Paard na 14 jaar ineens stekelharig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lyonesse

Paard na 14 jaar ineens stekelharig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 11:26

Mijn 14 jaar oude haflingermerrie, wordt ineens stekelharig. Vorige winter begon het eerst heel lichtjes. Maar nu ze weer wintervacht krijgt, zitten er duidelijk witte stukken in. Hoe komt dit?

Zo zag ze eruit in in 2003 en daarvoor.
Afbeelding

Deze foto is van 2 maanden terug. Ze is niet alleen lichter maar ook duidelijk stekelharig op haar kont, en na die tijd is ze nog witter geworden, ook op de rest van haar lichaam.
Afbeelding

Beber

Re: Paard na 14 jaar ineens stekelharig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 12:01

Dat heet " ouderdom"

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 12:09

Maar dat is toch niet op het hele lichaam? En bovendien, ik zie Salinero ook nog niet stekelharig zijn over 2 jaar.

Nee, serieus, zou het dat echt zijn? Ik ken zat paarden van boven de 20 zelfs, die alleen wat meer grijze haren op het hoofd hebben.

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 12:16

Serieus, het kan, hoeft niet alleen op het hoofd grijs te worden.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 12:22

Weer wat geleerd.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 14:13

Stekelharig heeft meestal iets te maken met het verschimmelen wat zeker niet van toepassing is bij Haflingers.
Ik denk dat het eerder iets te maken heeft met
- idd ouderdom, alhoewel ik persoonlijk 14 jaar niet oud vind.
- of verandering van conditie (voer heeft heel veel invloed op de kleur en textuur van vacht)
- of verandering van klimaat ... bijvoorbeeld een paard dat vroeger altijd of grotendeels binnen stond nu veel meer buiten staat
- of van de gene Sabino of Mealy (pangre) dat veelal voorkomt bij Haflingers.
- of een combinatie van deze.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 16:41

- of van de gene Sabino of Mealy (pangre) dat veelal voorkomt bij Haflingers.

Bijde is bij haar het geval.

Heb je hiervan misschien een verklaring hoe dat precies zit? Ze heeft namelijk in elk geval 1 nakomeling die het ook begint te krijg. Deze is nu 11.
Hoe kan het dat dat nu pas komt?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 10:51

Ik zou het eerder zoeken in de conditie en klimaat verschillen dan in de genetica want de genen zijn er altijd geweest en daar treed geen verschil in op.

Wat is de 'onderhouds' en 'gebruiks' verschil tussen de twee foto's en 2 jaren?
Op de 2e foto is zij precies meer op de wei geweest (maak ik uit van haar 'royale' lichaam en manen), dus heeft zij minder rijker voer gehad ... en dit uit zich in minder uiting van de kleur in het vacht.
De zg "stekelharen" zijn er altijd geweest maar tonen zich nu nav de veranderingen in klimaat, conditie en leeftijd. Het is eerder een combinatie van dingen en niet alleen veroorzaakt door net die een ding.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 11:25

Peterina schreef:
Ik zou het eerder zoeken in de conditie en klimaat verschillen dan in de genetica want de genen zijn er altijd geweest en daar treed geen verschil in op.

Wat is de 'onderhouds' en 'gebruiks' verschil tussen de twee foto's en 2 jaren?
Op de 2e foto is zij precies meer op de wei geweest (maak ik uit van haar 'royale' lichaam en manen), dus heeft zij minder rijker voer gehad ... en dit uit zich in minder uiting van de kleur in het vacht.
De zg "stekelharen" zijn er altijd geweest maar tonen zich nu nav de veranderingen in klimaat, conditie en leeftijd. Het is eerder een combinatie van dingen en niet alleen veroorzaakt door net die een ding.

Klopt, op de eerste foto, kwam ze minder in de wei, en werd ze nog op wedstrijden gereden. Vaker en intensiever dus, en kreeg ze basisbrok en haver te eten.

Deze zomer en vorige zomer, heeft ze van Mei tot nu toe continu op de wei gelopen, en is daarbij ook niet bijgevoerd. Wordt minder gereden, want ik rij geen wedstrijden meer, en krijgt in de stalmaanden nu polobrok.

Dus het kan heel goed kloppen wat je hier zegt.
Ik maak hieruit ook op, dat het, als ze weer onder de eerste omstandigheden gehouden zou worden de kleur weer terug zou kunnen veranderen? (Op de factor ouderdom na dan...)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 11:32

Het zou best kunnen. Ze is waarschijnlijk wat 'verbleekt' door de zon (de klimaat factor) en heeft minder uiting van kleur door de voeding (conditie factor). Bepaalde stoffen in voedingen 'highlight' (brengen tot uiting) de kleur van de vacht en vaak zitten deze stoffen (of combinaties daarvan) in oa sportbrok.

Is de kleur verandering zo belangrijk? Het is immers haar uiterlijk jasje en niet haar 'genetisch' jasje.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 11:38

Best wel. Ze moet nog naar de keuring om opgenomen te worden, en stekelharigheid is uit den boze bij het kvth. Daarna maakt het me niet uit. Het blijft hetzelfde paard.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 11:52

Heb je ge-pb't.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 20:15

Hm, onze haflinger van 12 heeft het ook, die had het al veel vroeger. Hij begint ook al echt grijs te worden op zn hoofd. Eentje die vroeg grijs word denk ik dan. Voor opname als ze zo grijs blijft misschien een idee om dr dan te scheren??

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 21:30

Had ik ook al aan gedacht, maar wonder boven wonder lijkt het weg te trekken! De witte haartjes zijn inmiddelsheel lichtbruin. En nee, ze is niet vies.