Selectie op OCD tast verervingskwaliteiten aan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Selectie op OCD tast verervingskwaliteiten aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-05 12:16

lachmar

Re: Selectie op OCD tast verervingskwaliteiten aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 12:39

Kan iemand het misschien vertalen? Ben niet zo goed in duits

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 17:22

Sorry hoor maar dat vind ik typisch struisvogelpolitiek. Bewezen is dat OCD afhankelijk is van verschillende factoren. Een twenter met gewrichten als gatenkazen mag niet voorkomen vind ik. Gooi dus zulke hengsten eruit en ga verder met gezond materiaal. Vroeger werden zulke merries er in het werk al uitgegooid en kregen een enkeltje slager. Tegenwoordig worden merries die onbruikbaar zijn voor de sport juist gebruikt als fokmerrie.... De wereld op zijn kop. Alleen door strenge selectie kan het gemiddelde van de populatie omhoog en dat is toch het streven van de diverse stamboeken.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 07:54

annegti schreef:
De wereld op zijn kop. Alleen door strenge selectie kan het gemiddelde van de populatie omhoog en dat is toch het streven van de diverse stamboeken.

Zeg niet dat ik het niet met je eens ben, maar door deze selectie gaat wellicht slechts de kwaliteit van het beenwerk omhoog. De vraag is dus of de selectie op OCD het doorgeven van sportkwaliteiten op de hele populatie nadelig beinvloed.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 08:07

LDRD schreef:

Zeg niet dat ik het niet met je eens ben, maar door deze selectie gaat wellicht slechts de kwaliteit van het beenwerk omhoog. De vraag is dus of de selectie op OCD het doorgeven van sportkwaliteiten op de hele populatie nadelig beinvloed.

Zo'n conclusie kan zelfs een beetje intelligente kleuter nog wel trekken.............

De OCD-selectie zal ALTIJD een paar paarden wegfilteren. Gemiddeld genomen zal daar ook best een enorme springvererver tussen zitten, die dus niet genomen wordt en aldus de springvererving nadelig beinvloedt...........

Maar dat geldt niet alleen voor OCD.............
Dat geldt bijvoorbeeld óók voor paarden met enorm grote en lelijke ramskop. Ook die selectie (Daar wordt ook in Duitsland op gelet) heeft "per defintie" een nadelige invloed op de springvererving.........
En hetzelfde kan je ook best zeggen over nog veel meer factoren.

Dit is dus gewoon een open deur intrappen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 08:22

CGJ12 schreef:

Dit is dus gewoon een open deur intrappen.

Klopt

Nu is nog de vraag of men vindt dat de OCD selectie op deze wijze door moet gaan.......en de selectie op 'grote koppen' daarbij?
Je gooit veel 'kinderen met het badwater weg' en of dat wenselijk is? Ik ben er nog niet zo uit, dus ben benieuwd naar de meningen van anderen.

Noble-Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 09:29

Wat willen jullie zelf???
Fokken met ocd positieve paarden of niet!!??
Gewoon een simpele vraag......
Ik wil niet dekken met een merrie die ocd heeft en automatisch dus ook geen hengst willen die het doorgeeft.
Of ik dan de garantie heb op een ocd vrije nakomeling??? .... NEE!!!
Maar ik kies bewust voor begin bij het begin en een onderdeel is de erfelijke factor.....

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 09:40

Krack C geeft OCD, veel van zijn jongen hebben het, maar er wod vol op met hem gefokt, veel laten de OCD er uit halen, soms is er dan niks meer van te zien
Wij hadden een Krack Cx Goodtimes, met OCD, en wie zien wij over een paar jaar op de hengsten keuring staan, jah hoor Silooi. hebben ze het er uit gehaald, heeft de tweede bezichting gehaald, niet afgekeurt op OCD, maar op hoorbare ademhaling.
Dat jaar daar op loopt ie mee in de PAvo Cup, heeft de finale gehaalt, voor de sprot maakt het niks uit, als je de OCD er maar uit haalt.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 09:59

Dit is een artikel van Arnaud Evain een grote fokker en ook de man achter de grote Fences -veilingen:

Is OCD a problem?
“It is a large opportunity for the veterinary profession to make money. OCD is a problem, but lived with OCD at a fairly high level until we discovered how to read it on the x-rays. We now know quite well how to fix it. Less than 20% of OCD cases becomes a problem, and in the majority of those situations, surgery can fix the problem.
Back in the 70s we were talking about navicular, but thanks to the farrier, thanks to our feed suppliers and our vets, we have been able to live with that. If OCD had been a key point in the selection, you would never have heard of Ramiro, never heard of Almé, nor of Jalisco or any of those good stallions.”
Are stallions in France rejected on the basis of their x-rays like they are in Holland?
“No – and the Dutch will abandon that system eventually, it is just marketing. The Dutch will privately tell you that they are missing some good stallions because of this system. In France it is included as part of the information about the stallion, that is a must, and you must give the mare owner the OCD score of the horse. We can deal with OCD like we dealt with navicular. If you have a foal from a stallion that has OCD in both stifles then you must be careful with how heavy you let that foal become, that is the risk, but the day you give up taking risks, you give up breeding. Looking for a horse with no faults, you will end up with a horse with no quality. There are no miracles in this business of breeding, be pragmatic, be passionate and keep your eyes open.”
Like Arnaud Evain.
Laatst bijgewerkt door besita op 09-09-05 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 10:01

Zo........ en nu nog even in begrijpelijk Nederlands...........

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 10:04

CGJ12 schreef:
Zo........ en nu nog even in begrijpelijk Nederlands...........

kom op, dat moet lukken met middelbare school engels..

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 10:08

LDRD schreef:

Grote lappen tekst sla ik per defintie over.
En volgens de Boktregels moet het in het Nederlands. Anders krijgen we dat Duitse geknip- en plakwerk van Arie53 en Ceasario ook weer...............

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 10:18

CGJ12 schreef:
LDRD schreef:

Grote lappen tekst sla ik per defintie over.
En volgens de Boktregels moet het in het Nederlands. Anders krijgen we dat Duitse geknip- en plakwerk van Arie53 en Ceasario ook weer...............

Soms wil er wel eens wat zinnigs staan in grote lappen tekst, hoewel ik ook de neiging bij mezelf bespeur om ze over te slaan.
Helaas ben ik niet in de gelegenheid op het moment om deze lappen tekst even voor je te vertalen....vind mijn werkgever niet zo geweldig.....

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 10:57

soms kan het eens nuttig zijn om je horizon te verruimen en niet rond de kerktoren te blijven rondtuffen!!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 12:12

soms ook niet.........

fen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 12:59

Als ik een nieuwe auto koop, en er is een diepe kras op, ga ik ook vragen aan de verkoper om die kras weg te nemen, want het is de eerste plaats waar die auto gaat roesten.
Er lopen heus wel veel paarden rond die goed presteren, en die hier of daar een chipje hebben, maar als ik kan ook mensen begrijpen die voor veel geld een paard kopen: die willen dat dit volledig gezond is. Strenge selectie op het fokmateriaal blijft dus noodzakelijk.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 19:14

Citaat:
In France it is included as part of the information about the stallion, that is a must, and
you must give
the mare owner the OCD score of the horse

Ook prima maar gaat niet werken ben ik bang. Werkt alleen maar stiekum gedoe in de hand. We weten allemaal wel dat er geen viezere handel is dan paardenhandel....