merrie wordt niet henstig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

molentje

merrie wordt niet henstig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 10:22

ik heb een vraagje...
ik heb een verzorgpony en die heb ik al ruim een half jaar en de eigenaar zelf heeft der al vanaf januari... alleen we hebben haar allebei nog niet henstig gezien...
nou heb ik gehoord dat er ook merries zijn waarbij je het niet kan zien dat ze henstig zijn, maar het wel zijn...
ze heeft bij haar vorige eigenaar al 2 veulens gehad. weten jullie misschien hoe dat zit??

peeky

Re: merrie wordt niet henstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 10:57

Ja dat klopt wel. sommige merries laten het slecht zien. Je kunt er dan voor kiezen om de merrie hensgtig te laten spuiten of om een schouwhengstje te regelen, maar goed...het is allemaal maar afwachten of dat werkt. Wij hebben ook een merrie die slecht hengstig wordt en ze staat nu alweer een maandje bij de hengst zonder resultaat, dus het is gewoon lastig met sommige paarden helaas.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 13:33

Jouw merrie is waarschijnlijk wel gewoon hengstig maar laat ze het niet zien. Mijn merrie laat het ook alleen aan haar 'vriendje' zien en niet bij andere paarden, ook niet bij hele mooie schouwhengsten. Zou er eens een leuke ruin bij inzetten als ik jou was.

Pas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 17:46

Dat is inderdaad erg lastig. Mijn merrie laat ook nooit zien of ze hengstig is. Vorig jaar wilde wij haar laten dekken en toen heeft ze vier maanden bij de hengst gestaan. Ze werd om de dag gescand, maar hengstig? Ho maar!

Het bleek dat ze ook geen mooie eitjes aanmaakte en dus ook niet hengstig was (niet zichtbaar maar ook niet van binnen). Pas toen ze gewoon weer buiten in het land liep (ze stond daar in een vreemde stal) voelde ze zich lekker en werd ook voor het eerst weer hengstig. Je kon het overigens nog steeds niets van zien, maar volgens de dierenarts was er wel een mooi eitje.

De aller laatste kans voordat het dekseizoen zou sluiten werd mijn Passionel drachtig. Eindelijk. Ze is in totaal 12 keer hengstig gespoten en heeft drie keer een baarmoeder behandeling gehad. Maar niets is onmogelijk dat zie je maar. Foto's van Pas en Chata staan overigens ook op bokt voor de nieuwsgierige (pagina 3 of 4).

Succes!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 17:57

Ook mijn merrie werd niet hengstig vorig jaar, en is toen aan de hormonen gezet om hengstig te worden.
Een andere merrie hebben we ook nog nooit hengstig gezien, staat wekelijks naast een hengst maar ook daaraan laat ze het niet zien. Kan zijn dat er bij haar ook geen ei komt, dat weten we niet en zullen we ook nooit weten, het is een sportmerrie en geen fokmerrie.

molentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 08:39

nou ik weet niet hoe het zit bij mijn merrie, maar ik weet wel dat ze bij haar vorige eigenaar al 2 veulens heeft gehad. ze hebben ook niet gezegd dat ze daarvoor aan de hormonen moest... en aangezien ik die mensen een beetje ken vind ik hun ook niet echt bepaald het type om haar aan de hormonen te zetten speciaal om een veulen te kunnen krijgen...
sinds dinsdag staat er een ruin bij die de eigenaar heeft gekocht, maar ook daar laat ze niks aan zien ofzo... terwijl ik wel is vakers merrie's heb gekent die ook naar de ruinen toe gingen als ze hengstig waren...
maar als ze al eerder is gedekt dan zou ze toch henstig moeten worden??

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 09:32

Een merrie hoeft haar hengstigheid niet te laten zien, mijn eigen merrie heb ik ook nog nooit hengstig gezien. Maar ik heb haar dan ook het eerste jaar aan de hormonen gezet, en dit jaar is ze weer naar de hengst geweest, dus iedere keer als ze hengstig moest zijn is ze daar naar toe gegaan. Hengstigheid werd gecontroleerd door de DA, en 1 dag voordat ze moest staan bracht ik haar weg. Ook is het wederom dit jaar voorgekomen dat eitjes weer verdwenen, maar in haar geval was hengstig spuiten dan weer genoeg. En met een veulen dus aan de voet, dus het feit dat ze een veulen heeft gehad wil niks zeggen. Veulenhengstigheid is de enige hengstigheid geweest dat ze niet bij de hengst stond, en ook die heb ik niet gezien. Bij sommige merries zie je het gewoon niet, en dan is de DA de uitkomst. (En ja, zelfs schouwen met hengsten werkt bij sommige merries niet, bij mijn merrie in ieder geval niet!)

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 11:54

Ook mijn merrie toonde geen hengstigheid en moest echt niets weten van de schouwhengst (terwijl dit toch een mooie macho-man is).
We hebben haar "hengstig" laten spuiten. Ze heeft een spuit gekregen en zou dan ongeveer 4 dagen later hengstig zijn. Maar ook toen liet ze niets zien. Ik heb haar toch weggebracht naar het KI-station waar ze zou worden gedekt. Hier heeft de DA haar na een week gevoeld en bleek dat ze een heel mooi ei had. Ze is nog die zelfde dag geinsemineerd. De volgende dag was het ei weg. Ze is dus niet voor een tweede keer geinsemineerd. Na 18 dagen een scan gekregen en ja hoor!! een vruchtje was goed zichtbaar. Nu is ze over de drie maanden en we hopen dat alles goed blijft gaan.

molentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 10:36

Brennie schreef:
Jouw merrie is waarschijnlijk wel gewoon hengstig maar laat ze het niet zien. Mijn merrie laat het ook alleen aan haar 'vriendje' zien en niet bij andere paarden, ook niet bij hele mooie schouwhengsten. Zou er eens een leuke ruin bij inzetten als ik jou was.

nou er staat dus vandaag een week een ruin bij. de eerste 2 dagen moest ze niks van hem weten en nu zijn ze de dikste vrienden en weet je wat... ik zag gister dat ze henstig was!! ook als ik met de ruin de wei uit ga wordt ze helemaal gek!! ik weet niet waarom ze nu wel opeens henstig is als er een ruin bij staat maar het werkt wel!!
bedankt he

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 14:13

Mijn dames laten het ook niet zien en heb ze gewoon naar hengsthouder gebracht en toen konden ze het wel zien.

Hengstig spuiten ben ik geen voorstander van.