Met 12 weken al spenen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zooist

Met 12 weken al spenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 21:25

Is er iemand die wel eens een veulen met 12 weken gespeend heeft?
Is dit niet heel erg vroeg?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Zamora

Re: Met 12 weken al spenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 21:26

ik denk dat het wel gebeurd hier en daar maar het is erg vroeg!

Sapphire

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 21:28

ik denk niet dat het gebeurd en het is ook veelste vroeg!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 21:34

het lijkt mij idd ook erg vroeg... in de eerste periode krijgen veulens ook nog een hoop voedings stoffen via mamma binnen, en de opvoeding, hechting niet te vergeten...

jubeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 21:39

Het gebeurd wel, denk wel dat het te vroeg is. Het ligt natuurlijk ook aan de omstandigheden, soms kan het natuurlijk niet anders.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 21:43

Ik heb mijn veulen met 12 weken van de merrie af moeten halen voor de nacht.. mijn merrie had een verschrikkelijke blessure, en moest daardoor 's nachts gestrekt liggen, en kon dus niet met een veulen in de stal blijven staan.
Mijn veulen is nu 5 maanden, en staat dus al vanaf 12 weken 's avonds alleen op stal, maar overdag staat ze nog steeds (stiekem) te drinken bij haar moeder!
Binnenkort zullen we haar echt spenen.

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 21:56

12 weken.. ongeveer 3 maanden.. Dat is in Belgie dé datum om af te spenen.. Ik zelf vond het vééééééééélste vroeg op 3 maanden en ze is nu gespeend en is bijna 5 maanden! Ik heb me dus niet aan de regel gehouden

Lida

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 22:21

De mijne is ook met 3 maanden gespeend omdat toen alle veulens werden gespeend en de loopstal ingingen, hij was van 21 juli en 1 november werd het spul gespeend, hij heeft er geen nadelige gevolgen van onvergehouden.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 20:26

Heb ooit op een ander forum voor iemand stukken uit een artikel in Bit overgetypt.
Hier komen ze

Citaat:
De meeste fokkers halen een veulen tussen de vierde en de zesde maan bij de merrie weg. Voor velen is het nu van spenen niet duidelijk, het is meer een gewoonte. IN een aantal gevallen is spenen noodzakelijk: de merrie kan het veulen niet (meer) voeden of de eigenaar wil zijn merrie weer in de sport uitbrengen. Of er is geen ruimte voor het veulen, de merrie gaat te veel in conditie achteruit of het veulen is onhandelbaar. In het wild blijven de veulens de hele eerste winter drinken bij hun moeder, ook als de moeder opnieuw drachtig is. De moeders spenen de dan inmiddels jaarlingen gemiddeld zo rond twee maanden tot zes weken voor de geboorte van het nieuwe veulen. Alleen als een merrie een slechte conditie heeft en drachtig is, zal ze haar veulen iets eerder spenen. Sommige moeders spenen helemaal niet, of maar kort voor de geboorte. Er zijn geen aanwijzingen dat dit tenkoste gat van de gezondheid van de nieuwste veulens of van de moeders.

Citaat:
Wetenschappelijk is bewezen dat spenen een van de meest stressvolle en traumatische ervaringen kan zijn voor een veulen en, niet onwaarschijnlijk, gevolgen heeft voor de rest van zijn leven. Toegang tot de melk bij de moeder geeft het veulen zowel fysieke voeding als een gevoel van (emotionele) veiligheid. Door het spenen valt die veiligheid weg. Dat kan resulteren in zoveel stress dat het veulen vatbaar wordt voor ziektes, letsel, verminderde groei en het (vroeg) ontwikkelen van orale stereotiepen zoals kribbenbijten, luchtzuigen en excessief likken. IN onderzoeken is aangetoond dat vooral bij vroeg gespeende veulens de groei stagneert en ze in de herfst kleiner zijn dan hun leeftijdsgenootjes. [...]
Agressie, sociale dominantie en temperament lijken gedeeltelijk van de moeder overgenomen gedragingen te zijn, die een vroeg gespeend veulen niet voldoende aanleert.

Citaat:
Een ander aspect is voeding. Veulens die vet- en vezelrijke voeding brokken (naast hooi of weidegang) krijgen, zijn minder gestresst bij het spenen dan veulens die brokken krijgen met veel koolhydraten en suikers. Geen brokken gaf nog veel meer stress. Het is daarom belangrijk om veulens al voor het spenen al aan het eten van brokken te wennen en hiermee na het spenen door te gaan.

Citaat:
Spenen kan abrupt of geleidelijk. Bij abrupt spenen worden merrie en veulen in één keer buiten elkaars gezichts-, reuk - en gehoorsafstand gezet. Dat is de minst goede methode. Bij geleidelijk spenen mogen ze in goed omheinde paddocks of weilandjes naast elkaar staan; contact is toegelaten, maar drinken is niet meer mogelijk. Onderzoek heeft aangetoond dat dit veel minder stress oplevert.

Citaat:
De stress van het spenen loopt vaak enorm op door het veulen al direct na het spenen te vervoeren naar een - vreemde - opfokgroep. Vervoer op zich is al een stressvolle aangelegenheid, en dan ook nog in een getraumatiseerde toestand (van het veulen uit gezien) vervoerd worden naar een koppel onbekende andere veulens is vragen om problemen. Om van latere trailerproblemen bovenop de andere veel voorkomende speengevolgen nog maar te zwijgen.

Manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 20:37

Tis geen konijn

Ik vind 3 maanden ook wel errug vroeg.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 21:00

Hardstikke bedankt voor jullie reacties!!!!

Ik heb er heel veel aan....

Echt super bedankt!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 21:18

Bij ons is nu net een nieuwe aanwinst gekomen, uit Belgie........geboortedatum 2 juni, dus ook rond de 12 a 13 weken oud. Rechtstreeks door de fokker van de moeder gehaald en naar ons gebracht. Baal er ook van, maar gelukkig staan er genoeg paarden op stal zodat hij zich toch niet zo alleen voelt.

Zidalgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 21:35

Ik heb mijn (nu 2-jarige) merrie ook al op 3 maanden moeten spenen. Ze had een ongeluk gehad in de stal (met haar achterbeen vast gezeten) en daardoor moest ze geopereerd worden. We hadden de keuze spenen of de merrie erbij laten. Maar omdat het veulen 2,5 week in het gips moest en dus niet uit de stal mocht hebben we het veulen gespeend. Redenen: merrie kon dan 2,5 week niet de stal uit en heeft toch al snel last van stalbenen, veulen heeft alleen wat meer ruimte in de stal, DA vond dat het veulen sterk genoeg was (ze at alles al en dronk al regelmatig water) en we waren dan ook meteen van het spenen af (ging op een rustigere manier omdat merrie en veulen sedatie kregen). Nadelen: alleen dat we het krachtvoer van de merrie nog niet afgebouwd hadden. Het veulen heeft er overigens niets mee geleden. Ze is begin juli 2 geworden en meet nu al 1.66m.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 21:41

das een duidelijk stuk Teigetje
daar kan iedereen wat van leren

een veulen spenen met 12 weken ..ik vind het ronduit belachelijk
tenzij daar een goede reden voor is.. zoals een zieke moeder o.i.d.
soms kan het gewoon niet anders

de wereld zit vol met gestreste getraumatiseerde paarden
te vroeg/verkeerd afspenen zou daar dus ook reden van kunnen zijn
als je het stuk van Teigetje leest

zelf laat ik ze zo lang mogelijk bij de moeder lopen
opfok doe ik eigenlijk nooit
ze blijven gewoon thuis.. op 1 uitzondering na
ik heb 1 hengst in de opfok maar deze heeft 10 maanden bij zijn moeder gelopen toen was moeder hem zat

als de omstandigheden het toe laten.. zo lang mogelijk bij moeder laten lijkt mij het beste

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 21:59

Mijn veulen word volgend weekeind 4 maanden en ik vind hem eigenlijk toch nog wel heel klein en baby.

Hij heeft rustig aan al wel van alles gezien, staat vaak met papa of haar nichtje op stal als ik mama mee neem(en dit is geen probleem), is al mee geweest naar de keuring en is al een paar keer mee geweest naar het bos(ik wil ook af en toe met mijn merrie buiten rijden en met mijn veulen er los naast in het bos vind ik altijd het prettigst).

Ik had eigenlijk afgesproken met zijn toekomstige eigenaar dat hij op gehaald kan worden als hij minimaal 4 maanden + gechipt is. Ik ging er van uit dat het chippen nog even op zich liet wachten, maar ze komen dit weekeind. Ik zal dus vragen of hij nog een paar weekjes langer kan blijven.

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 23:40

Ik doe ze altijd met de 4 a 5 maanden spenen. Ligt eraan hoe mijn merrie eraan toe is.
Ik rij mijn merrie ook nog steeds, ook op wedstrijden.
En ze lijdt er gewoon veel mee als er een veulen aan loopt te lubberen en ze is ook weer drachtig en dan ook nog rijden.
4 a 5 maanden gaat altijd goed, maar dan begint ze wel te verslijten hoor.
De veulens en de merrie merken er nooit niks van omdat ze al veel van elkaar af zijn geweest met rijden etc.
Ik haal de merrie gewoon uit stal en mijn vader loopt met het veulen weg naar de wei bij ons in de buurt waar die komt te staan samen met een ander veulen of shetlander ofzo.
Dit jaar hebben ze nog eens niet gehinnikt.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 06:55

lachmar schreef:
De veulens en de merrie merken er nooit niks van omdat ze al veel van elkaar af zijn geweest met rijden etc.
Ik haal de merrie gewoon uit stal en mijn vader loopt met het veulen weg naar de wei bij ons in de buurt waar die komt te staan samen met een ander veulen of shetlander ofzo.
Dit jaar hebben ze nog eens niet gehinnikt.

DE ideale manier om narigheid te voorkomen
zelf doe ik het ook al jaren zo
min of meer toevallig omdat ik de merries ook gewoon onder zadel had als ze een veulen hadden
het veulen bleef dan dan in het land met de anderen paarden
als ik met de merrie weg was
afspenen gaat dan heel eenvoudig zonder trauma's
de veulens zijn allemaal relexte leuke (rij) paarden/pony's geworden

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 07:00

unamie schreef:
das een duidelijk stuk Teigetje
daar kan iedereen wat van leren

een veulen spenen met 12 weken ..ik vind het ronduit belachelijk
tenzij daar een goede reden voor is.. zoals een zieke moeder o.i.d.
soms kan het gewoon niet anders

de wereld zit vol met gestreste getraumatiseerde paarden
te vroeg/verkeerd afspenen zou daar dus ook reden van kunnen zijn
als je het stuk van Teigetje leest

zelf laat ik ze zo lang mogelijk bij de moeder lopen
opfok doe ik eigenlijk nooit
ze blijven gewoon thuis.. op 1 uitzondering na
ik heb 1 hengst in de opfok maar deze heeft 10 maanden bij zijn moeder gelopen toen was moeder hem zat

als de omstandigheden het toe laten.. zo lang mogelijk bij moeder laten lijkt mij het beste

Aanvankelijk door omstandigheden (pas verhuisd en nog niet genoeg stallen) en later omdat het geen problemen gaf, is mijn jonge merrie maar gespeend op twee jaar
Moeder had er totaal geen last van (zelfs dan moesten we ze nog haast op dieet zetten), rijden en wedstrijden was geen probleem. Ze hebben dan enkele weekjes op naast elkaar liggende weides gestaan en dan weer bij elkaar. Ze hebben een aparte band en kleven toch niet aan elkaar. Je kan ze gerust enkele maanden uit elkaar halen, allemaal geen probleem.

Afbeelding
anderhalf en al haast even groot als mama

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 07:21

Deze is inmiddels 6 maanden.
Ze groeit rustig door in harmonie met moeder en de rest in de kudde.
Jeugdgroei bij de moeder is nog altijd de goedkoopste en gezondste groei.

Afbeelding

Lida

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 07:39

Mijn hengst is dus als bovenstaand met 12 weken gespeend, verder hebben wij hier thuis een merrie gehad die haar merrieveulen tot ongeveer 18 maanden bij haar heeft gelopen en gedronken kon niet echt een verschil ontdekken met vroeg afspenen.

De hengst was wel sneller volwassen heeft geen nadelige gevolgen ondervonden en heeft zich ook nooit in het koppel als jongste op zijn kop laten zitten ook niet ten opzichte van 2 jarige hengsten die in het
zelfde weiland liepen die zomer.

Mijn eigen voorkeur ligt wel bij het zolang mogelijk bij de moeder laten
lopen maar de hengst kocht ik bij een fokker daar zal het er toch iets anders aan toe gaan dan op een prive stal.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 07:43

@ Teigetje
haha wat een grappig gezicht zeg zo'n groot "veulen"

@Ceacario waar woon jij ?
in het paradijs of zo.....
wat een prachtig stel
van welke hengt is het veulen

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 07:54

unamie schreef:
@ Teigetje
haha wat een grappig gezicht zeg zo'n groot "veulen"

@Ceacario waar woon jij ?
in het paradijs of zo.....
wat een prachtig stel
van welke hengt is het veulen

Het bedrijf is in de regio Boxmeer-Duitse Grens.
Het veulen is een Darlington.
Was geselecteerd voor het Fohlen-Bundeschampionat,
maar zijn daar niet naar toegegaan omdat er in de finale pakweg een 100 meedoen.

Het veulen is eventueel te koop ,of de moeder .
Moet keuzes maken i.v.m. de aantallen.

Moeder Opan x Rachmaninoff (Rubinstein) is drachtig van
Del-Rio ( De Niro x Rubinstein )

Site Del-Rio