hoeveel tranquigel eventueel voor een veulen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

hoeveel tranquigel eventueel voor een veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 13:57

Ik ga zaterdag mijn veulen van 5 maanden ophalen. Ik neem wat tranquigel mee, voor het geval hij erg onrustig/moeilijk is. Heeft iemand enig idee hoeveel je moet geven om hem een beetje rustig te maken, zodat ie niet meteen helemaal van de wereld is? Want ik wil namelijk niet dat ie echt omver valt ofzo..

Mer1980

Re: hoeveel tranquigel eventueel voor een veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 13:59

Ik hebvandaag mijn veulen weggebracht en heb hem 5 streepjes gegeven dus een lichte sedatie. het ging goed hij kon daarna gewoon rondgalopperen in de wei met zijn nieuwe weidegenootjes. Ik heb een rijpaard gefokt veulen van ruim 4 maanden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 14:31

dan denk ik dat ik de mijne ook wel zo iets kan geven. Hij is ook rijpaardgefokt, dus als ik hem ongeveer die hoeveelheid geef, komt het vast goed.. Bedankt!

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 20:56

mlvanmelle schreef:
dan denk ik dat ik de mijne ook wel zo iets kan geven. Hij is ook rijpaardgefokt, dus als ik hem ongeveer die hoeveelheid geef, komt het vast goed.. Bedankt!

viewtopic.php?f=59&t=435527&st=0&sk=t&sd=a&start=50

Nogmaals even lezen!!! Ik hoop dat je veulen nog leeft na die dosis als je heb gegeven.

Nogmaals, mijn veulen heeft 3 uur in een trailer gestaan van Noord-Holland naar Belgie. Hij heeft lekker hooi gegeten en hij stond op een dikke laag stro.

Veulens die naar Spanje worden vervoert of van Spanje naar Belgie worden vervoert staan even wat langer op een trailer en die krijgen ook niks. Sedalin en andere dopies zijn troep. Moet weer het lichaam uit. Een veulen is al vatbaarder als ze afgespeent worden.
Pfffff, eigenwijs

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 23:56

mijn veulen stond ook lekker met wat hooi op de trailer met vlas als ondergrond... Ik heb ze niet vastgezet zo krijg je alleen maar paniekreacties in nood en dan ben je verder van huis

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 17:26

Ik wilde het alleen maar weten voor de zekerheid, voor het geval hij heel erg vervelend zou zijn. Maar ik heb hem inmiddels opgehaald en het was helemaal niet nodig, hij was heel erg rustig. Ik had hem ook los staan.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 18:02

Alle veulens zijn vervelend. Om meteen een dope erin te stoppen is toch wel heel erg. Het zou nog de dood van je veulen kunnen betekenen. Als je wilt sederen, laat een DA iets geven. Een veulen lichaam is heel wat vatbaarder dan een paarden lichaam. Bij een paard kan het ook soms de dood betekenen. Kijk uit met die troep.

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 08:26

Ik heb laatst ook een veulen Tranquigel gegeven dat van zijn moeder werd weggerukt en op een trailer werd gezet: 1,5 streepje en dat was meer dan genoeg. Hij was juist voldoende laconiek om alles gewoon te ondergaan. Een week later moest ie weer alleen op de trailer (naar de kliniek) en toen liep hij er zo op (zonder Tranquilgel).

Wij bekijken altijd per veulen hoe het het beste vervoerd kan worden, tot nu toe altijd goed gegaan.

1 streepje Tranquigel is voldoende voor 70 kg lichaamsgewicht, een KWPN-er van 4-5 maanden zal 200 tot 250 kg wegen, dus dan is 5 streepjes idd wel erg veel.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 10:12

Ik heb alles op advies van de veearts gedaan. en op mijn tranquigel stond dat 1 streepje goed was voor 35 kilo!!!!! dat zou betekenen dat ik absoluut NIET teveel erin heb gestopt. het was trouwens zo licht dat Forsitio heerlijk aan het ravotten was in de wei toen wij hem ma 45 min. in de trailer erbij hebben gezet.

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 10:40

Gelukkig maar. De VA zal het natuurlijk wel weten.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 10:44

idd, lijkt mij ook dat een DA dat wel weet...
wat zien sommige bokkers toch doemscenarios zeg...