Zou er belang zijn bij een dekking van (nietgekeurde) mini?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tittel

Zou er belang zijn bij een dekking van (nietgekeurde) mini?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 13:27

Ik heb een hele leuke mini shetlander hengst. Al zeg ik het zelf. Hij heet Babe (Sinjeur van Smalbroek) en is 3 jaar. Ik heb hem samen met een middelmaat shetlander ruin gekregen.

Babe is voorzien van een veulenboek (dus geen goedgekeurde dekhengst). Nu lijkt het me leuk om hem eens een merrie te laten dekken. Ben wel benieuwd wat voor kinderen hij dan zal krijgen, haha.

Zou hier ook belang bij zijn denken jullie?

unamie

Re: Zou er belang zijn bij een dekking van (nietgekeurde) mi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 14:45

ik kan me voorstelllen dat je dat leuk lijkt
maar wie zit er te wachten op een papierloos veulen
ook weet je nu niet of je hengstje wel gezond is tenzij je hem eerst veterinair laat keuren (als dat nog niet gebeurd is) zodat de kans op erfelijke gebreken zo klein mogelijk is
dit soort veulens hebben meestal weinig toekomst
ze staan op markten in rijen om verkocht te worden voor de slacht en gaan op transport naar één of ander (ver) oord
misschien wel iets om eerst over na te denken voordat je er aan begint

chant_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 15:29

jah vooral op paardenmarkten dat koopt een slager waarvan je nit weet dat het een slager is koopt hem en met een grote vrachtwagen gaan e er heen maar erbesataan genoeg mensen diej wel hret veulen houden vooral een mini shetje

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 15:43

chant_xx schreef:
jah vooral op paardenmarkten dat koopt een slager waarvan je nit weet dat het een slager is koopt hem en met een grote vrachtwagen gaan e er heen maar erbesataan genoeg mensen diej wel hret veulen houden vooral een mini shetje

Begrijp het niet helemaal. Ga er niet mee op de markt staan ofzo. Heb niks te koop. Alleen een shethengstje. Die zou van mij best een keer een merrie mogen dekken voor een liefhebber.

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 15:45

Ik denk dat ze bedoeld dat het veulen eruit er niet zoveel profeit van heeft

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 15:48

unamie schreef:
ik kan me voorstelllen dat je dat leuk lijkt
maar wie zit er te wachten op een papierloos veulen
ook weet je nu niet of je hengstje wel gezond is tenzij je hem eerst veterinair laat keuren (als dat nog niet gebeurd is) zodat de kans op erfelijke gebreken zo klein mogelijk is
dit soort veulens hebben meestal weinig toekomst
ze staan op markten in rijen om verkocht te worden voor de slacht en gaan op transport naar één of ander (ver) oord
misschien wel iets om eerst over na te denken voordat je er aan begint

Hengst is verder gezond (toen de shetlanders kwamen zijn ze gecontroleerd door de da). Heb meerdere paarden en ook komen ze wel eens in aanraking met andere paarden, dus dat risico wil ik niet lopen.

Ik kan me toch niet voorstellen dat er een liefhebber is die zijn merrie door mijn hengstje zou willen laten dekken en er dan gelijk mee op de markt gaat staan. Ik heb dus niks te koop en ook geen eigen merrie die ik laat dekken.

Misschien wil ik er in de toekomst nog wel een shetlander bij (vanaf veulen en dan van mijn eigen hengstje). Hier zou ik dan geen merrie voor kopen. Als er dan iemand is die wel een veulen van zijn merrie zou willen, kunnen we het onderling regelen. Of elke een veulen (niet gelijk na elkaar hoor of ik een veulen van iemand anders zijn merrie).

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 15:50

miisshOrse schreef:
Ik denk dat ze bedoeld dat het veulen eruit er niet zoveel profeit van heeft

Kan me niet voorstellen dat mensen een veulen gaan nemen (kijk naar de kosten en de tijd die je erin steekt) om die vervolgens weer op de markt te verkopen. Laat hem ook niet zomaar elke merrie dekken.

Moet dan wel zo zijn dat het veulen een goed leven krijgt. Kan niet zeggen dat het veulen nooit verkocht gaat worden, maar je weet wel vaak van mensen of ze wat om hun dieren geven of niet.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 21:14

Ik zou er niet aan beginnen. Er lopen veel te veel papierloze shetlanders rond die in de worst belanden!

Voor mij iig nooit een veulen van een niet goedgekeurde hengst of een merrie die geen stamboek is!!!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 07:19

Tittel schreef:
Kan me niet voorstellen dat mensen een veulen gaan nemen (kijk naar de kosten en de tijd die je erin steekt) om die vervolgens weer op de markt te verkopen.

toch gebeurt dit dagelijks bij bosjes
veulens zijn leuk als ze klein zijn en bij hun moeder lopen
zodra ze 4 maanden zijn of soms zelfs nog jonger worden ze verkocht het maakt ze geen snars niet uit door wie en waar ze naar toe gaan
weg is weg ...geld is geld

maar gelukkig zijn er ook nog mensen die wel goede bedoelingen hebben en hun veulen niet laten markten maar dat zijn er maar heel weinig

Tittel schreef:
Hengst is verder gezond (toen de shetlanders kwamen zijn ze gecontroleerd door de da). Heb meerdere paarden en ook komen ze wel eens in aanraking met andere paarden, dus dat risico wil ik niet lopen.

dat bedoel ik niet helemaal met gezond
ik bedoel losse knieen en overbeet e.d.
erfelijke dingen dus