum van het zwaartepunt van het paard geplaatst zijn en niet te ver achter het paard. Dan is het voor het paard simpel om in de toekomst achter meer gewicht te dragen als hij zich moet leren verzamelen.

2- Het tweede zeer belangrijke punt vond hij hoe het hoofd aan de nek en hals geplaatst is en de bouw van het kaakbeen en de atlas. Bij een groot kaakbeen en een hele grote atlas, is de afstand tussen het hoofd en de nek al snel te klein en kan zo'n paard niet gemakkelijk afbuigen.

Hieronder een foto van Matador, het voorbeeld voor Kyra van een paard met een ideale grote nek. ... Zij zijn geboren om aan het bit te gaan.
Afbeelding
Een ander voorbeeld volgens Kyra is Gigolo
Afbeelding

Zilly

Re: Kyra K: Bouw bepaald en beperkt (IDS)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 10:55

Ik heb inderdaad dat stuk ook gelezen. Ben het er wel een beetje mee eens hoor. Het gaat uiteindelijk toch om de bouw van het paard, en niet om de spectaculaire gangen, dat kun je met rijden voor een groot deel beinvloeden.
Ik vind op de foto's de paarden overigens wel erg verschillen (qua hals), maar dat kan aan de foto's zelf liggen

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 11:55

Beetje open deur.... Alles wat een paard van nature mee heeft hoef je er niet aan te rijden. Sommige dingen kun je er niet aanrijden dus als je kijkt welke dingen dat zijn moet je daarop selecteren. Imo zijn dat ruimte in de kaak om af te kunnen buigen en een lange broekspier met een dragend achterbeen. Niet te vergeten de ligging van de schouder. De rest is een stuk minder belangrijk.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 13:14

Neklengte... daarna halslengte...
Altijd al een aandachtspunt geweest bij de kortere kwpn-ers. Brede kaken zullen die krapte niet oplossen. Die Duitse halzen en nekken zijn superfunctioneel, imo dus zeer wenselijk.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 17:53

Ik vind ook dat de gangen door de training zijn te ontwikkelen, maar dat je inderdaad door beperkingen in de bouw van het paard op een bepaald moment in de 'knoop' komt. Rij zelf een paard wat qua bouw verre van ideaal is, maar weet hem door training toch zover te krijgen dat ik op dit moment M1 met hem ben. Als hij qua bouw 'idealer' was geweest (meer van mijn eigen dressuurmerrie) was ik met hem wellicht al veel verder in de dressuursport geweest. Ben het dus helemaal met dit artikel eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 18:46

Zoals een paard zijn exterieur is, zo is hij/zij te rijden.

Waren de woorden van Hans Horn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 19:37

Hele wijze woorden! Ik vind het ook een open deur..ik denk dat buiten de perfecte hals/nek en achterbeen, het karakter ook een hele grote rol spelen.

Esprietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 20:19

Inderdaad een beetje een 'open deur'. Op zich geen onaardig verhaal trouwens in Ids, maar je zou het samen kunnen vatten in 1 pagina. En dan zou de rest van de ruimte gebruikt kunnen worden voor fokkerij-achtergronden en -informatie. Want dat heb ik in deze uitgave van de In de Strengen gemist...

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 20:53

De eerste diepgaande fok analse ben ik er nog niet in tegen gekomen, wat dat betreft is deze IDS niet veel anders. Maar ik ontvang hem pas een paar jaar misschien komt dat nog?

Het lijkt inderdaad een beetje een open deur, echter als je het scoringsformulier er naast zet, is er wel wat over te zeggen. Bij het scoren telt alles even zwaar, er is geen prioriteit in bv lichte hoofd hals aanzet tov de andere punten.
Op z'n jan boeren fluitjes zegt iedereen dat het een open deur is, dat betekent eigenlijk dat er gevoelsmatig een duidelijke relatie is tussen de bouw en wat het paard kan. Dan moet het ook mogelijk zijn om dat goed te omschrijven en daar dan ook een prioriteit aan toe te kennen. En dan wel wat beter als die flut omschrijving waar het verschil tussen een spring en dressuur paard uit duidelijk moet worden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 21:06

Mee eens! Ga jij het ze uitleggen?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 21:12

ART_UMA schreef:
De eerste diepgaande fok analse ben ik er nog niet in tegen gekomen, wat dat betreft is deze IDS niet veel anders. Maar ik ontvang hem pas een paar jaar misschien komt dat nog?

Het lijkt inderdaad een beetje een open deur, echter als je het scoringsformulier er naast zet, is er wel wat over te zeggen. Bij het scoren telt alles even zwaar, er is geen prioriteit in bv lichte hoofd hals aanzet tov de andere punten.
Op z'n jan boeren fluitjes zegt iedereen dat het een open deur is, dat betekent eigenlijk dat er gevoelsmatig een duidelijke relatie is tussen de bouw en wat het paard kan. Dan moet het ook mogelijk zijn om dat goed te omschrijven en daar dan ook een prioriteit aan toe te kennen. En dan wel wat beter als die flut omschrijving waar het verschil tussen een spring en dressuur paard uit duidelijk moet worden.

Nee; die serie vorig jaar over "Het Dressuurpaard" was "het" wat mij betreft ook niet. Het ideaalbeeld voor een springpaard komt ook niet overeen met wat ik in mijn hoofd heb. Gelukkig bepaal ik nog altijd zelf welke hengst ik gebruik.

Ben allang blij dat je deze informatie tenminste wel krijgt. Ik vind dat je als fokker over zoveel mogelijk informatie over een hengst moet kunnen beschikken om dit mee te nemen in je overweging.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 21:39

Fokken is toch heel veel gevoel voor.
Met een overdosis aan informatie (indoctrinatie?) zal men minder voelen.

Eigenlijk zou elke IDS moeten worden geleverd met een klein sachetje zout. voor de goedgelovige lezer.
De beste fokkers die ik ken, lezen helemaal NIETS over fokkerij, maar lezen hun merries en de kandidaat-hengst.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 22:24

Dees schreef:
Fokken is toch heel veel gevoel voor.
Met een overdosis aan informatie (indoctrinatie?) zal men minder voelen.

Eigenlijk zou elke IDS moeten worden geleverd met een klein sachetje zout. voor de goedgelovige lezer.
De beste fokkers die ik ken, lezen helemaal NIETS over fokkerij, maar lezen hun merries en de kandidaat-hengst.

Gewoon info over gezondheid doelde ik op. Bv. idd OCD en slechte straalbeentjes etc. Of het past en compenseerd bij een merrie maak ik zelf wel uit.

Off-topic: hadden we dat lijstje van de geprikte hengsten voor het OCD onderzoek al compleet? en wie weet waar dat topic gebleven is?

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 07:34

annegti schreef:
Gewoon info over gezondheid doelde ik op. Bv. idd OCD en slechte straalbeentjes etc. Of het past en compenseerd bij een merrie maak ik zelf wel uit.
Er is nog heel wat info die ik graag wil weten over een hengst en ik toch niet makkelijk kan vinden. Voor de straalbeentjes kijk je volgens mij te vergeefs in de IDS?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 07:48

Volgens mij kan IDS wel wat minder aandacht besteden aan de wereldbekers en dergelijke. Zeker de wedstrijden an sich.
Dan kunnen ze zich beter beperken tot de "fok" van de meedoende paarden.

Maar de heren van de redactie willen de snoepreisjes naar Calgary en dergelijke natuurlijk niet missen.............

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 07:50

ART_UMA schreef:
Er is nog heel wat info die ik graag wil weten over een hengst en ik toch niet makkelijk kan vinden. Voor de straalbeentjes kijk je volgens mij te vergeefs in de IDS?

Het KWPN kent nagenoeg geen slechte straalbeentjes meer, dus dat is geen issue........

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 08:03

CGJ12 schreef:

Het KWPN kent nagenoeg geen slechte straalbeentjes meer, dus dat is geen issue........
[/quote]

Ik ken er genoeg? Of bedoel je dit niet zo letterlijk?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 08:09

Suzanne F. schreef:
Ik ken er genoeg? Of bedoel je dit niet zo letterlijk?

Eigenlijk juist wel.
Tot een jaar of 5-10 geleden bestond het probleem nog op grote schaal, maar het schijnt empirisch vastgesteld te zijn dat straalproblemen niet vaak meer voorkomen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 08:21

O?

Ik kende er helaas behoorlijk wat. Hopelijk dat dat idd minder wordt dan. Is OCD wel een hedendaags trekje dan?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 08:56

OCD was er langer, maar je weet hoe dat gaat. We zoeken steeds weer iets nieuws op.
Over een paar jaar is OCD wellicht minder en resteert er weer iets nieuws.

Als je maar lang genoeg blijft selekteren / wegfokken resteert er altijd wel iets wat de zwakste schakel blijft. Bij de mensen sterven er steeds meer personene aan kanker. Niet omdat er meer kanker komt, maar omdat mensen de andere ziekten steeds beter overleven.........

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 11:37

CGJ12 schreef:
Volgens mij kan IDS wel wat minder aandacht besteden aan de wereldbekers en dergelijke. Zeker de wedstrijden an sich.
Dan kunnen ze zich beter beperken tot de "fok" van de meedoende paarden.
Helemaal eens, het lijkt soms de hoefslag wel. Volgens mij zit de helft van de schrijvers bij allebij de bladen. En misschien heeft er gewoon niemand verstand van??

CGJ12 schreef:
Maar de heren van de redactie willen de snoepreisjes naar Calgary en dergelijke natuurlijk niet missen.............

Dan hou ik me wel beschikbaar.

Esprietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 14:22

Ik vind de In de Strengen verder geen slecht blad, vaak staat er juist wel interessante fokkerij-informatie in. Los van alle publicaties over indexen, dekaantallen enz. (welk ander stamboek geeft zoveel informatie????), zie ik er met regelmaat ook verhalen over bekende merriestammen en dergelijke in staan. Dat bepaalde mensen van het KWPN de grote evenementen bezoeken en daar verslag van doen in In de Strengen is ook niet erg, zolang er maar voor een foktechnische insteek in de verhalen wordt gekozen. Ik denk dat het voor de KWPN-mensen ook belangrijk is, om evenementen te bezoeken. Ze moeten m.i. bij blijven over wat er op dit moment in de absolute topsport meeloopt. Mijn reactie was dan ook niet bedoeld, om de In de Strengen af te zeiken. Ik vond alleen dat dit specifieke artikel wel wat korter en bondiger had gekund. Nogmaals, er staan best een paar leuke dingen in, maar het duurt erg lang, voordat er 'to the point' wordt gekomen. Een aangezien de link met fokkerij niet direct aanwezig is, vind ik dat een beetje jammer.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 14:31

Esprietje schreef:
......... Dat bepaalde mensen van het KWPN de grote evenementen bezoeken en daar verslag van doen in In de Strengen is ook niet erg, zolang er maar voor een foktechnische insteek in de verhalen wordt gekozen.

Zo zwart-wit had ik het ook niet bedoeld hoor...

renes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 16:20

Weet iemand trouwens of er ergens resultaten staan van dat onderzoek naar OCD (Mijn Rousseau veulen was ook gekeurd, goedgekeurd wel te verstaan wat betreft de foto's van de benen dan).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 17:51

renes schreef:
Weet iemand trouwens of er ergens resultaten staan van dat onderzoek naar OCD (Mijn Rousseau veulen was ook gekeurd, goedgekeurd wel te verstaan wat betreft de foto's van de benen dan).

In de onderste bureaula van dhr. Knaap