welk voer (gespeende) veulen? En supplementen ja of nee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cynderella81

welk voer (gespeende) veulen? En supplementen ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 15:56

Hai,

ik vroeg me af welk merk veulenvoer jullie je gespeende veulens (en daarna enters/twenters) geven.
En of jullie supplementen bijvoeren en zo ja welk merk.
Heb de zoekmachine al gebruikt maar dat leverde niet het gewenste resultaat op...

Het merrieveulen dat ik gekocht heb wordt met 5 maanden gespeend en komt dan uiteindelijk bij ons op stal.
Nou weet ik eigenlijk niet welk merk veulenbrok ze krijgt, het is natuurlijk een idee om dat door te blijven voeren, maar ik ben toch ook wel zeer benieuwd naar jullie ervaringen .

Waar zijn jullie zelf erg tevreden over?

Alvast bedankt!!

lievenr

Re: welk voer (gespeende) veulen? En supplementen ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 17:56

wijk geven altijd aan de gespeende veulens start van culminar aan de veulens, dit mag je onbeperkt toedienen tot aan een leefdtijd van 12 maanden, en verder aan de enters entwenters geven wij junior en daarvan geven wij 3 scheppen s'morgens en 3 scheppen s'avonds.

en natuurlijk onbeperkt in het ruwvoer

link: www.culminar.be

Boldly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 18:15

Ik geef Dave Marstall veulen voer, je ziet hoe goed hij het er op doet Ook krijgt hij een klein beetje horse-shine er door heen, daar zitten allemaal vitamientjes in.

Maar wat Marstall betreft, ik ben er echt super tevreden over Bold is aanzienlijk veranderd sinds ik dat voer. Ik had laatst een voedingsadvies gekregen via de site en ik moet veulenvoer tot een jaar voeren en bij de 7e maand, type R van Marstall er bij voeren.

Cynderella81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 18:22

Boldly; ik stuur je even een pb tje.

Cynderella81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 04:51

Citaat:
maar ik ben toch ook wel zeer benieuwd naar jullie ervaringen .

Waar zijn jullie zelf erg tevreden over?

Roept u maar!! Alle ervaringen zijn welkom!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 08:00

Onbeperkt goede kwaliteit ruwvoer en op het oog veulenbrok.
Veulens moeten niet te vet zijn.
Zelf voer ik voordroogkuil als ruwvoer, net wat rijker dan hooi, en Pavo veulenbrok. Zowel ponyveulens als rijpaardveulens doen het daar al jaren prima op.
Brok gaat echt op het oog. Groeien ze ineens harder de hoogte in dan krijgen ze in die tijd wat meer brok. Hoeveelheid is per veulen ook verschillend.
Maar het belangrijkste is imo toch het ruwvoer.

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 10:48

Indra krijgt veulenbrok van Pavo en onbeperkt hooi en gras.

mirrex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 11:25

Hallo,

Ik heb altijd pavo veulenbrok gegeven en dan samen met lucerne (den hartog) door de lucerne gaan ze goed kauwen en wordt de spijsvertering verbeterd. Uiteraard goed (onbeperkt) hooi of kuil is ook erg belangrijk. Zorg dat je veulen genoeg eiwitten binnen krijgt dit is essentieel voor een veulen voor een goede ontwikkeling. Pavo is een goed uitgebalanceerd voer daar zit verder alles in wat een veulen nodig heeft dus supplemten bijvoeren hoeft dan niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 12:53

Ik heb het veulen vanaf 2 maand ofzo Pavo Veulenbrok gegeven. Dat krijgt ze nu bij de nieuwe eigenaresse ook. Doet ze goed op.

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 13:30

Ik voer de veulens nu een schepje Cavalor Probreed 's morgens en 's avonds. Verder geef ik gewoon kwalitatief goed droog hooi en ze drinken nu natuurlijk nog bij mams met een paar uurtjes gras/dag.
Als ze worden afgespeent krijgen ze eerst non-stop hooi, probreed en wat gras en als ze het gewoon zijn alleen met z'n 2en dan gaan ze 24-7 3 hectares weiland op. Ik ben niet van plan om dan nog brokken bij te voeren maar geef ze een soort liksteen in een emmer waar alle vitamines/mineralen etc inzitten voor een gezonde groei. Daar moeten ze het mee doen tenzij ik zie dat het absoluut niet werkt zo en dan krijgen ze alsnog wat brokken.

Mijn veulens zijn een Welsh B en een New Forest dus die hoeven normaal gezien niet extra veel gevoerd worden en zouden prima toe moeten kunnen met gras, hooi en constante toegang tot zo van die vitamine-emmers.

Maar goed, nog even afwachten dus of het werkt.