welke hengst op mijn welsh mountain??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eilinora

welke hengst op mijn welsh mountain??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 21:51

ik heb een welsh mountain jaarling maar wil haar als ze 4 jaar is laten dekken,
ze is een wat luxere type maar ik wil er meer bot in brengen.
welke welsh mountain hengst zouden jullie gebruiken???

Afbeelding

Afbeelding

ik ben benieuwd naar jullie hengstenkeuze

Rivendell

Re: welke hengst op mijn welsh mountain??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 11:05

Wat voor papier heeft je merrie? Ik vind het moeilijk, zoniet omogelijk om nu al een hengsten keuze te maken. Het is afwachten hoe deze jaarling uitgroeit. En over 3 jaar zijn er weer een hoop nieuwe hengsten bij.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 19:11

winoa haar vader is 2 x nederlands kampioen geweest en haar moeder was dacht ik een dochter van tenkhoeve,s roberto

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 20:22

Namen zeggen meer Inowa Een nederlands kampioen (waarbij? CHK?) kan ook juist wat minder bot hebben hoor. Geen 1 pony is perfect, zullen we maar zeggen.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 20:42

gulden hoef,s vivaldi is haar vader.
waarbij nederlands kampioen weet ik niet maar dat is mij verteld.

ik weet wel dat geen enkele pony perfect is maar ze is te lux voor haar ras(dunne beentjes,en hoog op haar benen,weet dat dat bij de leeftijd hoort maar denk dat het blijft)

dus ik wil graag een hengst op haar die wat steviger is maar weet niet welke ik moet hebben om het rastypische te behouden.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 11:54

De vader is het minder belangrijke deel van het papier. Hoe is de moederlijn van je merrie. Ik geloof gezien te hebben op je site dat de moeder Bosveld's Olga is. Je zegt hier dat vvdm Tenkhoeve's Roberto is. Je merrie is dus lijngeteeld op Nachtegaal's Captain. Twee conclusies: je merrie lijkt heel veel op haar vader (en de moeder van haar vader) en ze ziet er ook uit als een merrie waar twee keer Captain in zit.

Wijlen Sjaak Ewalts fokte met Dyrin Brenhines en haar afstammelingen. Komt ze uit die lijn? Wie zit er verder nog tussen? Varpullan Victorio? Twyford Anzac? Vardra Julius? Cuppers Jungle Prince?

Ik denk dat er ook wel Julius of Victorio in zit, wat het plaatje redelijk compleet maakt. Als er ook Jungle Prince in zit, dan wordt het 3x Captain

Een volledige afstamming melden helpt bij het advies.

Op uiterlijk te zien zal je een hengst willen hebben die er diepte in brengt. (geen vet ). Fijn met diepte bestaat niet (want dan is het wel vet). Daarnaast denk ik ook dat je een hengst wil hebben die voldoende kan bewegen.

Zoals ik al eerder gemeld heb vind ik op uiterlijk gezien Emilio van de Garderenshof (afgezien van zijn naam dan) een interessante keuze. Als je een radicale keuze wil maken, kan je ook naar Varpullan Pepijn gaan, die staat ook bij jou in de buurt. Dan heb je een overschot aan dat alles. Aangezien Vechtzicht's Hywel terug is, is dat altijd een goede keus en ook een IJsselvliedt's Special Edition interessant (van die laatste komen volgend jaar meer dan 60 veulens, dus je zou zo moeten merken bij wat voor soort merries die hengst past.

maar waarheid is dat je nog 2 jaar de tijd hebt (tot 4 jaar wachten raad ik echt niet aan met jouw merrie). Er kan dan nog veel gebeuren, ik ken nog beste hengsten in de opfok.

Vivaldi was Nederlands kampioen hengst op de Centrale hengstenkeuring in Ermelo.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 19:18

cuppers jungle prince zit er zeker in ja,
de moeder van winoa is idd bosveld,s olga en daar de moder van is bosveld,s jose.

special edition is ook een interresante hengst alleen wil ik er rekening mee houden dat ik bijna 16 ben,dus het dekgeld kan een probleem worden.

hywel is ook wel interresant maar ikzelf zou liever edition kiezen

en inderdaad zijn er onbekende jonge hengsten die toch wel erg goed zijn en goed zouden kunnen fokken
maar als die nog geen veulens hebben gegeven zou ik het dus op een gok moeten gooien

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 19:56

Ik mis nog steeds de moederlijn. We zijn iets verder:

Wie is de moeder van José?

http://www.allbreedpedigree.com/destiny's+winoa

Je hebt een hengst nodig die een stevig stempel zet op de fokkerij of anders een goed doorgefokte hengst. Ik zou een bewezen hengst kiezen, maar deze gaat ook wel:

http://www.allbreedpedigree.com/emilio+van+de+garderenshof

En om de volgende redenen:

- Emilio is zelf een heel aardige hengst (ongeacht dat de jury hem niet nam)
- Hij is lijngeteeld op Penual Mark, stempelhengst bij uitstek en dé hengst die bewegingen brengt
- Zijn vader is Vechtzicht's Harmony, met afstand de meest successvolle A hengst van deze tijd.

Als je de stamboom ziet, zie je gewoon een sterk doorgefokte hengst.

Je hebt twee jaar de tijd om veulens te bestuderen van Emilio. Als hij goed fokt, kan je de gok wagen. Vooral omdat je jong bent en dekgeld een probleem is. Denk dat 400 kilometer rijden met een pony ook niet voor niks is.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 20:30

Zou het dekgeld van Special Edition zo hoog liggen dan? En neem aan dat dan Hywel nog zeker duurder is?
kan iemand me een indicatie geven van de prijs? Ik ben erg benieuwd dan, als jij dat lijkt te zien als een euvel, ik verwacht nl niet dat het bovden de 200 euro ligt, of vergis ik me nu heel erg?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 20:53

ik denk dat die van hywel wel wat hoger ligt ja,
aangezien hij wat langer dekt en special edition nog maar net dacht ik.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 10:00

Dekgeld zal inderdaad ergens tussen de 150 en 200 Euro liggen. Voor de kilometers komen daar dan nog 40-100 Euro bij (hangt er vanaf hoe je rekent en of je iets geregeld krijgt met iemand met een trailer. De 400 kilometers zijn optimistisch, 100 kilometer heen en terug als je de merrie brengt en 100 kilometer heen en terug als je de merrie ophaalt. En dan vooral maar hopen dat ze niet terugkomt.

Mijn ervaring is dat je je niet teveel voor moet stellen van een eerste veulen. Een merrie die met de 4 jaar voor de eerste keer veulent is doorgaans even goed als een merrie die met de 5 jaar voor de eerste keer veulent. Het tweede veulen is veelal meer ontwikkeld dan het eerste veulen. Daar kan je ook rekening mee houden. Dek de merrie met de drie jaar bij een hengst die dichterbij staat om de merrie goed op gang te krijgen en dat je ook niet het halve land af hoeft te reizen als de merrie terug komt.

Daarnaast weet je het echt niet. Het kan goed zijn dat Edition of Hywel nog eens naar het zuiden verhuurd wordt. Zo stond dit jaar Coelenhage's Jarno in de buurt en daar hebben wij weer van gebruik gemaakt. Of het iets wordt weten we volgend jaar wel weer.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 18:38

ik wacht wel af welke hengst geschikt is en hoe de zaken er dan voor staan en het feit dat het eerste veulen nooit de beste kan zijn ben ik me van bewust.

ik help ed tenslotte alweer 2 jaar met verzorgen en dekkingen en dat soort dingen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 18:56

special edition ( en de andere die op stal Ysselvliedt aangeboden welsh-A hengsten incl. de B-hengsten) kost voor 2005 125 euro excl. 6 % btw en afdracht....
Pinewell buckfizz is duurder met 150 euro excl 6 % en afdracht....

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 19:24

nu je hem noemt,
pinewell bucksfizz heb ik ook wel altijd een zwak voor gehad
weet alleen niet precies waarom

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-05 12:51

ik heb het met mijn pa erover gehad en we nemen emilio voor winoa

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 13:21

inowa schreef:

die hengsten kunnen over 3 jaar al dood en begraven zijn of naar het buitenland verkocht/verhuurd etc.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 16:51

Hahaha niet de optimistisch Alane Maar je hebt wel gelijk. Het is nog zo'n eind weg dat het onzin is je er nu al op vast te pinnen. Tuurlijk ben ik voor volgend dek seizoen ookal aan het kijken want interessant voor mijn merries is, maar zelfs daar zou ik me nu nog niet op vast leggen..

125 is heel normaal ja, dat vroeg vd nieuwenhuijzen voor Jarno ook. Ook Springbourne Cearwyn stond voor 125 en thunder voor 100. Valt allemaal nogal mee. Laat Hywel dan eens 200 zijn, of 225.. Ach, dat is toch geen geld. Echt, als je daarop moet bezuinigen dan zou ik geen veulen nemen!!!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-05 16:58

Alane schreef:
inowa schreef:

die hengsten kunnen over 3 jaar al dood en begraven zijn of naar het buitenland verkocht/verhuurd etc.

emilio is mijn verzorghengst en hij is nog maar 4 jaar.
hij heefd al een paar veulens gebracht die absoluut niet tegenvallen.
dus over een paar jaar zal hij denk ik niet dood zijn ofzo.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 17:09

inowa schreef:
emilio is mijn verzorghengst en hij is nog maar 4 jaar.
hij heefd al een paar veulens gebracht die absoluut niet tegenvallen.
dus over een paar jaar zal hij denk ik niet dood zijn ofzo.

Het was ook fictief, het is niet te doen om nu al te zeggen door welke hengst je je merrie over 3 jaar wil laten dekken.
Dat hij leuke veulens geeft is geen garantie voor de toekomst....
Let wel, ik gun het je van harte, vind het alleen een beetje erg ver vooruit plannen

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 18:13

weer een twijfeling hoor,
ik heb vandaag met de eigenaar van fizz en emilio gepraat en hij zei dat hij zelf fizz op winoa zou zetten.
ik denk dat ik het wel ga doen,hij fokt al meer dan 20 jaar en er zitten kampioenen tussen

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 22:24

Als ik jou was zou ik eens een lijstje maken de komende jaren met hengsten die goed op je merrie zouden kunnen passen, qua bloedvoering en type.
Bekijk (volg) de nakomelingen van deze hengsten, niet alleen als veulen, maar ook hoe ze uitgroeien.
Bekijk dan nogmaals welke hengst op je merrie zou kunnen passen.
Je hebt immers tijd genoeg, je hoeft nu nog geen keuze te maken

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 18:27

Inderdaad, er kan de komende 3 jaar zoveel veranderen, misschien worden de hengsten verhuurd of nou inderdaad dood. En er kunnen veel hengsten bijkomen die ook in aanmerking komen.
Ik zou met deze keuze pas wachten totdat ze er echt aan toe is..
Het duurt immers nog 3 jaar.
I.i.g. succes!