Afstammelingenkeuringen Undigo/UB40/Troy/ Painted Black enz

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wiepie

Afstammelingenkeuringen Undigo/UB40/Troy/ Painted Black enz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 07:16

Wie is er bij een (of meer) van de afstammelingenkeuringen geweest en wat was je indruk van de veulens?

Bucephalus

Re: Afstammelingenkeuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 08:05

Ik ben gisteren bij alle afstammelingenkeuringen geweest van het KWPN.

Bij van Manen lag het er allemaal netjes bij, ik was wat laat en kreeg het overzicht van Thunderbolt in mijn handen. Ik vond de veulens toch behoorlijk in het dressuurtype staan en toen bleek later dat het toch de Undigo's waren . Een tip voor de locaties: zorg dat er een speaker is die even omroept wat het nummer is en de afstamming (bij van Manen zaten de kleine, moeilijk leesbare hoofdstelnummers aan het hoofdstel van het publiek af, dus dat werd gissen, zeker als je pen, papier en camera in de aanslag hebt en verder nog meedoet aan de gesprekken , bij de Dalhoeve vond ik de lange cijfers met de nullen ervoor moeilijk leesbaar en bij van Uytert waren de (luxe) catalogi op, dus dat was gissen.)

De veulens van Undigo hadden eigenlijk allemaal mooie koppies en lange halzen. Mooi, groot oog, verticale halsrichting en vrij vaak een kapje op de hals. Smalle hoofd- halsverbinding. Ze maakten een wat 'verlegen' indruk, bleven dicht bij hun moeders en galopperden niet allemaal even gemakkelijk aan. De meesten hadden een duidelijke voorkeur voor de draf. Het gebruik van het voorbeen bleef wat vlak en de stap was over het algemeen genomen niet erg ruim. In de draf zouden ze wat meer veer mogen hebben. Wel allemaal mooie types ook uit minder mooie merries.

UB 40 toonde een flinke groep veulens. De belangstelling van het publiek voor deze nakomelingen was groter dan bij van Manen.
De veulens hadden veer in de draf en galoppeerden over het algemeen genomen gemakkelijk aan. De halsrichting was verticaal, regelmatig kwam de hals wat diep uit de borst, met neiging naar een onderhals en ik heb verschilldende keren een zware hoofd-halsverbinding gezien. De veulens hielden eigenlijk allemaal de rug strak in de draf, er de hals extra opzettend. De koppies hadden vrijwel allemaal uitstraling. Regelmatig zag ik een afgeslagen croupe, terwijl de moeders deze niet hadden. Daar waar dat wel het geval was, gaf UB 40 dat extra door. In de bochten hadden nogal wat veulentjes moeite met de balans en zetten de achterbeentjes vrij ver schuin naar buiten om meer steun te krijgen. Uit klassieke moeders waren de veulens in het lichaam allemaal wat zwaar, zoals de hengst dat zelf ook heeft.
De stap was over het algemeen genomen zeer ruim. De veulens beleven over het algemeen genomen goed bij de moeder, hier en daar een boefie ertussen, maar niets extreems.

Troy:

Toonde maar een paar nakomelingen uit wisselende moeders, dus dat is moeilijk. De veulens wisselden sterk in model en type. Hij sluit zo te zien het beste aan op moeders die zelf wat fijner zijn dan op de klassiekere merries. In de draf en in het bochtenwerk blijft de achterhand goed meekomen. Het voorbeengebruik is niet zo expressief. De veulens hadden geen moeite met het aangalopperen.

De Painted Black nakomelingen:

Bij van Uytert was het dringen geblazen. Painted Black toonde een collectie veulens die allemaal flink aan de maat waren. Mooie expressieve (wat Rhodiumachtige) hoofdjes met een groot oog, ook uit moeders die een fors, groot, niet expressief hoofd hadden. Veelal in de kleuren donkerbruin, een paar zwarte en ik meen 1 vosje. Sterke veulens die over het algemeen genomen gemakkelijk aangaloppeerden. De achterhand kwam behoorlijk goed mee (viel niet tegen ) In de draf was het voorbeen niet spectaculair, maar ook niet kort. In het bochtenwerk bleven de veulens mooi overeind en zetten de achterbeentjes goed in het spoor. De stap was niet zo ruim als die van de UB 40-veulens, maar zeker voldoende. Natuurlijk zaten er hier ook wat mindere veulens bij, maar dan bracht de moeder ook niets mee. Geen bijzonderheden m.b.t. karakters. De meeste veulens bleven dicht bij hun moeders, hier en daar was er een erg zelfbewuste bij die wat jolig werd. Kortom een aansprekende collectie.

Thunderbolt:

Toonde veulens met gespierde achterhanden die vrijwel allemaal goed aangaloppeerden. De veulens hadden expressieve hoofdjes en ook in de draf vielen ze niet tegen.

Als ik kan zal ik kijken of ik er vanavond wat beelden bij kan plaatsen. Nu weer aan het werk .

Wiepie

Re: Afstammelingenkeuringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 08:36

Mooi verslag, dank je

Mansolein

Re: Afstammelingenkeuringen Undigo/UB40/Troy/ Painted Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 14:56

ja, zeker. Ik blijf het jammer vinden van ub40 verkocht is naar amerika.