Het veulen wordt gewoon ons 2de paardje, en zal dus ook niet weggaan.
Maar nou heb ik helemaal geen ervaring met veulens, ik heb wel paarden vanaf hun 1ste verzorgt/ opgevoed, maar van de periode daarvoor weet ik eigenlijk nog te weinig.
Ik zal een paar specifieke vragen stellen, maar als iemand sites, boeken, cursussen of weet ik het weet wat gaat over het dekken van een merrie tot het veulen afspenen ( en dus alles daar tussen), zou ik daar graaaag meer over willen horen

Eerst het dekken, ik wil haar laten dekken door een goedgekeurde hengst, of deze volgend jaar dekt weet ik nog niet, maar hoe gaat zoiets in zijn werk?
Hoelang moet mn merrie daar staan, hoevaak moet ze gedekt worden, moet je betalen als de dekking mislukt? Moet je betalen als het veulen dood gaat bij geboorte?
Hoelang draagt een paard nou eigenlijk? (ik dacht altijd een klein jaar?)
Wanneer ga je het echt zien? wanneer moet je testen of ze echt drachtig is? Hoelang kan ik haar nog (licht) aan het werk zetten?
Hoe weet je wanneer het tijd is om snachts bij de merrie te blijven? Moet ze perse apart als ze moet bevallen (merrie staat 24/7 hele jaar door buiten in een kuddetje)? Hoelang kan een bevalling duren?
Kunnen ze (als alles goed is) de volgende dag al gewoon bij de kudde in? Hoe benader je een veulen voor het eerst? Hoe en wanneer laat je hem wennen aan het halster? Vanaf welke leeftijd kan je veulen en merrie afentoe scheiden (om te rijden of veulen mee te nemen op wandeling) Wanneer gaat een veulen zelf eten, wanneer krijgt ie tandjes?
Hoelang duurt het voordat zijn hoefjes hun vorm aan hebben genomen, moet ik hem dan ook al meteen (laten) bekappen?
Ik wil ze zo lang mogelijk bij elkaar, wat is de leeftijd dat ze écht uit elkaar moeten (afgespeent dus, dat ze dus echt voor een tijdje uit elkaar gaan)?
Op welke leeftijd kan je een hengst het beste castreren?
Hoelang moet ik ze uit elkaar houden voordat ik ze weer samen kan stallen (zelfde kudde dus weer in)?
Ik heb nog wel even de tijd voordat ik deze vragen allemaal antwoordt op moet weten, maar ik wil hier niet aan beginnen als er allerlei vragen door mijn hoofd gaan, dat snappen de meeste hier ook wel denk ik.
Nogmaals, alle sites, boeken en andere dingen over dit onderwerp zijn welkom !