Vos, roan of dun (of rabicano) ???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Prince

Vos, roan of dun (of rabicano) ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 22:33

Ik heb een vosmerrie waarvan ik altijd dacht ze een roan vos was (veel witte haartjes op haar lijf en donker hoofd en benen), deze kleur stond ook in haar veulenboekpapieren.

Na de opname in het nrps-stamboek heb ik nieuwe papieren gekregen (stamboek ipv veulenboek) en staat er bij kleur "dun". Nou ben ik geen kleurenexpert maar ze heeft iig geen aalstreep op haar rug (wat bij wildkleur dacht ik altijd voorkomt),

Al zoekend naar uitleg over kleuren liep ik er tegenaan dat roans een effen staart en manen zouden hebben en dat heeft die van mij ook weer niet. Ze heeft een witte staartaanzet en ook witte haren tussen de manen.
Kan ze dan roan met rabicano (witte staartaanzet ?) tegelijk zijn ?

Voor alle duidelijkheid hier nog twee foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Rhythem84

Re: Vos, roan of dun (of rabicano) ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 06:59

Volgens mij is jouw paardje gewoon een roodschimmel.
Een Roan is het in ieder geval niet.Die hebben namelijk een vos (of andere kleur)kleurig hoofd, manen,benen en staart terwijl de rest heel licht van kleur is.
Van kleuren genetica enzo heb ik totaal geen verstand,maar dit weet ik toevallig omdat ik zelf een roan heb.
Ik zal nog een foto toevoegen van mijn roan.
Afbeelding
In de winter is het overgens gewoon een vos.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 07:43

Roodschimmel is geen kleur. Deze pony is gewoon Vosroan. Dun heel zeker niet.

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 08:11

joostvangestel schreef:
Roodschimmel is geen kleur. Deze pony is gewoon Vosroan. Dun heel zeker niet.

Okay, dus net wat ik zelf ook dacht. Ze is inderdaad geen (rood)schimmel. Ze wordt namelijk niet ieder jaar lichter / grijziger. Alleen gedurende het jaar wordt ze lichter en weer donkerder (ieder jaar opnieuw). En haar hoofd en benen zijn gewoon een voskleur, terwijl het lijf (en de manen en staart) witte haren ertussen hebben. Ook heeft ze lichte randjes haar om haar ogen heen:

Afbeelding

Waar ik dan mee blijf zitten is de witte haren in manen en staart die een roan (volgens de internet info) niet zou hebben

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 10:50

Die vraag heb ik nou ook, al heb ik een bruine versie..

Ma en Pa allebei ook schimmel (foto is moeder), moeder had ook voskleurige vlekken, geen voskleurige haren in manen en staart. Zoon ( 2 jaar) is dus bruin, met witte haren erdoorheen, wel?! in een hele pluk zelfs in staart en losse haren in manen. Wel helemaal bruin geboren, net als moeder!! HUH???

Zoon
Afbeelding

Moeder
Afbeelding

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 10:52

Oja, en hij heeft ook een aalstreep!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 11:01

@Prince: je paard is een red-roan (oftwel vos + roaning gen). Afhankelijk van de andere kenmerken (coontail en belly-patching) kan er ook een Rabicano-gen bijzitten. Door het roaning-gen zijn die misschien niet goed meer te zien.

@mhartog: om te weten wat voor kleur je paardje echt heeft moet je weten welke kleur de vader had voor hij uitschimmelde.
Je paard lijkt nu (uitgaande van je beschrijving en foto) een valk (buckskin-dun = zwart+agouti+creme-gen+dun-gen) .
Bij dun komen wel vaker witte haren in staart en manen voor.

Als je paard lichte randen om zijn ogen heeft zou hij nog kunnen uitschimmelen (wat jammer zou zijn van de kleur )

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 12:01

hoe komen ze erbij zeg...dun
het is een vos roan
het nrps zit er wel vaker naast qua kleur
was je soms in ST. oedenrode voor stamboek opname

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 13:34

foto van zijn oog van vorig jaar zomer, 1,5 jaar ongeveer..

Vader (Rubels) was volgens mij ook bruin geboren. Hij is veranderlijk schimmel, manen en staart blijven zwart.

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 13:37

Lijkt me geen schimmel-gen aanwezig.

Over de vader: als de manen en staart zwart blijven is hij geen echte schimmel, al zijn dit wel de laatste delen die wit worden. Hij zou dus een blue-roan kunnen zijn. Is zijn hoofd wel wit of blijft dat ook altijd donker ??
Wat is zijn leeftijd nu en hoe ziet hij er nu uit ??

angellove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 15:20

Om echt de kleur te kunnen weten...
Wat voor kleur hebben de vader en moeder????? Eventueel opa en oma???

Dan kun je het zo zien in de kleuren genetica... en kun je er achter komen wat voor kleur het echt is..

En wild kleur is het zeker niet..

Afbeelding
Dit is een red dun..

Afbeelding
en dit ook..

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 16:47

unamie schreef:
hoe komen ze erbij zeg...dun
het is een vos roan
het nrps zit er wel vaker naast qua kleur
was je soms in ST. oedenrode voor stamboek opname

Het was de keuring in Assendelft.
Maar ik heb vanochtend met het nrps gebeld en zij gaven door dat met "dun" niet wildkleur werd bedoeld maar een roanachtige huidskleur waarbij (itt roan) de huid meer een vlekkerig patroon geeft. Dit zou wel overeenkomen met mijn merrie, ook omdat die dus nog witte haren in manen en staart heeft zitten en haar lijf niet helemaal wit wordt in de winter/zomer (ik weet niet welk seizoen roans wit worden). Maar ik kon de papieren ook terug sturen om het alsnog te laten wijzigen in roan.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 16:53

Hoe kom je dan op red-roan Sugarmiss?
Ik zie eigenlijk niks "roods".

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 16:59

Vos is roodgen, vandaar red-roan.
Je hebt ook blue-roans (zwart is basiskleur) en bay-roans (basiskleur is zwart+augouti).

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 17:00

Weer wat nieuws geleerd dan.
Ik heb een red-roan, maar die is dus wel rood en niet vos.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 17:02

Vos = rood
Rood kan ik verschillende tinten voorkomen, van goudkoper tot 'koffie'

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 18:17

Holly: jouw hengstje is inderdaad een bruin-roan. Die worden per ongeluk wel eens red roan genoemd (vaak zeggen ze zelfs wel eens alleen maar roan, daar kan je het dan weer mee doen..)

Persoonlijk vind ik bruin-roans leuker. Ik heb wel eens een bruin-roan hengstje gehad (Tongelre Gay Snip, geboren 1987)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 21:08

holly schreef:
Hoe kom je dan op red-roan Sugarmiss?
Ik zie eigenlijk niks "roods".

Waar kan ik een foto zien van jouw paardje ??

@joostvangestel: 'bruin' is een kleur die niet voorkomt (genetisch gezien). Er bestaan slechts 2 basiskleuren* rood en zwart.
Wat wij bruin noemen (bay in het engels) is eigenlijk zwart + agouti. De agouti zorgt voor de lichaamskleur 'bruin' terwijl de manen, staart en benen zwart blijven.

*Eigenlijk maar 1 maar dan wordt het wel erg ingewikkeld

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 21:28

hej!

Vos is het niet en dun ook zeker niet..

Het dun-gen heeft dan het zogenaamde aalstreep en vaak (!) de 'zebrastrepen' op de benen, verder ook een iets grijze kleur er over, maar dit hoeft zoiezo al niet...

Roan zou kunnen, omdat die veel wit door de vacht heen heeft, maar alleen roan heeft geen witte staart aanzet, dit is vaak weer van het rabicano-gen (al weet ik niet of het sabino-gen dit niet heeft?).

Maar rabicano heeft niet zoveel witte haren door de vacht heen...

Nu is mijn vraag heeft ze op de buik vooral achter aan de buik wat witte vlekken, die ook eigenlijk altijd iets wit zijn, als dit zo is..
Heb je een paard met het roan-gen en het rabicano-gen, heeft ze die witte vlekken op de buik niet, is ze roan...

De basis kleur van haar is vos/rood, dus het creme-gen, agouti-gen en het zwart-gen heeft ze in ieder geval niet... Als ze elk jaar iets lichter wordt, dus langzaam uit schimmelt of vergrijst heeft ze het schimmel-gen, MAAR 1 van de ouders MOET schimmel zijn om haar het schimmel-gen te kunnen laten hebben, of schimmel nu homo- og hetrozygoot is, het toont ALTIJD en slaat dus ook nooit een generatie over...

Ik hoop dat je er iets mee kan

QuirA

edit: het klopt ook dat roan geen witte haren in manen of staart heeft... maar als ze ook geen witte vlekken onder haar buik heeft is ze ook geen rabicano... de vlekken kunnen ook heel klein zijn, het beste kan je ze zien als je beestje op zijn donkerste van kleur is..

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 21:39

Ik zal dat van die vlekken op haar buik morgen even checken .
Ze is in in elk geval geen schimmel, ze vergrijst niet (wordt ook niet ieder jaar lichter).

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 22:56

joostvangestel schreef:
Holly: jouw hengstje is inderdaad een bruin-roan.

Hij is niet bruin hoor Hij is echt rood van gloed

Sugarmiss, in mijn avatar.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 08:30

Sugarmiss schreef:
Lijkt me geen schimmel-gen aanwezig.

Over de vader: als de manen en staart zwart blijven is hij geen echte schimmel, al zijn dit wel de laatste delen die wit worden. Hij zou dus een blue-roan kunnen zijn. Is zijn hoofd wel wit of blijft dat ook altijd donker ??
Wat is zijn leeftijd nu en hoe ziet hij er nu uit ??

Iets duidelijkere foto denk ik:

Afbeelding

Papa Rubels 8 of 9 jaar nu

Afbeelding

Robles (zoon) heeft een aalstreep en ook witte haren in zijn manen en staart. Verder is hij dus vooral met witte haren doorspekt op zijn lijf en billen. Geen witte randen om zijn ogen, zwarte benen.

Ik ben benieuwd...

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 21:17

QuirA schreef:
hej!

Nu is mijn vraag heeft ze op de buik vooral achter aan de buik wat witte vlekken, die ook eigenlijk altijd iets wit zijn, als dit zo is..
Heb je een paard met het roan-gen en het rabicano-gen, heeft ze die witte vlekken op de buik niet, is ze roan...

QuirA

edit: het klopt ook dat roan geen witte haren in manen of staart heeft... maar als ze ook geen witte vlekken onder haar buik heeft is ze ook geen rabicano... de vlekken kunnen ook heel klein zijn, het beste kan je ze zien als je beestje op zijn donkerste van kleur is..

Haar buik is helemaal vrij wit, waarbij voorop de buik nogwat vosharen erdoorheen zitten en achteraan (bij de uier) de vacht helemaal wit is. Geeft dit nog wat opheldering ?
Haar staart is volgens mij wat ze een "skunktail" noemen. Bij de aanzet wit en vervolgens in het midden voskleurig en de zijkanten wit (oogt dus als stinkdierstaart ).

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 22:45

Jou merrie is net als die van mij een Aron? Onze merrie is vos, stekelharig, ze heeft zelfs door haal hele manenkam witte gele en andere kleur plukken inzitten, haar dochter bruin heeft dit ook( tussen de koolzwarte manen door), volgens mij is dat de invloed van sabino gen en komt het kennelijk via Aron in jou paardje.

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 07:46

@gabrycha: ja mijn merrie is inderdaad een Aron. En zij heeft in haar manen en staart ook verschillende kleuren haren zitten. De manen mn vos en wit, de staart ook nog bijna zwarte haren.
Wat is overigens het verschil tussen sabino en rabicano ?