Eerste veulen genetisch anders dan tweede?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rosita

Eerste veulen genetisch anders dan tweede?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-05 18:16

in een ander topic las ik dit:

joostvangestel schreef:
Citaat:
Mijn ervaring is dat je je niet teveel voor moet stellen van een eerste veulen. Een merrie die met de 4 jaar voor de eerste keer veulent is doorgaans even goed als een merrie die met de 5 jaar voor de eerste keer veulent. Het tweede veulen is veelal meer ontwikkeld dan het eerste veulen
.

Ik heb deze tekst 2x gelezen maar het staat er toch echt Kan iemand dit aan mij uitleggen (Joost vooral maar van andere meningen leer ik ook)? De genetisch opbouw van een ouderdier verandert toch niet met ouder worden?

Brennie

Re: Eerste veulen genetisch anders dan tweede?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 18:34

Volgens mij bedoelt hij dat een tweede veulen zich wat sneller ontwikkelt, omdat het eerste veulen voor de merrie wat moeilijker is, merrie moet leren met een veulen om te gaan enz. en door de extra stress van het eerste veulen kan hij wat achter raken in de ontwikkeling, terwijl het bij het tweede veulen al wat meer routine is en alles dus al wat makkelijker gaat, het melk geven enz.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 18:35

Klinkt goed, ik hoop dat het zo is
Het eerste veulen was namelijk een supermooi beestje, en mams kon het ook niet beter doen

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 18:44

tegen mij zeiden ze erste veulen is waarschijnlijk kleiner..
nou dat was dus niet zo.
maar inderdaad bij de 2de gaat alles wat meer vanzelfsprekender.
bevalling gaat al makkelijker omdat het 1ste veulen een "weg" heeft vrijgemaakt.
en merrie weet precies wat ze moet doen.
en hier: eigenaar was minder gestrest en wist wat ze moest doen.

Bij ons was de eerste bevalling een hoop trekken geblazen(merrie lag met de kont tegen de muur en veulen zat vast.
Bevalling duurde lang en was behoorlijk zwaar en gestrest.
@de bevalling ging al veel soepeler , we moesten alleen het laatste stukje helpen.
3de bevalling hoefden we niks te doen, merrie lag mooi in het midden van de stal.
amper bezweet en het veulen was er binnen 2 minuten.
ze was lekker aan het eten tot de vliezen braken.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-05 18:48

hmm, heb ik dan verkeerd gelezen.....

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 00:13

Forpreza is ook het eerste veulen van Quirina en is toch goed meegevallen

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 18:44

Hoe een paard (of dier, of mens) er uiteindelijk uitziet is een combinatie van genetische eigenschappen en omgeving/verzorging.

Een "maiden mare" heeft vaak wat meer moeite om zich de eerste keer aan zo'n veulen aan te passen. De baarmoeder moet voor de eerste keer op gang komen, de melkproductie moet voor de eerste keer op gang komen, etcetera.

Veel fokkers vinden dat de beste veulens tussen de 5 en de 12 geboren worden.

Nu is het altijd mogelijk dat een eerste veulen genetisch enorm goede bagage meekrijgt van vader en moeder. Dat verschil met het volgende veulen kán zo groot zijn, dat de betere start van het volgende veulen niet uitmaakt. Als twee dieren eenzelfde genetische bagage krijgen en dezelfde opvoeding na de geboorte, lijkt het toch dat de tweede het beter doet dan de eerste. En dat is bijna een natuurfeit.

Een goed voorbeeld van een uitzondering was het eerste veulen van onze oudste merrie. Haar eerste veulen was gewoon uitzonderlijk goed en was op zich beter dan een aantal van degenen die na haar kwamen. Toch durf ik gerust te stellen als ze als tweede was gekomen, was ze nóg beter geweest.

Onze andere merrie kreeg haar eerste veulen als 5-jarige. Diens moeder haar eerste veulen als 10-jarige. Allen zijn goede ponies, maar ze hebben net iets in de ontwikkeling gemist, waardoor ze nét nog even beter hadden kunnen zijn.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 18:46

sjit. HEb 2 merries die volgend jaar voor het eerst moeder worden. en 1 merrie die het voor de 2e keer doet.

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 20:56

Ik heb 2 merries, zij zijn allebei het eerste veulen van hun moeder. Daar ben je mooi klaar mee dan
Uit mijn merrie heb ik nu 2 veulens gefokt, maar ik kan niet zeggen dat ik nou echt verschil in ontwikkeling tussen die 2 zie.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 21:57

Ik heb dit jaar een veulen van een maiden merrie gehad, voor mij ook mijn eerste veulen. Het lag er binnen no-time naast(half 12 stond moeders nog te vreten, 10 over 12 lag het veulen er al helemaal naast) zonder een druppeltje zweet, en het is een beul van een veulen waarvan ik denk dat hij kwa maat zijn moeder gaat over treffen(papa is wat kleiner dan mama).

Volgend jaar is mijn 2e veulen op komst, van een merrie die 2 keer eerder een gezond veulen op de wereld gezet heeft. Vorig jaar heeft ze helaas op 5 maanden verworpen. Ik ben erg benieuwd.

De fokmerrie-buik kon je wel mooi zien bij beide merries. Bij de maiden-merrie was op 5 maanden eigenlijk nog niets te zien, bij die ander al wel(kon ze mooi naast elkaar zetten omdat ze in de zelfde week uitgeteld waren).

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 09:06

Desiree: geen zorgen: het eerste veulen van Sumrin Taru was Sumrin Tatjana, geboren toen Taru 4 was. Tatjana was als veulen kampioen alle rassen (als ik me niet vergis Welsh, Fjord, Fries, New Forest, KWPN etc.) op de fokdag in Herveld. Later werd ze nog regionaal kampioene afdeling Noord, is ze voorlopig keur geworden (IBOP nooit gedaan) en is ze er nog een zoon van Tatjana ooit goedgekeurd.

De eerste is dus niet per definitie de slechtste. Had Tatjana nog meer ontwikkeld kunnen zijn? Ik denk het wel. Maar goed, als we Taru nooit met de drie jaar hadden gedekt, was gewoon het volgende veulen het eerste veulen geweest. Ieder miljoen begint met een cent, als ik me niet vergis. Qua kwaliteit moesten we nog enkele veulens wachten tot we de kwaliteit van Tatjana overtroffen, wat niet wegneemt dat..

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 19:04

Okay, ik had het wel goed begrepen . Joost, maakt het ook nog wat uit of je als vaderdier twee verschillende hengsten gebruikt of ligt het puur en alleen aan de moeder. Kun je er ook een verklaring voor bedenken behalve de 'ervaring'?

Dat van de betere zorg snap ik wel, alhoewel dat maar een minimaal verschil zal zijn. Ik kijk vooral naar het genetische aspect.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 07:29

De hengst maakt wat dat betreft maar heel weinig uit (hooguit de vader van de moeder ).

Maar natuurlijk, genetisch gesproken is de hengst meer van invloed dan de verzorging.

Je moet de omgeving als deel van de ontwikkeling niet onderschatten. Denk bijvoorbeeld dat de Nederlandse bevolking gemiddelde centimeters is gegroeid in de twintigste eeuw. Dat is een gevolg van een betere omgeving, aangezien we aan kunnen nemen dat de genetische bagage niet echt veranderd is.

En ik ken merries die in één jaar tijd van 2e premie naar kampioen merrie gingen. Dat is een gevolg van verzorging. Maar reken er maar op dat een gebrek aan verzorging in de jeugd ook te zien is als 7-jarige, ongeacht of de verzorging later beter gaat worden. Hoeveel ervan te zien is, hangt af van de ernst van de situatie als jonge pony of paard.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 19:15

joostvangestel schreef:

Veel fokkers vinden dat de beste veulens tussen de 5 en de 12 geboren worden.

Zou het ook niet meespelen dat fokkers die dergelijke aantallen met de merrie fokken misschien juist na 4 veulens echt een goed beeld kunnen krijgen van hoe de merrie fokt en dan misschien juist nog betere passende hengsten kunnen gebruiken?
Of juist na eerst ee aantal veulens gezien te hebben van de merrie met een "gewone" hengst, dan juist een echte "goede" hengst durven te gebruiken?

Ik heb dit namelijk ook al eerder gehoord, maar behalve dat inderdaad de merrie zich nog wat moet aanpassen, kan er verder geen reden zijn dat de eerste minder goed zou zijn. Natuurlijk kan je een wat klein veulen hebben, heb ik ook gehad als eerste, maar nu, als 2 jarige is ze boven gemiddeld kwa maat en heb ik dus niks te klagen.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 10:51

Maat alleen zegt niet alles over ontwikkeling. Een pony kan bijvoorbeeld ook smaller zijn dan gewoonlijk. Welke hengst het beste past, is een opinie van de fokker, dat is wat anders. Daar hoort dan ook bij waaruit de fokker kan kiezen. De beste hengst kan al dood zijn tegen die tijd of moet juist nog geboren worden in die tijd. Gemiddelden zijn daarbij de belangrijkste maat. Gemiddeld wordt een fokker volgens mij niet genialer na verloop van tijd.

Melkproductie is een heel ander verhaal, melkproductie neemt in de beginjaren toe en daarna weer af.