Pintaloosa paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_28

Pintaloosa paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 22:20

Ik ben al een tijdje helemaal weg van de pintaloosa aftekeing zoals dit:
Afbeelding
Nou valt het me op dat je deze kleur eigenlijk alleen maar ziet bij kleine pony`s. Zijn er hier mensen met paarden in die kleur? En met welke combi hebben ze die gefokt?

cesara

Re: Pintaloosa paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 15:45

volgens mij kan je alleen een pintalooosa krijgen als beide ouders zowel bont als appaloosa door geven.

faas en summerje hier op bokt hebben ook een pintaloosa.
ik heb zelf een pintaloosa van stokmaat 1.45
voor meer kun je kijken foto`s, in mijn profiel en me onderschift staat een link
Afbeelding

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 15:58

cesara schreef:
volgens mij kan je alleen een pintalooosa krijgen als beide ouders zowel bont als appaloosa door geven.

voor meer kun je kijken foto`s, in mijn profiel en me onderschift staat een link
Afbeelding
Bedankt voor je reactie, een gaaf kleurtje heeft die van jou! Uit was voor kruising is ze gefokt?

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 16:02

Afbeelding
1.62 stokmaat

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 16:03

Afbeelding
een van dichterbij om de stipjes te kunnen zien

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 16:47

en wat zijn daar de ouders van? ras en kleur?

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 19:39

eeh pappa is Welcome Runner, een Pinto en mamma is Jokers Ambrah een appaloosa.

cesara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 10:45

Mariska_28 schreef:
cesara schreef:

Bedankt voor je reactie, een gaaf kleurtje heeft die van jou! Uit was voor kruising is ze gefokt?

zijn ouders zijn onbekend.
ben benieuwd of nog meer bokkers een pintaloosa hebben

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 17:22

cesara schreef:

Nee hoor, uit 1 bonte ouder en 1 appaloosa ouder kun je ook pintaloosa krijgen, ze hoeven niet allebei zowel bont als appaloosa te dragen.
Wel is het zo dat zowel bont als appaloosa dominant is, het kan dus geen generatie overslaan.

Om zekerheid te hebben op een pintaloosa, moet je een homozygoot bonte kruisen met een homozygoot appaloosa (homozygoot appaloosa's zijn altijd few-spots)

Bij kruising tussen een 'gewone' bonte en een 'gewone' appaloosa heb je 25% kans op pintaloosa.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-05 21:06

Supertje schreef:
cesara schreef:

Nee hoor, uit 1 bonte ouder en 1 appaloosa ouder kun je ook pintaloosa krijgen, ze hoeven niet allebei zowel bont als appaloosa te dragen.
Wel is het zo dat zowel bont als appaloosa dominant is, het kan dus geen generatie overslaan.

Om zekerheid te hebben op een pintaloosa, moet je een homozygoot bonte kruisen met een homozygoot appaloosa (homozygoot appaloosa's zijn altijd few-spots)

Bij kruising tussen een 'gewone' bonte en een 'gewone' appaloosa heb je 25% kans op pintaloosa.

En dan nu de strikvraag voor de vaatwasser
Wat voor soort appaloosa aftekening geeft zo`n fewspot dan door op een niet-appaloosa? Altijd het shabrakappaloosa, of kan het alle soorten appaloosa zijn?

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 21:11

wij hadden een pintaloosa die vlek voor op ze borst is helemaal weg getrokke

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 09:52

Mariska_28 schreef:
Wat voor soort appaloosa aftekening geeft zo`n fewspot dan door op een niet-appaloosa? Altijd het shabrakappaloosa, of kan het alle soorten appaloosa zijn?

Dat kan theoretisch alle soorten appaloosa zijn, maar het blijkt dat eigenlijk altijd schabrakbont of leopard wordt doorgegeven (leopard=compleet gevlekt). Hier heb ik het dan over een fewspot gekruisd met een effen paard. Op Tobiano (=platenbont) zie je iegnlijk altijd een zelfde soort patroon, vlekken op de achterhand. Vreemde is ook nog dat de vlekken, als ze in een donker deel liggen bij een tobiano, op een gekleurde ondergrond liggen, de ondergrond wordt dan alleen lichter, niet wit. Bij voorbeeld een zwart-tobiano zal dan de achterhand grijs worden met zwarte stippen.
Het lastige is dat er nog heel veel onduidelijkheid is over het appaloosa-gen. Of het 1 gen is of meerdere bijvoorbeeld.
Het gaat waarschijnlijk om een onvolledig dominant gen. Dominant wil zeggen dat als een paard een gen voor appaloosa draagt dit ook altijd te zien zal zijn. Onvolledig omdat een homozygote er dus anders uitziet dan een heterozygote (om onze tinks als voorbeeld te nemen, tobiano ziet er hetzelfde uit in zowel homo- als heterozygote vorm, een homozygote heeft niet meer vlekken dan een heterozygote).
Appaloosa is het beste voor te stellen als een deken met gaatjes die over een paard heen wordt gegooid, op de plaats van de deken wordt het paard wit, waar de gaten zitten is de basiskleur te zien. Bij een homozygote wordt er 2x een deken overheen gegooid, waardoor er dus veel meer van de basiskleur bedekt is.
Vandaar dat er vanuit gegaan wordt dat wat bij appaloosa's snowcap wordt genoemd (schabrakbont zonder vlekken), ook homozygoot is, dit is echter niet bewezen.

Ben je van plan een pintaloosa tinker te fokken Mariska?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 15:46

Supertje schreef:
Mariska_28 schreef:

Dat kan theoretisch alle soorten appaloosa zijn, maar het blijkt dat eigenlijk altijd schabrakbont of leopard wordt doorgegeven (leopard=compleet gevlekt). Hier heb ik het dan over een fewspot gekruisd met een effen paard. Op Tobiano (=platenbont) zie je iegnlijk altijd een zelfde soort patroon, vlekken op de achterhand. Vreemde is ook nog dat de vlekken, als ze in een donker deel liggen bij een tobiano, op een gekleurde ondergrond liggen, de ondergrond wordt dan alleen lichter, niet wit. Bij voorbeeld een zwart-tobiano zal dan de achterhand grijs worden met zwarte stippen.
Het lastige is dat er nog heel veel onduidelijkheid is over het appaloosa-gen. Of het 1 gen is of meerdere bijvoorbeeld.
Het gaat waarschijnlijk om een onvolledig dominant gen. Dominant wil zeggen dat als een paard een gen voor appaloosa draagt dit ook altijd te zien zal zijn. Onvolledig omdat een homozygote er dus anders uitziet dan een heterozygote (om onze tinks als voorbeeld te nemen, tobiano ziet er hetzelfde uit in zowel homo- als heterozygote vorm, een homozygote heeft niet meer vlekken dan een heterozygote).
Appaloosa is het beste voor te stellen als een deken met gaatjes die over een paard heen wordt gegooid, op de plaats van de deken wordt het paard wit, waar de gaten zitten is de basiskleur te zien. Bij een homozygote wordt er 2x een deken overheen gegooid, waardoor er dus veel meer van de basiskleur bedekt is.
Vandaar dat er vanuit gegaan wordt dat wat bij appaloosa's snowcap wordt genoemd (schabrakbont zonder vlekken), ook homozygoot is, dit is echter niet bewezen.

Ben je van plan een pintaloosa tinker te fokken Mariska?

Heel erg bedankt met de uitleg, super duidelijk!!

Ik moet eerlijk toegeven dat ik er wel eens aan zit te denken ja. Ben echt helemaal weg van dat kleurtje van die ene shet die ik in mijn 1e bericht heb.. En aangezien Katinka hoogstwaarschijnlijk homozygoot bont is is dat al geregeld. Dan dus alleen nog een zo zwaar mogelijke few spot zien te vinden... Lijkt me wel leuk om te zien wat daar uit komt. Als het niet zwaar genoeg is doneer ik het wel aan mijn zusje Wendy, die zocht nog een apart sportpaardje..

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 16:59

Lijkt me wel heel gaaf

Misschien is dit een optie; Geen fewspot helaas maar een leopard. Zwaar issie wel, en 1.60 hoog. En als Katinka homozygoot is, heb je nog 50% kans op een pintaloosa:
http://members.lycos.nl/pelgrimspark/tommy.html

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 17:19

Supertje schreef:
Lijkt me wel heel gaaf

Misschien is dit een optie; Geen fewspot helaas maar een leopard. Zwaar issie wel, en 1.60 hoog. En als Katinka homozygoot is, heb je nog 50% kans op een pintaloosa:
http://members.lycos.nl/pelgrimspark/tommy.html

Ja maar die gaat toch zeer binnenkort weer weg? Verder wel een stoer dier, komen deze niet als few spot voor?

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 18:27

Mijn Pintaloossa is gedekt door een zwarte arab. Wat is de kans dat ik een zwartbont veulie krijg? Liefst met stippen??

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 18:29

In Nederland zijn daar voor zover ik weet iig geen fewspots van. Sowieso is er maar een handvol Norikers in Nederland, dan zou je het in Oostenrijk moeten proberen. Alleen weet ik niet of ze zoiets doen, het ras is redelijk beschermd...
Je zult erg weinig few-spots vinden in Nederland denk ik. Ik weet 1 NAS (nederlandse appaloosa) fewspot, en die is maar 1.48 en niet erg zwaar. Verder weet ik in Nederland nog 1 amerikaanse appaloosa fewspot hengst, en dan houdt het volgens mij wel zo'n beetje op.....

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 22:00

Zie voor Sjors (geheel gevelkt appaoloosa) fotoos in mijn profiel:)

Bubblicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 09:14

Faas schreef:
Afbeelding
1.62 stokmaat

Zeer moo paardje