drammerig veulen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Noah_

drammerig veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-05 21:32

Hallo,

Ik heb echt even advies nodig;

Het gaat om het volgende, noah staat nu 24 uur per dag op het land en vanaf dag 1 haal ik hem als ik dr ben naar voren om hem in de stal even te poetsen en even het lopen aan de hand te oefenen en dat ging tot twee weken geleden hartstikke goed.

Het lopen aan de hand gaat nog steeds goed totdat hij even een paar tellen op iets moet wachten hij gaat dan lopen draaien, maar hier ben ik al mee aan de slag gegang met NH en dit gaat eigenlijk goed.

Het grootste probleem vind zich plaats in de stal dan is die heel drammerig en onrustig.
Met poetsen loopt die heel erg te draaien of tegen me aan te duwen en als ik hem bij me weg duw gaat het voor even goed maar dan begint die weer van voor af aan draaien duwen onrustig op de deur aflopen. Voorheen stond die gewoon los en dan kon ik hem gewoon poetsen, wat kan ik hier nu het beste aan doen, is dit voor andere ook herkenbaar??

Hij is nu 5,5 maand oud ik weet niet of dat er ook nog iets mee te maken heeft??

Groetjes margreet

Faniek

Re: drammerig veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 22:06

Ik denk dat je dit elke dag doet of in ieder geval regelmatig.
Kijk een baby/peuter/kleuter wat dan ook maar kan zich niet lang concentreren op iets. Dingen worden al gauw saai en andere dingen komen dan aan bod. Ga niet dagelijks met hem bezig en doet niet alles standaard hetzelfde zorg voor wat afwisseling.

Ook kan hij inderdaad beetje aan puberen zijn. Ga hooguit 5 tot 10 minuten met hem bezig (niet elke dag), maar wees wel consequent als hij zijn hoofd er niet bij houd.

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 09:50

Als het gebeurt dan is het twee keer per week, want ik vind het heel belangrijk dat hij veel tijd door brengt met zijn twee paarden vriendjes die net zo oud zijn al hij!!

vorige week waren ze voor op het erf bezig geweest met teren (er zat wel een zand laag over ivm het warme weer) toen kon ik hem dus niet naar voren halen en toen ben ik een paar keer met hem gaan wandelen over het resterende erf en in de paddock gaan oefenen dat hij mij moet volgen en stoppen wanneer ik stop allemaal op een ongedwongen manier en hij had daar echt lol in en had het allemaal super snel door.

De keer daarna heb ik hem buiten vast gezet hij was nog aan het eten uit de emmer en toen ben ik hem gaan poetsen daar en hij stond boven verwachting toen het eten op was ook aardig rustig.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 10:26

Ik denk dat je teveel van zo'n jong veulen verwacht. Ze kunnen zich nog niet zo lang concentreren. Ik zou hem lekker in de groep laten en pas op latere leeftijd dit soort dingen vragen, anders ga je dit gedrag nu juist aanleren

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 16:43

Esme_27 schreef:
Ik denk dat je teveel van zo'n jong veulen verwacht. Ze kunnen zich nog niet zo lang concentreren. Ik zou hem lekker in de groep laten en pas op latere leeftijd dit soort dingen vragen, anders ga je dit gedrag nu juist aanleren

Ik denk 't ook.
Als je met een jaar met zulk soort dingen begint is vroeg genoeg lijkt mij? En kunnen ze zich beter concentreren op jouw.
Nu wil hij gewoon lekker spelen!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 08:55

Ik denk dat het goed is dat je hem van alles leert en hem niet 2 of 3 jaar in het land gooit en het dan pas doet. Wat je hem nu leert vergeet hij nooit meer, maar je moet niet overdrijven. Het kan idd best zijn dat hij nu aan het puberen is. Vergeet niet dat dit erbij hoort en dat het een ontwikkeling is die een jong veulen door moet maken. Regelmatig borstelen, wandelen, voetjes vragen en knuffelen is goed. Maar zoals gezegd; niet te vaak en vooral niet te lang. Zeker nu hij ietjes meer hengst wordt stop op het moment dat hij nog braaf is. Enne je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen, maar wel te lang mee wachten.

Ik ben deze week weer bij een nakomeling van mn merrie geweest (is inmiddels 2,5 jaar) en alles wat ik hem geleerd heb, kende hij nog steeds. Natuurlijk kende hij mij niet meer, maar de wijze waarop ik hem knuffelde wel. De huidige eigenaar vertelde mij dat hij op een goede manier op mensen gericht was. Niks geen wild kreng; hij komt zo bij terwijl hij al 1,5 jaar in het land loopt.

Laat je niet van de wijs brengen en geef hem de ruimte om te ontwikkelen.
PS wees natuurlijk wel consequent!

Sapphire

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 12:35

is niks ergs hoor de mijne heeft ook een periode gehad van uhmm 2weken denk ik dat ze ook met alles wat ze normaal gewoon deed, opeens heel vervelend was. maar ik heb het gewoon laten gaan en na 2weken deed ze weer normaal, volgens mij was de mijne ook rond de 5maanden toen.. dus k zou me niet teveel zorgen maken

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 15:01

Ik heb mijn merrie op 2jarige leeftijd gekocht en toen ook nog niet veel met haar gedaan, pas toen ze 2 1/2 jaar was, ging ik haar eens per week lekker poetsen en een keer hoofdstel omdoen of zadel op enz. Een jong paard kan zich nog niet zo lang concentreren, dus laat hem lekker lopen en leer hem alleen de noodzakelijke dingen, zoals voetje optillen, voor de hoefsmid, en vastzetten, voor het geven van een wormenkuur of als de dierenarts hem moet onderzoeken. Poetsen komt later allemaal wel.