Wordt een merrie vervelender na het veulenen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wordt een merrie vervelender na het veulenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 20:09

hey . ik zou best een veulentje willen van mijn tinker die al vrij koppig is. maar word een paard ook vervelender van een veulen. want ik kan nog niet zo goed rijden . (ik wist niet of het bij vmr of kraamstal hoorde)
Laatst bijgewerkt door Sjoert op 15-09-05 14:13, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt

GeneralFlynn

Re: veulen krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 20:12

Ik heb mijn tinker merrie dit jaar in mei laten dekken,en nu is ze super lief.
Ze word nu natuurlijk niet hengstig,en ook tegen andere paarden is ze veel makkelijker geworden.
Het is mijn vriendin..
Ik weet alleen niet of dit zo bij elk paard is,misschien werkt het bij een ander paard juist net andersom...

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 20:44

Ik zou eerst maar eens zorgen dat het rijden beter gaat, want als je haar laat dekken kan je een hele tijd niet meer op je paardje rijden.....

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 20:46

Ik ga toch echt gewoon blijven rijden hoor,en na de bevalling ga ik ook weer aan de slag.
(niet meteen,maar zo'n 8 weken daarna zeker!!)

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 20:52

Ik bedoel de TS... Ze schrijft zelf dat ze nog niet goed kan rijden. Om dan al een veulen te gaan fokken en opvoeden is misschien een te moeilijke opgave (ik weet natuurlijk niet hoever de omgang met paarden staat...). Daarbij weet je maar nooit hoe lang je kan rijden als je merrie drachtig is en hoe snel je weer kan rijden als het veulen er eenmaal is. Mijn merrie heeft 3 maanden geleden een veulen gekregen en die kan ik nu pas een beetje op gaan pakken. Zij geeft zo veel aan het veulen dat ik er wel 5 of 6 kilo voer in moet gooien om haar een beetje op gewicht te houden. Zou ik dan ook nog eens gaan rijden zou ik nog meer moeten voeren...
Nou zijn tinkers meestal eerder aan de dikke kant, maar toch weet je maar nooit.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 20:58

Ik begrijp je helemaal!
(mijn tinker weegt nu al 770 kilo,en dan moet ze nog echt gaan groeien... )

Maar het opvoeden van een veulen heeft niks met je rijkunsten te maken natuurlijk.
Als je een boer hebt,die paarden fokt,is het nog niet gezegt dat die man ook kan rijden..
Maar ik snap je punt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 13:22

oke bedankt

ja ik heb 2 paarden dus ik kan gewoon blijven doorrijden. maar het lijkt me wel super leuk om een veulen te krijgen. maar blijft elk paard normaal of worden somiggen vervelend?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 13:35

Vaak worden merries wel wat chagerijniger aan het eind van de dracht. En vergis je niet in het gedrag na de bevalling...... Zeker bij een eerste veulen kan een merrie heel erg beschermend zijn tegenover haar kind en wil jouw er misschien niet eens bij in de buurt hebben. Dit heb ik met mijn oude shet ook gehad toen zij 4 jaar geleden haar dochter kreeg.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 14:07

het verschilt gewoon per paard.. de ene verandert niks... de ander blijft gewoon het hele jaar chagarijnig en koppig(ik spreek uit ervaring) maar ik denk niet dat er veel merries zijn waarbij het zó erg is...

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 14:10

zoals al gezegt is,het verschilt echt per merrie!
Mijn muts is juist liever nu..

Sjoert

Re: Wordt een merrie vervelender na het veulenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 14:12

VMR -> KS

Bij ons op stal was een merrie ontzettend zenuwachtig als er op haar gereden werd. Tijdens de dracht is dat ontzettend veranderd.
En ook sinds zij een veulen heeft, heb ik het idee dat zij veel minder vervelend is dan voordat zij een veulen had.

Brennie

Re: Wordt een merrie vervelender na het veulenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 14:58

Mijn merrie is nu voor het eerst drachtig en ze is nu een dikke 5 maanden. Ze is sjagrijnig tegenover andere paarden geworden maar tegenover mij is ze liever geworden, ook met rijden, wat ik nu nog maar 3x per week een half uurtje kan doen, ze heeft het heel zwaar met de dracht. Wil haar ook zo lang mogelijk doorrijden, maar ja, ze heeft het nu al moeilijk met 3x per week, dus we zien wel. Elke merrie is verschillend, dus je kunt het niet van te voren bekijken.

blackstar

Re: Wordt een merrie vervelender na het veulenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 16:50

Blackstar bleef gewoon normaal, Toen ze drachtig was en toen ze het veulen had.