Mag een eiwit-gevoelige merrie, merrie-brok ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

katrienh

Mag een eiwit-gevoelige merrie, merrie-brok ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-05 18:35

Ik stel deze vraag puur uit interesse. Ik las net ergens dat in merrie-brok een verhoogd eiwitgehalte zit. Maar mag een eiwitgevoelige merrie( lees merrie met Monday ziekte of hoe noemt dat ? ) dan merriebrok hebben als ze een veulen heeft ?

een vraag die me bezig hield

Dees

Re: Mag een eiwit-gevoelige merrie, merrie-brok ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 21:20

Een goed melk producerende merrie met veulen aan de voet, zal niet gauw ziek worden van een hogere eiwit-gift.
Ik zou zeker wel merriebrok voeren, tenzij de merrie 24/7 in een vette weide loopt.

Het oog van de meester; de merrie voeren al naar gelang haar lichaam en het veulen blijk geven dat nodig te hebben. Een goede merrie zal haar veulen alle voedingsstoffen doorgeven en zelf misschien wat mager daarvan worden. Dan moet je wel goed bijvoeren en merriebrok is er speciaal voor gemaakt.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 21:25

interessante vraag, want mijn shet is drachtig en die is gevoeilig voor hoefbevangenheid, vandaar dat ik ook benieuwd ben naar de reactie's.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 21:42

NEEEEEE. Ik heb een super gevoelige merrie voor eiwitten. Ze is net afgespeent. De merrie is vanaf november tot de geboorte van het veulen, 12 april, 2 x hoefbevangen geweest en een maand na de geboorte is ze spierbevangen geweest. Ze kreeg tijdens de dracht oud hooi, wortels en een klein beetje muslie. De merrie kreeg toen het veulen geboren was, oud hooi, beetje muslie en stro. Het veulen is er nu af en ze krijgt nu een mix van oud hooi en nieuw hooi en 3/4 pavo summerfit koek, meer niet.
Geen merrie brok geven aan een paard die eiwitgevoelig is.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 22:12

spierbevangenheid/maandagsziekte is wel iets anders dan hoefbevangenheid

Hoefbevangenheid hoeft helemaal niet altijd met eiwitten in het voer te maken te hebben.

Shetlanders merriebrok voeren lijkt me trouwens wel overbodig - een pluk gras heeft meer waarde.

een merrie die broodmager van het zogen wordt, moet je wel bijvoeren, die zal echt niet spierbevangen raken van wat merriebrok (niet overdrijven dus).
een merrie die moddervet is met een moddervet veulen aan de voet heeft geen bijvoeren nodig.

tip: voel de manenkam van de merrie - voelt die stijf, vol en vet, dan heeft je merrie waarschijnlijk nog eiwitten voldoende in haar systeem, dan moet je dus extra oppassen met bijvoeren.
Maar zo heel veel verschil maakt merriebrok ook weer niet ten opzichte van 'gewone' brok. dus laten we niet overdrijven hier:
eiwitpercentage 'gewone brok' is 10-12 %, merriebrok 12-14%. als ze van merriebrok ziek worden, worden ze dat zeer waarschijnlijk ook van andere brok en meusli.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 23:00

Dees schreef:
spierbevangenheid/maandagsziekte is wel iets anders dan hoefbevangenheid

Hoefbevangenheid hoeft helemaal niet altijd met eiwitten in het voer te maken te hebben.

een merrie die broodmager van het zogen wordt, moet je wel bijvoeren, die zal echt niet spierbevangen raken van wat merriebrok (niet overdrijven dus).
een merrie die moddervet is met een moddervet veulen aan de voet heeft geen bijvoeren nodig.

tip: voel de manenkam van de merrie - voelt die stijf, vol en vet, dan heeft je merrie waarschijnlijk nog eiwitten voldoende in haar systeem, dan moet je dus extra oppassen met bijvoeren.
Maar zo heel veel verschil maakt merriebrok ook weer niet ten opzichte van 'gewone' brok. dus laten we niet overdrijven hier:
eiwitpercentage 'gewone brok' is 10-12 %, merriebrok 12-14%. als ze van merriebrok ziek worden, worden ze dat zeer waarschijnlijk ook van andere brok en meusli.

Het kan helaas wel. Mijn merrie heeft heel weinig te eten gekregen tijdens de dracht en erna en totaal 4 x 30 min. 's middags in het land gestaan met warm weer. Het ging weer fout en weer bevangen.
Er zijn echt paarden die super gevoelig zijn voor eiwitten. Mijn merrie is helaas zo 1. Ze heeft dus met haar veulen 4 maanden lang in de bak gelopen. De rest van de paarden staan wel gewoon in het land. Ze staat nu nog steeds in de bak en ziet denk ik het land niet meer.
Een uurtje land in de middag is al te veel. Onderhoudsbrok is ook al te veel en musie ook.

irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 09:28

Mijn shetlandmerrie die een veulen van 4 maanden aan de voet heeft, krijgt momenteel een kilo merriebrok bijgevoerd en ze is nog steeds aan de magere kant. Ze geeft gewoon veel aan haar veulen wat er ook eerder uitziet als een jaarling dan eentje van vier maanden
Ik voer op het oog, mijn welsh B merrie die ook een veulen aan de voet heeft krijgt een halve kilo, die ziet er verder prima uit. De andere welsh B merrie met veulen geeft ook alles aan het veulen en krijgt 2 kilo.

Als de veulens er straks af zijn en ze zijn goed in conditie, krijgt de shet nog maar een handje en de welshjes een halfje, maar ook weer op het oog. Mocht het nodig zijn. wordt het meer of minder. Gewoon goed naar je merrie kijken.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 16:11

Rij zelf een ruin die eiwitgevoelig is en hij krijgt speciale muesli met een zeer laag eiwitgehalte van Havens waar wel voldoende vitamines inzitten dit vullen we aan met Havens Draversbrok waar ook veel vitamines inzitten. Je zou dus ook een muesli kunnen voeren met zeer laag eiwitgehalte en aanvullen met vitamines.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 16:29

Een merrie die gevoelig is voor eiwiiten moet zekers geen merriebrok hebben tijdens de dracht. De kans op hoefbevangenheid is dan wel heel groot. Zekers in comb. met de hormoonveranderingen, enz. Die kunnen namelijk ook hoefbevangenheid veroorzaken.