Welke hengst voor deze merrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Welke hengst voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 11:08

Ik ben weer hard op zoek naar een leuke hengst voor Roos voor komen jaar. Ik vind het heel moeilijk om voor haar een geschikte hengst te kiezen.
Een pony bij mij op stal gaat naar stal Liebas(www.liebas.nl) volgend jaar, mijn voorkeur gaat er naar uit om Roos ook door een van hun hengsten te laten dekken(dit ivm met vervoer, ik moet die andere merrie ook brengen).

Roos is een 2e premie merrie. Vos-roan van kleur, haar vader is de moorkop schimmel hengst Willem van de Schaapshoeve(KEUR), haar moeder is de kroon preferente vos merrie Terry van stal 't hurkske(dit is ook de moeder van de goedgekeurde hengst Arno van stal 't hurkske).

Kwa type vind ik Roos goed in orde. Haar bewegingen zijn ook goed en correct, maar mogen wat spectaculairder.

Zelf spreken Rascal-H van de Wechterholt en Kasper van Vliek mij heel erg aan. Stal Liebas kwam zelf met Kasper van Vliek en Stjernens High-light. High-Light vind ik zelf ook heel gaaf, ik heb nu een merrie drachtig van hem en wil graag eerst kijken wat daar uit komt en hoe die uit gaat groeien.

Afbeelding

Afbeelding

Voor de volledige afstamming van Roos:
http://home.planet.nl/~koome028/roos.html

irene

Re: Welke hengst voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 11:15

Highlight en Kasper zijn natuurlijk 2 heel verschillende hengsten. Kasper vertegenwoordigt nog de "ouderwetse" shetlander en Highlight neigt veel meer naar het modernere type.
Ik denk dat je goed voor ogen moet houden wat jouw fokdoel is. Wil je vooral het echte shetlandtype behouden, zou ik voor Kasper kiezen.

Persoonlijk zou ik Kasper kiezen, maar dat heeft vooral te maken met mijn voorkeur voor het type

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 11:22

Ik wil echte shetlanders fokken, dus niet te modern.
Ondanks dat High-light er op de foto's op hun site aardig luxe uit ziet is hij in irl veel forser.
Ik vind Angel eigenlijk ook voor het mooie wat te luxe.

Mijn voorkeur zegt ook van af het begin al Kasper. Ik heb al heel lang een zwak voor hem , als is dat natuurlijk geen goede rede om een hengst te kiezen.

Hengsten die heel ergens anders staan mogen ook aangedragen worden, maar die komen voor Roos dan waarschijnlijk niet komend jaar aan bod.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 11:38

jouw shet is slanker dan die ik ken ik zoe voor een grovere hengst gaan

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 10:17

Deze pony is wel slank, maar wel aardig fors gebouwd. Dat wil ik er wel graag in houden.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 14:44

ik heb high light nu een paar keer gezien in het echt, maar hij is echt wel lekker grof hoor!! kasper spreekt me niet zo aan. als je voor zwart gaat zou ik dan sneller een andere zoeken.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 15:00

High-light vind ik idd irl ook veel steviger dan op de foto's op de site.

Ik heb altijd een zwak gehad voor Kasper ondanks dat ik niet zo van de zwartjes ben normaal gesproken.

Kleur is niet belangrijk, ik begin al met een vos-roan dus wil best de gok nemen en er een 'saaie' zwarte op zetten.

Zo als ik gezegt heb, komend jaar neem ik het liefst een hengst van Liebas, maar als iemand DE perfecte mach aanraad met een hengst die ergens anders staat sta ik daar ook voor open.

irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 16:25

Als je een hengst van Kramp kiest, mag Roos wel bij mij logeren hoor Kramp komt bij ons aan huis met de hengsten.
Zal zo eens op de site spieken of daar de perfecte match voor Roos bij zit. Ik wil Femke ook laten dekken komend voorjaar, ben voor haar dus ook al druk op zoek.
Als je nog tips hebt

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 21:51

Als ik jou was zou ik haar afstamming en stamboek opname formulier gewoon even aan Liebas laten zien. Die weet dan waarschijnlijk wel de juiste keuze kwa afstamming en welke hengst jouw merrie kan verbeteren.
Die mensen doen niet anders en zien dingen die wij soms over het hoofd zien.

Oja als je tcoh heen gaat neem dan meteen die knappe grullo jaarling even voor me mee Ben ik een beetje verlieft op.

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 15:27

ik zou zeggen bij roos: edern harfi huws.

voor m'n eigen pony zeg ik napoleon van de kortenhof.

beiden bont, maar das toeval, al heb ik wel een zwak voor bont, maar edern en roos, lijkt me een leuke combi!

of, al is die dan zwart, Nelantines van de groote woerd

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 16:26

Edern Harfi Huws heb ik aan gedacht, maar zijn ouders zijn maar 81 en 94 cm, hij zelf is 96cm. Als zijn ouders ook allebei rond die maat gezeten hadden was hij zeker interesant. Maar de kans dat er een veulen van 90 cm uit komt(terwijl ik grote maat wil fokken) vind ik wel erg groot.

Nelantines vind ik ook wel erg gaaf maar mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar Kasper.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 16:31

(houd even topic in de gaten)
Ik heb zojuist een e-mail terug gehad van stal kramp, of ik mijn adres wilde doorgeven dan kreeg ik een folder binnen.
Vind dat ze er erg leuke hengsten hebben
Maar ik weet zelf niet veel van het fokken af, in ieder geval succes met je keuze!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 17:35

Heb even wat rondgekeken hier en daar, en ik zag op een gegeven moment Zwier van de Olde Maten staan. Ook vrij fors, en ziet er ook erg gaaf uit! Is 'helaas' wel zwart, maar vind hem erg stoer. Zijn vader Koert van stal Olyhof is 102 cm, maar hoe groot zijn moeder Saskia van de Olde Maten is heb ik niet kunnen vinden.

Edit; Zwier van de Olde Maten staat voor seizoen 2006 weer ter dekking bij stal Carpe Diem te Nuis.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 17:38

Tja ik ga ook voor Kasper.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 19:15

REMCO......, haha, moet ie wel eerst goedgekeurd worden.
Op 1 oktober brengen we Remco en Two Spot naar hengstenhouderij Dibbits, ze worden daar klaar gemaakt voor de hengstenkeuring.....
Dus met wat geluk is er vanaf volgend dekseizoen een isabel / palomino hengst bij het NSPS ter dekking!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 19:24

Die staat ook op m'n verlanglijstje hoor . Waarschijnlijk nog niet voor komend jaar omdat ik eerst een veulen van een bewezen hengst uit Roosje wil hebben. Maar voor een volgend jaar(mits goedgekeurd met een leuke premie) staat hij op m'n lijstje.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 19:47

Ik kreeg nog Garlando van Rozenburg aangedragen via PB, na een kijkje in het keuringsverslag lijkt hij mij ook wel interesant. Een foto van hem heb ik nog niet kunnen vinden.

Ritmisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 20:00

Hoi Hoi,
Ik vind Kasper echt een heel bijzondere hengst, maar ik dacht dat hij maar beperkt beschiktbaar was?? Maja als Wilfried hem zelf al voor je in gedachten had, zal dat wel meevallen voor jou (De foto op de site met Lieke en het hoofd van Kasper heb ik by the way gemaakt, vind je het wat??)
Verder ben ik echt een fan van High Light en omdat jij van kleurtjes houdt (tenminste dat gevoel krijg ik) zou ik voor hem gaan. Ik vind hem superstoer!! en hij voert via vaderszijde nieuw bloed, das ook altijd interessant....