Montender als vader voor dressuur?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

karinna

Montender als vader voor dressuur?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 12:32

Wie heeft Montender wel eens in het echt gezien?
Wat zou je ervan vinden om deze hengst te combineren met Dressuurmerrie?
en
Bij wat voor soort merrie's zou hij dan naar jouw mening passen?

Janski

Re: Montender als vader voor dressuur?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 17:31

Ik ben er erg fan van. Ik hem hem helaas niet in het echt gezien maar wel genoeg op TV en op video. Ik vind de vader Contender echt een van de top hengsten. Montender heeft natuurlijk fantastische prestaties in de springsport op de OS geleverd.
Wat bewegingswerk zou ik het op een dressuurpaard best aandruven met deze hengst maart het hangt heel erg wat je wil en welk type de merrie is. Als je richtong Allround wil fokken lijkt het me een aardige keuze. Als je echt dresuurtypisch verder wil dan zijn er legio aan mogelijkheden (afhankelijk van de merrie) zeker als je over de grens in het holsteiner en hannoveraner stamboek wil kijken. Maar is montender geen gek idee.
Montender is Contender maal Burggraaf in mijn ogen voor springpaarden een droomafstamming. Wat bewegingswerk ben ik meer weg van Contender dan van Burggraaf.

Misschien dat het helpt als je een foto en de afstamming van de merrie kan neezetten.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 17:42

Als je contenderbloed wil op je dressuurmerrie, dan lijkt mij dat een goed idee.
Echter, dan zijn er nog veel meer opties.
Montender heeft niet echt een merriehoudervriendelijke regeling, bovendien kun je als je toch niet voor het springen gaat net zo goed voor een hengst kiezen die géén drietje heeft op de foto.
Op zich denk ik wel dat de hengst goede dressuurpaarden voort zou kunnen brengen.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 19:59

Ik geloof inderdaad dat zowel Contender als Montender aanmerkingen op de benen hebben op foto. (of het was een andere zoon van contender dat kan ook )

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 08:54

En is het dan ook nog erfelijk? Zou ik eerst kijken naar wat voor cijfers de merrie heeft.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 12:13

Riant schreef:
Ik geloof inderdaad dat zowel Contender als Montender aanmerkingen op de benen hebben op foto. (of het was een andere zoon van contender dat kan ook )

Montender heeft geloof ik een 3tje op het straalbeen rechtsvoor.

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 12:23

Mariek87 schreef:

Ja....dus wat voor informatie trekken we hieruit? Is het niet belangrijk om te weten wat de merrie heeft dan?

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 13:08

TequilaRos schreef:
Mariek87 schreef:

Ja....dus wat voor informatie trekken we hieruit? Is het niet belangrijk om te weten wat de merrie heeft dan?

Ja juist wel.
Maar ik gaf alleen even tussendoor antwoord dat iemand dacht dat Montender aanmerkingen op de foto's had

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 16:56

En toch zijn aandoeningen aan het straalbeen weer discutabel vind ik immers montender loopt er wel mee op de OS.
Ik meen dat van Contender af ook wel regelmatig OCD wordt geconstateerd. Maar goed .. het is inderdaad van belang hoe de merrie is op de benen.

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 17:19

Er is al een topic geweest over het röntgenlogisch rapport van Montender, dat heb ik helemaal gevolgd.

MIJN VRAAG WAS ANDERS: ik wil graag weten hoe hij er exterieur-matig uitziet en hoe zijn basisgangen zijn!!!!
Voor de discussie 2tjes en 3tjes gaarne naar het andere topic toe!
DANK!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 17:30

Da moet je je vraag iets specifieker stellen
Het zou erg handig zijn om wat meer info over de merrie hier ook te zetten.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 17:46

TequilaRos schreef:
Mariek87 schreef:

Een 3 en een 3 is niet automatisch een 3, de kans is wel groter dat het (snel) een 3 wordt. En dan nog zegt het niks wanneer een paard HKo krijgt. De kans is wel groter dat het paard het kan krijgen. Het is iig erfelijk.

Voor welke merrie (bloed) is het eigenlijk bedoeld? Al meerdere keren om gevraagd btw.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 19:28

Dressuurmerrie x Montender? Heb je geld teveel ofzo? Er zijn legio contender nazaten waar je een stuk goedkoper uitbent en ook meer in de fokrichting passen. Kijk maar eens op www.paardenfokken.nl naar de nazaten van Contender die ggk zijn voor de diverse stamboeken. Zit vast wel meer leuks tussen.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 20:02

annegti schreef:
Dressuurmerrie x Montender? Heb je geld teveel ofzo? Er zijn legio contender nazaten waar je een stuk goedkoper uitbent en ook meer in de fokrichting passen. Kijk maar eens op www.paardenfokken.nl naar de nazaten van Contender die ggk zijn voor de diverse stamboeken. Zit vast wel meer leuks tussen.

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 20:07

Of ik geld teveel heb of niet, die keuze is aan mij!

Ik wil het liefst als dat mogelijk is een KWPN goedgekeurde hengst.
Nu is het zo dat de hengst Contender goed bij mijn merrie zou passen (zegt men), maar zoals je weet is daar niet aan te komen als het geen Holsteiner (geloof ik) is.
Van Burggraaf ben ik ook niet vies en ik vind het een mooie hengst.

Ik was gewoon nieuwsgierig wat men van het idee vond, mede omdat in Duitsland ook al een Dressuurmerrie hiervoor is ingezet.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 20:16

karinna schreef:
Ik was gewoon nieuwsgierig wat men van het idee vond, mede omdat in Duitsland ook al een Dressuurmerrie hiervoor is ingezet.

Dit valt onder de categorie: Als A in de sloot springt, doet B het dan ook??
Daarbij is de term 'dressuurmerrie' suggestief.

Als het om Contender gaat, kun je wellicht verder kijken dan Montender.

Enne afstamming (+evt. foto) van de merrie???

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 20:20

Ga met Sammie mee .. Ferro was wat bloedlijn ook meer een springpaard immers
Maar ik vind zowel de Contender lijn als Burggraaf beide erg mooi bloed .. maar goed dan ben ik ook een springruiter

De keuze blijft aan de TS en ik ben nog steeds erg benieuwd naar de merrie (afstamming en foto's)

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 21:04

Nou Riant, om je vraag dan toch maar te beantwoorden het is een Ferro.

Wat ik niet begrijp, nogmaals mijn openingsstukje lezende, waarom niemand inhoudelijk mijn vraag beantwoord.
Er wordt van alles bijgehaald, maar niemand geeft antwoord of filosofeert mee over dit idee.
Ik vind dat jammer.....

Het gaat er dus niet om wat voor een merrie ik heb, maar of je hem zou kunnen gebruiken voor een dressuurmerrie (zie openings stukje).
Het lijkt wel of niemand hem in lijve heeft gezien, niet weet of hij een lange rug en hals heeft, hoogbenig is, toontredend of frans enz., maar het wel nodig vinden om toch maar iets te zeggen.

Ik heb er bijna spijt van dat ik dit topic ben gestart, ik hoop dat er nog iemand is die een goede draai aan het verhaal/topic kan geven.

En nee @sammie, ik ben geen meeloper: wel heb ik al verschillende malen mezelf afgevraagd wat voor een veulen er is uitgekomen, ben daar heel nieuwsgierig naar!

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 21:33

ik ben ook erg nieuwsgierig naar exterieur foto´s van montender dus ik blijf dit topic ff volgen.
Heb toevallig vandaag met iemand van t dekstation over montender gehad en die zei direct toen ik over montender begon dat ik daar niet over na moest denken omdat de hengst duur was en dat je slecht zaad kreeg omdat de hengst zoveel in de sport liep.....
Maar desalniettemin ben ik toch nieuwsgierig naar deze hengst

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 21:36

Een Montender voegt niets toe aan een dressuurmerrie anders dan een normale dressuurhengst als Johnson, Uptown, Flemmingh etc. Je vraag en beoogde actie is net zo ridicuul als de Minister van Binnenlandse Zaken een brief schrijven over hoe je je paspoort moet verlengen. Stuur liever 4 van die 5000 euro naar een goed doel en kies een andere hengst.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 21:39

Is Montender €5000??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 21:40

Excuseme schreef:
Een Montender voegt niets toe aan een dressuurmerrie anders dan een normale dressuurhengst als Johnson, Uptown, Flemmingh etc. Je vraag en beoogde actie is net zo ridicuul als de Minister van Binnenlandse Zaken een brief schrijven over hoe je je paspoort moet verlengen. Stuur liever 4 van die 5000 euro naar een goed doel en kies een andere hengst.

Nou, ik vind Montender wel even van hele andere kwaliteit dan de andere hengsten die jij noemt.

Contender bloed is natuurlijk heel interessant voor een dressuurpaard. Echter zou je ook kunnen kijken naar bijv. Contango.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 21:44

[quote="Pipo"][
Nou, ik vind Montender wel even van hele andere kwaliteit dan de andere hengsten die jij noemt.

quote]

Om een dressuurpaard te fokken??

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 21:46

Het is een beetje begrijpelijk dat mensen hier proberen om even wel overwogen te gaan denken over deze keuze.
De bouw en exterieurr kan je goed terug vinden in zijn keuringsrapport en op de foto's.
Hie wil iedereen graag weten wat hjuist de sterke en zwakke punten in de bouw van de merrie zijn.
Ik ben er fan van dus ik vidn montender een correct gebouwde goed bewegende hebgst en ben vooral erg gecharmeerd van de techniek op de sprong.

Persoonlijk zou ik Montender best wel combineren op een dresuurmerrie zeker als er al wat springbloed in zit.

Maar oke .. zou ik Contender op een dresuurmerrie zetten : JA
maar dat zou ik allroud willen fokken en geen dressuurkanon want dan zou ik een andere meer dressuurgerichte hengst met extra beweging kiezen. (vanuit commercieel oogpunt)

Dus los van kan het .. is het doel van het veulen ook wel belangrijk.

Persoonlijk zou ik best Contender op een dressuurmerrie zetten .. als ik een veulen zou willen dat goede beweging kan tonen maar ook een nette sprong laat zien.

Wil ik echt een dressuurpaard fokken zou ik een andere hengst nemen denk ik.

Montender is stamboek nummer 94.8481 daar zou je het een en ander vanmoeten kunne vinden of opvragen.
Contender kun je uitgebreid bekijken op http://www.horse-gate.com/hengstvideos/index_tab_e.html
Laatst bijgewerkt door Janski op 07-09-05 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 21:47

Excuseme schreef:
Pipo schreef:
[

quote]

Om een dressuurpaard te fokken??

Contenderbloed heeft zich allang bewezen in de dressuurbaan.............degene die jij noemt op Flemmingh na dan ( springpaard trouwens) nog niet.