Het veulen is nu 3 weken afgespeend van mijn merrie. De eerste drie dagen was de uier keihard, behoorlijk gevoelig en niet fijn. Daarna begon hij te slinken. Na 1 week zat de uier op halfvol qua grootte. Ook was de ene speen groter dan de ander.
Wat mij nu opvalt, is dat de uier nog maar een klein beetje meer geslonken is. Het is maar iets minder dan half vol. En er is een gigantische productie van "smeer" (weet eigenlijk niet wat de echte naam is?) waardoor er echt klompen vantussen komen. Daarvoor was er totaal geen smeer bij haar te bekennen.
Ik heb de merrie drachtig gekocht toen zat ze op 3 maanden voor de bevalling. Haar uier was toen al halfvol, 1 maand voor de geboorte had ze al een compleet volle uier. Met de laatste week voor de geboorte zijn de spenen nog eens extra vergroot.
Ik weet dus eigenlijk niet hoe haar uier is, als ze niet drachtig of zogend is...
Mijn vragen zijn dus:
* Waarom die enorme hoeveelheid smeer?
* Hoe lang voor de uier echt veel kleiner is? Ik verwacht niet dat ze teruggetrokken worden zoals bij een nog nooit geveulende merrie. Maar toch wel minder zichtbaar als nu.