Nu nog laten dekken, is dat mogelijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anneke

Nu nog laten dekken, is dat mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 09:31

Of brengt dat een hoop nadelen met zich mee?
Als ik me niet vergis zijn sommige hengstenstation's in september nog open.
Wie kan me wat meer vertellen?

Het is wel de 1e keer dat mijn merrie dan gedekt word. Ze is wel heel veel hengstig (waardoor ze zowat niet meer te berijden is wat ook een reden is dat we haar willen laten dekken...)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Nu nog laten dekken, is dat mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 10:15

Ik zou nu geen merrie meer voor het eerst laten dekken. In eerste instantie zou ik meer toevlucht zoeken bij middeltjes als Moody mare ofzo. Jij wilt immers geen veulen fokken maar jij wilt van de hengstigheid van je merrie af. Eventueel kan een veearts ook een knikker plaatsen; dan ben je ook van het probleem af waarschijnlijk.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 11:25

Sommige stations dekken nog geheel september ja.
Je moet het zelf weten het is jou merrie, je moet gewoon nadenken dat het veulen er nog in het voorjaar bij loopt, opzich hoeft dit geen probleem te zijn mits het veulen in de winter gewoon zijn beweging kan krijgen.

Door welke hengst wil je haar laten dekken dan?

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 11:32

Ik zou nu ook niet meer laten dekken. De meeste stations zijn tot 1 september nog geopend, maar de gedachte dat de merrie in de winter een veulen heeft vind ik ik niet echt een rustige gedachte.
Ten eerste van wegen de beweging en omdat het een periode is waar er weinig tot geen voedingswaarde in het gras zit.

kortom ik zou het niet doen

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 11:50

Als ik het goed begrijp als jij in de maand van september nog zou dekken komt het veulen toch in july/aug?
Ik heb laatst nog een merrie zien bevallen in het weiland in augustus.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 11:55

Ik zou het niet doen,
op zich het bevallen is geen probleem, maar de maanden erna wel. De laatste maanden is het voor de meeste mensen lastiger om ze veel buiten te laten lopen omdat de wei dan vaak toch te nat is, terwijl het voor veulens juist zo gezond is om zo veel mogelijk op de wei te staan. Je zou dan ook pas na november kunnen afspenen dan zijn bij de opfok bedrijven de groepjes dan al gevormd en als je het veulen kwijt wil is het aan het einde van het seizoen toch veel moeilijker om klanten te vinden. De meeste zijn dan al voorzien.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 12:07

Is het mogelijk? Ja. Er zijn gevallen genoeg bekend van herfstveulentjes.

Is het wenselijk? Nou nee. Je moet denken dat je een hoogdrachtige merrie door de hittegolven van juli en augustus heen moet praten. Niet echt leuk voor een merrie. Daarnaast wordt het veulen in de nazomer geboren en zit het al snel in de kou en nattigheid. Daarnaast krijg je het veulen ook moeilijk verkocht, aangezien het moet concurreren met veulens die in Maart-Mei geboren zijn. Dat is een heel groot verschil, dus zal je het veulen lang moeten aanhouden. Dan is ook de vraag of het veulen de gewenste maat zal behalen door alle uitdagingen van haar eerste levensjaar.

Dus, persoonlijk zou ik het niet echt meer doen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 12:15

Ik heb mijn merrie op 15 augustus nog laten dekken maar had het liever anders gezien. Het hele seizoen geprobeerd maar niet drachtig op 15 augustus een allerlaatste poging maar dan met een andere hengst. Ik heb mijn veulens het liefst tussen half april en begin mei. heb er een hekel aan om winterveulens te hebben.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 12:18

Heb mijn merrie op 13 aug nog laten dekken.
Dit word wel de laatste keer.
Omdat summerfee het onwijs moeilijk dit jaar had ( vorig jaar werd ze ook erg laat geinsemineerd) en kreeg ze pas in july een veulen en door die hittegolven had ze het onwijs zwaar.
Dat doe ik haar niet weer aan.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 12:31

Ik vind het zelf ook laat worden. Wij hebben nog 1 merrie niet drachtig en die gaat bij Dennis van het land af als ze nu nog een keer hengstig word omdat we het anders te laat vinden worden.
Mijn pony's staan natuurlijk wel 24/7 het hele jaar door buiten, dus ik wil zeker geen herfst veulen.

Het zou dan ook nog in 1x moeten pakken en omdat je merrie nog nooit gedekt is zou ik dat risico niet nemen.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 12:56

Ik lees genoeg heel goede redenen om het niet te doen.
Ik wist dat het vrij moeilijk is een merrie drachtig te krijgen wanneer het de 1e keer is, en het idee dat ik een hoogzwangere merrie de zomer door moet loodsen, vind ik geen fijn idee.

Het is niet alleen puur voor de hengstigheid hoor, ik zou hoe dan ook veulens uit haar fokken. Alleen omdat ze zowat niet te hanteren is tijdens het rijden, zou ik dan meteen 2 vliegen in een klap slaan.
Moody Mare heeft ze al eens gehad, en dat hielp super.

Kan ik mooi flink sparen voor een tophengst.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 13:25

Aan welke hengst zat je te denken

paulanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 14:28

zou ook tot volgend jaar wachten die pismerrie's hebben dacht ik nog wel eens meer moeite met netjes drachtig krijgen dan gewone merrie's.
Een hengst met goed karakter zoeken en beetje maat,dat mist ze nog wel,uitstraling zat iig.

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 18:25

Ik zou ook zo laat in het seizoen mijn merrie niet meer laten dekken. Voornamelijk om de redenen die andere al genoemd hebben, maar ook omdat je het nog maar 1 of 2 keer kan proberen dit seizoen, als het dan niet lukt dan ben je je dekgeld kwijt. Normaal heb je een heel seizoen om het te proberen. Tenzij je natuurlijk iets met de hengstenboer kunt regelen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 09:46

Mijn pony is geboren in september dus die is ook heel laat verwekt zeg maar. Niks geen problemen mee gehad.

alabastro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 09:56

Ik zou ook wachten tot het voorjaar en ze dan laten dekken. Het is op zich net makkelijk om een jonge merrie drachtig te krijgen, ze heeft immers nog een heel zuivere baarmoeder, je moet enkel voor de geschikte begeleiding zorgen. Het feit dat het een "pismerrie" is, maakt het in sommige gevallen wel moeilijker en in dat geval zou ik ze naar een dekstation brengen.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 18:18

Het kan wel, zelf zou ik wachten. Ik had vandaag op de scan een drachtige merrie, als ze niet drachtig was dan had ik het niet weer geprobeerd. afgelopenweek heeft mijn buurman zijn merrie wel weer alten dekken. Hij had een veulen van begin augustus.Maar gezien de hoge leeftijd van de buurman kan elk veulen het laatste veulen zijn dus vandaar dat hij die merrie niet gust wilde laten

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 19:59

Ik werk bij een dekstation, en ons dekseizoen loopt tot 1 september.
Dus komende woensdag (31 augustus) is de laatste dag dat wij de hengsten laten dekken en sperma verzenden/op het bedrijf vers insemineren.

De meeste stations hebben ongeveer dezelfde einddatums, sommige stoppen wat eerder, andere wat later, maar het gros van wat wij nu nog insemineren is allemaal merries die al vaker geprobeerd zijn, dit jaar ook een vrij laat veulen hadden, gespoeld moesten worden of andere problemen hebben gehad.
Persoonlijk zou ik mijn merrie nu niet meer laten dekken, dan beter een jaartje wachten.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 22:48

Cute schreef:
Ik zou ook zo laat in het seizoen mijn merrie niet meer laten dekken. Voornamelijk om de redenen die andere al genoemd hebben, maar ook omdat je het nog maar 1 of 2 keer kan proberen dit seizoen, als het dan niet lukt dan ben je je dekgeld kwijt. Normaal heb je een heel seizoen om het te proberen. Tenzij je natuurlijk iets met de hengstenboer kunt regelen.

Precies mijn gedachten. Ikzelf heb overigens wel mijn merrie afgelopen maandag nog laten dekken, maar ik ben ook al vanaf mei aan het proberen.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 23:00

De merrie die ik rij is een November-kindje... tja je kan je merrie laten dekken wanneer je wilt...
Maar het is idd de vraag wat je je merrie en het veulen aan wilt doen... zoals al gezegt... je moet een hoogdrachtige merrie door die warme maanden heen sleuren... en een jong veulen moet veel beweging hebben, wat soms erg lastig is in de herfst/winter...