wie heeft er verstand van.....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

isabel1

wie heeft er verstand van.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 18:11

Hallo,

Ik heb een shetje van 4 jaar. En wil haar volgend jaar laten dekken, maar het veulen wil ik ook houden en dat zou betekenen dat moeder en veulen bij elkaar blijven. Ik heb gehoort dat dit niet goed zou zijn voor het veulen en dat hij dan als hij wat ouder is vervelend zou worden. Wie weet of dat echt zo is. En als dat zo is zou het dan helpen om ze een paar maanden uit elkaar te halen en dan weer bij elkaar?

En kan iemand mij vertellen hoe dat dekken in zijn werk gaat, wanneer dat dan zal moeten enz

groetjes Sabine

BleikjA

Re: wie heeft er verstand van.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 20:15

ik denk dat ze bedoelen dat je je veulen met andere veulens op moet laten groeien en niet bij Zn moeder, dus als het veulen afgespeend is in een veulen groep zetten en er zo min mogelijk mee doen en als hij 3 jaar is kan hij weer terug, zo word dat ong. bij ijslanders gedaan. het is natuurlijk nog beter als hij ook al een maatje heeft als hij nog bij Zn moeder staat.

jimdebrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 20:23

...
Laatst bijgewerkt door jimdebrit op 18-06-24 18:42, in het totaal 1 keer bewerkt

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 10:45

Ik zou het veulen voor het spenen wel een paar maandjes ergens anders stallen, maar daarna kan het gewoon weer bij zijn/haar moeder staan hoor. Opgroeien in de kudde is altijd ideaaler (en niet alleen met leeftijdsgenootjes......) maar je kan niet alles hebben.

Roebin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 11:05

Met 3 maanden afspenen is wel erg vroeg veulens hebben wel de moedermelk nodig om te groeien. Speen een veulen pas af als hij minimaal 5 maanden oud is.

jimdebrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 15:57

...
Laatst bijgewerkt door jimdebrit op 05-04-24 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 19:03

In noodgevallen zou het kunnen maar alleen voor het rijden zou ik het zeker niet voor de 5 maanden doen.

isabel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 19:51

Ik wil het liefste het veulen hellemaal niet bij haar weg doen.Maar omdat ze het toch wel nodig hebben om effe zonder moeder te zijn ga ik dat waarschijnlijk wel effe doen. Misschien kan ik hem dan wel effe 2 maanden bij andere ponies zetten. dus het is helemaal niet nodig om het vanaf 3 maanden al te doen ik wacht dus zeker tot hij 6 maanden ofzo is. en dan zo snel mogelijk weer terug.
weet iemand misschien waar ik een dekhengstje vandaan kan halen?

Bedankt voor jullie reacties

groetjes Sabine

jimdebrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 19:55

...
Laatst bijgewerkt door jimdebrit op 18-06-24 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

isabel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-05 13:16

Nee ik hoef geen stamboekhengstje te hebben als tie maar gezond is en iets kleiner dan mijn shetje.

sabine

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 13:54

Ken twee ponies, moeder en dochter, die de eerste paar jaar altijd bij elkaar gelopen hebben en toen de dochter dus ook bereden werd was het een strijd als ze uit elkaar werden gehaald, voor bijvoorbeeld naar de les gaan of als de een een buitenrit ging maken. Ze zijn op latere leeftijd een tijdje gescheiden geweest, maar ze zijn nu weer samen verkocht naar een nieuwe eigenaar. Je ziet dus dat het best voor wat problemen kan zorgen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 15:30

Ik zou op een gegeven moment wel afspenen zodat de melkproductie stopt.
Senna(vandaag precies 4 maanden) is al heel zelfstandig en kan rustig een paar uur bij de andere paarden op het land blijven als ik zijn moeder mee neem om te rijden. Hij word pas definitief afgespeend als hij met z'n nieuwe eigenaar mee gaat.
Mijn veulen van vorig jaar heeft tot ong 7 maanden bij mama gelopen. Die kon ik ook heel makkelijk uit elkaar halen voor die tijd als dat nodig was maar.
En met een shetlander word toch niets gedaan? Die van mij lopen allemaal onder het zadel en voor de wagen. Tot nu toe 'maar' op B nivo omdat ze (en ik) allemaal nog aardig groen zijn, maar dit gaat zeker weten meer worden.

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 15:37

Het veulen word niet lastig als het bij de moeder blijft hoor. Ik ken een pony en toen die een veulen kreeg hebben ze ze gewoon bij elkaar gelaten. Tot heden. DAt is al best lang. En ze zijn allebij superlief. JE moet wel je veulen er aan wennen dat je rijd op de merry later natuurlijk.

Je kunt paarden vanaf 3 maanden afspenen maar langer is beter. Kunnen ze nog even iets langer van de melk genieten en kunnen ze nog wat meer leren van hun moeder. In het wild zijn de mama's er ook niet va 3 maanden al vanaf.

Veel geluk met het veulentje

anneM_Ajax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 19:49

de merrie veulens bij ins zijn tot nu toe altijd door hun eigen ma gespeend gewoon laten staan hun moeder schopt ze wel weg als ze hem of haar niet meer wil. De hengstjes gaan na 6 maanden van hun ma af dit omdat alles in een grote kudde staan en hengsten daar niet erg handig zijn. Ja of je wil een hele hoop veulens het volgende jaar....

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 07:54

Nou ik ken een merrie die haar dochter na 2,5 jaar nog gewoon laat drinken hoor. En ze geeft nog melk ook......