aankoop veulen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

emilysissi

aankoop veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 14:54

kunnen jullie mij vertellen aan welke aspecten ik moet denken bij de aankoop van een veulen?
keuring? etc.
Of is het verstandiger om een 1 of 2 jarige te kopen?!

Anoniem

Re: aankoop veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 14:58

ik weet niet wat je er mee wil, wat je ervaring is en of wat voor paard e.d.

appie_rulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 16:36

voor zover ik weet heeft het weinig nut om een veulen rontgologisch te laten keuren omdat er nog zoveel veranderd bij een veulen, ze kunnen over kwaaltjes heengroeien en nog nieuwe ontwikkelen.

klinisch zou ik wel laten keuren als ik jou was.
en of je een 1 of 2 jarige moet kopen, ligt eraan wat je wilt en hoeveel ervaring je hebt...

emilysissi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 16:41

Ik heb al een 6jarig paard, waar ik nu lekker mee aan het rijden ben. Voornamelijk dressuur, ook wedstrijden.
Ik zou graag een Rhodium veulen willen.
En ja, ik heb de nodige ervaring.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 16:41

Het stomme is dat veulens relatief duurder zijn dan jaarlingen en 2 jarigen, terwijl er bij de laatsten al een jaar opfok van af is. en dat zou voor mij de reden zijn om niet voor een veulen te kiezen maar voor een jaarling/2jarige.
Het is inderdaad zo dat het eerste levensjaar zoveel ontwikkelingen plaatsvinden bij de botten van paarden (met name het komen en gaan van OC(D)'s), dat het rontgenen van een veulen niet erg zinvol is.

emilysissi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 16:50

Is dat echt zo dat een jaarling of twee-jarige relatief goedkoper is? Hoe denken anderen daarover?

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 17:02

Dat ligt er natuurlijk heel veel aan.
Heb je zelf mogelijkheden om het dier te opfokken.
Dus zelf wei etc, zodat je hem niet ergens anders in de opfok hoeft te doen.
Dat scheelt al veel geld, maar dan nog komt er bij veulens een groter risico bij kijken dan bij een tweejarige.
Bij een tweejarige kun je al een heel stuk zien hoe het paard uit gaat groeien, maar bij een veulen is dat nog maar afwachten.
Van de andere kant een veulen kun je nog wel helemaal zelf opvoeden.
Het is maar net waar jij je eisen aan stelt.

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 17:27

bij een jaarling of tweejarige is het vaak wel moeilijk in te schatten of het mooie paarden worden. Een veulen is relatief wel wat duurder denk ik, een driejarige is uitgegroeid dus dan kan je het beste zien of het een mooi paard is... succes!

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 18:00

emilysissi schreef:
Is dat echt zo dat een jaarling of twee-jarige relatief goedkoper is? Hoe denken anderen daarover?

Het is inderdaad vaak zo dat de jaarlingen relatief goedkoper zijn dan de veulens. Bij een veulen koop je ook een verwachting en je moet nog maar zien wat het gaat worden. Persoonlijk zou ik liever een twee jarige kopen. Dan kun je toch al beter zien wat het gaat worden en niet geheel onbelangrijk, die kun je laten rontgenen. Voor die tijd heeft dat weinig zin.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 22:31

Jaarlingen en twenters zijn relatief goedkoper.

Straks kan je weer te kust en te keur voor dergelijke paarden - moeten vaak weg wegens nieuwe aanfok. Zakt de prijs altijd leuk van. Daar zitten vast ook leuke Rhodiums tussen.

Veel plezier met het opsnorren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 22:37

Jaarlingen en Tweejarigen zit altijd een stuk minder risico aan, omdat ze gewoon wat ouder zijn. Daarnaast kan je 2 jarigen prima rontgenologisch laten keuren, mocht je dat nodig vinden.

Alleen moet je wel door een jaarling of tweejarige heen kunnen kijken. De meest onooglijke jaarling kan uitgroeien tot een mooie "zwaan".

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 07:55

Ik weet nog goed dat een vriendin van altijd vertelde dat ze speciaal ging kijken samen met een vriendin en een vriend van haar naar enters of twenters. Ze kochten er dan een aantal meestal de meest lelijke uit de groep. Je weet wel vn die opfok paarden waar nooit een borstel overheen gaat, met rasta's en een laag modder. Dan lieten ze die nog staan tot ze 3 waren dan werden ze opgeknapt en ingereden en dan konden ze die vaak goed verkopen. Ze kochten dan meestal de paardjes die niemand wilde hebben. En dat waren dan vaak een aantal mooie paardje als ze ingereden waren. Ze konden die paarden dan meestal voor een klein prijsje kopen en verkopen deze ze ze dan voor wel wat meer omdat ze inderdaad van een lelijk eendje een zwaan maakte.

Zou niks voor mij zijn ik zou ze allemaal willen houden
Dus als je een enter of twenter uit de opfok wilt kopen, moet je goed door die rasta eend heen kunnen kijken.

groetjes

Remoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 09:38

Ik heb vorig jaar een veulen van Rhodium gekocht. Het is maar net wat je zelf wilt een veulen, jaarling of een twenter en wat de prijsen betreft, ik ben lang aan het zoeken geweest maar vond niet veel verschil in de prijzen of het een veulen of een twee jarige is. Moet je ook treffen misschien. Wat keuren e.d. betreft, weinig zin er kan nog van alles veranderen. Het is een moment opname, daarom kan het nu goed zijn en als ze twee of drie is niet meer. Jammer van de kosten die je er voor maakt.