wie heeft een hengst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

silvana84

wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-05 15:55

Ik wil graag info van mensen die een hengst hebben en deze voor de fok gebruiken.
Ik wil graag weten of:
jou hengst is goed gekeurd en zo ja bij welk stamboek
hoeveel dek je per jaar
kunstmatig of natuurlijk
kosten per jaar
verdiensten per jaar
is je hengst nog speciaal onder zocht (bloed, sperma)
en alle extra info is welkom.

alvast bedankt
groetjes sil

Elskevree

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 16:12

Wij hebben 2 Andalusische (PRE) hengsten goedgekeurd voor de fok. We gebruiken ze alleen voor eigen merries en die worden natuurlijk gedekt. We hebben ong. 3 a 4 veulens per jaar. De opbrengsten wegen niet op tegen de kosten (2 hengsten voor 4 merries).... Maar goed 1 van de hengsten gaat verkocht worden. De kosten voor een dekking van dit ras ligt rond de 700 Euro (voor Apto PRE-merries dan).
Groetjes Elske

lovermier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 17:21

we hebben een goedgekeurde hengst genaamd jumpilot
afstamming: pilot x e ramano
geb 1991
goedgekeurd bij Zangersheid en Westfalen
dekken per jaar: thuis 12 en buiten verschillend
dekt voornamelijk natuurlijk
heeft t/m 2004 internatinaal gespongen onder edwin smits.. staat nu op stal en wordt paar x in de week gereden ivm dat edwin verhuist is naar t buitenland en wij hem ter dekking hebben staan

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

nakomlingen
Afbeelding
novastar Jumpilot x Farn internatinaal bij junioren en young rider met inge v/v bosch nu gereden door michel hendrix

Afbeelding
jabbadabbedoe Z jumpilot x goodluck
M springen nu paul janssen well limburg eigenaar manege en trainingstal

en op de link op me site staat veel meer en je kunt me een pm sturen

silvana84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-05 19:00

zijn er ook mensen met niet goed gekeurde hengsten, en die hun hengsten niet alleen voor eigen dekkingen gebruiken?
en hoe bereik je dan merrie eigenaren en vind je dat je hengst ook actief in de wedstrijd sport moet zijn?
groetjes sil

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 19:39

Mijn buren hebben drie hengsten
twee Haflingers die ze nu voor de maraton gebruiiken maar eerst voor dekking, natuurlijk voor 100 euro
Nu hebben ze een bonte gekruist met haflinger, die staat nu ter dekking ook iets van 100 euro, natuurlijk
alle drie niet goedgekeurt, maar die haflinger zouden best goedgekeurt kunnen worden, maar ze gebruiken ze nu eerst voor de maraton dan zien ze wel verder,.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 20:10

Ik heb een niet goedgekeurde appaloosahengst. Hij is wel veterinair gekeurd wat inhoud dat hij wordt bekeken op erfelijke onvolkomenheden. Daardoor wordt zijn afstamming wel bij het veulen op het papier gezet. Helaas heeft hij een verkeerde kleur en geeft in 50% van de veulens schimmel door dat ongewenst is. Maar het is een goede beweger met uitstraling maar ook een eerlijk en zacht karakter.
Omdat we niet weten of hij goed bevrucht zijn we voor volgend jaar op zoek naar een testmerrie die tegen onkostenvergoeding gedekt wordt. Het dekken gebeurt natuurlijk.
Momenteel ben ik hem aan het inrijden en het is de bedoeling dat hij daarna de dresuur in gaat.

Afbeelding

silvana84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-05 20:22

ik wil ook graag info hebben van mensen die actief hun paard gebruiken voor de fok. ben vooral in kosten en verdiensten geintresseerd. is het zo dat je meer kwijt bent dan verdient?
voor de rest alvast bedankt voor jullie reacties, toppie!

wondertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 08:11

Ik heb een shetlandhengst haha werd voor eigen fok gebruikt.

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 13:14

Ik heb ook een mini shetlander hengst Babe (Sinjeur van Smalbroek). Hij heeft wel een veulenboek, maar is geen goedgekeurde dekhengst.

Ik heb hem samen met een shetlander ruin van iemand overgenomen. Hij is voor recreatief gebruik en als grasmaaier, haha. Ik wil hem wel gaan beleren voor de wagen.

Ik zou het wel erg leuk vinden als hij nakomelingen zou krijgen. Wil hem best wel een keer een dekking laten doen om te zien wat voor leuke kinderen hij krijgt, haha.