Veulen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 19:37

Nou zoals sommige al weten wil ik mijn merrie laten dekken.
Het veulen wordt gewoon ons 2de paardje, en zal dus ook niet weggaan.

Maar nou heb ik helemaal geen ervaring met veulens, ik heb wel paarden vanaf hun 1ste verzorgt/ opgevoed, maar van de periode daarvoor weet ik eigenlijk nog te weinig.
Ik zal een paar specifieke vragen stellen, maar als iemand sites, boeken, cursussen of weet ik het weet wat gaat over het dekken van een merrie tot het veulen afspenen ( en dus alles daar tussen), zou ik daar graaaag meer over willen horen

Eerst het dekken, ik wil haar laten dekken door een goedgekeurde hengst, of deze volgend jaar dekt weet ik nog niet, maar hoe gaat zoiets in zijn werk?
Hoelang moet mn merrie daar staan, hoevaak moet ze gedekt worden, moet je betalen als de dekking mislukt? Moet je betalen als het veulen dood gaat bij geboorte?
Hoelang draagt een paard nou eigenlijk? (ik dacht altijd een klein jaar?)
Wanneer ga je het echt zien? wanneer moet je testen of ze echt drachtig is? Hoelang kan ik haar nog (licht) aan het werk zetten?
Hoe weet je wanneer het tijd is om snachts bij de merrie te blijven? Moet ze perse apart als ze moet bevallen (merrie staat 24/7 hele jaar door buiten in een kuddetje)? Hoelang kan een bevalling duren?

Kunnen ze (als alles goed is) de volgende dag al gewoon bij de kudde in? Hoe benader je een veulen voor het eerst? Hoe en wanneer laat je hem wennen aan het halster? Vanaf welke leeftijd kan je veulen en merrie afentoe scheiden (om te rijden of veulen mee te nemen op wandeling) Wanneer gaat een veulen zelf eten, wanneer krijgt ie tandjes?
Hoelang duurt het voordat zijn hoefjes hun vorm aan hebben genomen, moet ik hem dan ook al meteen (laten) bekappen?
Ik wil ze zo lang mogelijk bij elkaar, wat is de leeftijd dat ze écht uit elkaar moeten (afgespeent dus, dat ze dus echt voor een tijdje uit elkaar gaan)?
Op welke leeftijd kan je een hengst het beste castreren?
Hoelang moet ik ze uit elkaar houden voordat ik ze weer samen kan stallen (zelfde kudde dus weer in)?

Ik heb nog wel even de tijd voordat ik deze vragen allemaal antwoordt op moet weten, maar ik wil hier niet aan beginnen als er allerlei vragen door mijn hoofd gaan, dat snappen de meeste hier ook wel denk ik.
Nogmaals, alle sites, boeken en andere dingen over dit onderwerp zijn welkom !

susan_opel

Re: Veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 19:56

misschien kan je een keer naar een hengstenhouderij bellen, die kan je de antwoorden wel geven

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 20:16

Toen ik mijn veulen kocht (6 maanden oud toen). En ik wist er ook nog niet veel van. Ben ik naar de bieb gegaan en heb ik boeken gehaald. Er zijn hele leuke boeken over dit onderwerp. Ik zelf vond veulens krijgen een erg informatief boek. Staan veel antwoorden op jou vragen in. Ik vond het boek veulens opvoeden ook leuk. Maar dat is meer als een verhaaltje geschreven. (als ik geen boeken door elkaar heb gehaald)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 07:25

Ja ik ga denk ik zoiezo maar even naar de bieb

Hengstenhouderij bellen moet ik eigenlijk ook w el doen, kan ik ook meteen vragen of de hengst die ik op t oog heb wel dekt volgend jaar.

thanx

sara0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 11:19

hoi hoi

ik kan je wel veel vertellen maar ook niet alles natuurlijk want het is immders de natuur die het moet doen. maar goed:

Citaat:
Eerst het dekken, ik wil haar laten dekken door een goedgekeurde hengst, of deze volgend jaar dekt weet ik nog niet, maar hoe gaat zoiets in zijn werk?

je moet op zoek gaan naar een hengst. (of hengstenhouder) het is maar net wat je wil wil je een sport paard of een paard met een super karakter. ik persoonlijk ga voor het karakter.
je gaat dan congact zoeken met de eigenaar en de kosten vragen enzo.

Citaat:
Hoelang moet mn merrie daar staan, hoevaak moet ze gedekt worden, moet je betalen als de dekking mislukt? Moet je betalen als het veulen dood gaat bij geboorte?

het hangt er vanaf of je merrie nog hengstig is, zo ja dan moet ze vaker gedekt worden. je kunt tot een overeenstemming komen of je moet betalen als de dekking mislukt. vaak betaal je dan ieder de helft.
als het veulen dood gaat bij de geboorte kan de hengsten houder daar niets aan doen, dus dan moet je gewoon betalen

Citaat:
Hoelang draagt een paard nou eigenlijk? (ik dacht altijd een klein jaar?)

een paard draagt ongeveer 11 maanden.

Citaat:
Wanneer ga je het echt zien? wanneer moet je testen of ze echt drachtig is? Hoelang kan ik haar nog (licht) aan het werk zetten?

als je merrie niet meer hengstig is geweest kun je de dieren arts na ongeveer 6 weken laten komen om je merrie te scannen. dan kun je zien of het is gelukt. ik zou je merrie dan nog wel om de 3 maanden even laten scannen of nakijken of alles nog goed gaat.
je kunt gewoon nog met haar rijden tot ongeveer twee maanden voor de bevalling want dan wordt het echt veel te zwaar.

Citaat:
Hoe weet je wanneer het tijd is om snachts bij de merrie te blijven? Moet ze perse apart als ze moet bevallen (merrie staat 24/7 hele jaar door buiten in een kuddetje)? Hoelang kan een bevalling duren?

als kleinedruppeltjes melk aan de uier komen dan gaat het meestal snel alleen een paard kan rustig nog een week lopen met druppeltjes aan de uier. nou als ze gewent is in een kudde kun je haar het best laten staan alleen het contact met jou en het veulen wordt er wat lastiger van. als het de eerste keer is kan het lang duren maar het hoeft niet. kan ook heel snel gaan.

Citaat:
Kunnen ze (als alles goed is) de volgende dag al gewoon bij de kudde in? Hoe benader je een veulen voor het eerst? Hoe en wanneer laat je hem wennen aan het halster? Vanaf welke leeftijd kan je veulen en merrie afentoe scheiden (om te rijden of veulen mee te nemen op wandeling) Wanneer gaat een veulen zelf eten, wanneer krijgt ie tandjes?

ik zou ze niet direct de kudde in doen maar wel buiten liefst op een erf ofzo. als de moeder het toe laat dan kun je inprincipe wel een uur na de bevalling al bij je veulen gaan zitten en het aaien (als hij/zij al staat en drinkt) laat hem direct de volgende dag maar al wennen aan het halster. na een paar dagen al voorzichtig aan de benen komen voetjes op tillen vast zetten borstelen enz. na ongeveer twee weken kun je dan gaan rijden (ongeveer een half uurtje) maak het dan niet te zwaar voor je merrie.veulens gaan al heel snel zelf eten en drinken zodra ze tanden krijgen gaan ze gras eten en dat is heel snel!

Citaat:
wat is de leeftijd dat ze écht uit elkaar moeten (afgespeent dus, dat ze dus echt voor een tijdje uit elkaar gaan)?

ik heb eens gelezen dat je een veulen wel tot 11 maanden er bij kunt laten lopen maar meestal speen je ze na 6 maanden alleen als je een hengst hebt dan kun je het besten hem al na 4 a 5 maanden doen omdat ze dan gaan lopen klieren.

Citaat:
Op welke leeftijd kan je een hengst het beste castreren?
Hoelang moet ik ze uit elkaar houden voordat ik ze weer samen kan stallen (zelfde kudde dus weer in)?

castreren zul ja aan de dierenarts moeten vragen die weet dat het best en ik heb mijn paarden ongeveer drie maanden uitelkaar gehouden (liefst langer) maar ze herkende elkaar nog wel.

nou als je nog meer wilt weten dan pb je me maar....

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 11:23

dat van rijden is helemaal afhankelijk van de merrie in kwestie.
Ik heb een paard gehad waar ik 3 maand van te voren al niks meer mee kon doen.
En ik heb ze ook wel eens lichtgereden tot een week voor de bevalling en daarna nog bijna elke dag licht gelongeert.
Als het kan moet je gewoon heel licht werk doordoen.
Dan zijn de spieren mooi soepel tijdens de bevalling.
Je merkt vanzelf wel wanneer de merrie het niet meer aankan.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 21:42

Okay heel erg bedankt voor de info

Het is een paardje voor mezelf, mijn merrie is kruizing connemara en ik wil haar eigenlijk laten dekken door een connemara, maar zit nu lichtelijk te twijfenen of ik er miss geen anda op moet zetten. maar goed, daar moet nog even over nagedacht worden dus.

Ik heb alleen een bevalling mee gemaakt in frankrijk, deze pony bleef gewoon in de kudde en is gewoon op t veld bevallen.
De moeder van mijn merrie is een manege paard, en heeft 2 uur voor de bevalling nog een les gelopen...

Waarschijnlijk is het dan idd wel per merrie verschillend, ik moet maar gewoon goed opletten. Mijn merrie laat het wel goed merken als ze geen zin heeft/ moe is gelukkig.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 09:20

VMR -> KS

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 12:40

Toydoll schreef:
Okay heel erg bedankt voor de info

Het is een paardje voor mezelf, mijn merrie is kruizing connemara en ik wil haar eigenlijk laten dekken door een connemara, maar zit nu lichtelijk te twijfenen of ik er miss geen anda op moet zetten. maar goed, daar moet nog even over nagedacht worden dus.

Ik zou dan voor jezelf de voors en tegens op papier zetten van beide rassen en evt beide dekhengsten van alle twee de rassen eens bij gaan kijken en dan kijken welke kwá karakter het beste aansluit op je het karakter van je merrie!

Mexx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 13:57

hey,

1 ding! :veel aandacht geven. echt waar ze hebben veel aandacht nodig.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 15:15

Hier zijn alle drie de merries 'in de kudde' bevallen. Ook gewoon met de veulens erbij in de groep gelaten. Dit waren wel merries die aan me gewend waren en bij 2 van de 3 ben ik er meteen met/na de geboorte bij geweest en het contact met de veulens was dan ook net zo vanzelfsprekend als wanneer ze in de box zouden hebben gestaan.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 15:26

Nicole288 schreef:
Hier zijn alle drie de merries 'in de kudde' bevallen. Ook gewoon met de veulens erbij in de groep gelaten. Dit waren wel merries die aan me gewend waren en bij 2 van de 3 ben ik er meteen met/na de geboorte bij geweest en het contact met de veulens was dan ook net zo vanzelfsprekend als wanneer ze in de box zouden hebben gestaan.

Okay

Ik wil haar eigenlijk ook in de kudde laten staan, en dan wel in de buurt zijn, voor als er iets mis gaat, en dan na de bevalling voorzichtig benaderen.
Ik heb ook juist express een jaar gewacht zodat ik eerst een goede band met mn merrie op kan bouwen.

Alleen omdat de meeste merries toch in stal bevallen vroeg ik me af of daar een echte reden voor is of omdat ze ze op stal zetten omdat 'iedereen' dat doet...