Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Citaat:De meeste fokkers halen een veulen tussen de vierde en de zesde maan bij de merrie weg. Voor velen is het nu van spenen niet duidelijk, het is meer een gewoonte. IN een aantal gevallen is spenen noodzakelijk: de merrie kan het veulen niet (meer) voeden of de eigenaar wil zijn merrie weer in de sport uitbrengen. Of er is geen ruimte voor het veulen, de merrie gaat te veel in conditie achteruit of het veulen is onhandelbaar. In het wild blijven de veulens de hele eerste winter drinken bij hun moeder, ook als de moeder opnieuw drachtig is. De moeders spenen de dan inmiddels jaarlingen gemiddeld zo rond twee maanden tot zes weken voor de geboorte van het nieuwe veulen. Alleen als een merrie een slechte conditie heeft en drachtig is, zal ze haar veulen iets eerder spenen. Sommige moeders spenen helemaal niet, of maar kort voor de geboorte. Er zijn geen aanwijzingen dat dit tenkoste gat van de gezondheid van de nieuwste veulens of van de moeders.
Citaat:Wetenschappelijk is bewezen dat spenen een van de meest stressvolle en traumatische ervaringen kan zijn voor een veulen en, niet onwaarschijnlijk, gevolgen heeft voor de rest van zijn leven. Toegang tot de melk bij de moeder geeft het veulen zowel fysieke voeding als een gevoel van (emotionele) veiligheid. Door het spenen valt die veiligheid weg. Dat kan resulteren in zoveel stress dat het veulen vatbaar wordt voor ziektes, letsel, verminderde groei en het (vroeg) ontwikkelen van orale stereotiepen zoals kribbenbijten, luchtzuigen en excessief likken. IN onderzoeken is aangetoond dat vooral bij vroeg gespeende veulens de groei stagneert en ze in de herfst kleiner zijn dan hun leeftijdsgenootjes. [...]
Agressie, sociale dominantie en temperament lijken gedeeltelijk van de moeder overgenomen gedragingen te zijn, die een vroeg gespeend veulen niet voldoende aanleert.
Citaat:Een ander aspect is voeding. Veulens die vet- en vezelrijke voeding brokken (naast hooi of weidegang) krijgen, zijn minder gestresst bij het spenen dan veulens die brokken krijgen met veel koolhydraten en suikers. Geen brokken gaf nog veel meer stress. Het is daarom belangrijk om veulens al voor het spenen al aan het eten van brokken te wennen en hiermee na het spenen door te gaan.
Citaat:Spenen kan abrupt of geleidelijk. Bij abrupt spenen worden merrie en veulen in één keer buiten elkaars gezichts-, reuk - en gehoorsafstand gezet. Dat is de minst goede methode. Bij geleidelijk spenen mogen ze in goed omheinde paddocks of weilandjes naast elkaar staan; contact is toegelaten, maar drinken is niet meer mogelijk. Onderzoek heeft aangetoond dat dit veel minder stress oplevert.
Citaat:De stress van het spenen loopt vaak enorm op door het veulen al direct na het spenen te vervoeren naar een - vreemde - opfokgroep. Vervoer op zich is al een stressvolle aangelegenheid, en dan ook nog in een getraumatiseerde toestand (van het veulen uit gezien) vervoerd worden naar een koppel onbekende andere veulens is vragen om problemen. Om van latere trailerproblemen bovenop de andere veel voorkomende speengevolgen nog maar te zwijgen.

lachmar schreef:De veulens en de merrie merken er nooit niks van omdat ze al veel van elkaar af zijn geweest met rijden etc.
Ik haal de merrie gewoon uit stal en mijn vader loopt met het veulen weg naar de wei bij ons in de buurt waar die komt te staan samen met een ander veulen of shetlander ofzo.
Dit jaar hebben ze nog eens niet gehinnikt.
unamie schreef:das een duidelijk stuk Teigetje
daar kan iedereen wat van leren![]()
een veulen spenen met 12 weken ..ik vind het ronduit belachelijk![]()
tenzij daar een goede reden voor is.. zoals een zieke moeder o.i.d.
soms kan het gewoon niet anders
de wereld zit vol met gestreste getraumatiseerde paarden
te vroeg/verkeerd afspenen zou daar dus ook reden van kunnen zijn
als je het stuk van Teigetje leest
zelf laat ik ze zo lang mogelijk bij de moeder lopen
opfok doe ik eigenlijk nooit
ze blijven gewoon thuis.. op 1 uitzondering na
ik heb 1 hengst in de opfok maar deze heeft 10 maanden bij zijn moeder gelopen toen was moeder hem zat
als de omstandigheden het toe laten.. zo lang mogelijk bij moeder laten lijkt mij het beste

unamie schreef:@ Teigetje
haha wat een grappig gezicht zeg zo'n groot "veulen"![]()
@Ceacario waar woon jij ?
in het paradijs of zo.....![]()
wat een prachtig stel
van welke hengt is het veulen