Graag zou ik willen horen of iemand ervaring heeft met een 'seasonbreeder' zoals mijn vee-arts mijn merrie noemt.
Zij is 12 jaar en mij is verteld als ik ooit nog een veulen van haar zou willen dat ik echt nu zou moeten beginnen, anders wordt t qua leeftijd te laat voor een eerste veulen.
OK, heb de stap gemaakt en t dekken is begonnen afgelopen seizoen.
Helaas...ze is tot 3 keer toe naar de hengst geweest en op de natuurlijke manier om de dag gedekt tijdens haar hengstigheid.
De laatste dekking heeft onder invloed gestaan van een extra hormonen spuit, maar heeft niet mogen baten.
Daarna is ze niet meer hengstig geworden, maar is niet drachtig.
Bij de laatste scan is gebleken dat haar eierstokken inactief zijn en de veearts melde mij me dat ze zeer waarschijnlijk een heeeel korte vruchtbare periode heeft en voor haar t seizoen al in juli voorbij is.
De periode dat ik haar idd goed hengstig meemaak is idd mei/juni/juli.
( alhoewel t dit seizoen eind juni de laatste hengstigheid is geweest) dus zou ook kunne dat alleen mei en juni de vruchtbare maanden zijn.
Volgend seizoen gaan we t opnieuw proberen en de eerste hengstigheid eerst de hele boel schoonspoelen, de hengstigheid daarop kan ze weer

Iemand nog een tip wat ik nog meer zou kunnen doen om t een beetje te kunnen ondersteunen ????

de eierstokken staan gewoon op non-actief.