Veulenschetser

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Poohbeer

Veulenschetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 09:49

Voor degene met een KWPN veulen.

Is bij jullie de schetser al geweest of weet je al wanneer die komt?

Ik heb begrepen dat het veulen niet eerder mag worden afgespeend dan dat de schetser is geweest.
Nu willen we Aziro met een maand af gaan spenen, maar je raad het al.....ik heb nog niks gehoord over wanneer de beste man/ vrouw gaat komen....

Eliene

Re: Veulenschetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 11:33

Op de rekening voor de administratiekosten van het KWPN (die je krijgt nav het opgestuurde geboortebericht) staat als het goed is de naam genoemd met een telnr van de schetser die bij jou langs moet komen. Tenminste, bij mij was dat zo. Angeliene is morgen 7 weken oud en de schetser belde mij vorige week. Hij komt wsl. a.s. vrijdag even langs. Neem anders zelf even contact op en als je geen gegevens van de beste man/vrouw hebt zou ik het KWPN er even voor bellen. Succes!

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 11:50

bij mij is hij bij 5 weken al geweest, is mijn veulen gelijk gechipt en dna-getest, ik heb alles al binnen, paspoort dus...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 12:30

kannie schreef:
bij mij is hij bij 5 weken al geweest, is mijn veulen gelijk gechipt en dna-getest, ik heb alles al binnen, paspoort dus...

Bij mij ook!

(Gorinchem)

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 12:34

Bij mij is hij inderdaad ook nog niet geweest. Ik heb een tijd geleden al eens gebeld, maar toen zei hij dat het nog wel even kon duren. Diegene die op mijn rekening staat is niet degene die komt schetsen omdat deze persoon ziek is ofzo.

Het is maar goed dat je deze topic plaatst, want ik had er niet meer aan gedacht en had ze waarschijnlijk zo gespeend.

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 12:39

Oeps...

Hoe lang duurt het eigenlijk eer je (nadat schetser is geweest en de chip is geplaatst) het paspoort + papier krijgt? Iig het paspoort, om te kunnen gaan vervoeren zeg maar. Bij mij gaat de schetser niet chippen, dat gaat m'n VA doen en ik wil dus even weten wanneer dat uiterlijk gedaan moet worden om op tijd het paspoort te krijgen zodat er gespeend kan gaan worden... (niet dat ik daar naar uitkijk, maar ja, het moet toch). Ik heb het KWPN gebeld en daar werd "een week of 2" gezegd, maar helemaal overtuigd klonk dat niet. Vooral niet omdat ze eerst zei "Oh, maar tot 7 maanden kan het vervoer zonder paspoort" waarop ik haar maar vertelde dat dat alleen kan als de moeder er (met paspoort) bij is en dat een veulen alleen toch echt een eigen paspoort moet hebben als 'ie over de weg vervoerd worden naar het opfokadres... Antwoord: "Oh ja..." ...

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 15:08

Kitty schreef:
Bij mij is hij inderdaad ook nog niet geweest. Ik heb een tijd geleden al eens gebeld, maar toen zei hij dat het nog wel even kon duren. Diegene die op mijn rekening staat is niet degene die komt schetsen omdat deze persoon ziek is ofzo.

Het is maar goed dat je deze topic plaatst, want ik had er niet meer aan gedacht en had ze waarschijnlijk zo gespeend.

Aangezien die van mij in Witten staat zullen we denk ik wel dezelfde hebben. Ik heb een mail gestuurd naar het KWPN.
Zou wel vrij banketstaaf zijn als we niet af kunnen spenen omdat ze zo traag zijn met een schetser.

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 15:13

Eliene schreef:
Oeps...

Hoe lang duurt het eigenlijk eer je (nadat schetser is geweest en de chip is geplaatst) het paspoort + papier krijgt? Iig het paspoort, om te kunnen gaan vervoeren zeg maar. Bij mij gaat de schetser niet chippen, dat gaat m'n VA doen en ik wil dus even weten wanneer dat uiterlijk gedaan moet worden om op tijd het paspoort te krijgen zodat er gespeend kan gaan worden... (niet dat ik daar naar uitkijk, maar ja, het moet toch). Ik heb het KWPN gebeld en daar werd "een week of 2" gezegd, maar helemaal overtuigd klonk dat niet. Vooral niet omdat ze eerst zei "Oh, maar tot 7 maanden kan het vervoer zonder paspoort" waarop ik haar maar vertelde dat dat alleen kan als de moeder er (met paspoort) bij is en dat een veulen alleen toch echt een eigen paspoort moet hebben als 'ie over de weg vervoerd worden naar het opfokadres... Antwoord: "Oh ja..." ...

Als ik het van jou zo lees kan ik mijn veulen nu maar vast laten chippen? Bij mij doet ook mijn eigen DA dat. Weet jij bij toeval of die dan ook het paspoort aanvraagd ofzo? Of moet ik die nu alvast aanvragen voordat de DA de chip komt plaatsen?

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 15:28

Volgens mij is het zo dat het KWPN de info van de schetser plus de paperassen van de chipper (nr enzo op een formulier neem ik aan) moet hebben en dan kan overgaan tot afgifte van paspoort en papier. Als de schetser is geweest en m'n VA heeft gechipt en de boel is verstuurd (of ik doe dat zelf dat zij de papieren aan mij geeft, ik weet nog niet hoe dat gaat) dan denk ik dat ik een paar dagen later even het KWPN bel om te vragen of alles er is en of het papier + paspoort in de maak zijn. Gewoon even voor alle zekerheid, er is bij mij nl. vorig jaar bijna een papier "zoekgeraakt" van Eliene die keur was geworden (en daarmee elite), ahum...

Ik denk dat ik maar een marge van 4 weken aanhoud en Angeliene laat chippen rond 3 maanden. Veiligheidshalve...

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 15:52

Hier is vorige week de schetser/chipper geweest en omdat ik weet dat het bij het (welsh) stamboek best eens lang kan duren voordat je het paspoort binnen hebt, heb ik van het aanvraagformulier even een kopie gemaakt nadat alles was ingevuld.
Daarmee zou een veulen ook vervoert kunnen worden omdat daar ook alle gegevens op staan die in het paspoort komen, incl. barcode van de chip.

Odess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 16:18

Bij Assedo is de schetser/ chipper nog maar anderhalve week geleden geweest en hij is nu dik 4 1/2 maand. Het kan dus best lang duren!

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 18:05

Sorry, ik ben een vreselijke leek op dit gebied... Wat is een schetser ?

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 18:08

De man/ vrouw van het stamboek die komt kijken en opschrijven wat voor kleur je veulen is, of het nog bij de merrie loopt en tekent welke aftekeningen hij heeft zodat deze op het stamboekpapier als extra herkenning kunnen worden gezet.

Ik werdt net gebeld door de schetser....als je het over de duvel hebt zeg maar
Woensdagavond komt hij.

Odess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 18:10

Assedo heeft alleen een aftekening op zn ehm... dingetje Maar dat kon hij niet schetsen zei hij

Fijn dat hij komt, ben je van die onzekerheid af!

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 08:23

mijn veulen is 23 juli geschetst en gechipt en ik heb nog steeds geen papieren thuis.
En we gaan haar volgende week toch echt afspenen. Want ze begint aardig brutaal te worden en is al heel zelfstandig. Moeder begint er ook nogal onder de lijden dus.....
Ik hoop dus dat die papieren deze week nog in de brievenbus vallen

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 09:11

@ Marije: da's wel handig dat dat ook kan, ik zou sowieso een kopie hebben gemaakt. Ik hoop dat ik de papieren gewoon op tijd heb. Ik ben een beetje na de grote veulen-boom denk ik, mss scheelt dat ook nog met de snelheid van afhandelen.

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 09:14

Mooi voor je Poohbeer, heb je dat ook maar weer gehad!

@ Odess: goh, dan was 'ie snel klaar... Bij Angeliene heeft de meneer best wel wat te doen: drie witte benen, bles die schuin wegloopt, witte onderlip, vlekjes onder d'r buik...

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 09:28

Hoe deed de veulenschetser dat bij jullie met de aftekeningen aan de benen?
Bij Aurora was de schetser er al toen ze ± 6 weken was; nog helemaal in het veulenhaar dus, en alle benen waren nog licht/wit. Daar was nog weinig aan te zien hoe dat zou uitpakken.
Dus de schetser deed: voor heeft ze zwarte hoefjes; dat zal wel zwart worden, achter witte hoefjes, dus dat worden sokjes.

En dat klopte ook wel, maar het zijn heel specifieke sokjes geworden: aan de voorkant van het achterbeen bijna niets wits, en dan in de kootholte het wit oplopend tot aan/op de kogel.
Passen ze dat ooit nog aan op het papier?

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 09:47

Lijkt mij wel dat ze dat zouden moeten, maar of ze dat echt doen? (op de stamboekkeuring bijv.)

Bij Angeliene waren d'r aftekeningen direct heel scherp en duidelijk, ze is ook niet zo'n lichte vos en het wit stak direct heel duidelijk af. Dus dat is gemakkelijk.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 10:23

Bij zwarte of donkere benen met nog veel licht veulenhaar erop, helpt het wel eens om ze nat te spuiten of even tegen de haren in te strijken. Dan zie je vaak wel de donkere haren zitten of de donkere huid.

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 15:59

Ik heb ook nog niets gehoord, wel gebeld en toen zeiden ze dat er vanzelf contact opgenomen zou worden...
Ben wel benieuwd hoe de beschrijving gaat luiden

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 17:16

Mijn veulen is 5 mei geboren en 2 juli al gechipped. Vandaag de papieren binnen gekregen. Helaas klopt het paspoort niet, de gegevens van de vader zijn maar van 1 generatie genoteerd. Oeps, vergeten in te typen was de reactie van het stamboek. Nu kan ik het dus weer inleveren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 08:57

Ik heb een veulen gekocht en ik moet ook wachten met ophalen tot hij geschetst/gechipt is.. Dit duurt ook nogal lang, omdat het veulen in een andere regio staat dan waar de eigenaar woont.. Hij is geboren op 4 april, dus ik hoop ook dat die man een dezer dagen komt..

anneM_Ajax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 11:32

ajax is op 27 maart geboren en ik heb ook nog steeds niks gehoord of gezien. En omdat hij een niet gekeurde vader heeft moet er van hem nog dna genomen worden en kan hij dus niet verkocht worden. Heel stom want zijn pa staat hier dus alleen maar te eten en af en toe een lesje in de manege lopen
maja ik hoop dat ik snel gebeld wordt

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 12:13

Hier zijn gisteren 2 veulens gechipt en plukje manen getrokken voor dna (doen ze dat standaard? en waarom dan van de merrie niet?). Ze zijn geboren op 29 april en 9 mei en waren dus tegen de 4 mnd oud, het kan dus wel even duren voor ze komen.