21 jaar en nog een veulen krijgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Niemandweet

21 jaar en nog een veulen krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 08:50

Bij welke leeftijd kan je geen veulens meer fokken met je merrie?
Ik heb namelijk een 21 jarige merrie van wie ik graag een veulen zou willen.
Is dit nog mogelijk?
Brengt dit extra risico's met zich mee?
Moeten er speciale voorbereidingen worden getroffen? (zoals extra vitaminen of dergelijke)
En zijn er dingen die je kunt doen waardoor de kans groter is dat de dekking aanslaat?

Ik hoop dat+ jullie me kunnen helpen.

KiWiKo

Re: 21 jaar en nog een veulen krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 08:51

Als het een eerste veulen betreft zou ik het risico niet nemen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 09:04

Voor een eerste veulen zou ik idd het risico ook niet nemen.

Mocht de merrie al veulens gehad hebben en ze is in goede conditie zie ik geen rede om het niet te doen.

Niemandweet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 09:35

Ze is in erg goede conditie, rij iedere dag met haar.
En ze heeft al een veulen gehad.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 10:38

Wanneer?

Is ze NU 21? Dan dek je d'r op 22, en geeft ze een veulen als ze 23 is! Groot risico, weet waar je aan begint.

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 10:50

Als ze het veulen kort geleden heeft gehad, kan het in principe prima. Er zijn zat oudere merries die nog gezonde veulens krijgen.
Realiseer je wel dat ze ook gust kan blijven en dat je dan wel veel geld kwijt bent en er geen veulen voor in de plaats hebt!!!

Daarbij loop je bij iedere dracht het risico dat het niet goed gaat en je merrie beschadigd kan raken of nog erger haar kunt verliezen. Natuurlijk gaat het ook heel vaak goed, maar ga het niet romantiseren! Wij hebben onze merrie met moeite weer op gang gekregen: 1 jaar verworpen, daarna 2 jaar een gezond veulen. Onze merrie had al 2 veulens gehad (toen ze 8 en 9 was) en was "pas" 15 toen we haar weer wilde laten dekken. We zijn blij met wat we hebben, maar het heeft ook heel wat gekost (geld en energie!)

Succes met je keuze!

NB er zijn zat veulens te koop en tegen aardige prijzen, want zo denderend is de paardenhandel op het moment niet volgens mij!

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 11:17

Wij hebben een frieze merrie van 21 jaar zit nnu de 18de veulen in, merrie nog heel erg gezond en ziet er nog mooi uit. Is weer na de tweede insiminatie drachtig
Als je het echt wilt kun je het proberen, maar er zitten natuurlijk kosten aan.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 11:23

Onze vorige merrie hebben we op 21 jarige leeftijd ook nog laten dekken, ze had dat jaar een veulen aan de voet en was het jaar daarvoor bewust leeggelaten. Ze pakte na dat jaar in 1x en het jaar daarop toen wij haar lieten dekken was het ook weer in 1x raak. Ze is helaas 2 maanden voor de uitgerekende datum overleden aan een hersenbloeding/bloedprop maar de merrie was kerngezond op het moment van dekking en heeft gedurende die 9 maanden dracht geen problemen gehad.

Niemandweet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 11:33

Dank jullie wel voor de antwoorden tot nu toe.
Ik weet zelf nog niet wat ik ga doen. Begin wel erger te twijfelen dan ik in het begin deed.

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 15:30

die van mij heb ik vorig jaar ook laten dekken, het is een merrie van 16 jaar. ze had hiervoor al wel eerder een veulen gehad maar toen was ze 4 jaar. nu laat ik haar volgend jaar weer dekken (op 17 jarige leeftijd en dan heeft ze het veulen met 18 jaar), ze werd een jaar geleden ook de 1e keer weer drachtig.

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 16:54

Bij ons op stal hebben we ook een merrie die nu 21 is en weer drachtig. Ze is nog in topconditie en werd afgelopen jaar ook weer vrij makkelijk drachtig. Wanneer de merrie nog in goede conditie is, zie ik geen reden om het niet te proberen.

En aan elke drachtigheid zitten natuurlijk risico's en kosten verbonden. Wanneer je die niet wil lopen moet je helemaal niet gaan fokken.

Niemandweet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 17:29

Tuurlijk zitten er risico's aan verbonden maar ik wil voorkomen dat ik straks een grote kans heb om mn merrie te verliezen tijdens de bevalling of dergelijke..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 17:43

Dat risico is groter naar mate de leeftijd van de merrie. En als ze geen veulen hebben gehad is dat risico nóg groter. Een merrie van 23 die voor het laatst 4 was, ..weet waar je aan begint. Dierenarts kosten kunnen de pan uit gaan rijzen, zonder dat je er iets aan over houdt.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 18:40

Sammie schreef:
Wanneer?

Is ze NU 21? Dan dek je d'r op 22, en geeft ze een veulen als ze 23 is!
Groot risico

, weet waar je aan begint.

Weet je dat zeker?

Niemandweet schreef:
Tuurlijk zitten er risico's aan verbonden maar ik wil voorkomen dat ik straks een grote kans heb om mn merrie te verliezen tijdens de bevalling of dergelijke..

Eerst maar eens kijken of ze regelmatig hengstig gaat worden etc.
Laatst bijgewerkt door ceasario op 15-09-05 18:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 18:41

ceasario schreef:
Sammie schreef:
Is ze NU 21? Dan dek je d'r op 22, en geeft ze een veulen als ze 23 is! Groot risico[, weet waar je aan begint.

Weet je dat zeker?
Eerst maar eens kijken of ze regelmatig hengstig gaat worden etc.
Het ligt er aan waar je nadruk oplegt.

Kimmy92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 18:43

Als je een veulentje wil, gewoon laten dekken/insimineren. Kan best bij een wat oudere merrie. Bovendien is ze in een goede conditie en heeft ze al een veulen gehad. Paard heeft dan geen verhoogd risico.
DA ff laten scannen op de eisprong.En na de dekking ook ff.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 18:50

Jansje schreef:
Als je een veulentje wil, gewoon laten dekken/insimineren. Kan best bij een wat oudere merrie. Bovendien is ze in een goede conditie en heeft ze al een veulen gehad. Paard heeft dan geen verhoogd risico.
Je laat het wel heel makkelijk klinken.... Wat dacht je van slechte (geen, dubbele) eisprongen, onregelmatige hengstigheden, een vuile merrie? Dichtzetten? Spoelen, swapjes en zulke grapjes.
Je kan best insemineren, maar om je dan ook een veulen krijgt is een 2de.

Paard heeft natuurlijk wel een verhoogd risico! Ze is op leeftijd en ze is ook geen regelmatige fokmerrie geweest!

Kimmy92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 18:56

Sammie schreef:
Jansje schreef:
Je laat het wel heel makkelijk klinken.... Wat dacht je van slechte (geen, dubbele) eisprongen, onregelmatige hengstigheden, een vuile merrie? Dichtzetten? Spoelen, swapjes en zulke grapjes.
Je kan best insemineren, maar om je dan ook een veulen krijgt is een 2de.

Paard heeft natuurlijk wel een verhoogd risico! Ze is op leeftijd en ze is ook geen regelmatige fokmerrie geweest!

Als je haar laat scannen, kun je eisprong beoordelen, ik neem aan dat de merrie niet vuil is, ivm conditie en geen andere meldingen, dan hoef je dus ook niet te spoelen! En dichtzetten hoeft vaak al niet, en als het wel moet is het vaak ook geen probleem.
Waarom zou je bij insemineren geen veulen krijgen?

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 18:56

Er zijn als je terugkijkt in de geschiedenis best veel merries geweest, die op hoge leeftijd nog een veulen brachten. De volbloedmerrie 'Look at me lads' bracht bijv. op 33-jarige leeftijd nog een veulen. Haar eerste veulen kreeg ze op de leeftijd van 20 jaar.. en bracht in totaal 12 veulens.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 19:02

Jansje schreef:
Als je haar laat scannen, kun je eisprong beoordelen, ik neem aan dat de merrie niet vuil is, ivm conditie en geen andere meldingen, dan hoef je dus ook niet te spoelen! En dichtzetten hoeft vaak al niet, en als het wel moet is het vaak ook geen probleem.

Vanwege al die dingen die ik daarvoor opnoemde.
De conditie van een merrie heeft niks met vuil zijn te maken, en heb ook zomaar het vage vermoeden dat de Ts ook niet weet wat dat allemaal inhoudt.

@Buc, dat vind ik dus een groot risico. Maar dat is ieder voor zich. Ik vind dat ik met mijn merrie eigenlijk al kantje boord zit.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 19:07

Het is altijd een risico. Als de merrie gezond is en ze heeft een regelmatige cyclus en je hebt een goede reden waarom je een veulen wilt fokken.. Waarom niet? Ik ken verschillende beginnende fokkers die een oude pref. prest. merrie hebben aangeschaft in de hoop er nog een veulentje uit te fokken... Zo kun je toch misschien iets opbouwen.

LiNDz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 19:12

Ik woon naast een stalletje waar een aantal paarden staan, daar hebben ze de oude wedstrijdpony van die dochter laten dekken, de pony was 25, nooit eerder een veulen gehad.

Is allemaal prima gegaan

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 19:14

Bucephalus schreef:
Het is altijd een risico. Als de merrie gezond is en ze heeft een regelmatige cyclus en je hebt een goede reden waarom je een veulen wilt fokken.. (..) Zo kun je toch misschien iets opbouwen.
Nu noem je 3 dingen op, die niet iedereen gebruikt of heeft als reden om een veulen te fokken. Als iemand graag zelf een stam op wilt bouwen is een oudere fokmerrie met de nodige predikaten zeker een optie, echter vraag ik me af of dit ook voor de Ts geldt. Een veulen voor zich zelf fokken, is ook geen probleem. Ik hoop echter wel dat ze weet waar ze aan wilt beginnen. De merrie zal uiteindelijk 23 zijn als ze (drachtig raakt en) bevalt. En mocht de ts het uiteindelijk wel willen, dan hoop ik dat ze begint met een swapje eind maart of april om te kijken hoe baarmoeder is en wat cyclussen betreft. En als de da groen licht geeft, waarom niet. Is het licht echter Rood, dan kan de portomonee ook aardig rood raken.

Kimmy92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 19:14

Sammie schreef:
Jansje schreef:

Vanwege al die dingen die ik daarvoor opnoemde.
De conditie van een merrie heeft niks met vuil zijn te maken, en heb ook zomaar het vage vermoeden dat de Ts ook niet weet wat dat allemaal inhoudt.

Dat het veel kan kosten? Daar gaat het nu niet om. Bovendien zei ik dat de merrie goede conditie heeft en er verdere geen rare mededelingen werden gedaan. Dan ga ik er van uit dat de merrie niet vuil is. Als die vuil is merk je dat snel genoeg. Wat is Ts?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 19:17

Ts is topic starter. Ik denk dat het voor haar wel degelijk belangrijk is om te weten dat de prijzen de spuigaten uit kunnen gaan lopen. En heeft ze daar zin in? Heeft ze daar het geld voor? Je komt er alleen achter dat een merrie vuil is, als je dat laat onderzoeken. Dan heeft het "gewoon insemineren" totaal geen zin.