veulen bij merrie vandaan.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Doutzen

veulen bij merrie vandaan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 18:08

Hoi Allemaal,

Morgen gaan we mijn (verzorg)veulentje naar een opfokstal brengen.
Ze zal daar samen met andere veulens in de wei lopen en in de winter in groepsstalling gaan. Ik heb er alle vertrouwen in dat het hengstje dat geweldig vind. Ik maak me echter zorgen om de merrie. Het veulen is 5 maanden en de merrie geeft nog steeds heel veel melk.

Ik zou heel erg blij zijn met antwoorden op de volgende vragen:

- Hoe lang 'mist' een paard haar veulen ongeveer...omdat ik hier absoluut geen ervaring mee heb, ik weet van schapen dat ze ongeveer 2 dagen staan de blaten om hun kroost

- Wat te doen met de melk die de merrie nog steeds krijgt.

Alvast heel erg bedankt, andere informatie over afspenen is ook heel erg welkom.

solarpleure

Re: veulen bij merrie vandaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 18:11

Moeder in de 1e stal zetten, veulen ernaast. Daarna moeder uurtje naar buiten.En dat opbouwen. Moeder van de merrie heel veel beweging geven en minder drinken dan normaal. Veel succes ermee.

Doutzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 18:23

Dank je, maar dat is niet het probleem... Vanaf morgen zijn de merrie en het veulen dus gescheiden. Ze zijn al gewend een paar uur zonder elkaar te zijn. Maar vanaf morgen word de melk dus niet meer opgedronken... Hoe snel stopt de melkproductie dan enz. Dat zijn de vragen waarmee ik zit. En ik vraag me af hoe erg de merrie van streek is... natuurlijk is dit moeilijk 'algemeen' te beantwoorden, en daarom vraag ik naar de ervaringen van anderen. Erg bedankt

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 20:12

merrie minder brok geven (als ze dat tenminste krijgt), vooral niet aan het uier komen(ook niet als het heel gespannen is!!), en als het kan (als de merrie rustig genoeg is) lekker naar buiten voor beweging, liefst niet in een volle wei.
na een paar dagen zal het uier in omvang afnemen, controleer wel dagelijks het uier
na een paar uur zal de merrie ws wel rustiger worden

Zitah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 22:26

Je kan het beste de merrie helemaal geen brok geven. Gras en eventueel hooi/kuilvoer is voldoende. En inderdaad het uier in de gaten houden dat het niet gaat ontsteken.
Lekker in beweging houden en niet te veel aandacht aan besteden.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 23:10

In Gras zit eiwit dus ook beter van niet.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 23:17

geen brok voor een paar daagjes.
Gras kan wel, maar met mate.
Buiten is goed, maar zorg voor goede omheining (kan ze niet opzoek gaan naar haar veueln.)
En een persoonlijke ervaring : laat je merrie niet alleen op stal staan (zorg dat er een paardje vlakbij staat)
Die van mij stond namelijk (kraamstal was in een andere stal) alleen en werd daar helemaal ziek van.
Dus toen deed ik haar in de stal naast mijn ruin en je kon haar weer op zien bloeien.
Verder ga niet aan de uier zitten, (controleer het wel i.v.b.m uierontsteking)
En een beetje beweging is inderdaad niet slecht.

Doutzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 12:34

Heel erg bedankt allemaal. Ik ben net terug en ik moet zeggen dat t allemaal erg goed is gegaan. Het veulen was meteen weg van z'n nieuwe vriendjes, en de merrie bleef best rustig ( ze stonden beide al een hele poos in de wei). De merrie staat nu bij een groep schapen en eet alleen het gras uit de weide. We gaan de merrie veel beweging geven en dan denk ik dat het goed komt, nogmaals bedankt voor alle tips.