Palomino shetlandhengsten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Idavalla

Palomino shetlandhengsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 21:41

Dennis

Re: Palomino shetlandhengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 10:04

Er zijn enkel kleintjes goedgekeurd. De grootste die de laatste jaren in NL goedgekeurd was was er een van 93 cm, maar die is naar het buitenland.

Ik ben opzoek geweest naar een grote maatse palomino merrie, maar ben uit eindelijk met een schimmel thuis gekomen.

Anke hier op bokt heeft een isabel kleurige(de kleuren isabel en palomino worden vaak door elkaar gebruikt) hengst van ong 93 cm die komende winter naar de hengstenkeuring gaat. Als hij goedgekeurd word gaat mijn vosroan kleurige merrie van 100 cm er zeker een keer heen om te proberen een iets grotere palomino(roan) te fokken.

Ingvild

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 13:22

Sander van de Hoefslag (78 cm)
Shandy van Bromishet (79 cm)
Annie's Palomino Prince (88 cm)

Deze hengsten zijn er ook.
Stef van Dekema is een isabel van 91 cm
Watson Little Lord Gigolo is een creamdun van 84 cm
Toyhorse Mystery is een goldendun van 75 cm
Omar LH is een isabel van 96 cm
Reber of Sportview is een isabel van 89 cm
Gaterley Gigolo een creamdun van 84 cm

Idavalla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 14:51

Citaat:
De grootste die de laatste jaren in NL goedgekeurd was was er een van 93 cm, maar die is naar het buitenland.

Shirehill Gold Cracker, ja.

Annie's Palomino Prince, kan ik een foto van hem ergens vinden?

Van het UK worden er uitgevoerd een hengst aan Holland, Firth Zanzibar, om het even welk idee waar hij zou kunnen zijn? Verkocht bij Reading Sale 2005.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 16:03

Stef van Dekema is een isabel van 91 cm

Hij staat op papier als isabel, maar het is een raar kleurtje vos. Als je naar zijn ouders kijk kan hij NOOIT isabel zijn.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 22:07

kijk..aan jou heb ik wat! hier lopen dus 2 veulens..verbleekte vosjes. die worden nu beide isabel genoemd. wanneer kan een pony isabel zijn dan? aangezien vos plus vos altijd vos is.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 22:11

Idd, vos x vos is altijd vos.

De benaming isabel is een beetje wazig, het word vaak gebruik voor een lichte palomino (dus cream over vos wat toevallig wat licht uit valt).
Dus minimaal 1 ouder moet minimaal 1 cream gen dragen(en dus palomino, valk of smokey zijn als het om 1 cream gen gaat of als die ene ouder er 2 heeft om een cremello, perlino of smokey cream) en als basis kleur moet er vos uit komen(kan uit vos x zwart, kan uit vos x bruin en is altijd zo bij vos x vos).
Ik vond Stef ook wel grappig als hij daadwerkelijk isabel geweest was. Maar het is gewoon een rare vos.

Idavalla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 22:37

Isabel is waarschijnlijk een soort vos.
Voor geinteresseerd adviseer ik de pagina http://www.kellas-stud.co.uk/mystery.htm

Lol I need to train my dutch more so this part in english so I can explain better. I've been discussing the isabel colour a lot because of the fact that I'm interested in the palominocolour and it is very similar to that. Sometimes isabels are advertised as palominos and the only way to find out if it really is a palomino is to look at the pedigree, because to produce a palomino one of the parents has to carry the creme-gene. As far as I know, the creme-gene cannot be hidden in chestnut.

I do think isabel is a "normal" chestnut and not able to produce the palominocolour as some do believe. A good example is the mare Inspiration of Duke Stable. Looking at her in the picture, she could be a palomino. Looking at her pedigree, impossible.. chestnut, chestnut, chestnut..

So I do not believe isabel has anything to do with the palominocolour, althought I find it a very nice colour and interesting to use in palominobreeding. I also do not think isabel + palomino can produce a cremello, as far as I know that has never happened.
Simply, isabel is in my oppinion still a quite unusual chestnut or then it's a sort of silvercolour in some cases, not in all because chestnut + chestnut can't give silver, but I have not much knowledge about that colour - I think the silvergene can be carried only by black and bay.

As probably many know, the isabel coloured ponies very often have Adam v Spuitjesdom, Vorden Buddleia and Kismet v Bunswaard in their pedigrees. All of them have produced very different chestnuts.

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 19:19

Stef is inderdaad een vaag kleurtje..... Ik heb eigenlijk geen foto van hem gezien in zomertenue, iemand anders wel?

Ingvild

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 18:11

Ja maar dat heb je ook met Rascal-H van het Wechtersholt die noemen ze valk. Terwijl zijn vader vos is en zijn moeder zwart.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 21:35

Rascal-H kan dan ook nooit valk zijn. Maar Grandioos(zijn 'vos' vader) geeft wel meer rare kleurtjes. Dus ik twijfel of die echt wel vos is!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 16:24

Idavalla schreef:
Isabel is waarschijnlijk een soort vos.
Voor geinteresseerd adviseer ik de pagina http://www.kellas-stud.co.uk/mystery.htm

Lol I need to train my dutch more so this part in english so I can explain better. I've been discussing the isabel colour a lot because of the fact that I'm interested in the palominocolour and it is very similar to that. Sometimes isabels are advertised as palominos and the only way to find out if it really is a palomino is to look at the pedigree, because to produce a palomino one of the parents has to carry the creme-gene. As far as I know, the creme-gene cannot be hidden in chestnut.

I do think isabel is a "normal" chestnut and not able to produce the palominocolour as some do believe. A good example is the mare
Inspiration of Duke Stable
. Looking at her in the picture, she could be a palomino. Looking at her pedigree, impossible.. chestnut, chestnut, chestnut..

So I do not believe isabel has anything to do with the palominocolour, althought I find it a very nice colour and interesting to use in palominobreeding. I also do not think isabel + palomino can produce a cremello, as far as I know that has never happened.
Simply, isabel is in my oppinion still a quite unusual chestnut or then it's a sort of silvercolour in some cases, not in all because chestnut + chestnut can't give silver, but I have not much knowledge about that colour - I think the silvergene can be carried only by black and bay.

As probably many know, the isabel coloured ponies very often have Adam v Spuitjesdom, Vorden Buddleia and Kismet v Bunswaard in their pedigrees. All of them have produced very different chestnuts.

The wording 'Isabel' is used in the Shetland breed to describe a very light palomino type coloured pony.
In other Dutch horse and pony breeds it is used to describe very light, nearly light yellow, coloured palomino's.

In France and Spain and South America and some Eastern European countries the word is used to described what the americans call a 'Buckskin' (the Dutch word is Valk) coloured horse or pony.

The mare you mentioned 'Inspiration of Duke Stables' can be black based and can have the silver gene. As a palomino breeder I recognise from the photo's of her sire Adam van Spuitjesdom a possible smokey black. He's colour is too rich for a bay. This black based with a possible silver gene and I would take a guess that there is a dun gene influence in there somewhere also, even sooty, could give the phenotype shown in this mare.
A chestnut can carry the silver gene for many, many generations and only when crossed with a black based pony will it give a silver coloured foal but when the influence of the dun gene is included you get totally different colour expressions.
However, as there is NO genetic test available yet for Silver and there is still alot not known about the colour and how its inherited (with respect to possible influence on chestnut based ponies), drawing conclusions would be very premature.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 17:08

een isabel is idd geen palomino, en je zal er ook nooit een palomino of andere creme verdunning uit fokken.
Een isabel is een kleurschakeling van vos, en word vaak gezien voor bij paarden die het "mealy/pangare" gen dragen.
http://www.equinecolor.com/modifiers.html#mealy

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 17:21

wij verwachten een veulentje van cloud uit een zwarte merrie, ben erg benieuwd of we volgend jaar een palominootje hebben!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 19:52

Meavey schreef:
een isabel is idd geen palomino, en je zal er ook nooit een palomino of andere creme verdunning uit fokken.
Een isabel is een kleurschakeling van vos, en word vaak gezien voor bij paarden die het "mealy/pangare" gen dragen.

Natuurlijk gaat deze topic over shetlanders en in die ras alleen wordt isabel gebruikt om een tint van vos te beschrijven.
Het is alleen heel verwarend in het kleuren genetica dat een 'established' international 'begrip' door een bepaalde stamboek wordt gebruik om een heel andere kleur te beschrijven dan de algemeen begrip van die woord.
Uit nieuwskerigheid: ik vraag mij af wie en waar deze 'begrip' bij de shetlanders heeft geintroduceerd? Is het zuiver een nederlands begrip of wordt het wereldwijd gebruikt bij shetlanders?

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 20:14

Peterina schreef:
Meavey schreef:

Natuurlijk gaat deze topic over shetlanders en in die ras alleen wordt isabel gebruikt om een tint van vos te beschrijven.
Het is alleen heel verwarend in het kleuren genetica dat een 'established' international 'begrip' door een bepaalde stamboek wordt gebruik om een heel andere kleur te beschrijven dan de algemeen begrip van die woord.
Uit nieuwskerigheid: ik vraag mij af wie en waar deze 'begrip' bij de shetlanders heeft geintroduceerd? Is het zuiver een nederlands begrip of wordt het wereldwijd gebruikt bij shetlanders?

Nee puur bij nederlandse shetlanders en haflingers ook trouwens volgends mij.
Als ze in het buitenland over isabel hebben hebben ze het idd meestal over een palomino tint.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 20:43

Wij hebben een isabel / palomino hengst!
Hij is alleen (nog) niet goedgekeurd,
hij heeft NSPS papieren, zijn moeder vererft
deze kleur goed door, al 3 nakomelingen van haar
hebben deze kleur, zelf is ze vos. Zijn vader, Grandioso
van Wegdam staat bekend om het doorfokken van
dit soort kleurtjes

Onze Remco:

Afbeelding

in de zomer wordt hij donkerder

Afbeelding

Op het moment is hij zelfs nog wat donkerder

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 22:00

Anke schreef:
Zijn vader, Grandioso
van Wegdam staat bekend om het doorfokken van
dit soort kleurtjes

Dennis schreef:
Maar Grandioos(zijn 'vos' vader) geeft wel meer rare kleurtjes. Dus ik twijfel of die echt wel vos is!

Dat zei ik dus al . Al was dit geschreven over Grandioso als vader van Rascal-H die 'valk' is.
Ik heb Rascal-H in het echt gezien, en ik vind hem heel apart van kleur, ik weet zelf niet helemaal hoe ik het moet noemen maar hij staat wel op m'n lijstje voor Roos net als jou Remco(hangt er nog van af wat Remco op de keuring doet uiteraard ).