Nou de titel lijkt me duidelijk
Wat ik precies wil weten is of jullie Tinkers ook zo snel en veel zweten terwijl de conditie gewoon in orde is ?
Even als voorbeeld :
Een paar dagen geleden heb ik een ong. een uur gewoon normaal dressuurwerk gedaan met Shayla. Je kent het wel , voltes , draven stappen, galloperen. Niks geen moeilijke oefeningen.
Echt warm was het niet maar na dat uur was ze dus echt kletsnat van het zweet. Paar minuten uitgestapt en na 5 minuten was haar ademhaling weer normaal en de neusgaten ook. Dus aan de conditie kan het niet liggen.
Over het algemeen vind ik haar erg snel gaan zweten en ze zweet dan ook erg veel. Na een uur echt hard werken (bijv. tijdens de les) loopt soms na het uur het zweet met straaltjes van haar lijf, buik en benen.
Is dit nou een soort tinker"kwaal / trekje" vraag ik me af.

bij temperaturen als deze vandaag staat ze kleddernat in de wei.
(met zomervacht! dus met wintervacht hebben ze het dan natuurlijk liever nog kouder). Ook zie je dat veel tinkers toch nog een dikker vacht hebben in de zomer dan menig ander paard, wellicht heeft dat er ook mee te maken ?!
) dat ze het nóg sneller warm hadden, terwijl de verdere conditie vergelijkbaar was
gewoon omdat ze het zo moeilijk vinden om in hun lijf in te buigen enzo... (oké natuurlijk afhankelijk van bouw e.d., maar zie/ zag t heel veel --> veel meer dan bij t inrijden van andere paarden/ pony's/ rassen)