welke manier van spenen is het beste?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

veronake

welke manier van spenen is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 14:33

Mijn veulen is bijna 5 maanden. mijn merrie is heel moeilijk dik te houden en de de laatste week is ze terug vermagert. Ik wil ook graag serieus beginnen trainen nu, maar durf niet goed omdat ze nog zoveel moet geven aan haar veulen ( en ze is opneiuw 4 maand drachtig)
Ik wil dus mijn veulen spenen, maar we moeten wachten op ofwel de nieuwe wei ofwel de nieuwe stallen.
De stallen zullen er eerst staan en nu is mijn vraag of het zou lukken om veulen gewoon in andere stal te zetten, en merrie en veulen apart buiten te laten ( met een schetter)
Ze zien dus elkaar wel als ze buiten lopen ( kunnen ook bijna aan elkaar aan als ze aan de stal gaan staan) maar hij kan niet meer drinken
Na enkele weken ( als de melkproductie stopt ) kan ik ze terug bij elkaar zetten. Doen jullie dit ook soms zo? gaat dit problemen veroorzaken

merci!

romeorowan

Re: welke manier van spenen is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 10:03

Ik speen de veulens altijd "langzaam". Eerst 2 uurtjes bij de merrie vandaan, wel dat ze elkaar kunnen zien. Daarna laten drinken en dan bijv. 4 uurtjes, weer laten drinken dan eens een nacht en zo steeds opbouwen.
Mijn ervaring is dat het voor jezelf meer werk brengt maar de veulens en de merries hebben helemaal geen stress. Ze kunnen gewoon kontakt hebben. Ik zet bij het veulen altijd een lief paard wat ze goed kennen.
Succes.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 10:35

Ik breng altijd de merrie weg naar een andere stal. Mijn ervaring is dat het dan het snelste gaat. Als ze binnen gehoors afstand (of zichtafstand) staan duurt het veel langer, ook zal de merrie dan langer melk aanmaken wat de kans op uierontsteking groter maakt. Daarbij vind ik het gewoon zielig om ze naar elkaar te laten gillen maar ze niet bij elkaar te laten.

michele

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 10:51

Sjuimpje schreef:
Ik breng altijd de merrie weg naar een andere stal. Mijn ervaring is dat het dan het snelste gaat. Als ze binnen gehoors afstand (of zichtafstand) staan duurt het veel langer, ook zal de merrie dan langer melk aanmaken wat de kans op uierontsteking groter maakt. Daarbij vind ik het gewoon zielig om ze naar elkaar te laten gillen maar ze niet bij elkaar te laten.

Ben ik het eigenlijk wel mee eens. Mijn veulen gaat straks ook ineens weg, en zi ewel wat er gebeurd.
Maar zo heb ik dat ook met mijn eigen merrie destijds gedaan, ze stond nog bij de moeder, en hup de trailer in en weggeaan.

veronake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 15:14

is wel waar, misschien de snelste manier zo
maar ze zouden altijd aan elkaar kunnen , is stal met een schutsel tussen ( kunnen er juist over met hun hoofd)
hij kan gewoon niet meer drinken voor de rest is er ni veel veranderd,
en wanneer de merrie geen melk geeft gewoon terug samen;..
ik ken er niet veel van hoor , dus als dit niet goed is, dan reageren jullie maar
is er dan meer kans op uierontsteking als ze elkaar gewoon blijven zien?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 16:54

Dit is ons elfde veulen. Onze merries hebben nog nooit uierontsteking gehad omdat als het veulen de kans krijgt de uier leeg te drinken en daarna een paar uurtjes niet kan drinken de merrie minder melk aanmaakt. Vraag maar aan moeders die kinderen aan de borst hebben gehad. Gillen van merrie naar veulen en andersom is helemaal niet aan de orde omdat beide zich heel veilig voelen en er totaal geen stress is.
Ik ben gistermiddag begonnen en vandaag heeft het veulen om 4 uur gedronken (ze staat nu weer in de wei bij haar oom) en vanavond om 10 uur mag ze nog een keer drinken. Vanacht komen ze gewoon op stal, morgenochtend mag ze dan (waarschijnlijk) voor de laatste keer drinken.
Ik kan dit echt iedereen aanraden. Stress krijg je juist als je ze ineen keer uitelkaar haalt.

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 18:05

Helemaal met romeorowan eens. Zo deden ze het op mijn oude stal ook altijd. Het is een stressloze manier van afspenen. Ze hinniken ook niet, omdat ze nog naast elkaar staan. Nooit problemen met uierontsteking gehad, de merrie raakt eraan gewend dat ze minder melk gaat geven. In de natuur stopt het ook niet van het ene moment op de andere, daar gaat het veulen ook geleidelijk aan minder drinken.

veronake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 18:22

dus als ik het goed begrijp , moet ik deze manier volhouden, maar jullie zetten ze niet terug bij elkaar na enkele weken dan?
want dat zou ik wel doen, jullie zetten ze ook ergens uit het zicht dan ?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 18:04

Normaal gesproken laat ik het veulen weer bij de mams en de rest van de kudde na ca. 1 maand. Het veulen zal dan wel proberen bij de merrie onder de buik te kijken, maar mag normaal gesproken niet meer drinken van de moeder. Ook heb ik wel meegemaakt dat het veulen aan de piemel van een ruin begon te sabbelen, maar dat werd niet gewaardeerd.
Mijn veulen heeft gistermiddag om 4 uur nog gedronken en ik was van plan om haar om 10 uur nog een keer te laten drinken, maar de uier van de merrie zat helemaal niet vol en het veulen was ook erg tevreden dus heb ik dat laten zitten. Vanochtend om 8 uur wel laten drinken en vanavond om 6 uur was de uier voor ca. 1/3 vol.
Ik denk dus dat mijn veulen haar laatste slokje melk heeft gehad.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 21:17

Ik heb acuut moeten afspenen, omdat het lieftalige veulentje zijn ma geblesseert had. Van de DA moesten ze meteen uit elkaar. Moeders kreeg pijnstillers en andere zooi.
We hebben het veulen in een box naast de moeder gezet. Moeders moest stalrust hebben, dus hebben ze helaas 4 dagen op stal gestaan. Moeders kreeg alleen oud hooi en het veulen kreeg veulen brok. De merrie kon amper lopen, maar met ijsblokjes en koude sponsen heb ik de uiers gekoelt. We hebben haar 2 x af kunnen spuiten. Het is allemaal goed gegaan.

Kennissen van ons spenen altijd zo af. In het begin de veulens overdag bij de moeders en 's nachts apart. Na een paar dagen blijven ze apart. De merrie krijgen dan alleen oud hooi en beweging aan de hand. Het veulen krijgt onbeperkt hooi en veulenbrok. Gaat al jaren goed. Geen stres van zowel moeders als kind.

Ebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 09:08

Ik heb mijn veulen gewoon in de weide naast de moeder gezet en ook in een aparte stal (naast elkaar), geen gegil, moeder was enkel een beetje ongerust als het veulen zijn stal inging en ze hem dan eventjes uit het oog verloor, maar dat was gauw over eens ze door had dat ze elkaar ook in de stal konden zien.
Na 2 maand gewoon terug samen gezet, hij ging nog wel eens proberen om te drinken, maar dit stond de merrie niet toe, en dan hebben de veulens het wel gauw door hoor.
Mijn merrie heeft amper last gehad van haar uier; ze had wel dag en nacht weidegang.

En ondertussen is mijn 'veulen' 15 maanden geworden en staat hij nog steeds bij zijn moeder, en ik kan ze zonder veel problemen bij elkaar weghalen.

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 12:15

Wat ik de mooiste manier vind, is hoe ze het doen bij mijn vorige stal. Maar daar moet je wel de mogelijkheden voor hebben en meerdere merries met veulens. Op een gegeven moment doen zij de (2) veulens bij elkaar in een grote box, naast de boxen van hun moeders. Overdag gaan ze gewoon bij elkaar in de wei/paddock en 's nachts weer gescheiden. Zo is er helemaal geen stress voor zowel de moeders als de veulens. Als de merries dan weer nieuwe veulens krijgen, gaan de inmiddels jaarlingen na een paar weken ook gewoon weer bij hun moeders en veulens in de paddock/wei. De jaarlingen drinken af en toe nog wel bij hun moeders maar verder zijn ze gewoon met elkaar aan het spelen en met de veulens. Zelf vind ik dit de mooiste manier, maar je moet er wel de mogelijkheden voor hebben. Ik vond het een behoorlijk stressvolle ervaring voor zowel Jur, Pienie en mijzelf toen het zover was. Terwijl ze toen ook al wel af en toe werden gescheiden wanneer ik ging rijden, maar dit was nooit zo'n succes.

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 07:04

Toen ik Silverado kocht werd ze ook plotseling gescheiden van haar veulen, dat is toen hartstikke goed gegaan. Volgend jaar doen we weer precies hetzelfde dan breng ik Silverado weg en het veulen blijft thuis staan.

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 08:25

Gister kwam het nieuwe veulen van mijn vriendin en die is ook accuut afgespeend. Samen met de merrie naar de opfok gebracht.
Merrie weg. Veulen bij ander veulen in box.
Was even paniek, maar na 5 minuten gingen de eerste happen kuil en stro alweer naar binnen. En liet mevrouw het arme friesje in de box even goed merken wie ze was.
Het is even traumatisch op het moment zelf maar ik denk wel dat ze het snelste tot rust zijn omdat ze moeder ook helemaal niet meer horen op deze manier.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 10:20

Mijn veulen was al zo zelfstandig bleef alleen in de wei als we mams eruit haalde enz enz. moeder keek er ook niet meer naar om. Afgelopen donderdag hebben we forsitio weggebracht in 1 X afgespeend geen probleem. in de wei gezet met andere veulens hij heeft 2 X gehinnikt en ging toen vreten. moeder heeft tot op heden nog niet 1 x gezocht naar haar veulen. We hebben haar wel 2 keer gemelkt (klein beetje ) om de druk van het uier af te halen maar nu maakt ze al nauwelijks iets aan. ze loopt dag en nacht buiten en krijgt nu ook even geen brok. morgen weer.

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 10:53

Ik heb mijn merrie met een ander paard op de wei gezet, het veulen eraf gehaald en bij een "pleegmoeder" in de buitenbak gezet. Ze kunnen elkaar gewoon horen en zien.

S'nachts staan ze ook in een aparte stal, en volgende week woensdag gaat ze er volledig vanaf, dan gaat het veulen naar een andere stal.

Het veulen mag nu nog om de 6 uur bij de merrie drinken en dan laat ik ze een uurtje bij elkaar staan.

Zo wordt de melkproductie langzaam minder, waardoor de kans op uierontsteking minder wordt.
En ze wennen er langzaam aan om van elkaar gescheiden te zijn.

Er wordt nu af en toe nog wel gehinnikt maar verder staan ze beide heel rustig.

Dit is volgens mij ook de minst stresvolle manier van afspenen.

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 16:38

Ik ben het helemaal met je eens (zoals ik boven al schreef). Accuut afspenen kan nooit echt goed zijn, het geeft zoveel stress en trauma. Je kunt altijd merrie en veulen erop voorbereiden door ze langzaam te wennen. En inderdaad ook beter voor de melkproductie van de merrie etc.

Toutiemeis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 21:58

Maar wat als je nou alleen maar 1 weiland hebt van 1,5 hectare???

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 23:29

Jura schreef:
Ik ben het helemaal met je eens (zoals ik boven al schreef). Accuut afspenen kan nooit echt goed zijn, het geeft zoveel stress en trauma. Je kunt altijd merrie en veulen erop voorbereiden door ze langzaam te wennen. En inderdaad ook beter voor de melkproductie van de merrie etc.

Onze merrie en veulen moesten op DA advies acuut worden afgespeent. Geen problemen gehad. De merrie was zwaar geblesseerd en mocht niet de stal uit. Dus de uiers hebben we maar 2 x kunnen afspuiten, maar dat was een hel voor de merrie.
Het veulen hebben we naast de merrie in een andere stal gezet. Veulen had er niks van en de merrie was blij dat ze die kleine kwijt was.

Ik zou het zo weer doen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 23:36

MirandaB schreef:
Gister kwam het nieuwe veulen van mijn vriendin en die is ook accuut afgespeend. Samen met de merrie naar de opfok gebracht.
Merrie weg. Veulen bij ander veulen in box.
Was even paniek, maar na 5 minuten gingen de eerste happen kuil en stro alweer naar binnen. En liet mevrouw het arme friesje in de box even goed merken wie ze was.
Het is even traumatisch op het moment zelf maar ik denk wel dat ze het snelste tot rust zijn omdat ze moeder ook helemaal niet meer horen op deze manier.

Ja bij ons gaan ze ook meteen uit elkaar.
het veulen gaat even een weekje ertgens anders logeren (bij andere veulentjes.Mijn merrie krijgt vlak voor dat het veulen weggaat een homeopatisch rustgevend (ontspannend middel)
Merrie hinnikt nog wel maar schreeuwd niet echt en is er ook niet echt van onder de indruk.
Het veulen gaat weg na dik 5 maand en de moeder is zijn hengstje dan meestal ook wel een beetje zat.
Ze laat het drinken al minder toe.
En de merrie staat vaak helemaal aan de andere kant van de weide.
eigenlijk stoot ze hem al een beetje af.
na 1 dag is de rust ook helemaal erug gekeert en na een paar dagen is ze het al helemaal vergeten.
Ze krijgt een paar dagen geen brok en geen vette weide
zodat er minder melk word aangemaakt.

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 11:58

Ik breng nooit de merrie weg en speen ook heel geleidelijk af. De vorige keer zette ik het veulen gedurende de dag naast haar moeder in de paddock met een jaarling en 's nachts er weer bij. Op een gegeven moment bleven ze 's nachts ook apart maar zette ik ze naast elkaar op stal.
De merrie heeft wel geteld 1 dag met een volle uier gestaan maar de 2e dag was die al flink geslonken en de 3e dag zo goed als "droog".

Na enkele weken zette ik moeder en kind weer samen (veulen probeerde te drinken maar mocht niet van moeder) en zo hebben ze nog samen gestaan tot het veulen een maand of 10 was.

Niets stress, alles heel rustig en geleidelijk.

Ik had trouwens geen last van een merrie die melk bleef aanmaken omdat ze haar veulen nog wel hoorde en zag.

Ik doe het dit jaar weer zo, de oudste is zijn moeder zelf al wat aan het afspenen ze laat hem steeds minder toe. Zij maakt dus ook steeds minder melk aan en ze zijn het al gewoon van gescheiden te worden dat geeft nooit stress.
Binnekort blijven ze dus 2 weekjes gescheiden naast elkaar, mijn merrie kennende is dat genoeg om het veulen niet meer te accepteren.

Het scheelt ook als je 2 veulens hebt want die vinden enorm veel steun aan elkaar. Als de oudste het allemaal gewend is dan wordt de jongste ook gespeend. De moeder van de oudste komt er dan weer bij voor orde op zaken te houden.

Als ze gespeend zijn vliegen de veulens de wei op, waarschijnlijk in het gezelschap van een sociale dekhengst op leeftijd.

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 14:48

Mag ik vragen vanaf welke leeftijd jullie afspenen?
Mijn veulen is nu 3,5 maanden oud, loopt in de kudde en doet toaal niet moeilijk als ik moeders even wag haal om te rijden. Ook de merrie is hier niet van onder de indruk.
Vanaf wanneer (4,5 of 6 maanden ) is het goed om te beginnen met afspenen?

Verder vraag ik me af of ik mijn merrie wel een deken op kan doen zolang het veulen nog drinkt. Kan/ durft ze dan nog wel?

Misschien een beetje knullige vragen, maar t is mijn eerste veulentje....

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 14:50

euhh.. niet..
paard wordt heus wel vanzelf zelfstandig.. maar als het MOET heb ik geen idee.. ik denk langzaamaan..

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 15:56

Ik speen tussen de 4 en 6 maanden af ,acuut in 1 keer.
De moeders buiten op een kale wei,ivm indrogen van uier niet te veel voeding.
De veulens liefst 2 aan 2 of groepje in een grote box binnen.
Dit 2 dagen.

Ook dit jaar weer, roepen ze 1,5/2 dagen naar mekaar.
3de dag zijn de veulens ook naar buiten op een wei,wel een paar vakken van de moeders af.
Weer een halve dag wat roepen en daarna is het rustig.
De veulens hebben er dit jaar ook nog een oppasmoeder erbij met veulen,omdat dit veulen nog te jong is.
gaat goed ,helemaal geen trauma's.
Mijn veulens van vorig heb ik ook zo gespeend (zonder oppasmoeder) en dat zijn hele normale paarden geworden!
Wel de veulens wat bijvoeren,want het gras is niet meer zo rijk (of zelfs op!) en zo kan je een lichamelijke terugslag opvangen.

Tip: geen groter drama van maken dan het is!

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 18:47

Wij hebben afgelopen zondag mijn hengstveulen afgespeend, het veulen is nu 5 maanden oud.
We hebben gewoon de merrie weggehaald, en bij het veulen staat nu een ander paard.
Was totaal niks aan de hand met afspenen, viel reuze mee. Ze keken totaal niet naar elkaar om.
Alleen de dag erna waren ze beiden aan het zoeken, nu gelukkig helemaal niet meer