Haflinger kruissen met? HELP!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Barbara_

Haflinger kruissen met? HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 15:55

Ik wil graag een veulentje van mijn haflingermerrie. Ze is maar 1,38m hoog en ik ben 1,66 dus dat gaat nog prima. Toch zou ik graag iets groter willen fokken.
Ik wil wel het stevige erin houden, maar ook wil ik wel een pony krijgen met wat ruimere gangen en wat meer aanleg voor dressuur.
Een aantal mensen zeggen dat een fries x haflinger een goede combi is, maar ik vind friesen best een beetje lomp en haflingers ook, dus dan krijg je zo'n uberlomp paard... dit is dus geen goede combi vind ik!

Hebben jullie goede tips voor mij?
En hebben jullie foto's van leuke kruisingen haflinger x nog iets?

Thnx!

Foto's van mijn haf:
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Barbara_ op 13-09-05 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

So0p_

Re: Haflinger kruissen met? HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 15:56

arabier komen hele leuke paardjes uit!!!

Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 16:14

Ik vind het nadeel van een haflinger x arabier dat ze meestal een arabier lichaam hebben met een dikke haflinger buik eraan. Dus dat ze meestal niet mooi in verhouding zijn. In ieder geval, dit was bij de haflo-arabieren die ik gezien heb.
Ook wil ik niet een TE opgefokt paard krijgen.

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 17:07

MEt een Welsh K ??
New forest ??
Of gewoon met wat een luxe haflinger die groot is

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 17:17

waarom niet een kleine kwpn-er gebruiken>?

Vicky_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 17:24

Ik ken iemand en die heeft een haflinger x Quarter.
Is een vrij stevig paard dat een stuk groter is dan een haflinger.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 17:25

Weet niet wat je precies wilt.
Maar mijn verzorg Welsh Cob, heeft 2x een Haflingermerrie gedekt. En twee schitterende valk veulens eruit, echt mooi.
En echt een leuke pony komt er dan uit vind ik.

Met een Welsh Cob fok je iets meer temperament misschien, maar niet zo opgefokt als een Arabier. En je hebt wel een beetje dezelfde verhouding pony. Misschien iets luxer als je er een luxe Cob op zet, en een zwaarder type Haflinger heeft. Dat was in bovenstaande combinatie wel zo.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 17:27

[i]Ik denk dat als je een haflinger kruist met een welsh cob of een welsh K je een hele leuke kruising krijgt!

Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 17:28

Ja ik denk t ook ! Heeft er iemand foto's van?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 18:28

Zet er gewoon een haflinger op. Zat grote en luxe hengsten. Anders help je misschien wel een paard naar de slager.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 18:28

Hier staat een bonte hengst. Kwpn gefokt geloof ik, maar E maat gebleven. Die wordt ook gebruikt om mee te dekken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 19:27

Gewoon een groter paard kopen! Dan kun je zelf de maat, geslacht e.d. bepalen. Met fokken is dat maar afwachten en bij kruisingen al helemaal!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 19:37

Ik weet wel dat er iemand een kruising haflinger met singlefooter heeft lopen. Misschien is dat wat? Die hengst is heel koel in het hoofd, vererft de gang ook aan niet singlefooters (volgens de eigenaar in elk geval) en voor gangenpaarden is een markt, dus minder kans dat je voor de slager fokt als het veulen niet bij je past.
website : www.singlefooter.nl

Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 20:59

Euhm sorry naar de slacht? Het is de bedoeling om hem of haar juist zelf te houden! Anders zou ik er niet eens aan beginnen! Er zitten nl ook wel gevaren aan vast hoor om te gaan fokken! Ik ben juist dol op mijn hafje en wil graag wat van haar karakter doorgeven aan mijn nieuwe paardje...
Ik vind het een beetje rare opmerking!
En ik wil juist geen paard kopen omdat ik iets van mijn merrie door wil geven. Ook is het geweldig om een paard vanaf veulen af aan te hebben en op te voeden...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 21:24

Dat is een opmerking die niet zo heel erg ver van de werkelijkheid staat. Vele kruisingen eindigen daar, nadat ze (gedwongen) verkocht worden. Ze zijn niet erg geliefd. Weet je zeker dat je het veulen kan aanhouden. Genoeg geld, tijd, ruimte? Een veulen kun je de eerste paar jaar weinig mee, opvoeden moet gedaan worden door z'n leeftijdsgenoten, dus gezellig in de wei met andere veulens. En de hoogte dmv van een kruising kun je misschien 5 cm mee winnen. En als het kleiner uitvalt, ben je er alsnog te groot voor? Voor dat je daadwerkelijk wat met het paard kan doen ben je 5 jaar verder, heb je dan nog steeds dezelfde dromen als nu? Hoe zit het met je vervolgstudie, op kamers? Kun je 2 paarden onderhouden? Dat zijn allemaal dingen om te weten en zeker over na te denken. Want als je toch zal moeten verkopen, is de kans dat een kruising naar de slacht gaat (ookal is het via via en zul jij er niks van weten) groter dan voor een ander paard.
En als je er tegen die tijd 1 koopt, kun je alles zelf kiezen. Kleur, ras, maat, karakter, prijs enz enz.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 09:52

Ik zou ook kiezen voor niet fokken en eentje kopen. Je kunt ook een veulen kopen en die zelf opfokken. Een haflinger is zo moeilijk gebouwd (met moeilijk bedoel ik anders) dat kruisingen goed uit kunnen vallen, maar ook heel erg fout.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 10:24

Ach Sammie, ik heb onlangs nog een schitterend mooi haflingerhengstveulen gered van de slacht. Kwam van een stermerrie bleek achteraf, en een officiele dekhengst. Het maakt kennelijk niets uit. Hier lees je mijn verhaal: viewtopic.php?f=15&t=458351 en op pagina 3 staan de foto's van het bewuste veulen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 13:35

dubbelpost met topic op RP. Hier een slotje.